ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«This acquisition is about growth». Με αυτή τη φράση ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής πολυεθνικής Coca-Cola HBC, Zoran Bogdanovic, περιέγραψε τη στρατηγική σημασία της εξαγοράς της Coca-Cola Beverages Africa (CCBA) — μιας από τις μεγαλύτερες συμφωνίες που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ στον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών στην Αφρική και σίγουρα τη μεγαλύτερη επέκταση στην ιστορία της εταιρείας.
«Ο βασικός κινητήριος παράγοντας αυτής της εξαγοράς είναι η ανάπτυξη των εσόδων και όχι οι συνέργειες κόστους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Bogdanovic κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών, δίνοντας το στίγμα της επόμενης ημέρας για τον όμιλο.
Η συμφωνία για την εξαγορά του 75% της CCBA έναντι 2,6 δισ. δολαρίων και τον σχεδιασμό για την πλήρη εξαγορά του 100% της αφρικανικής θυγατρικής εντός περιόδου έξι ετών από την ολοκλήρωση της συναλλαγής ανοίγει τον δρόμο για τη μεγαλύτερη γεωγραφική επέκταση στην ιστορία της εταιρείας και ταυτόχρονα μια σημαντική αναπτυξιακή ευκαιρία.
Η συμφωνία θα προσθέσει 14 νέες αγορές – μεταξύ αυτών τη Νότια Αφρική, την Κένυα, την Αιθιοπία, την Ουγκάντα και τη Μοζαμβίκη – πέραν της δραστηριότητας σε Νιγηρία και Αίγυπτο, δημιουργώντας τον μεγαλύτερο εμφιαλωτή της Coca-Cola στην Αφρική.
Το «κλειδί» του νεανικού κοινού και της δημογραφικής ανάπτυξης
Ο ενοποιημένος όμιλος θα καλύπτει πλέον πάνω από το 50% του πληθυσμού της Αφρικής και περισσότερο από το 60% του συνολικού ΑΕΠ της ηπείρου, καθώς οι χώρες όπου θα δραστηριοποιείται αντιπροσωπεύουν τα τρία πέμπτα της οικονομικής παραγωγής της Αφρικής. Παράλληλα, θα συγκεντρώνει περίπου τα δύο τρίτα του όγκου πωλήσεων του συστήματος Coca-Cola στην ήπειρο, με συνολικό ετήσιο όγκο που φθάνει τα 1,8 δισ. unit cases. Η δυναμική αυτή εδράζεται στις ισχυρές δημογραφικές προοπτικές της Αφρικής. Και αυτό γιατί ο πληθυσμός της αναμένεται να αυξάνεται κατά 2% ετησίως έως το 2050, ενώ το 70% των κατοίκων είναι κάτω των 30 ετών. Η νεανική αυτή βάση, σε συνδυασμό με το χαμηλό επίπεδο κατανάλωσης ανθρακούχων ποτών στις περισσότερες χώρες- με εξαίρεση τη Νότια Αφρική- αναδεικνύει τα περιθώρια ανάπτυξης και τη μακροπρόθεσμη προοπτική της Coca-Cola HBC στην ήπειρο.
Χαμηλή η κατανάλωση, ευκαιρία ανάπτυξης με στοχευμένο χαρτοφυλάκιο
Όπως εξήγησε ο κ. Bogdanovic, η ουσία της συμφωνίας δεν βρίσκεται μόνο στο μέγεθος, αλλά στις αναπτυξιακές δυνατότητες που προσφέρουν οι ίδιες οι αγορές. «Θα προτιμούσα να τονίσω την ευκαιρία που υπάρχει» όπως είπε προσθέτοντας ότι «με τα σημερινά επίπεδα κατανάλωσης ανά κάτοικο, υπάρχει εύφορο έδαφος για να προσελκύσουμε περισσότερους καταναλωτές μέσα από ένα στοχευμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η ανάπτυξη θα έρθει μέσα από στρατηγική διαχείριση εσόδων (Revenue Growth Management) που λαμβάνει υπόψη τη δυνατότητα προσιτών τιμών. Όπως είπε, «ρεαλιστικά γνωρίζουμε ότι οι αγορές αυτές έχουν ανάγκη από προσιτές προτάσεις αξίας», ωστόσο υπάρχει ταυτόχρονα «ένα σημαντικό τμήμα καταναλωτών όπου οι πιο premium προτάσεις προϊόντων παίζουν ουσιαστικό ρόλο.
