• Πολιτισμός

    Άννα Καφέτση, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Δυναμικό εικαστικό ντουέτο Στρούζα και Ρουσσάκη για το φθινόπωρο

    Άννα Καφέτση, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Δυναμικό εικαστικό ντουέτο Στρούζα και Ρουσσάκη για το φθινόπωρο

    Άννα Καφέτση


    Με δύο δυνατά ονόματα εγκαινιάζει η διευθύντρια annexM Άννα Καφέτση το εικαστικό φθινόπωρο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Στεφανία Στρούζα και Κώστα Ρουσσάκη σε δύο ατομικές εκθέσεις, που πρόκειται να σχολιαστούν δεόντως.

    Η αυλή των ηρώων

    Η έκθεση του Κώστα Ρουσσάκη επιμέλειας Χρήστου Χρηστόπουλου παραπέμπει ευθέως στο μνημειακό τοπόσημο της Λεωφόρου Ηρώων στο Πεδίο του Άρεως. Aπό την άλλη, αποτελεί συνάντηση δύο δημιουργών, του γλύπτη και του συγγραφέα – επιμελητή.

    Ο Κώστας Ρουσσάκης ανασυγκροτεί με φιλοσοφικό βάθος και φαντασιακή ένταση το Πεδίο του Άρεως στο νέο εκθεσιακό χώρο Project Room στην Υπηρεσιακή Αυλή του Μεγάρου Μουσικής.

    Επισκέφτηκε πολλές φορές το δημόσιο αθηναϊκό πάρκο για να αφουγκραστεί την οικεία τοπογραφία και να τη μετουσιώσει με όλες τις συνδηλώσεις του (ιστορικές, καλλιτεχνικές, πολιτικές, αστικού βίου) στη δική του in situ εγκατάσταση.

    Και έτσι «ένα βαρύ, ακαθόριστο γλυπτικό σώμα αιωρείται εγκιβωτισμένο στο νέο Project Room της Υπηρεσιακής Αυλής», επισημαίνει η Άννα Καφέτση.

    Έργο διαμεσολάβησης

    Πρόκειται για «εφήμερο υποκειμενικό τοπόσημο για την ιστορία και τον σύγχρονο βίο της πόλης», σημειώνει ο επιμελητής Χρήστος Χρηστόπουλος στο κείμενο του καταλόγου. «Η καλλιτεχνική πρακτική του Κώστα Ρουσσάκη δημιουργεί έναν ενδιάμεσο, αινιγματικό χώρο στο κέντρο της οικείας αντίληψής μας για το πώς και πού ζούμε».

    Αυτή η διανοητική, γλυπτική και συνάμα χωρική «μετεγκατάσταση» του πρώτου δημόσιου άλσους στο εσωτερικό του annexM «διευρύνει και αναδιατάσσει την πολυσημία του», συμπληρώνει ο ίδιος.

    Ανασυστήνει ένα «πολυχρονικό παλίμψηστο της τρέχουσας ζωής όπου συνυπάρχουν και συμπλέκονται μεταξύ άλλων τα πρόσωπα (ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, καλλιτέχνες, πολιτικοί, χρήστες και ένοικοι του άλσους), οι χρονικές συγκυρίες, τα ορόσημα (Ελληνική Επανάσταση, Β΄ Π.Π., Βαλκανικοί Πόλεμοι), η επίσημη και ανεπίσημη αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική παρουσία (γλυπτά, εκκλησίες, παγκάκια, διάδρομοι, στύλοι)».

    Κώστας Ρουσσάκης

    Γλύπτης και επιμελητής

    Το κείμενο του επιμελητή και η in situ εγκατάσταση του Ρουσσάκη στέκονται αντικρυστά σχεδόν ως δύο παράλληλες δημιουργίες στον εκθεσιακό χώρο. Πράγματι, πρόκειται για ένα «διπλό κάλεσμα».

    Όπως επισημαίνει η Άννα Καφέτση, ο επιμελητής Χρήστος Χρηστόπουλος προσέρχεται στην επιμέλεια «από έξω», «ως μοναχικός συν-γραφέας και ταυτόχρονα συνδημιουργός του έργου. Το υβριδικό του κείμενο, στο μεταίχμιο προσωπικής αφήγησης και δοκιμίου, ιστορικής έρευνας και στοχασμού, ούτε περιγράφει, ούτε επεξηγεί. Γράφεται ως αλληγορία της ίδιας της εκθεσιακής αφήγησης, στην οποία τα όρια μεταξύ πραγματικού και μυθοπλαστικής ανασύνθεσης μετατοπίζονται συνεχώς».

    Γιατί έχει σημασία αυτή η έκθεση για τον μοναχικό επισκέπτη; «Το μυστικό που περιβάλλει το έργο, είναι αυτή η επιστροφή στην εσωτερικότητα και την απομόνωση ως αναγκαία συνθήκη για να ξανασκεφτούμε την ανολοκλήρωτη σχέση του καθενός/μιας με την ιστορία, τον τόπο, τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο», καταλήγει η Άννα Καφέτση.

    212 Μήδεια (Αφηγήσεις από ένα χώρο μετέωρο)

    Στην ατομική έκθεση της Στεφανίας Στρούζα (επιμέλεια Δάφνης Δραγώνα) παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα που αναφέρονται στη μετέωρη συνθήκη του πλανήτη σήμερα. Δύο από αυτά δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση.

    Η Στεφανία Στρούζα επικεντρώνεται σε στιγμές σύγκρουσης, αποτυπώματα καταστροφής αλλά και στην πιθανότητα επανόρθωσης και αναδημιουργίας.

