Η πραγματικότητα είναι πως μερικά Κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα είναι 20 – 30 % φθηνότερα χωρίς να υστερούν σε ασφάλεια, σχεδίαση ή αποδοτικότητα από τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά μοντέλα. Την ίδια στιγμή οι Κινέζοι ελέγχουν την αγορά των μπαταριών και των ηλεκτροκινητήρων, άρα και τον ανταγωνισμό των τιμών.

Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων είδαν τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων τους, να πέφτουν το 2024 και η πολιτική όσον αφορά στον πλήρη εξηλεκτρισμό του στόλου «μαλάκωσε». Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

1

Μετά όμως από πιέσεις αυτοκινητοβιομηχανιών και κρατών μελών που εξέφρασαν ανησυχίες για την ταχύτητα της μετάβασης, το κόστος, την επάρκεια υποδομών φόρτισης και την ανταγωνιστικότητα έναντι μη ευρωπαϊκών κατασκευαστών φτάσαμε σε κάποια “χαλάρωση” των κανόνων που θα έπρεπε να ισχύουν σήμερα ώστε να είναι εφικτός ο στόχος το 2035.

Μετά από πιέσεις, κυρίως από τη Γερμανία, η ΕΕ αποφάσισε ότι θα επιτραπεί η πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, μόνο εφόσον αυτά κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα (e-fuels) που δεν εξαρτώνται από τον ορυκτό άνθρακα. Αυτό θεωρείται μια σημαντική εξαίρεση που δίνει μια εναλλακτική λύση στον πλήρη εξηλεκτρισμό.

Ερωτηματικό είναι βέβαια το κόστος ανά λίτρο καυσίμου, σήμερα η παραγωγή του κοστίζει περίπου 3 ευρώ, οπότε στην αντλία θα έφτανε στα 5.5 ευρώ το λίτρο. Δόθηκε τριετής προθεσμία (από το 2025) στους κατασκευαστές για να επιτύχουν τους αυστηρότερους στόχους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που ισχύουν.

Αντί να βασίζεται η συμμόρφωση στις ετήσιες πωλήσεις, θα βασίζεται σε έναν μέσο όρο τριετίας, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία ειδικά για φέτος. Οπότε δεν απαιτούνται συγκεκριμένες ηλεκτρικές πωλήσεις φέτος.

Η αργή διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ορισμένες αγορές, οι υψηλές τιμές, η έλλειψη υποδομών φόρτισης και οι ανησυχίες για την αυτονομία και το κόστος επισκευών, έχουν δημιουργήσει προβληματισμούς και πιέσεις για μεγαλύτερη χρονικά περιθώρια στη μετάβαση.

Ενώ ο στόχος του 2035 για μηδενικές εκπομπές ρύπων από τα νέα οχήματα παραμένει όλα δείχνουν πως θα υπάρξει μια διευρυμένη οπτική εξαρτώμενη από τις τεχνολογικές εξελίξεις και τον ανταγωνισμό για το πως θα επιτευχθεί.

Διαβάστε επίσης:

Λάστιχα οκ;

Όποιος πρόλαβε Type R είδε

F1: Μπορεί ο Πιάστρι να εκθρονίσει το Φερστάπεν;