Παρουσία σε τρεις ηπείρους, 43 χώρες και 800 εκατ. καταναλωτές
Η προοπτική αυτή αποκτά ξεχωριστό βάρος αν αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του νέου σχήματος. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς η νέα ενιαία εταιρική οντότητα θα εξυπηρετεί πλέον πάνω από 800 εκατομμύρια καταναλωτές σε 43 χώρες, με ενοποιημένα έσοδα άνω των 14 δισ. ευρώ και EBIT που ξεπερνά το 1,4 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα ενοποίησης στον κλάδο των ποτών, που φέρνει την ελληνική πολυεθνική σε νέα κλίμακα επιχειρηματικής ισχύος και γεωγραφικής κάλυψης. Ενώ η συμβολή της Αφρικής στα ενοποιημένα έσοδα του ομίλου αναμένεται να προσεγγίσει το 30%, έναντι περίπου 20% σήμερα, καθιστώντας την έναν από τους δύο βασικούς πυλώνες του νέου επιχειρηματικού μοντέλου.
Με αυτή τη συμφωνία, η HBC καθίσταται ο δεύτερος μεγαλύτερος εμφιαλωτής της Coca-Cola παγκοσμίως, με παρουσία που εκτείνεται πλέον σε τρεις ηπείρους.
Η Coca-Cola HBC βλέπει περιθώρια σταδιακής επέκτασης του EBIT, όχι μέσα από μείωση κόστους αλλά μέσω οργανικής ανάπτυξης. Αναγνωρίζει ότι τα περιθώρια της CCBA, γύρω στο 7,5%, έχουν πιεστεί από την πανδημία και τις συναλλαγματικές αναταράξεις, αλλά εκτιμά ότι οι επενδύσεις σε παραγωγή, logistics και ψηφιακή αποδοτικότητα θα οδηγήσουν σε ανάκαμψη. Η Νότια Αφρική, η μεγαλύτερη αγορά του νέου χαρτοφυλακίου, λειτουργεί ως κομβικός μοχλός αυτής της μετάβασης, με περιθώρια περαιτέρω κερδοφόρας ανάπτυξης μέσα από αναθεώρηση χαρτοφυλακίου.
Στο τέλος του 2026 η ολοκλήρωση της συναλλαγής
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται έως το τέλος του 2026, ενώ η HBC θα προχωρήσει και σε δευτερεύουσα εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Γιοχάνεσμπουργκ (JSE), επιβεβαιώνοντας τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή της στην αφρικανική ήπειρο.
Αναφερόμενος στη στρατηγική και στα οφέλη ο κ. Bogdanovic είπε ότι η εξαγορά μεταξύ άλλων:
Επεκτείνει ουσιαστικά την παρουσία μας στην Αφρική, ενώνοντας δύο κορυφαίους
• Ενισχύει τη γεωγραφική διαφοροποίηση του ομίλου, αυξάνοντας την έκθεση σε αγορές υψηλής ανάπτυξης.
• Ευθυγραμμίζεται με τους πυλώνες της στρατηγικής ανάπτυξης και το όραμά μας να είμαστε ο κορυφαίος συνεργάτης ποτών 24/7.
• Δημιουργεί ξεκάθαρη ευκαιρία αξιοποίησης της εμπειρίας μας σε αναδυόμενες αγορές, προκειμένου να επιτευχθεί περαιτέρω ανάπτυξη.
• Ενισχύει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική συνεργασία μας με την The Coca-Cola Company.
Η CCBA, με έσοδα 3,6 δισ. δολάρια το 2024 και περιθώριο EBIT 7,3%, έχει ήδη επιτύχει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά χρειάζεται — όπως τόνισε ο κ. Bogdanovic — «επενδύσεις σε logistics, ψύξη και ψηφιακές υποδομές» για να επιταχύνει την κερδοφορία.
Διαβάστε επίσης
Γιατί παραιτήθηκε από πρόεδρος της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη ο Ιωάννης Βιτάλης
Ανελκυστήρες: 40 ημέρες για την υποχρεωτική απογραφή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρηματιστήριο: Ποια deals έρχονται μέχρι το τέλος του 2025
- Βουτιά για τον χρυσό, κόπωση στη Wall Street- Πώς θα κλείσει το έτος σύμφωνα με τους αναλυτές
- Το φάντασμα της Lehman Brothers πλανάται πάνω από τις αγορές
- Αποχαιρετισμός στον Διονύση Σαββόπουλο: Ας κρατήσουν οι χοροί, ο «Νιόνιος» χορεύει βαρύ ζεϊμπέκικο