    H έκθεση δανείζεται τον τίτλο της από τον πραγματικό αστεροειδή 212 Μήδεια. Με την είσοδο τους στην ατμόσφαιρα της γης οι αστεροειδείςμεταμορφώνονται σε διάττοντες αστέρες. Παραμένουν απειλητικές οντότητες για την ακεραιότητα της Γης σε περίπτωση σύγκρουσης με αυτήν.

    Απρόβλεπτο αλλά και οικείο

    H Μήδεια ταυτίζεται με το απρόβλεπτο και το καταστροφικό. Ιδωμένη μέσα από τα φυσικά φαινόμενα, τα ζωικά ένστικτα και την ίδια τη Γη, η Στρούζα προσδίδει στο μυθικό σύμβολο νέες διαστάσεις. Η Μήδεια παραμένει πάντα πρόσωπο οικείο αλλά και ξένο, ζωογόνο αλλά και απολύτως ζοφερό. Φοβερό αλλά και δημιουργικό.

    Παρουσιάζονται τρία έργα γλυπτικής και ένα βίντεο. Κεντρική θέση κατέχει το γλυπτό 212 Medea (Perpetual Silence Prevails in the Empty Space of Capital), σύμφωνα με τον αγγλικό τίτλο. Μοιάζει με αστεροειδή σε τροχιά πρόσκρουσης αλλά και με θηλυκό σώμα. Η δημιουργός πλαγιοκοπεί καίρια τη σχέση έμφυλης ταυτότητας και κλιματικής κρίσης.

    Το γλυπτό 212 Medea (If only I had stayed the animal I was) παραπέμπει στην αναγνώριση άλλων έμβιων κόσμων πέρα από τον άνθρωπο. Τα μικρότερα, θραυσματικά γλυπτά αναφέρονται στις ροές της ύλης, σε στιγμές έκρηξης και συνεχούς μεταμόρφωσης.

    Στο βίντεο Monologue (Medean Remix) η Μήδεια θυμίζει την άρρηκτη σχέση περιβάλλοντος και πολιτισμού, ανθρώπου και άλλων έμβιων όντων.

    Στεφανία Στρούζα

    Συνθήκη έκτακτης ανάγκης

    «Η Στεφανία Στρούζα ερευνά την ιστορία του ομότιτλου ηλιακού αστεροειδούς, μελετά τον μύθο της Μήδειας, επινοεί μυθοπλασίες, δημιουργεί ετερότητες. H διαλογική σχέση του μεγάλου έργου με τρία μικρότερα υβριδικά γλυπτά, καθώς και με λογοτεχνικά, θεατρικά και κινηματογραφικά διακείμενα στον Μονόλογο (Medea Remixed), διευρύνει τον αναγνωστικό και ερμηνευτικό ορίζοντα της πολυμερούς της εγκατάστασης. Το πολυδιάστατο μεταφορικό της αφήγημα προσλαμβάνεται ως μια ανησυχητική όσο και ανοιχτή μετέωρη συνθήκη μεταξύ ενδεχόμενης καταστροφής και πλανητικής αναδημιουργίας», παρατηρεί στον πρόλογό της η Άννα Καφέτση.

    «Συμπαντικό αστρικό κατάλοιπο ή χθόνιο διαμελισμένο κορμί με θηλυκά χαρακτηριστικά;», αναρωτιέται η ίδια. Η απάντηση δεν επιδέχεται οριστικά συμπεράσματα. Η αναζήτηση του θεατή πρέπει να πραγματοποιηθεί στον υβριδικό χώρο του «μεταξύ». Εκεί όπου «δοκιμάζονται οπτικές βεβαιότητες και συγγένειες, διανοίγονται μετέωρα περάσματα στη φαντασία και τη σκέψη. Σύγχρονες θεωρίες και συζητήσεις στην ανθρωπόκαινο εποχή επιτρέπουν νέες συσχετίσεις και συνάφειες με τη συνθήκη έκτακτης ανάγκης στην οποία βρίσκεται σήμερα ο πλανήτης».

    Πληροφορίες

    Με την ευκαιρία των δύο εκθέσεων, τo κοινό θα έχει για πρώτη φορά απευθείας πρόσβαση από την οδό Κόκκαλη (είσοδος πάρκινγκ) στην Υπηρεσιακή Αυλή και στο Project Room, το οποίο θα λειτουργεί στο εξής σε διακριτή αίθουσα στο εσωτερικό της.

    Κώστας Ρουσσάκης Η αυλή των ηρώων
    Υπηρεσιακή Aυλή
    Επιμέλεια | Χρήστος Χρυσόπουλος
    Διάρκεια έκθεσης | 04.11.2021 – 23.01.2022
    Εγκαίνια | 04.11.2021
    Στεφανία Στρούζα 212 Mήδεια (Αφηγήσεις από ένα χώρο μετέωρο)
    Project Space
    Επιμέλεια | Δάφνη Δραγώνα
    Διάρκεια έκθεσης | 04.11.2021 – 23.01.2022
    Εγκαίνια | 04.11.2021
    Ωράριo λειτουργίας εκθέσεων |
    Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 12:00 – 20:00,
    Πέμπτη 12:00 – 22:00
    Δευτέρα κλειστά

    Διαβάστε επίσης

     Άννα Καφέτση: Στον κήπο του Μεγάρου με τη Marginalia 

    Δάκης Ιωάννου: Εμπιστεύεται το έργο του Ανδρέα Μελά στο ΔΕΣΤΕ Αθήνας

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