ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο προβληματισμός στην Ακτή Μιαούλη, για την εισαγωγή ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στο Χρηματιστήριο Αθηνών, υπάρχει εδώ και δεκαετίες, αλλά υπάρχει δισταγμός, παρά τις κινήσεις που έχουν γίνει για την άντληση κεφαλαίων από εταιρείες που διαχειρίζονται ποντοπόρα πλοία και την εισαγωγή παλαιότερα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς και των Οργανισμών Λιμένων, πρώτα της Θεσσαλονίκης και σε δεύτερη φάση του Πειραιά.
Ωστόσο, η δήλωση του Στεφάν Μπουζνά, της Euronext, στη πρόσφατη του συνέντευξη του που είπε: «Θα στείλουμε ανθρώπους να μιλήσουν με τους Έλληνες εφοπλιστές και να τους πείσουμε να έρθουν στο Χρηματιστήριο Αθηνών», τροφοδότησε ένα κύκλο θετικών συζητήσεων στις έδρες των ναυτιλιακών εταιρειών στον Πειραιά και στην Αθήνα.
Σύμφωνα, με όσα επισήμανε ο Στεφάν Μπουζνά, «θεωρεί την προσέλκυση της ελληνικής ναυτιλίας ως μία από τις βασικές ευκαιρίες ανάπτυξης του Χρηματιστηρίου Αθηνών υπό την ομπρέλα της Euronext, μετατρέποντάς το σε έναν περιφερειακό χρηματοοικονομικό κόμβο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Ο Στεφάν Μπουζνά (Stéphane Boujnah), διευθύνων σύμβουλος (CEO) της Euronext, αναφέρθηκε με ένταση και με αισιοδοξία στο θέμα της άντλησης κεφαλαίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες στο ελληνικό χρηματιστήριο στο πλαίσιο της δημόσιας πρότασης εξαγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΕΧΑΕ) από τη Euronext.
Ο Στεφάν Μπουζνά, επί της ουσίας απηύθυνε πρόσκληση στις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εισηγμένες ή αντλούν κεφάλαια στην αγορά του Όσλο, η οποία ανήκει στον Όμιλο Euronext, να επανέλθουν ή να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Επισήμανε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο έως τρεις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικής προέλευσης στην αγορά του Όσλο.
Επικεντρώθηκε στο παράδοξο, όπως τόνισε, ότι οι περισσότερες ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται ποντοπόρα πλοία είναι εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια, όπως το Όσλο ή τη Νέα Υόρκη (NASDAQ και NYSE), και όχι στην Αθήνα.
Τόνισε χαρακτηριστικά πως «η έλλειψη ποιότητας της τοπικής αγοράς είναι από τους λόγους που δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Αθήνας».
Διαμήνυσε, επίσης ότι αυτό πρόκειται να αλλάξει με την ένταξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών στο δίκτυο της Euronext, καθώς η σύνδεση αυτή θα προσφέρει μεγαλύτερη ρευστότητα, διεθνή ορατότητα και ένα ισχυρότερο οικοσύστημα κεφαλαιαγοράς.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης, θα επιδιώξουν να φέρουν αυτές τις ναυτιλιακές εταιρείες και στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Ο ίδιος μίλησε για την ανάγκη, εφόσον εξελιχθεί ομαλά η εξαγορά, να προσελκυστούν εταιρείες της ναυτιλίας ελληνικών συμφερόντων, φέρνοντας το παράδειγμα τριών εταιρειών, οι μετοχές των οποίων διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο του Όσλο.
Πλέον, τόνισε, ότι θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν και στην Ελλάδα, στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Μάλιστα είπε πως όταν τελειώσει η εξαγορά, «ο συνάδελφος που βρίσκεται στο Όσλο θα επισκεφτεί τις διοικήσεις αυτών των εταιρειών για να τις πείσει να κάνουν εγγραφή στο Χρηματιστήριο Αθηνών».
Υπενθυμίζεται ότι η νορβηγική αγορά ομολόγων έχει αναδειχθεί σε σημαντικό κέντρο άντλησης κεφαλαίων για ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Ορισμένες από τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν αντλήσει κεφάλαια μέσω έκδοσης ομολόγων στη νορβηγική ή ευρύτερα σκανδιναβική χρηματαγορά είναι:
Η Diana Shipping Inc., συμφερόντων της Σεμίραμις Παληού:
Ήταν από τις πρώτες που δραστηριοποιήθηκαν, ξεκινώντας ήδη από το 2018.
Η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει συνολικά εκδόσεις ομολόγων, όπως αυτές του 2018, 100 εκατ. δολαρίων και μια νέα έκδοση το 2024, 150 εκατ. δολαρίων.
Η Performance Shipping Inc., συμφερόντων της Αλίκης Παληού και του Ανδρέα Μιχαλόπουλου:
Είχε επιτυχή άντληση ύψους 100 εκατ. δολαρίων μέσω έκδοσης ομολόγων στη σκανδιναβική αγορά, όπως και των εταιρειών:
Navios Maritime Holdings/Logistics , συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου:
Η Navios South American Logistics (NSAL), θυγατρική του ομίλου, της Αγγελικής Φράγκου, η οποία έχει αντλήσει κεφάλαια, με μία έκδοση 400 εκατ. δολάρια
Η Contships Logistics, συμφερόντων Νικόλα Δ. Πατέρα, η οποία έχει αντλήσει 100 εκατ. δολάρια από τη σκανδιναβική αγορά.
Επιπλέον, να αναφερθεί ότι η Seanergy Maritime Holdings Corp., συμφερόντων του Σταμάτη Τσαντάνη, ήδη διερευνά και σχεδιάζει την έκδοση ομολόγου στην ίδια αγορά.
