• Business

    Πρώτα η ΔΕΠΑ Υποδομών – «Στο ραντάρ» Ελλήνων κατασκευαστών και ξένων διαχειριστών

    Ο υπουργός Κώστας Χατζηδάκης, ο υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς και ο Πρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Ιωάννης Παπαδόπουλος


    Θα προηγηθεί η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, και μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να δημοσιευθεί η προκήρυξη από το ΤΑΙΠΕΔ, εγκαινιάζοντας τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που έχει προγραμματίσει η κυβέρνηση. Η απόφαση να ξεκινήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις με  τη ΔΕΠΑ Υποδομών, συνδέεται α) με το ότι είναι πιο απλές οι διαδικασίες για την προετοιμασία της και β) με την ανάγκη να προχωρήσουν το γρηγορότερο δυνατό, οι επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη των δικτύων της.

    Η ΔΕΠΑ Υποδομών, που θα υφίσταται, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου που θα ολοκληρωθεί σήμερα Τετάρτη,  ελέγχεται κατά 65% από το δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) και 35% από τα Ελληνικά Πετρέλαια. Συγκεκριμένα, με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 16 η ΔΕΠΑ προβαίνει σε μερική διάσπαση του κλάδου των υποδομών και διεθνών έργων και ιδρύονται δύο (2) νέες εταιρείες, η ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ και η ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ.

     Περιουσιακά στοιχεία

    Στη νέα ΔΕΠΑ Υποδομών θα ενταχθούν με την ψήφιση του νόμου:

    1.Η συμμετοχή 51% στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ  (Το μειοψηφικό πακέτο 49% ελέγχει η ιταλική ENI)

    2. Τη ΔΕΔΑ Α.Ε. (δίκτυο διανομής λοιπής Ελλάδας (ΔΕΔΑ Α.Ε.),

    3. Την ΕΔΑ Αττικής (δίκτυο διανομής Αττικής)

    4. Τα πάγια των δικτύων διανομής,

    5. Το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε.,

    6. Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής, συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ, εξαιρουμένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

    Τα βήματα πριν την προκήρυξη

    Ακολούθως πριν βγει η προκήρυξη για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί  μια συμφωνία των βασικών μετόχων των ΕΛΠΕ ( Paneuropean και Δημόσιο) για το αν θα πουληθεί ταυτόχρονα και το ποσοστό 35% των ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, και ακολούθως να εγκρίνει την απόφαση αυτή η Γενική Συνέλευση των ΕΛΠΕ. Εφόσον γίνουν αυτά, το πιθανότερο είναι η προκήρυξη να αφορά την πώληση του 100% της εταιρείας.

    Αντίθετα με τη ΔΕΠΑ Υποδομών για  τη ΔΕΠΑ Εμπορίας  οι εκκρεμότητες είναι αρκετές.

    Η σημερινή ΔΕΠΑ ΑΕ  θα μετονομαστεί σε ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ μετά την ολοκλήρωση της  διάσπασης της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ που σε πρώτο χρόνο θα παραμείνει θυγατρική της.. Το Ταμείο, μετά την παράδοση σε αυτό των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε.,θα τη μεταβιβάσει άνευ ανταλλάγματος προς το Ελληνικό Δημόσιο ή σε φορέα που θα υποδείξει το Ελληνικό Δημόσιο, μετοχές που αντιστοιχούν στο σύνολο των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε. που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα της μερικής διάσπασης.

    Επίσης η ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ πρέπει πριν την ιδιωτικοποίηση να προχωρήσει στην εξαγορά του 20% του FSRU Αλεξανδρούπολης.

    Ενδιαφερόμενοι

    Οι τρεις εταιρίες της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΕΔΑΘΕΣΣ, ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής), έχουν μπροστά τους πενταετή επενδυτικά προγράμματα επέκτασης των δικτύων διανομής της τάξης των 250 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα τους επίσης είναι ρυθμιζόμενα και διασφαλισμένα και είναι συνολικά της τάξης των 130 εκατ. ευρώ. Μέσα στα επόμενα χρόνια, συνολικά,  πρέπει να γίνουν 500 εκατ. ευρώ επενδύσεις  για την ανάπτυξη του LNG, της επέκτασης σε απομακρυσμένες περιοχές με τη χρήση του CNG, καθώς και για τη διείσδυση του αερίου στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των θαλάσσιων.

    Σημειώνεται, ότι η επένδυση στην εταιρεία  είναι ελκυστική τόσο λόγω της αξίας και της προοπτικής της όσο και λόγω των αποδόσεών της, ενώ τα ρυθμιζόμενα έσοδα των δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου προσφέρουν ασφάλεια τοποθέτησης κεφαλαίων. Ταυτόχρονα τα μεγάλα επενδυτικά έργα που έχουν μπροστά τους ο Διαχειριστής Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας και η ΔΕΠΑ Υποδομών ανοίγουν νέες πηγές εσόδων για τους υποψήφιους διεκδικητές.

    Το ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Υποδομών εκφράζεται,  σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο από ξένους  διαχειριστές όσο και από Έλληνες κατασκευαστές που βρίσκονται σε επαφές με διεθνή ενεργειακά funds, στο πλαίσιο της στρατηγικής τους ανάπτυξης των παραχωρήσεων. Η επέκταση των υποδομών επένδυση ύψους 500 εκατ. ευρώ που πρέπει να εκτελέσει τα επόμενα χρόνια η ΔΕΠΑ Υποδομών, αποτελεί εξάλλου ένα σημαντικό κατασκευαστικό έργο για εταιρείες όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΒΑΞ ή η ΕΛΛΑΚΤΩΡ οι οποίες εξετάζουν ζεστά το ενδεχόμενο να τη διεκδικήσουν. Ωστόσο, το αν θα εκφράσουν τελικά το ενδιαφέρον τους, εξαρτάται από τους ακριβείς όρους της προκήρυξης.

    Όσον αφορά στους ξένους  διαχειριστές  δικτύων  στους ενδιαφερόμενους φέρονται η ιταλική Italgas, η γερμανική Ε.ΟΝ που έχει δραστηριότητα στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου και οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ, όπως η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas.   



    ΣΧΟΛΙΑ