• Πολιτισμός

    Νύχτα στον Κήπο του Μεγάρου: Τα «Μονοπάτια των τραγουδιών» σε έκθεση

    Από την έκθεση «Μονοπάτια των τραγουδιών» στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής

    Από την έκθεση «Μονοπάτια των τραγουδιών» στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής


    Όταν πέφτει η νύχτα στον Κήπο του Μεγάρου αναλαμβάνουν δράση τα «Μονοπάτια των τραγουδιών». Εφήμερες εικαστικές εγκαταστάσεις και γλυπτικές παρεμβάσεις από φυσικά υλικά απλώνονται στη χλόη και στην πέτρα, φωτογραφίες «αυτόφωτες» μεταφράζονται σε ζωγραφικές τοπιογραφίες μέσα στη βλάστηση, στιγμιαία βίντεο σαν οπτικά «χαϊκού» και προβολές χωρίς ήχο δημιουργούν ένα ποιητικό σύμπαν.

    Τα «Songlines» («Μονοπάτια τραγουδιών») της Κατερίνας Κατσιφαράκη αλλάζουν φέτος το καλοκαίρι τον Κήπο εγκαθιστώντας τέχνη στο φυσικό περιβάλλον. Η έκθεση σε επιμέλεια της Άννας Καφέτση εγκαινιάζεται σήμερα και προσφέρει τον επισκέπτη -η είσοδος άλλωστε είναι ελεύθερη-, μέσα από την περιπλάνηση και τον περίπατο ανάμεσα σε φανταστικές και πραγματικές διαδρομές, μια βιωματική σύνδεση με τον φυσικό χώρο και μια εμπειρία αναστοχασμού.

    Άννα Καφέτση

    «Η έκθεση έχει σχεδιαστεί  σαν μια ρευστή, χωρίς προκαθορισμένα όρια μεταφορική χαρτογραφία, που συνδέει κίνηση, στάση και τελετουργία με ένα αόρατο νήμα», όπως λέει η Άννα Καφέτση. «Την επιφάνειά της διασχίζουν σιωπηλές, αμέτρητες γραμμικές πορείες, που επαναλαμβάνονται παράλληλες ή αενάως διασταυρούμενες, δίχως παύση», συμπληρώνει.

    Από την έκθεση «Μονοπάτια των τραγουδιών» στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής

    Διάσπαρτες σε 19 σημεία του Κήπου είναι οι εικαστικές παραγωγές της έκθεσης, στην οποία θα παρουσιαστεί σε πρώτη προβολή και το νέο ντοκιμαντέρ της Δήμητρας Κουζή «Do- Nothing Farming 2022», στο οποίο καταγράφεται η συμμετοχική διαδικασία παραγωγής  των σβόλων με σπόρους κηπευτικών και σιτηρών, που οργάνωσε για το σκοπό αυτό ο καλλιεργητής Παναγιώτης Μανίκης στην Αλαγονία του Ταϋγέτου τον περασμένο Μάιο. Το ντοκιμαντέρ πλαισιώνει το έργο της Κατσιφαράκη «Σβόλοι».

    Η φύση πηγή δημιουργίας

     Με την έκθεση στον Κήπο του Μεγάρου και την εφήμερη κατοίκηση στο δημόσιο η καλλιτέχνιδα επιστρέφει εκεί όπου ανήκει, δηλαδή στο ύπαιθρο και την κοινότητα, όπως παρατηρεί η Άννα Καφέτση. «Παρατηρεί επί τόπου και συλλέγει υλικά και τις μεταφορές της, συγκροτεί αρχείο κινούμενων εικόνων και σημειώσεων, μεταφέρει σπόρους, ρίζες και ‘νεκρές φύσεις’ από άλλους τόπους και χρόνους, μεταφυτεύει, διασταυρώνει, προετοιμάζει υπομονετικά, με χειρωνακτικό μόχθο τη δημιουργική μεταμόρφωση», προσθέτει. Για να επισημάνει επιπλέον, ότι το έργο της Κατσιφαράκηστο σύνολό του έχει στόχο να καλλιεργήσει τη διαφορετικότητα και τη συνύπαρξη με το ανθρώπινο, να ενσωματώσει στην καλλιτεχνική διαδικασία την κοινοτική δράση και να συμβάλλει στην συμμετοχική εκμάθηση νέων στρατηγικών αναγεννητικής συν-δημιουργίας με τη φύση. «Η φύση και η κίνηση /βάδιση παραμένουν πάντα στα έργα της Κατερίνας Κατσιφαράκη πηγή ποιητικής σκέψης και αυθεντικού αισθήματος».

    Από την έκθεση «Μονοπάτια των τραγουδιών» στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής

    Με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και στο D.A.I, της Ολλανδίας η καλλιτέχνιδα  έχει πραγματοποιήσει in situ εγκαταστάσεις σε διάφορους χώρους από τον Ψηλορείτη στην Κρήτη, το Μουσείο Μπενάκη /ΝΗ.ΜΑ, επίσης στην Τυνησία, την Γιουγκοσλαβία, τη Σερβία, τη Γερμανία, την Τσεχία και αλλού. Φυσικά έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις ενώ έχει εργαστεί και ως εκπαιδευτικός στην Αρχιτεκτονική του Πολυτεχνείου Κρήτης, στο Κολλέγιο Αθηνών και σε δημόσια σχολεία.

    Από την έκθεση «Μονοπάτια των τραγουδιών» στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής

    Info

    Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Κήπος:

    Έκθεση: Κατερίνα Κατσιφαράκη «Songlines»

    Διάρκεια:14 Ιουλίου – 18 Σεπτεμβρίου

    Επίσκεψη: Καθημερινά μετά τη δύση του ηλίου έως 23.00

    Είσοδος ελεύθερη

    Διαβάστε επίσης

    Κνωσός: Το σπουδαίο και αμφιλεγόμενο θαύμα του Άρθουρ Έβανς



    ΣΧΟΛΙΑ