Η σκανδιναβική αγορά ομολόγων υψηλής απόδοσης, γενικότερα, είναι γεγονός, ότι προσφέρει ευελιξία και ταχύτητα στις ελληνικές ναυτιλιακές, καθιστώντας την μια δημοφιλή εναλλακτική λύση έναντι της παραδοσιακής τραπεζικής χρηματοδότησης.
Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Ελληνικό Χρηματιστήριο (ΧΑ) κυρίως μέσω της έκδοσης εταιρικών ομολόγων.
Αυτή η κίνηση τους επιτρέπει να αντλήσουν σημαντικά κεφάλαια, κυρίως από Έλληνες ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές, διατηρώντας παράλληλα την κύρια εισαγωγή των μετοχών τους σε χρηματιστήρια του εξωτερικού, κυρίως στις ΗΠΑ.
Οι κυριότερες ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν αντλήσει κεφάλαια μέσω έκδοσης ομολόγων στο Χρηματιστήριο Αθηνών είναι:
Η Costamare Participations PLC, συμφερόντων του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, ήταν από τις πρώτες που άνοιξαν τον δρόμο το 2021. Άντλησε 100 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο 2,70%.
Η Capital Product Partners L.P. (CPLP Shipping Holdings PLC), συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, έχει δείξει ότι πιστεύει το Ελληνικό Χρηματιστήριο και έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον δύο εκδόσεις:
Πρώτο ομόλογο: 150 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 2,65%. Δεύτερο ομόλογο: 100 εκατ. ευρώ.
Η Safe Bulkers Participations PLC, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου:
Πραγματοποίησε έκδοση ομολόγου και άντλησε 100 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο 2,95%.
Οι εκδόσεις αυτές έχουν σημειώσει μεγάλη επιτυχία, συχνά με υψηλή υπερκάλυψη – κατά μέσο όρο 4,55 φορές για τις πρώτες τρεις εκδόσεις- γεγονός που επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων επενδυτών στην ελληνική ναυτιλία και στην αγορά ομολόγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Όσον αφορά την εισαγωγή μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών, οι περισσότερες μεγάλες ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας παραμένουν εισηγμένες κυρίως σε ξένα χρηματιστήρια κυρίως στο NASDAQ ή στο NYSE.
Εταιρείες που σχετίζονται με την ακτοπλοΐα, όπως η Attica Group ή οι Οργανισμοί Λιμένων Πειραιάς και Θεσσαλονίκης, αλλά και η Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι ( που ήδη έχουν αλλάξει μέτοχο και όνομα) συμμετέχουν στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Παλαιότερα, συμμετείχαν στο Χρηματιστήριο και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες Strintzis Lines, Minoan Lines, ANEK, ΔΑΝΕ και ΝΕ Λέσβου, που για διάφορους λόγους απορρόφησης, συγχώνευσης ή χρεωκοπίας διέκοψαν την διαπραγμάτευση των μετοχών τους.
Να αναφέρουμε ότι όταν είχε εισέλθει η “Καθημερινή” στο Χρηματιστήριο είχε περιουσιακό στοιχείο και ένα ποντοπόρο πλοίο.
Με άλλα λόγια, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να εισέλθουν στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ωστόσο αυτό δεν είναι η συνήθης πρακτική για τις μεγάλες ποντοπόρες εταιρείες.
Η επιλογή αυτή επηρεάζεται από διάφορους οικονομικούς και ρυθμιστικούς παράγοντες, που έχουν να κάνουν με το βάθος της χρηματιστηριακής αγοράς.
Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες προτιμούν να αντλούν πολύ μεγαλύτερα κεφάλαια μέσω αρχικών δημόσιων προσφορών (IPOs) και μεταγενέστερων αυξήσεων κεφαλαίου.
Επίσης, στις ΗΠΑ υπάρχει μια μεγάλη δεξαμενή εξειδικευμένων θεσμικών επενδυτών (funds, αναλυτές) που κατανοούν τον κύκλο της ναυτιλίας, τις ιδιαιτερότητες του ξηρού φορτίου και των δεξαμενόπλοιων και είναι πρόθυμοι να επενδύσουν.
Συμπερασματικά, η ελληνική ναυτιλία είναι μια παγκόσμια βιομηχανία και ως εκ τούτου επιλέγει τις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές για τη χρηματοδότησή της.
Πάντως, οι ελληνικές τράπεζες αποτελούν σημαντικούς και αυξανόμενους χρηματοδότες της ελληνόκτητης ναυτιλίας, καταλαμβάνοντας κορυφαίες θέσεις ακόμη και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, που προέρχονται από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research και αφορούν στο τέλος του 2024, το συνολικό χαρτοφυλάκιο τραπεζικών δανείων προς την ελληνική ναυτιλία ανήλθε περίπου στα 53,51 δισ. δολάρια.
Οι τέσσερις συστημικές ελληνικές τράπεζες αύξησαν σημαντικά το μερίδιό τους, με το συνολικό τους ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο να ξεπερνά τα 17 δισ. δολάρια.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρηματιστήριο: Ποια deals έρχονται μέχρι το τέλος του 2025
- Βουτιά για τον χρυσό, κόπωση στη Wall Street- Πώς θα κλείσει το έτος σύμφωνα με τους αναλυτές
- Το φάντασμα της Lehman Brothers πλανάται πάνω από τις αγορές
- Αποχαιρετισμός στον Διονύση Σαββόπουλο: Ας κρατήσουν οι χοροί, ο «Νιόνιος» χορεύει βαρύ ζεϊμπέκικο
