F

Πολιτισμός

Σύγχρονη τέχνη στο Μέγαρο Μουσικής από την Άννα Καφέτση

Σύγχρονη τέχνη στο Μέγαρο Μουσικής από την Άννα Καφέτση

Άννα Καφέτση


Η αυλή των ηρώων στο Πεδίο του Άρεως. Κι ένας αστεροειδής με το όνομα Μήδεια. Δύο ασύνδετα φαινομενικά, μεταξύ τους θέματα, που γίνονται όμως πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες Κώστα Ρουσσάκη και Στεφανία Στρούζα για την δημιουργία έργων τους που θα παρουσιαστούν τον Νοέμβριο στην Υπηρεσιακή Αυλή και στο Project Space του Μεγάρου Μουσικής.

Πρόκειται για τις δύο νέες παραγωγές με τις οποίες ανοίγει το φθινοπωρινό του πρόγραμμα το annexM, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Άννας Καφέτση, που συνεχίζει να δημιουργεί εικαστικές προκλήσεις σ’ έναν εμβληματικό χώρο του κέντρου της πόλης.

Έτσι και τώρα ο επισκέπτης, διατρέχοντας τον διάδρομο που οδηγεί στην Υπηρεσιακή Αυλή, στα σπλάχνα του Μεγάρου Μουσικής, θα ανακαλύψει την εγκατάσταση τριών συμπαγών γλυπτικών διατάξεων που περιέχουν εντός τους μια ιδιάζουσα στερεοσκοπική θέαση του δημοσίου χώρου του Πεδίου του Άρεως, προσβάσιμη ατομικά –σχεδόν ενδόμυχα– από το βλέμμα καθενός θεατή.

Είναι «Η αυλή των ηρώων», ένας διπλός εγκιβωτισμός του Κώστα Ρουσσάκη, που με επιμελητή τον Χρήστο Χρυσόπουλο, αντλεί την πρώτη του ύλη από το Πεδίο του Άρεως με όλες τις τρέχουσες συνδηλώσεις του (ιστορικές, καλλιτεχνικές, πολιτικές, αστικού βίου) και τη σημειολογία που έχει κατά καιρούς αποδοθεί σε αυτόν (γλυπτά, ανδριάντες, Λεωφόρος Ηρώων, μνημεία, κήπος… κ.λπ.).

Σύγχρονη τέχνη στο Μέγαρο Μουσικής από την Άννα Καφέτση
Έργο του Κώστα Ρουσσάκη

Κεντρικός άξονας, να σημειωθεί είναι το μνημειακό σύνολο της «Λεωφόρου Ηρώων». Και η εγκατάσταση του Ρουσσάκη συγκροτεί εντός της Υπηρεσιακής Αυλής του Μεγάρου ένα εικαστικό περιβάλλον που μεταβολίζει τον οικείο χώρο του Πεδίου του Άρεως δημιουργώντας ένα νέο, εφήμερο υποκειμενικό τοπόσημο για την ιστορία και τον σύγχρονο βίο της πόλης.

Ο Κώστας Ρουσσάκης έχει σπουδάσει γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας στο εργαστήριο του Γιώργου Λάππα και ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Ο αστεροειδής Μήδεια

Με ένα σύνολο έργων που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα –δύο από τα οποία δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση–, η Στεφανία Στρούζα αναφέρεται στη μετέωρη συνθήκη στην οποία βρίσκεται ο πλανήτης σήμερα. Εστιάζει σε στιγμές σύγκρουσης, αποτυπώματα καταστροφής καθώς και στο ενδεχόμενο επανόρθωσης και αναδημιουργίας.

H έκθεση θα παρουσιαστεί στο Project Space του Μεγάρου Μουσικής και παίρνει τον τίτλο της από έναν αστεροειδή με το όνομα 212 Μήδεια που απασχόλησε τη Στεφανία Στρούζα στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού και ερευνητικού της έργου γύρω από τον μύθο της Μήδειας. Οι αστεροειδείς με την είσοδο τους στην ατμόσφαιρα της Γης μεταμορφώνονται σε διάττοντες αστέρες και σε απειλητικά για τη γη σώματα σε περίπτωση πρόσκρουσης.

