ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αλλεπάλληλες ακινητοποιήσεις αμαξοστοιχιών μέσα σε σύντομα χρονικά διαστήματα από την Hellenic Train, ανακοινώσεις έκτακτων εργασιών από τον διαχειριστή της υποδομής (ΟΣΕ), με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Αυτά τα στιγμιότυπα περιγράφουν την εικόνα στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τον προαστιακό, που διαχειρίζεται η Hellenic Train, με την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού να φτάνει στο ζενίθ.
Κι όμως αυτές οι εικόνες, όχι μόνο δεν βοηθούν τους πολίτες να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη τους στις σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά τους κάνουν ολοένα και περισσότερο να δυσανασχετούν, με το ζήτημα της ασφάλειας να τίθεται εκ νέου προς συζήτηση ακόμα εντονότερα δυόμιση χρόνια μετά το μοιραίο δυστύχημα στην τοποθεσία του οικισμού Ευαγγελισμός στα Τέμπη.
Η ελληνοϊταλική συμφωνία €760 εκατ. για τον σιδηρόδρομο
Επενδύσεις της τάξεως των 760 εκατομμυρίων ευρώ βρέθηκαν στο επίκεντρο της διαπραγμάτευσης της ελληνικής κυβέρνησης με τον ιταλικό κρατικό ομίλοFerrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train. Οι διμερείς δεσμεύσεις κλείδωσαν τον περασμένο Μάιο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Ολομέλειας του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας -Ιταλίας.
Η ελληνική πλευρά ζητά από την ιταλική νέα τρένα και η ιταλική, ζητά ως «εγγύηση» σύγχρονες υποδομές. Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύθηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά συνολικά 23 τρένων, 8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου, αλλά σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρησή τους. Επίσης, συμφώνησε να ακολουθήσει τις περαιτέρω δεσμεύσεις που αναφέρονται στο νέο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ που θα τεθεί σε διαβούλευση μέσα στις επόμενες ημέρες.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει επισημάνει ότι τα προηγούμενα τρένα, γνωστά και ως ασημένια βέλη ήταν μεταχειρισμένα, με έτος κατασκευής το 1995, οπότε σήμερα λόγω παλαιότητας καταγράφονται 1,7 βλάβες την ημέρα, κάτι το οποίο θα εξαληφθεί με το νέο επενδυτικό πρόγραμμα.
Ο κ. Κυρανάκης, από την αρχή της θητείας του τον περασμένο Μάρτιο ως αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, ανέλαβε να φέρει εις πέρας ένα από τα πιο κρίσιμα έργα που φέρει στο χαρτοφυλάκιό του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το οποίο μάλιστα βρίσκεται σε υψηλή θέση στην κυβερνητική ατζέντα.
Στόχος του αναπληρωτή υπουργού, όπως και της κυβέρνησης είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος να εκσυγχρονιστεί πλήρως και να αποκτήσει κύρος και το σημαντικότερο όλων, να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών.
Εχέγγυα αξιοπιστίας για το μνημόνιο συνεργασίας αποτέλεσαν η υπογραφή των συμβάσεων για τα σιδηροδρομικά και οδικά έργα σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, που ήταν και το σημαντικότερο αίτημα της Hellenic Train κατά τη διάρκεια των συνεχών της διαπραγματεύσεων των τελευταίων μηνών με την ελληνική κυβέρνηση, όπως επίσης και η υπογειοποίηση των Σεπολίων, η εγκατάσταση του ETCS, οι νέες δικλείδες ασφαλείας που προβλέπει το νομοσχέδιο, όπως το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας και το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, αλλά και τα μέτρα αποτροπής των δολιοφθορών στο δίκτυο.
Η Ελλάδα έχει αναλάβει τη δέσμευση της υποδομής δικτύου, όπως εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός, αναφέροντας ότι τα 400 εκατ. ευρώ αφορούν τις συμβάσεις που υπογράφηκαν με τους αναδόχους.
