ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δύο ουσιαστικά θέματα τέθηκαν από τον Ιωάννη Πατινιώτη, στο συνέδριο που διοργάνωσε η Αδελφότητα Υδραίων Αθηνών, στην Ύδρα, και είχαν σχέση με την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Στο ερώτημα, «πώς κάνουμε το ναυτικό επάγγελμα πιο ελκυστικό;», ο Ιωάννης Πατινιώτης, υποστήριξε ότι πρέπει να αποσαφηνιστούν οι έννοιες και οι συνθήκες εργασίας, πάνω στο τρίπτυχο: προβλεψιμότητα, ανθρωπιά, διαφάνεια και πρόσθεσε:
«Δεν χρειάζονται θεωρίες, αλλά, λίγα, μετρήσιμα βήματα που φαίνονται από την πρώτη μέρα onboard:
• Προβλέψιμα συμβόλαια και άδειες με καθαρό πλάνο αντικατάστασης. Πρέπει να είναι βέβαιος ο φοιτητής ή η φοιτήτρια ότι θα μπορεί να βρει να κάνει και τα δύο εκπαιδευτικά ταξίδια που χρειάζονται για την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Η εκπαίδευση πάνω σε υφιστάμενα μικρές ρουτίνες που ρίχνουν την εργασιακή πίεση: brief 90’’ με επιβεβαίωση, handover 4 γραμμών, time-boxing με acceptance & second check.
• Επικοινωνία και συνθήκες: σταθερό Wi-Fi όπου γίνεται και εάν δεν γίνεται πρόγραμμα δωρεάν data, πραγματικές ώρες ξεκούρασης, υποστηρικτική γραμμή ψυχικής υγείας.
• Διαφανείς μετρήσιμες δεξιότητες και εκ των προτέρων προσδιορισμός των critical core skills, ανά ειδικότητα και τύπο πλοίου για να ξέρει ο κάθε υποψήφιος άντρας ή γυναίκα, που μπορεί να πάει και που πρέπει να δώσει έμφαση στην εκπαίδευση του.
• Mentoring με στόχους από έμπειρους ναυτικούς χωρίς ίχνος bullying κατά την διάρκεια του ταξιδιού. Οι δόκιμοι θα πρέπει να να μην μένουν στις καμπίνες τους αλλά να συνυπάρχουν με παλαιότερους ναυτικούς, να ακούν και να δημιουργούν εμπειρίες. Παράλληλα να υπάρχει και και ένα γρήγορο pre-boarding check κατανόησης και ετοιμότητας.
• Λιγότερη γραφειοκρατία με e-logs και χρήση της τεχνολογίας για αποφυγή λαθών και πτώση της ψυχολογίας. Εάν δεν θυμόμαστε κάτι θα πρέπει να υπάρχει ως πληροφορία σε ένα tablet ή στον χώρο εργασίας ή σε μια εφαρμογή».
Ο Ιωάννης Πατινιώτης, απάντησε και στο ερώτημα που έθεσε ο ίδιος:
«Εάν ρωτάτε γιατί όλα αυτά όταν τόσα χρόνια οι ναυτικοί μάθαιναν αλλιώς: Γιατί θέλουμε τους νέους πίσω στη θάλασσα, όχι για να χορτάσουν ψωμί, όπως έκαναν οι Έλληνες ναυτικοί μετά τον πόλεμο τον προηγούμενο αιώνα, αλλά γιατί η θάλασσα μπορεί να γίνει κατανοητή και δίκαιη για τους νέους».
Στη συνέχεια, είπε: «Αποτέλεσμα, το πρώτο συμβόλαιο να έρθει γρηγορότερα, η καθημερινότητα να μην τους τρομάζει και να τους ηρεμεί, και φυσικά να δημιουργούν καθαρές ρότες καριέρας τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά στις εταιρείες διαχείρισης πλοίων».
Στο τέλος, ο Ιωάννης Πατινιώτης, παρουσίασε τα ευρήματα της πρωτότυπης έρευνας μου για τον Universal Seafarers Core Skills Index (USCSI).
