Δεν υπάρχουν πια τα πολύ μικρά Smart, που προορίζονταν για αυτοκίνητα πόλης. Η εταιρία αλλάζει χαρακτήρα, στρέφεται αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση και εισέρχεται σε νέες κατηγορίες. Διατηρεί την κομψότητα και την ιδιαίτερη-έξυπνη (smart) σχεδίαση ενώ παραμένει στο πλευρό της η Mercedes-Benz.
H Smart Europe GmbH, με έδρα το Leinfelden-Echterdingen, ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2020 ως 100% θυγατρική της Smart Automobile Co., Ltd η οποία είναι παγκόσμια κοινοπραξία μεταξύ της Mercedes-Benz AG και της Geely Automobile Co., Ltd. Κάποτε το Smart ήταν συνώνυμο με την αστική κινητικότητα.
Από το πρωτοποριακό ForTwo, το οποίο αποτελούσε την απόλυτη λύση για τους στενούς δρόμους των πόλεων, περνάμε τώρα σε ένα εντελώς διαφορετικό κεφάλαιο. To Smart #3 αποτελεί το δεύτερο μοντέλο της νέας εποχής της εταιρίας (μετά το #1) και δείχνει ξεκάθαρα πως δεν πρόκειται απλά για ένα «μεγαλύτερο» Smart, αλλά για ένα ολοκληρωμένο compact SUV, αμιγώς ηλεκτρικό και με premium φιλοσοφία.
Το #3 διαθέτει ένα δυναμικό και ταυτόχρονα ρευστό σχεδιαστικό αποτύπωμα, ξεφεύγοντας εντελώς από την ταυτότητα Smart όπως την γνωρίσαμε. Μυώδεις γραμμές χωρίς υπερβολές, με coupe SUV αισθητική που χαρίζει αεροδυναμική απόδοση και εκπέμπει ελαφρώς μια σπορ διάθεση.
Το εμπρός μέρος χαρακτηρίζεται από τους λεπτούς προβολείς LED που μοιάζουν με μάτια. Χαμηλά οι μαύρες γρίλιες, ενισχύουν την αίσθηση πλάτους ενώ οι διαμορφωτές αέρα, πέραν του αισθητικού, εξασφαλίζουν την ιδανική κατανομή αέρα.
Στο προφίλ του παρατηρούμε την κεκλιμένη οροφή που χαμηλώνει πηγαίνοντας προς τα πίσω. Το αυτοκίνητο δοκιμής σε λευκό χρώμα με μαύρες λεπτομέρειες και μεταλλικά φινιρίσματα δείχνει μοντέρνο και πολυτελές. Οι ζάντες 19″ λεπτής και κομψής σχεδίασης δεικνύουν στιβαρότητα. Οι κρυφές χειρολαβές στις πόρτες αναδύονται αυτόματα όταν πλησιάζουμε το αυτοκίνητο ενώ παραμένουν «κρυμμένες» όταν το αυτοκίνητο κινείται για βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης.
Πίσω η φωτεινή LED λωρίδα που ενώνει τα φωτιστικά σώματα, ενισχύει την μοντέρνα και hi-tech εικόνα του #3. Στο επάνω μέρος είναι πιο στενό και κατεβαίνοντας προς τα κάτω γίνεται πιο πληθωρικό. Διατηρεί σοβαρότητα και θυμίζει ελαφρώς Mercedes. Για να ανοίξει κανείς την πόρτα του χώρου αποσκευών θα πρέπει να πατήσει το κυκλάκι μες το γράμμα α του λογοτύπου «smart» που είναι ολογράφως αποτυπωμένο στο μέσο της πόρτας.
Το εσωτερικό το Smart #3 είναι ένα μείγμα μοντέρνας αισθητικής, προηγμένης τεχνολογίας και ευρυχωρίας, με πολυτελή στοιχεία. Είναι ξεκάθαρα επηρεασμένο από την σχεδιαστική φιλοσοφία των Mercedes και φαίνεται στο premium φινίρισμα, στα ποιοτικά υλικά, στη διάταξη των οργάνων και των αεραγωγών του συστήματος κλιματισμού. Ψηφιακός πίνακας οργάνων με μία οθόνη 9.2″ που προβάλει πληροφορίες ταξιδιού και με γράφημα το περιβάλλον γύρω μας (αυτοκίνητα, μηχανάκια, πεζούς).
