ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Από τον Απρίλιο, ο ΟΠΕΚ προσθέτει σταθερά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, υπολογίζοντας στην ισχυρή ζήτηση του καλοκαιριού. Με την εποχιακή ζήτηση να εξασθενεί και τους αμερικανικούς δασμούς να αναδιαμορφώνουν τις ρωσικές ροές, η συμμαχία αντιμετωπίζει πιέσεις για να αποτρέψει μια υπερπροσφορά το τέταρτο τρίμηνο.
Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, οι προβλέψεις δείχνουν ήδη μια παγκόσμια προσφορά υγρών καυσίμων 108,3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα τον Δεκέμβριο έναντι ζήτησης μόλις 105,3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, υποδηλώνοντας ένα σημαντικό πλεόνασμα που θα μπορούσε να ωθήσει το Brent κάτω από τα 60 δολάρια/βαρέλι.
Για την αγορά του SnP, η συμβολή του ρωσικού αργού πετρελαίου με έκπτωση, οι μεταβαλλόμενες εμπορικές οδοί και η αβέβαιη πολιτική του ΟΠΕΚ+ ενέχουν τόσο κινδύνους όσο και ευκαιρίες.
Τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια στον λεγόμενο σκιώδη στόλο παραμένουν σε μεγάλο βαθμό απασχολούμενα σε συναλλαγές που συνδέονται με τη Ρωσία, αλλά οποιαδήποτε διεύρυνση των εκπτώσεων και διαφοροποίηση των αγοραστών θα μπορούσε να επεκτείνει περαιτέρω τον διαθέσιμο στόλο.
Ταυτόχρονα, οι κύριοι πλοιοκτήτες παραμένουν επιφυλακτικοί, γνωρίζοντας ότι εάν ο ΟΠΕΚ+ κακοδιαχειριστεί την προσφορά, μια απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να επηρεάσει τις αγορές εμπορευμάτων.
Οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης τον Αύγουστο έφτασαν τα 3,40 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, σημειώνοντας σταδιακή αύξηση από τα 3,35 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως του Ιουλίου, αλλά παραμένοντας κάτω από τα επίπεδα των 3,5-3,6 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως που καταγράφηκαν μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου.
Η οριακή μηνιαία αύξηση καλύπτει σημαντικές μεταβολές στις εμπορικές ροές: οι αποστολές προς την Ινδία μειώθηκαν κατά 21% στα 1,30 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο, ενώ οι εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 12% στα 1,11 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ένα νέο υψηλό για το έτος.
Η δυναμική μεταξύ Ινδίας και Κίνας βρίσκεται για άλλη μια φορά στο επίκεντρο των εμπορικών προτύπων της Ρωσίας μέσω θαλάσσης, με τους δύο ασιατικούς γίγαντες να απορροφούν περισσότερο από το 70% των συνολικών ροών.
Από την μηνιαία καταγραφή των δεξαμενόπλοια προκύπτει ότι διαρθρωτικές αλλαγές που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι ινδικές εισαγωγές κορυφώθηκαν στα 1,76 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Μάρτιο, πριν υποχωρήσουν σταδιακά, με τους όγκους του Αυγούστου να μειώνονται σχεδόν κατά 0,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από αυτό το υψηλό.
Αντιθέτως, οι κινεζικές εισαγωγές παρέμειναν σχετικά σταθερές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, κυμαινόμενες γύρω στο 1,0 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, πριν επιταχυνθούν τον Αύγουστο.
Αλλού, οι εισαγωγές της Ευρώπης, αν και ακόμη οριακές, αυξήθηκαν στα 0,35 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Αύγουστο από αμελητέα επίπεδα νωρίτερα φέτος, υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη διαρροή παρά τους περιορισμούς της ΕΕ.
Η Αφρική επανεμφανίστηκε επίσης ως μια μέτρια διέξοδος στα 0,20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Αυτές οι μετατοπίσεις καταδεικνύουν την ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των βαρελιών σε απάντηση στις κυρώσεις, τις εκπτώσεις και τις μεταβαλλόμενες ευκαιρίες αρμπιτράζ.
Η απότομη υποχώρηση της Ινδίας συνέπεσε με την ανακοίνωση της Ουάσιγκτον στις 27 Αυγούστου για «δευτερεύοντες δασμούς» 25% στις ινδικές εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου.
Οι εκπτώσεις στο πετρέλαιο Urals διευρύνθηκαν περαιτέρω στις αρχές Σεπτεμβρίου σε περισσότερα από 11,50 δολάρια/βαρέλι έναντι του παλαιωμένου Brent, υποδηλώνοντας ότι η Ρωσία μπορεί να αναγκαστεί να παραχωρήσει ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις τιμών για να διατηρήσει τις ροές.
Για την Ινδία, η επιλογή είναι πολιτικά δύσκολη: τα βαρέλια με έκπτωση βοηθούν τα διυλιστήρια της, ωστόσο οι εξαγωγές της προς τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι πολύ πιο πολύτιμες από τις εξοικονομήσεις σε φθηνό αργό πετρέλαιο.
Αυτή η ευαίσθητη ισορροπία θα μπορούσε να οδηγήσει τα Ινδικά διυλιστήρια να αντισταθμίσουν την έκθεσή τους, διαφοροποιώντας την εστίασή τους προς τις ποιότητες της Μέσης Ανατολής ή της Δυτικής Αφρικής.
Για τους πλοιοκτήτες, η εικόνα είναι ανάμεικτη. Η μειωμένη ζήτηση από την Ινδία μπορεί να μειώσει τη ζήτηση σε τόνο-μίλι, καθώς οι ροές από τα λιμάνια της Βαλτικής ή της Μαύρης Θάλασσας προς την Ινδία είναι από τα μεγαλύτερα ταξίδια στο εμπόριο αργού της Ρωσίας, επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv.
Αντίθετα, τα σταδιακά φορτία προς την Κίνα συχνά μετακινούνται μέσω του Ειρηνικού, κάτι που περιλαμβάνει μικρότερες αποστάσεις.
Ωστόσο, η αύξηση των ροών στην Ευρώπη και την Αφρική -αν και από χαμηλή βάση- προσθέτει νέες ευκαιρίες σε τόνο-μίλι. Κάθε αναδρομολόγηση μακριά από την Ινδία προς μικρότερους, πιο διασκορπισμένους αγοραστές τείνει να κατακερματίζει το εμπόριο και να αυξάνει τον αριθμό των φορτίων, κάτι που μπορεί να είναι θετικό για την αγορά S&P, περιορίζοντας την αποτελεσματική προσφορά πλοίων.
Διαβάστε επίσης:
Dynagas LNG: Κέρδη 27,279 εκατ. δολάρια στο εξάμηνο
Ο Πειραιάς αναβίωσε την Ολυμπιακή Ιστορία με το PIRAEUS OPEN WATER 1896
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Lidl Ελλάς: Για ακόμα μία φορά, το πιο οικονομικό καρότσι
- Γκίντεον Σάαρ: Η αναγνώριση παλαιστινιακού κράτους ανταμείβει τη Χαμάς για τη σφαγή της 7ης Οκτωβρίου
- Γεραπετρίτης: Καμία συμμετοχή μέλους της οικογένειας μου στο καλώδιο Ελλάδας- Κύπρου
- Γαλλία: Σε αναζήτηση νέου πρωθυπουργού ο Μακρόν – Τα 5 σενάρια μετά την πτώση Μπαϊρού και τα ονόματα που παίζουν
