• Ναυτιλία

    Στο προσκήνιο επιστρέφουν τα τάνκερ VLCC – Οι Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν

    Μαρία Αγγελικούση, Γιώργος Προκοπίου (πάνω), Βαγγέλης Μαρινάκης, Άννα Αγγελικούση, Νίκος Μαρτίνος

    Μαρία Αγγελικούση, Γιώργος Προκοπίου (πάνω), Βαγγέλης Μαρινάκης, Άννα Αγγελικούση, Νίκος Μαρτίνος


    Τo ενδιαφέρον για επενδύσεις στα μεγάλης χωρητικότητας τάνκερ VLCC αναζωπυρώνεται, με τους ναυλομεσίτες να επισημαίνουν ότι από τις αρχές του έτους υπάρχει κινητικότητα αλλά και ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες στη συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων.

    Προς αυτή την κατεύθυνση συνηγορεί και το ιδιαίτερα χαμηλό βιβλίο παραγγελιών VLCC, το οποίο σύμφωνα με την Poten & Partners την 1η Ιανουαρίου 2024 ανερχόταν σε μόλις 23 πλοία ή στο 2,6% του συνολικού στόλου.

    Μάλιστα η ναυλομεσιτική επισημαίνει ότι εδώ και αρκετά χρόνια ήταν το χαμηλότερο σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες μεγάλων δεξαμενόπλοιων και σχεδόν σε ιστορικά χαμηλά όσον αφορά το ποσοστό του υφιστάμενου στόλου.

    Την ίδια ώρα, ο στόλος των VLCC γερνάει, όπως συμβαίνει και με τα λίγο μικρότερης χωρητικότητας τάνκερ, ανέφερε πρόσφατα ο Jonathan Staubo της Fearnleys. Σχεδόν το ήμισυ του στόλου των δεξαμενόπλοιων θα είναι άνω των 15 ετών μέχρι το τέλος του 2026.

    Η ζήτηση τονομιλίων δεξαμενόπλοιων το 2023 ήταν σε ιστορικά υψηλά ή κοντά σε αυτά, κυρίως λόγω της απομάκρυνσης από τις ρωσικές αποστολές, ενώ με την αβεβαιότητα που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα φαίνεται ότι θα παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα και το 2024.

    Σημειώνεται ότι τα ναύλα σε συμβόλαια χρονοναύλωσης στα VLCC βρέθηκαν το 2023 σε ιστορικά υψηλά, ενώ θετικές είναι οι προσδοκίες της αγοράς.

    Η Poten & Partners προβλέπει ότι το βιβλίο παραγγελιών των VLCC θα υπερδιπλασιαστεί το 2024.

    Ενδιαφέρον από ισχυρούς παίκτες

    H βελγική ναυτιλιακή Euronav – η οποία διαθέτει γραφεία και στην Ελλάδα-  στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου της αύξησε τα υπό κατασκευή VLCC της σε τέσσερα. Τον Ιανουάριο άσκησε μία option προηγούμενης παραγγελίας στο κινεζικό ναυπηγείο Qingdao Beihai, ενώ πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι έχει στόχο να αυξήσει το βιβλίο των παραγγελιών της σε 10 VLCC.

    Σύμφωνα με το tradewinds, η ναυτιλιακή εταιρεία Capital Maritime & Trading του Βαγγέλη Μαρινάκη, καθώς και η Seatankers του Τζον Φρέντρικσεν έχουν παραγγείλει στο κινέζικο ναυπηγείο Dalian Shipbuilding Industry δέκα δεξαμενόπλοια VLCC, συνολικής αξίας 1,3 δισ. δολαρίων.

    Τα έξι δεξαμενόπλοια VLCC αφορούν στην παραγγελία του Έλληνα εφοπλιστή και θα χρησιμοποιούν και LNG, ενώ τα άλλα τέσσερα, του Νορβηγού μεγιστάνα της ναυτιλίας, θα έχουν scrubbers.

    Άλλες ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι η Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση, έχει υπογράψει επιστολή προθέσεων με κινεζικό ναυπηγείο για δύο τάνκερ VLCC, ενώ υπενθυμίζεται ότι πέρυσι παρέλαβε τέσσερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 320,916 dwt, που φέρουν την ελληνική σημαία.

    Οι πρωταγωνιστές των VLCC

    Σύμφωνα με την VesselsValue, η ναυτιλιακή του ομίλου Αγγελικούση έχει τον μεγαλύτερο στόλο VLCCs μεταξύ των ελληνικών ναυτιλιακών, συνολικά 39, αξίας 3,8 δισ. δολαρίων.

    Ακολουθεί η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου με 21 πολύ μεγάλα τάνκερ, εκ των οποίων τα έξι είναι υπό κατασκευή, συνολικής αξίας 1,61 δισ. δολαρίων. Μάλιστα, πηγές αναφέρουν ότι δείχνει ενδιαφέρον να αυξήσει περαιτέρω το βιβλίο των παραγγελιών του στη συγκεκριμένη κατηγορία.

    Οι πέντε ελληνικές ναυτιλιακές με τους μεγαλύτερους στόλους VLCC πηγή: VesselsValue

    H Olympic Shipping and Management του ιδρύματος Ωνάση διαχειρίζεται 12 VLCCs συνολικής αξίας 1,007 δισ. δολ. σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. 

    Ακολουθεί η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση με 9 VLCCs, αξίας 788,34 εκατ. δολαρίων και η Thenamaris, συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου με 8 δεξαμενόπλοια VLCC αξίας 741 εκατ. δολαρίων. 

    Διαβάστε ακόμη:

    Γιάννης Χατζηπατέρας (Dorian LPG): Άλμα κερδών και άνοιγμα στα μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας

    Meadway Shipping (Κώστας Δελαπόρτας): Ναυπηγεί 9 πλοία και αλλάζει όνομα της εταιρείας

    Δύο νέα νεότευκτα για την W Marine του Γιάννη Σαραντίτη



    ΣΧΟΛΙΑ