Τα συμπεράσματα, όπως τα ανάφερε είναι τα εξής:
«Σε όλους τους τύπους πλοίων και βαθμίδες εμφανίζεται ο ίδιος «κορμός» δεξιοτήτων καθώς αποτελεί τον βασικό κορμό για έναν φυσικό πρόσωπο άνδρα η γυναίκα ανεξαρτήτως εθνότητας ειδικότητας βαθμού και τύπο πλοίου που θέλει να γίνει ναυτικός.
Τα πιο σημαντικά soft skills με σειρά σπουδαιότητας είναι: Problem Solving & Analysis (Επίλυση Προβλημάτων & Ανάλυση), Organization (Οργάνωση), Communication (Επικοινωνία), Integrity (Ακεραιότητα), Time Management (Διαχείριση Χρόνου)—με υποστηρικτικές τις Critical Thinking (Κριτική Σκέψη), Adaptability (Προσαρμοστικότητα), Self-direction (Αυτοκαθοδήγηση), Creativity (Δημιουργικότητα) και Resilience (Ανθεκτικότητα)».
Στο τέλος, ο Ιωάννης Πατινιώτης, επισήμανε:
«Γιατί έχει σημασία αυτό; Η γνώση αυτών των δεξιοτήτων δίνει στους νέους ναυτικούς έναν καθαρό «οδικό χάρτη» για το τι να εξασκήσουν πρώτα, πώς να τεκμηριώνουν την ετοιμότητά τους πάνω στο πλοίο και πώς να χτίσουν μια πιο ασφαλή, πιο ήρεμη καθημερινότητα. Με απλά λόγια, η ευχέρεια σε αυτές τις βασικές soft skills επιταχύνει το πρώτο συμβόλαιο, ενισχύει την απόδοση και ανοίγει μακροπρόθεσμες προοπτικές καριέρας στη θάλασσα και στη στεριά».
Ο Ιωάννης Κ. Πατινιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958.
Η σταδιοδρομία του στο χώρο της ναυτιλίας ξεκίνησε το 1976 και έως το 1997 είχε εργαστεί σε λογιστικά και χρηματοοικονομικά τμήματα ναυτιλιακών εταιρειών ως λογιστής, αρχιλογιστής, διαχειριστής και οικονομικός ελεγκτής.
Από το 1997 έως το 2003 ήταν Οικονομικός Διευθυντής στον όμιλο John Laliotis Shipping Group, ενώ από την 1 Ιανουαρίου 2004, ανέλαβε Οικονομικός Διευθυντής και Διευθυντής της Carras (Hellas) S.A.
Πτυχιούχος λογιστικής (1978) και ναυτιλιακών σπουδών (1979), ο Ιωάννης Πατινιώτης έχει μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) από το Kingston University (1999) και διδακτορικό στα χρηματοοικονομικά (European University – 2010).
Είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδος, Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Ελλήνων Οικονομικών Διευθυντών, μέλος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και Κοσμήτωρας της Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας και μέλος του ΔΣ.
Έχει διατελέσει λέκτορας Στρατηγικού Μάνατζμεντ στο European University (παράρτημα Αθηνών) και ερευνητής σε θέματα ναυτιλίας.
Διαβάστε επίσης:
Ο Πειραιάς αναβίωσε την Ολυμπιακή Ιστορία με το PIRAEUS OPEN WATER 1896
Celebrity Cruises: Δρομολογεί δύο κρουαζιερόπλοια σε ποτάμια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Wall Street: Σε νέο ρεκόρ ο Nasdaq λίγο πριν τα στοιχεία για τον πληθωρισμό
- Πετρέλαιο: Μικρά κέρδη καθώς ο OPEC+ αυξάνει ελαφρά την παραγωγή του Οκτωβρίου
- Χίθροου: Ασφαλές να ανοίξει ξανά ο τερματικός σταθμός του διεθνούς αεροδρομίου
- Το Κατάρ πιέζει τη Χαμάς να αποδεχθεί το σχέδιο των ΗΠΑ για εκεχειρία