Σύγχρονη τέχνη στο Μέγαρο Μουσικής από την Άννα Καφέτση
Έργο της Στεφανίας Στρούζα

H Μήδεια ταυτίζεται με το απρόβλεπτο και το καταστροφικό αλλά και με την εναντίωση στο αυτονόητο και το επιβεβλημένο. Μελετώντας την ιστορία της, η Στρούζα επικεντρώνεται σε μια ανεξερεύνητη πλευρά του χαρακτήρα της που καταδεικνύει τη σχέση της αντι-ηρωίδας με φυσικά φαινόμενα, ζωικά ένστικτα και την ίδια τη Γη ενώ, ταυτόχρονα, παραμένει πάντα ξένη. Η ύπαρξη του αστεροειδούς 212 Μήδεια γίνεται αφορμή για να παράξει η καλλιτέχνις ένα εικαστικό αφήγημα, στο οποίο φανερώνονται οι σύγχρονες συνδηλώσεις του μύθου σε σχέση με το φυσικό περιβάλλον.

Στην έκθεση παρουσιάζονται τρία έργα γλυπτικής και ένα βίντεο. Τα γλυπτά υποδηλώνουν σώματα γεωλογικά και συμπαντικά, ανθρώπινα και μη ανθρώπινα, υλικά και ενεργά, σώματα που φέρουν ίχνη σύγκρουσης αλλά που ταυτόχρονα μπορούν να επιφέρουν αλλαγές. Κεντρική θέση όμως κατέχει το γλυπτό «212 Medea (Perpetual Silence Prevails in the Empty Space of Capital)», που μοιάζει τόσο με αστεροειδή σε τροχιά πρόσκρουσης όσο και με θηλυκό σώμα και αναφέρεται στη σχέση έμφυλης ταυτότητας και κλιματικής κρίσης.

Το γλυπτό «212 Medea (If only I had stayed the animal I was») παραπέμπει στην αναγνώριση άλλων έμβιων κόσμων πέρα από τον άνθρωπο, ενώ τα μικρότερα γλυπτά «SPK-ID 2000212 (Α880 CA)» με τη μορφή θραυσμάτων αναφέρονται στις ροές της ύλης, σε στιγμές έκρηξης και συνεχούς μεταμόρφωσης. Τέλος, το βίντεο «Monologue (Medean Remix)» βασίζεται σε αποσπάσματα από τα έργα των Ευριπίδη, Πιερ Πάολο Παζολίνι και Χάινερ Μύλλερ. Σε αυτό, η Μήδεια θυμίζει τις θεμελιώδεις σχέσεις περιβάλλοντος και πολιτισμού, ανθρώπου και άλλων έμβιων όντων, ενσαρκώνοντας τες.

Σύγχρονη τέχνη στο Μέγαρο Μουσικής από την Άννα Καφέτση
Στεφανία Στρούζα

Η Στεφανία Στρούζα είναι εικαστικός που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το έργο της εξετάζει πολιτισμικές αφηγήσεις διαφορετικών χρονικών περιόδων και την παραγωγή νέων υβριδικών ταυτοτήτων μέσα από αυτές. Η καλλιτέχνις δημιουργεί γλυπτικά έργα και εγκαταστάσεις που συνδέουν τον συμβολικό κόσμο των αντικειμένων με τις έννοιες της χρονικότητας, του σώματος και της γεωγραφίας. Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στην 3η Μπιενάλε Βιομηχανικής Τέχνης στην Κροατία, στο Pinta Miami 2018, στο Μουσείο Μπενάκη, στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μυκόνου (συνεργασία του ΝΕΟΝ με την Whitechapel Gallery), στην 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, Ελλάδα, στην a.antonopoulou.art, Ελλάδα (ατομική), στο Wiener Art Foundation, Αυστρία (ατομική), στη Neue Galerie Innsbruck, Aυστρία (ατομική), στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2014, Ελλάδα (ατομική), στο BOZAR, Βέλγιο, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ελλάδα κ.ά. H Στρούζα είναι αποδέκτης του Inspire Prize 2021, του βραβείου της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης, του ARTWORKS (Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος) και του Bραβείου Nέων Kαλλιτεχνών της Εθνικής Τράπεζας, μεταξύ άλλων. Είναι επίσης υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Οι εκθέσεις θα εγκαινιαστούν στις 11 Νοεμβρίου και θα διαρκέσουν ως τις 23 Ιανουαρίου 2022.

Διαβάστε επίσης:

Χόλιγουντ καλεί Ελλάδα… Ο Antonio Banderas φεύγει, ο Sylvester Stallone έρχεται

Μίκης Θεοδωράκης και «Άξιον εστί» στην Εθνική Λυρική Σκηνή – Έναρξη τριετούς αφιερώματος

 


ΣΧΟΛΙΑ