• Business

    Γιατί η Λ. Κύμης είναι «εμβληματικό και συνάμα δύσκολο» έργο, το «τέλος» των μεγάλων εκπτώσεων και το νέο μπλοκ Ψαλτάκου

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Ευθύμιος Μπουλούτας (Ελλάκτωρ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Πέτρος Σουρέτης (Intrakat), Παναγιώτης Ψαλτάκος (ΤΕΚΑΛ)


    Τον παλμό της διεκδίκησης των σημαντικών έργων υποδομών της χώρας μας έδωσε χθες η αποσφράγιση των προσφορών για τα τρία οδικά έργα αξίας 830 εκατ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (επέκταση Λ. Κύμης, Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη και Παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών) με τις ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat, ΑΚΤΩΡ και Mytilineos να ανακηρύσσονται προσωρινοί μειοδότες αντίστοιχα.

    Ταυτόχρονα, διαφαίνεται μία σημαντική αλλαγή στο ύψος των εκπτώσεων, ενώ ένα νέο μπλοκ κάνει την εμφάνισή του επιθυμώντας να πρωταγωνιστήσει στα οδικά έργα προκαλώντας, ωστόσο, εύλογα ερωτήματα στην κατασκευαστική αγορά.

    «Εμβληματικό και συνάμα δύσκολο» έργο η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr η Κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat επικράτησε στον διαγωνισμό για την επέκταση της Λ. Κύμης αξίας 434 εκατ. ευρώ με μοναδικό αντίπαλο τον Όμιλο της ΑΒΑΞ, ο οποίος στηρίχθηκε στη δικές τους δυνάμεις. Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες καλύτερη προσφορά φαίνεται πως κινήθηκε μέχρι το 6% με αποτέλεσμα η Κοινοπραξία να κλειδώσει το έργο στα 408 εκατ. ευρώ.

    Μία εξέλιξη, η οποία συνηγορεί στο γενικότερο κλίμα των μειωμένων προσφορών, καθώς ακόμα και οι μεγάλες εταιρείες δε «σκοτώνουν» έργα με μεγάλες εκπτώσεις ως αποτέλεσμα της κατακόρυφης αύξησης των τιμών των κατασκευαστικών υλικών μεταξύ άλλων.

    Το γεγονός, δε, ότι η έκπτωση κινήθηκε σε τόσο χαμηλά επίπεδα, σημαίνει ότι πρέπει να δόθηκε μάχη στήθος με στήθος για την επικράτηση στο έργο, με τον προσωρινό μειοδότη να μην κερδίζει πανηγυρικά, αλλά να παίρνει τη νίκη στα «σημεία».

    «Πρόκειται για ένα εμβληματικό και συνάμα δύσκολο έργο» αναφέρουν πηγές με καλή γνώση της αγοράς.

    Και προσθέτουν: «Το ενδιαφέρον και οι τιμές που δόθηκαν δείχνουν τη δυσκολία και την έλλειψη προοπτικής».

    Το τέλος των μεγάλων εκπτώσεων

    Και εδώ τίθεται το ερώτημα, εάν έχει ξεκινήσει μία νέα εποχή για τους διαγωνισμούς των δημόσιων έργων  όπου οι μεγάλοι κατασκευαστές θα πρέπει να «διαβάσουν» ακόμα καλύτερα την αγορά, καθώς τα περιθώρια εκπτώσεων στενεύουν σημαντικά σε σχέση με το 2020, όπου ο μέσος όρος εκπτώσεων για τα δημόσια έργα άγγιζε το 47% σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.

    Η κατάσταση αυτή από την άλλη πλευρά δεν είναι τόσο ανησυχητική όσον αφορά τις βλέψεις του Υπουργείου Υποδομών, ο οποίος επιδιώκει τη μείωση των εκπτώσεων μέσω των αλλαγών στο νόμο περί δημοσίων συμβάσεων, ενώ επιτρέπει και την είσοδο νέων «παικτών» στους εν λόγω διαγωνισμούς. Πρόκειται κατά βάση για μικρομεσαίες εγχώριες εταιρείες, οι οποίες ενώνουν τις δυνάμεις τους συνδυάζοντας την ίδια εμπειρία τους  και αναζητούν συμμάχους στο εξωτερικό.

    Το νέο «μπλοκ»  των μεσαίων κατασκευαστών

    Μία τέτοια περίπτωση είναι η κοινοπραξία των ΤΕΚΑΛ-Interkat-CMC SpA, η οποία έκανε την προηγούμενη εβδομάδα την έκπληξη και μειοδότησε στο οδικό έργο Μπράλος-Άμφισα αξίας 285 εκατ. ευρώ.

    Υπενθυμίζεται πως η ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου, που είναι μία κατασκευαστική με εμπειρία στα λιμενικά έργα και «ανοίγεται» σταδιακά στα οδικά έργα, η Interkat των αδερφών Παπαϊωάννου, που δραστηριοποιείται στην κατασκευή και τη χρήση εξοπλισμού, καθώς και η ιταλική CMC SpA, διάβασαν σωστά την αγορά επικρατώντας στο εν λόγω έργο παρά το γεγονός ότι αποτελούσαν outsider.

    Βέβαια, το αν η κοινοπραξία θα ανακηρυχθεί ως ανάδοχος του έργου είναι ένα άλλο ερώτημα που έχει δημιουργηθεί στην κατασκευαστική αγορά υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων, καθώς στο παρελθόν η ΤΕΚΑΛ έχει δεχθεί πρόστιμο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το οποίο και απέκρυψε σε διαγωνισμό που συμμετείχε με την Intrakat για έργα της ΕΥΔΑΠ στην Παλλήνη και είχε μειοδοτήσει, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί έκπτωτη.

    ΤΕΚΑΛ-Interkat-CMC SpA: Έπεται συνέχεια στη διεκδίκηση οδικών και σιδηροδρομικών έργων

    Παρόλαυτα, η ΤΕΚΑΛ, όπως είχε αναφέρει αποκλειστικά ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της στο mononews.gr, θα διεκδικήσει όλα τα μεγάλα δημόσια οδικά έργα, που θα δημοπρατηθούν στη χώρα, μας και έχει δημιουργήσει ήδη ένα σταθερό μπλοκ.

    Πρόκειται για την Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CMC SpA καθώς όπως δηλώνει στο mononews.gr ο ιδρυτής της Interkat, Πανουργιάς Παπαϊωάννου: «Η συνεργασία με την ΤΕΚΑΛ και την ιταλική CMC, ήρθε για να μείνει και θα διεκδικήσουμε σε πρώτο χρόνο οδικά έργα, ενώ στο μέλλον θα εισέλθουμε και στην αρένα των σιδηροδρομικών έργων, καθώς βρισκόμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις με μία αυστριακή εταιρεία».

    Σε αυτή την κατεύθυνση συνηγορεί και η συμμετοχή της εν λόγω κοινοπραξίας στον διαγωνισμό για το έργο παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών αξίας 205 εκατ. ευρώ, όπου και ήρθε αντιμέτωπη με τους ομίλους της Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ και Mytilineos. Όπως είχε γράψει πρώτο το mononews.gr η Mytilineos μειοδότησε στο συγκεκριμένο, αφήνοντας εκτός κάδρου την ελληνοϊταλική συμμαχία, αλλά φάνηκε πως η τελευταία έδωσε δυναμικά το παρόν.

    Διαβάστε επίσης

    Στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ η Λ. Κύμης, στην ΑΚΤΩΡ το Αγ. Νικόλαος-Νεάπολη και στη Mytilineos η παράκαμψη της Χαλκίδας

    Υπ. Υποδομών: Ανακοίνωσε και επίσημα τους προσωρινούς αναδόχους για ΒΟΑΚ, Παράκαμψη Χαλκίδας και Λ. Κύμης – Πλήρης επιβεβαίωση mononews

    Outsider για το Μπράλος-Άμφισσα – Η ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου πήρε τη δουλειά, εκτός οι μεγάλοι κατασκευαστές



    ΣΧΟΛΙΑ