Επιπλέον, στόχος της κυβέρνησης είναι να καταστήσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο «ελκυστικό» και προς άλλες εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών, πέραν από την Hellenic Train, δίνοντάς τους το έναυσμα να προβούν σε «επενδύσεις» φέρνοντας εκτός από νέα τρένα και την τεχνογνωσία τους.
Η σύσταση του νέου ΟΣΕ προ των πυλών
Η σύσταση του νέου ΟΣΕ είναι προ τον πυλών, αρχής γενομένης με τη ψήφιση του νέου νομοσχεδίου την Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025 στην Ολομέλεια της Βουλής. Ο κ. Κυρανάκης κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο είναι μία παραδοχή ότι ο σιδηρόδρομος χρειάζεται αναδιαμόρφωση. Παράλληλα, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι εμμένει στην άποψή του ότι ο ΟΣΕ νοσεί βαθιά και είναι διατεθειμένος να πάρει πάνω του το πολιτικό κόστος του νέου νομοσχεδίου, το οποίο μεταξύ άλλων με τις νέες διατάξεις του άρει τη μονιμότητα των υπαλλήλων στον ΟΣΕ.
Με την υπόσχεση «Ποτέ ξανά Τέμπη», ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών επεσήμανε ότι ο σιδηρόδρομος είναι για εκείνον ένα προσωπικό στοίχημα, με στόχο σε 12 μήνες από τώρα, το φθινόπωρο του 2026, η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη να έχει επανδρωθεί με όλα τα συστήματα ασφαλείας.
Ήδη, εδώ και λίγες ημέρες είναι στον αέρα και η πλατφόρμα braingain.ose.gr, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προσκαλεί Έλληνες του εξωτερικού να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να στελεχώσουν τον νέο ΟΣΕ, γεγονός που αποδεικνύει ότι η αναδιοργάνωση του σιδηρόδρομου προχωρά με γοργούς ρυθμούς παίρνοντας σάρκα και οστά.
Επιπλέον, μέχρι τα τέλη Ιουλίου αναμένεται να παρουσιαστεί και να τεθεί σε λειτουργία το railway.gov.gr, η ενοποιημένη ψηφιακή πλατφόρμα κυκλοφορίας και δεδομένων, από την οποία οι πολίτες θα μπορούν κάθε ώρα και ανά πάσα στιγμή να βλέπουν πώς κινείται ο σιδηρόδρομος σε όλο το μήκος του δικτύου, που αγγίζει τα 2.000 χλμ. Να σημειωθεί ότι, η πλατφόρμα παρέχει και στις αρχές μία σειρά πληροφοριών μέσω επιμέρους εφαρμογών του Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων, του Συστήματος ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών με ακρίβεια έως 5cm και της Εφαρμογής καταγραφής εντολών και παραβάσεων.
Όπως όλα δείχνουν μία νέα σελίδα στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου έχει αρχίσει να γράφεται με αποφασιστικότητα. Θα συνεχίσει ωστόσο, να θεωρείται ο σιδηρόδρομος η «καυτή πατάτα» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών; Ο χρόνος θα το δείξει…
Διαβάστε επίσης:
Braingain.ose.gr: Ο νέος ΟΣΕ καλεί Έλληνες του εξωτερικού να στελεχώσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο
ADIF: Η ισπανική σιδηροδρομική εταιρεία που «φλερτάρει» με τον ελληνικό σιδηρόδρομο
Σιδηρόδρομος: Το ιαπωνικό παράδειγμα που μελετά ο Κυρανάκης για τα ελληνικά τρένα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κάρολιν Τέρνμπουλ: Ποια είναι η νέα και όμορφη «πριγκίπισσα» του Nammos
- Καθυστέρηση πλοίου: Πώς να διεκδικήσετε επιστροφή του 50% του εισιτηρίου
- Η Σία και ο θείος Κυριάκος, το «ριφιφί» Κυριακού σε Ιβάν, ο πόλεμος για τον ΠΑΟΚ, τα ρεκόρ του Mega και παρασκήνιο για τον Κανάκη
- Ποιοι είναι οι 78 εκατομμυριούχοι Έλληνες εφοπλιστές – Πρωτιά και πάλι για την Μαρία Αγγελικούση [δείτε τη λίστα]
