• Business

    Προσφυγή στο ΣτΕ κατά πράξης νομοθετικού περιεχομένου για την επένδυση στο Ελληνικό


    Τρία σωματεία του Υπουργείου Πολιτισμού από κοινού με εκπροσώπους της Ευρείας Επιτροπής Υπεράσπισης του Ελληνικού, κατέθεσαν την 1η Νοεμβρίου 2019 στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αίτηση ακύρωσης και αίτηση αναστολής κατά του πέμπτου άρθρου της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄145/30.9.2019) και κατά της ερειδόμενης σε αυτήν Κοινής Υπουργικής Απόφασης έγκρισης πολεοδομικών μελετών του Ελληνικού (Β’ 3687/3.10.2019).

    Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού Αττικής, Στερεάς και Νήσων, η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ) και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) όπως αναφέρουν, προσέφυγαν κατά των παραπάνω αποφάσεων, γιατί βάσει αυτών «οι κοινόχρηστοι χώροι του Ελληνικού, οι οποίοι αποτελούν δημόσια περιουσία που τελεί εκτός πάσης συναλλαγής, αντί να αποδοθούν σε κοινή χρήση, όπως μέχρι τώρα οριζόταν ακόμη και στην ειδική νομοθεσία για το Ελληνικό, αμέσως με την έκδοση της ΚΥΑ πολεοδομικών μελετών, παραμένουν στη διοίκηση και διαχείριση της εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. η οποία θα είναι υπεύθυνη για την λειτουργία τους έως την παράδοσή τους στον Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων Χώρων, οπότε και περιέρχονται σε κοινή χρήση.

    Καθώς δεν υπάρχει καμία αναφορά σε σχέση με τον χρονικό ορίζοντα αυτής της διαδικασίας, εύλογα συνάγεται το συμπέρασμα, ότι αναβάλλεται επ’ αόριστον και χωρίς κανέναν χρονικό ή άλλο όρο ή περιορισμό η απόδοση των κοινόχρηστων χώρων σε κοινή χρήση. Η μεταβίβαση και απόδοσή τους, επαφίενται στην απόλυτη και ανέλεγκτη διακριτική ευχέρεια της πωλούμενης εταιρείας «Ελληνικό Α.Ε.» και, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του συνόλου των μετοχών της, στην αγοράστρια ιδιωτική ανώνυμη εταιρεία Hellinikon Global και την εγγυήτριας αυτής Lamda Development».

    Οι Σύλλογοι προσθέτουν ότι «μεταξύ των κοινόχρηστων χώρων, παράνομα συγκαταλέχθηκε με την παραπάνω ΚΥΑ και το ακρωτήρι του Αγίου Κοσμά, τμήμα του ομώνυμου οριοθετημένου αρχαιολογικού χώρου όπου έχουν πραγματοποιηθεί συστηματικές ανασκαφικές έρευνες, με ρητή πρόβλεψη στο ΠΔ έγκρισης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) να διαμορφωθεί σε επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο» και καταλήγουν ως εξής:

    «Είναι φανερό ότι η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου Α΄145/30.9.2019, που άλλωστε επελέγη ως διαδικασία νομοθέτησης χωρίς να στοιχειοθετείται πουθενά καμιά εξαιρετικώς επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη, δεν εξυπηρετεί κανένα δημόσιο συμφέρον αλλά αποκλειστικά το συμφέρον του ιδιώτη επενδυτή. Η παρακράτηση για αόριστο χρονικό διάστημα κοινόχρηστων – κοινωφελών χώρων και χώρων κοινωνικής ανταποδοτικότητας, καθώς και αρχαιολογικού χώρου και μνημείων, από μια ιδιωτική εταιρεία συνιστά παραχώρηση άσκησης δημόσιας εξουσίας σε ανώνυμη εταιρεία, καθώς μετακυλίεται στη σφαίρα του ιδιώτη η λήψη της απόφασης για την επίτευξη και υλοποίηση ενός δημόσιου σκοπού. Με αυτόν τον τρόπο όμως δεν ιδιωτικοποιείται μόνο η δημόσια κτήση, αλλά πολύ περισσότερο η δημόσια δράση μεταλλάσσεται σε ιδιωτική.»



    ΣΧΟΛΙΑ