Η κεντρική οθόνη 12,8″ είναι το κέντρο συνδεσιμότητας του αυτοκινήτου όπου ο οδηγός μπορεί να ελέγχει τις ρυθμίσεις του οχήματος, να επιλέγει τη μουσική στο σύστημα ήχου, να ελέγχει τις προβολές από την κάμερα 360 μοιρών και να ρυθμίζει το σύστημα κλιματισμού. Συνδέεται ασύρματα με το κινητό μας μέσω Apple Car Play και Android Auto ενώ διαθέτει και 2 θύρες USB-C για φόρτιση των συσκευών μας.
Οι επιβάτες απολαμβάνουν ένα άνετο, ευχάριστο, ιδιαίτερο εσωτερικό με κορυφαία ποιότητα. Ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα και θερμαινόμενα, θα τα χαρακτηρίζαμε αναπαυτικά και μέτριας σκληρότητας. Ανάμεσα στα καθίσματα υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι, το ντουλαπάκι κάτω από το υποβραχιόνιο λειτουργεί και σαν ψυγείο όταν το επιθυμούμε, ενώ η σχεδίαση γέφυρας στην κεντρική κονσόλα δημιουργεί έναν έξτρα αποθηκευτικό χώρο χαμηλά κάτω κοντά στο πάτωμα. Ο επιλογέας σχέσεων εδράζεται πίσω από το τιμόνι εξοικονομώντας χώρο ανάμεσα στα καθίσματα.
Ικανοποιητικός χώρος για τους πίσω, ενώ παρόλο που η οροφή χαμηλώνει προς τα πίσω, δεν δημιουργεί πρόβλημα ακόμη και στους πιο ψηλούς. Η πανοραμική οροφή γεμίζει φως την καμπίνα και αυξάνει την ορατότητα όλων των επιβατών. Δεν διαθέτει σκίαση και αυτό σε μερικές περιπτώσεις είναι ελαφρώς ενοχλητικό όταν ο ήλιος καίει κατά τις μεσημεριανές ώρες. Ο χώρος αποσκευών «μαζεμένος» στα 370 lt έως 1.160 lt (σε διθέσια διαμόρφωση). Διαθέτει και εμπρός άλλα 15 lt αποθηκευτικό χώρο κάτω από το καπό.
Στα ενδότερα, το Smart #3 εφοδιάζεται με ηλεκτροκινητήρα σύγχρονο μόνιμου μαγνήτη και η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς. Στην έκδοση Pro+ της δοκιμής μας, η ισχύς φτάνει τα 200kW (272PS) και η μέγιστη ροπή στα 343Nm. Χαρίζει εκρηκτικές επιταχύνσεις με 0-100 km/h σε 5,8 sec και η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 180 km/h. Η πίσω κίνηση σε συνδυασμό με την μεγάλη ισχύ δίνουν έναν «παιχνιδιάρικο» χαρακτήρα, με την υπερστροφή να έρχεται άμεσα και εύκολα όταν ο οδηγός το επιθυμεί.
Η απόκριση του ηλεκτροκινητήρα είναι άμεση και γραμμική. Ανάλογα το πρόγραμμα οδήγησης (Eco, Comfort, Sport) μεταβάλλεται η συμπεριφορά του αυτοκινήτου, ενώ αντίκτυπο έχει και στην κατανάλωση ενέργειας. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας καταγράψαμε μέση κατανάλωση ενέργειας 15,8 kWh/100 km. Φτάσαμε τα 415 km αυτονομία με μία φόρτιση, ικανοποιητική απόδοση, αν αναλογιστούμε πως η μπαταρία έχει χωρητικότητα 66 kWh και το βάρος του αυτοκινήτου φτάνει τα 1.780 kg. Υποστηρίζει ταχυφόρτιση έως 150 kW με χρόνο φόρτισης τα 30 λεπτά για να πάει από 10% στο 80%. Επίσης μπορούμε να μεταβάλλουμε τον ρυθμό ανάκτησης ενέργειας, φτάνοντας έως την επιλογή max S pedal όπου το αυτοκίνητο επιβραδύνει όταν αφήνουμε το γκάζι, φορτίζοντας την μπαταρία.
