Έχει ύψος μόλις 5 εκατοστά αλλά φιλοδοξεί να πουληθεί για 15 εκατομμύρια δολάρια. Βεβαίως έχει και μία διάσημη υπογραφή, αυτήν της Φρίντα Κάλο –αν και συγκεκαλυμμένη στην προκειμένη περίπτωση – της οποίας τα έργα έχουν σημειώσει τελευταία θεαματική άνοδο στις τιμές τους.

Μία αυτοπροσωπογραφία της καλλιτέχνιδας είναι το συγκεκριμένο μικροσκοπικό έργο, μία μινιατούρα για την ακρίβεια -ή ένα έργο τσέπης όπως αποκαλείται-, από τις 55 γνωστές που ζωγράφισε η Φρίντα Κάλο στη ζωή της. Το «Para Bartoli con amor, Mara» (1938), όπως είναι ο τίτλος του πωλείται στην φετινή Art Basel Miami Beach, την σημαντικότερη έκθεση τέχνης στις Ηνωμένες Πολιτείες που πραγματοποιείται αυτήν την εποχή, από την γκαλερί Weinstein του Σαν Φρανσίσκο.

1

Όσον αφορά την τιμή του είναι πραγματική δυσθεώρητη, έχοντας τεράστια διαφορά από το 1,2 εκατομμύριο δολάρια, που το είχε αγοράσει ο ιδιοκτήτης της γκαλερί Ρόουλαντ Γουάιστεϊν το 2011 από τον Sotheby’s New York ενώ προηγουμένως, το 2000 είχε δημοπρατηθεί από τον ίδιο οίκο για 225.750 δολάρια.

Όπως είναι γνωστό όμως, ένα άλλο έργο της Φρίντα Κάλο με τίτλο «El sueño (La cama)» (Το όνειρο, το κρεβάτι) του 1940 πουλήθηκε τον περασμένο μήνα στο Sotheby’s Νέας Υόρκης για 54,7 εκατομμύρια δολάρια σπάζοντας το ρεκόρ για γυναίκα καλλιτέχνη.

Η αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο σε διαστάσεις έργου τσέπης
Η αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο σε διαστάσεις έργου τσέπης

«Στον Μπαρτόλι με αγάπη»

Αυτή η autorretrato en miniature –αυτοπροσωπογραφία σε μινιατούρα όπως λέγονται αυτά τα έργα- απεικονίζει την καλλιτέχνιδα με τα αναγνωρίσιμα κόκκινα λουλούδια στα μαλλιά της και τις πυκνές κοτσίδες να στεφανώνουν το κεφάλι της ενώ όμως στο πίσω μέρος του κρύβεται μία τρυφερή ιστορία. Πρόκειται για την αφιέρωση της Κάλο «Para Bartoli con amor, Mara» (Στον Μπαρτόλι με αγάπη, Μάρα) σε έναν από τους εραστές της, τον καταλανό ποιητή Χοσέ Μπαρτόλι, με τον οποίο είχε μία παθιασμένη σχέση κατά την τελευταία δεκαετία της ζωής της.

«Η Κάλο έγραψε στον Μπαρτόλι, ότι ζωγράφισε αυτό το έργο αρκετά μικρό ώστε να μπορεί να το μεταφέρει στην τσέπη του», όπως λέει ο ιδρυτής της γκαλερί Weinstein, η οποία ειδικεύεται στον σουρεαλισμό. Προσθέτοντας πως «Υπέγραψε τον πίνακα ως ‘‘Μάρα’’, μία συντομευμένη μορφή του ονόματος του Μπαρτόλι για εκείνη, από την λέξη maravillosa (θαυμάσια), για να αποφύγει τον εντοπισμό από τον σύζυγό της, τον καλλιτέχνη Ντιέγκο Ριβέρα».

Περιζήτητα έργα

Η Φρίντα Κάλο είναι μία από τις αρκετές σουρεαλίστριες, των οποίων οι τιμές αυξάνονται ραγδαία αποδεικνύοντας, ότι μπορεί σήμερα να φθάσουν τα έργα των ανδρών συναδέλφων τους. Πίνακες μάλιστα μερικών από αυτές τις καλλιτέχνιδες, όπως η Λεονόρα Κάρινγκτον και η Λεονόρ Φινί βρίσκονται επίσης στο περίπτερο του Γουάινστεϊν. «Ο μόνος λόγος που μπορώ να έχω ένα περίπτερο όπως αυτό είναι, επειδή άρχισα να αγοράζω έργα πριν από 25 χρόνια», όπως λέει ο ίδιος.

Οι πίνακες της Κάλο είναι δύσκολο άλλωστε, να βρεθούν σε εκθέσεις τέχνης, αφού μόνον 150 περίπου, είναι γνωστό ότι υπάρχουν, πολλοί εκ των οποίων σε δημόσιες συλλογές. Όπως λέει έτσι ο γκαλερίστας, αυτή είναι η πρώτη φορά που ένας πίνακας της καλλιτέχνιδας εμφανίζεται στην Art Basel Miami Beach.

Το έργο της Φρίντα Κάλο «Το όνειρο, το κρεβάτι», 1940
Το έργο της Φρίντα Κάλο «Το όνειρο, το κρεβάτι», 1940

Εκτίθεται μαζί με δύο από τα σχέδιά της, που έγιναν όταν ήταν κλινήρης μετά από χειρουργική επέμβαση, με κοστολόγηση και των δύο μαζί στα 950.000 δολάρια.

Όσον αφορά πάντως το ήδη δημοπρατημένο «El sueño (La cama)», μια αυτοπροσωπογραφία της και πάλι ενώ βρισκόταν σε ένα κρεβάτι με ουρανό και ένα γλυπτό σκελετού σε φυσικό μέγεθος από πάνω του αμφισβητείται το ρεκόρ του από τους ειδικούς περί την αγορά τέχνης.

Κι αυτό, γιατί το έργο της Τζόρτζια Ο΄ Κιφ «Jimson Weed/White Flower No. 1» (1932), που κατείχε προηγουμένως το ρεκόρ γυναίκας καλλιτέχνη με 44,4 εκατομμύρια δολάρια το 2014 θεωρείται ότι παραμένει στην πρώτη θέση. Όπως αναφέρουν, μεταξύ άλλων οι New York Times, συμπεριλαμβανομένου του πληθωρισμού αυτό το ποσόν αντιστοιχεί σήμερα περίπου 60,5 εκατομμύρια δολάρια.

 

Διαβάστε επίσης 

Βρετανία: Αισιόδοξος για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, δηλώνει ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου

Τάσος Γιαννίτσης: «Αφήσαμε τη φλόγα, μείναμε στις στάχτες»

Πέθανε ο «σούπερσταρ» αρχιτέκτονας Φρανκ Γκέρι, που άλλαξε την όψη του Μπιλμπάο