• Πολιτισμός

    Γιάννης Τσαρούχης: Η διαδρομή του σπουδαίου δημιουργού σε έκθεση

    «Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά», 1936

    «Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά», 1936


    Περιεχόμενα

    «Προσπάθησα ν ́ αφεθώ πάντα ελεύθερος στα ρεύματα, για να καταλαβαίνω ποια είναι η αληθινή μου αντοχή», είχε πει ο Γιάννης Τσαρούχης. Και πράγματι το έργο του απέδειξε την αντοχή και τη διάρκειά του μέσα στο χρόνο, σημείο αναφοράς και πολύτιμη παρακαταθήκη για τους Έλληνες.

    Μία ευκαιρία έχουν λοιπόν τώρα όσοι αγαπούν το έργο του Τσαρούχη ή οι νεώτεροι που δεν το γνωρίζουν, να δουν μία σειρά από δημιουργίες του στην έκθεση, που εγκαινιάζεται το Σάββατο 7 Μαΐου στο Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι.

    Η έκθεση με τον τίτλο «Γιάννης Τσαρούχης – Ζωγραφικές διαδρομές» είναι το αποτέλεσμα μιας ενδιαφέρουσας επιλογής έργων, που έγινε ακριβώς με τον σκοπό να παρακολουθήσει ο επισκέπτης τον τρόπο με τον οποίο προχωρούσε την δουλειά του, ο σπουδαίος καλλιτέχνης.  Και έχει σημασία να καταλάβει κανείς τον χαρακτήρα της πορείας του στην τέχνη, που ήταν συνεχής, παρά τις αλλαγές, που αναπόφευκτα αλλά και απαραίτητα συνέβαιναν.

    «Το Παρίσι και τα μουσεία με οδήγησαν από τον σουρεαλισμό στο ρεαλισμό», όπως είχε γράψει άλλωστε ο ίδιος («Αγαθόν το εξομολογείσθαι») κάτι που αποδεικνύεται στην πράξη, καθώς όσο προχωρούσε, κρατούσε εκείνα τα στοιχεία που τον ενδιέφεραν και τα χρησιμοποιούσε στις επόμενες αναζητήσεις του. Έτσι είναι σαφές ότι υπήρχε μία αμεσότητα μεταξύ των έργων και των σχολίων του.

    Ο Alain ως «Χειμώνας», 1975
    Ο Alain ως «Χειμώνας», 1975

    Οι αναζητήσεις

    «Για να αφήσουμε τις γενικότητες και να πω κάτι το συγκεκριμένο για τη δουλειά μου, θα πρέπει να εξηγήσω ότι: Δύο είναι οι βασικές αναζητήσεις μου, παρ’ όλες τις χίλιες διαφορές που παρουσιάζουν τα έργα μου μεταξύ τους», έγραφε.

    Σκηνικά και κοστούμια για τις Βάκχες του Ευριπίδη. Παραλλαγή του σκηνικού, 1968
    Σκηνικά και κοστούμια για τις Βάκχες του Ευριπίδη. Παραλλαγή του σκηνικού, 1968

    «Η μία αναζήτηση είναι ούτως ειπείν νεοκλασική και προσπαθεί να αφομοιώσει το αρχαίο κλασικό ιδεώδες, όπως το εξέφρασε για όλον τον κόσμο στα νεώτερα χρόνια η Αναγέννηση και το Μπαρόκ. Η άλλη μου τάση είναι να εκφράσω όλες τις αντιρρήσεις μου για το ίδιο το ιδανικό μου, βοηθημένος από μεγάλους αντιρρησίες της εποχής μας, αλλά και από πρότυπα παλιά ελληνικά, που είναι συχνά μαρτυρίες και στηρίγματα των αντιρρήσεων».

    Ναύτης με ωχρό πρόσωπο, 1938
    Ναύτης με ωχρό πρόσωπο, 1938

    Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα, όπως ο «Χειμώνας», ο «Σκεπτόμενος», ο «Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, με ένα ναό δεξιά κάτω», ο «Ναύτης με ωχρό πρόσωπο», αλλά και θεατρικές μακέτες από παραστάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, ακόμη όμως και μια σειρά από ιδανικές παραστάσεις, που θα ήθελε ο ίδιος να κάνει. Πρόκειται για θεατρικές διαδρομές μέσα από τις οποίες αναδεικνύονται οι επαναστατικές ιδέες που είχε ο Τσαρούχης και για το θέατρο.

    Σκηνικό με σύγχρονα σπίτια και κοστούμια αρχαία για τη Μήδεια, 1968
    Σκηνικό με σύγχρονα σπίτια και κοστούμια αρχαία για τη Μήδεια, 1968

    Info

    Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη: Πλουτάρχου 28, Μαρούσι

    Έκθεση: «Γιάννης Τσαρούχης – Ζωγραφικές διαδρομές»

    Διάρκεια: 7 Μαΐου ως 31 Ιουλίου

    Σκηνικό για μπαλέτο εμπνευσμένο από την Τραβιάτα του Βέρντι, 1934
    Σκηνικό για μπαλέτο εμπνευσμένο από την Τραβιάτα του Βέρντι, 1934

    Διαβάστε επίσης

    Ο Γιάννης Τσαρούχης στο Σικάγο: Η πρώτη του αναδρομική στο Wrightwood



    ΣΧΟΛΙΑ