Είναι σχετικά σφιχτό, στιβαρό και οδηγοκεντρικό. Στον δρόμο το Smart #3 έχει δυναμική και ποιοτική συμπεριφορά. Το πλαίσιο είναι αρκετά άκαμπτο και η κατανομή βάρους σχεδόν ιδανική χάρη στην πίσω κίνηση. Η ανάρτηση είναι ενδοτική και μαλακής αίσθησης με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Έχει την ικανότητα να φιλτράρει τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων χωρίς να φλυαρεί και να επιτρέπει ταλαντώσεις. Προσφέρει σταθερότητα, γέρνει ελάχιστα και το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές με επαρκή πληροφόρηση, ιδίως στο πρόγραμμα Sport. Η απόδοση των φρένων δεν μας προβλημάτισε ποτέ με την αίσθηση να είναι στιβαρή.
Σε καθημερινές συνθήκες το #3 είναι πάρα πολύ ήσυχο και ευέλικτο. Δεν ακούγεται τίποτα στο εσωτερικό. Ούτε η κύλιση, ούτε ο αέρας, ούτε ο ηλεκτροκινητήρας φυσικά. Ποιοτικό ρολάρισμα με εξαιρετική ηχομόνωση, ήσυχο καταφύγιο στο άγχος και την φασαρία της καθημερινότητας. Διαθέτει προφανώς όλα τα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης οδηγού με διακριτική παρέμβαση αλλά με ενοχλητικούς ήχους σε ορισμένες περιπτώσεις (πχ τα όρια ταχύτητας). Ο αυτοπροσαρμοζόμενος διατηρητής ταχύτητας, το σύστημα διατήρησης λωρίδας, το σύστημα ειδοποίησης τυφλού σημείου, οι κάμερες 360ο, οι αισθητήρες παρκαρίσματος και άλλα συστήματα, προστατεύουν τον ίδιο τον οδηγό αλλά και τους γύρω του. Είναι ένα SUV που σε κάνει να νιώθεις όχι απλώς ασφαλής αλλά και προστατευμένος.
Το Smart #3 Pro αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα rebranding στην αυτοκίνηση. Δεν είναι απλώς ένα ηλεκτρικό SUV όπως όλα τα υπόλοιπα. Η συναισθηματική σχεδίαση, η τεχνολογία και η οδηγική απόλαυση μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα “έξυπνο” (“smart”) σύνολο με χαρακτήρα. Η εταιρία δείχνει πως αναπτύσσεται, ωριμάζει και προσαρμόζεται στην εποχή μας, προσφέροντας δύο μοντέλα (#1 , #3) με ξεκάθαρη τοποθέτηση απέναντι σε σκληρούς ανταγωνιστές.
Με ελκυστική σχέση τιμής-απόδοσης, ποιότητα κατασκευής, προηγμένη τεχνολογία και φρέσκια σχεδίαση κερδίζει επάξια μια θέση στην αξιολόγηση για εκείνους που αναζητούν ένα ηλεκτρικό C-SUV με premium προσανατολισμό. Υπάρχουν εκδόσεις από 40.900 ευρώ ενώ για τους πιο ανήσυχους η έκδοση Brabus AWD με 315 kW (428PS) αγγίζει τα 55.380 ευρώ. Απέναντί του: Peugeot 3008, BMW iX1, Mercedes EQA, Ford Explorer, Mini Coyntryman, BYD ATTO 3, Volvo EC40, Lynk & Co 02, Honda e:Ny1, Omoda 5 EV. Με πλούσιο εξοπλισμό και αρκετές επιλογές σε κινητήρα και χωρητικότητα μπαταρίας, το Smart #3 αποτελεί επιλογή στην κατηγορία του.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Smart #3 Pro+ 66kWh 200kW (272PS)
Κινητήρας: ηλεκτρικός, σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη
Χωρητικότητα μπαταρίας: 66 kWh, μπαταρία Lithium nickel cobalt manganese (NCM)
Ισχύς: 200 kW (272 PS)
Ροπή: 343 Nm
Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Μήκος/Πλάτος/Ύψος: 4.400 / 1.844 / 1.556 mm
Μεταξόνιο: 2.785 mm
Βάρος: 1.780 kg
Χώρος αποσκευών: 370 lt έως 1.160 lt (σε διθέσια διαμόρφωση) και εμπρός 15 lt
Επιτάχυνση 0-100km/h: 5,8 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση δοκιμής: 15,8 kWh/100 km
Αυτονομία (δοκιμής): 415 km.
Εκπομπές CO2: 0
Τέλη κυκλοφορίας: 0
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: 46.490 ευρώ
Διαβάστε επίσης:
