ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός για την υλοποίηση του μεγάλου έργου αναβάθμισης της Εθνικής Οδού 2 (ΕΟ2), στο τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, μαζί με τις παρακάμψεις Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας. Μετά την ολοκλήρωση του Σταδίου Β.Ι – Διαλόγου, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε πως στη διαγωνιστική διαδικασία συνεχίζουν τρεις υποψήφιοι: η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΒΑΞ και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – MYTILINEOS.
Το έργο, που προωθείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), έχει συνολικό προϋπολογισμό 445 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα οδικά projects της Βόρειας Ελλάδας.
Συνεπώς, οι τρεις υποψήφιοι περνούν τώρα στην τελική φάση του διαγωνισμού, όπου καλούνται να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, βάσει των όσων συζητήθηκαν στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Υπενθυμίζεται, ότι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – MYTILINEOS, ΑΒΑΞ και INTRAKAT είχαν λάβει τις σχετικές προσκλήσεις από τον Νοέμβριο του 2023, με αρχική προθεσμία υποβολής φακέλων τα τέλη Ιανουαρίου. Ωστόσο, κατόπιν αιτήματος δύο συμμετεχόντων για παράταση, το Υπουργείο αποφάσισε να δώσει επιπλέον χρόνο έως τον Φεβρουάριο 2024, με στόχο τη διατήρηση υψηλού επιπέδου συμμετοχής και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στη διαδικασία.
Το έργο
Πρόκειται για ένα έργο πνοής που εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει σημαντικά τη συνδεσιμότητα και την ασφάλεια των μετακινήσεων στην Πέλλα και ευρύτερα στη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής για αυτό και το έργο εντάσσεται σε ένα ευρύτερο στρατηγικό πλάνο αναβάθμισης της οδικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και καλύπτει τόσο νέα χάραξη όσο και βελτίωση υφιστάμενων τμημάτων του οδικού άξονα.
Ειδικότερα, ο σχεδιασμός προβλέπει τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των τμημάτων Μαυροβούνι – Έδεσσα, της Παράκαμψης Γιαννιτσών και της Παράκαμψης Χαλκηδόνας, καθώς και τη λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα από τη γέφυρα του ποταμού Αξιού έως την Έδεσσα, συνολικού μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων.
Η διάρκεια της σύμπραξης έχει προσδιοριστεί κατ’ ανώτατο όριο σε 30 έτη, από αυτά, τα πρώτα τρία έτη θα καλυφθούν από την κατασκευαστική φάση, ενώ τα επόμενα 27 χρόνια θα αφορούν τη φάση της λειτουργίας και της συντήρησης. Η τελική διάρκεια της σύμπραξης θα οριστικοποιηθεί στη φάση του διαλόγου, κατά το στάδιο Β.Ι της διαδικασίας ανάθεσης.
Στο οικονομικό σκέλος, προβλέπεται πως μετά την έναρξη λειτουργίας του έργου, το Δημόσιο θα καταβάλλει στον ανάδοχο πληρωμές διαθεσιμότητας. Η καθαρή παρούσα αξία των πληρωμών αυτών, με βάση τις τιμές του 2022, έχει εκτιμηθεί στα 358,8 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ. Το τελικό ύψος των πληρωμών αυτών θα προκύψει έπειτα από τις διαπραγματεύσεις και το αποτέλεσμα του διαλόγου.
Ο ιδιώτης ανάδοχος θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση τριών βασικών τμημάτων: του τμήματος Μαυροβούνι – Έδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης με την περιφερειακή οδό της Έδεσσας), της παράκαμψης Γιαννιτσών και της παράκαμψης Χαλκηδόνας. Παράλληλα, θα επωμιστεί τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροπρόθεσμη διαχείριση όλου του βασικού οδικού άξονα από τη γέφυρα του ποταμού Αξιού έως και την Έδεσσα, συνολικού μήκους άνω των 52 χιλιομέτρων.
Η διαδρομή που θα διαμορφωθεί μέσω του έργου βασίζεται σε πέντε τμήματα, από τα οποία τα τρία πρόκειται να κατασκευαστούν εκ νέου ή να αναβαθμιστούν, ενώ δύο έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Το έργο ξεκινά από τη γέφυρα του ποταμού Αξιού και εκτείνεται μέχρι την Έδεσσα, περνώντας από κρίσιμες περιοχές της Πέλλας και της Ημαθίας.
Το τμήμα της παράκαμψης Χαλκηδόνας περιλαμβάνει νέα χάραξη από το τέλος του τεχνικού έργου του ποταμού έως την ήδη υλοποιημένη Παράκαμψη Πελλαίας Χώρας. Η Παράκαμψη Γιαννιτσών περιλαμβάνει πλήθος τεχνικών παρεμβάσεων, όπως γέφυρες, κόμβους και συνοδά έργα υποδομής. Το τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, που ανήκει στο νομό Πέλλας, θα κατασκευαστεί με νέα χάραξη και θα περιλαμβάνει παράπλευρους δρόμους για την εξυπηρέτηση της τοπικής κυκλοφορίας.
Πρόκειται για ένα έργο με έντονο αναπτυξιακό αποτύπωμα, που φιλοδοξεί να βελτιώσει θεαματικά την προσβασιμότητα, την ασφάλεια και τη συνδεσιμότητα στη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία, ενισχύοντας σημαντικά τις μεταφορές, το εμπόριο και τον τουρισμό στην περιοχή.
Διαβάστε επίσης:
Πάρκο Ριζάρη: «Σφήνα» στις εργασίες της Γραμμής 4 του μετρό ο Χάρης Δούκας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Optima bank: Τα μεγέθη της τράπεζας που οδήγησαν στην επιτυχία της υπερκάλυψης του ομολόγου κατά 11 φορές
- Sani/Ikos: Με τη σύμφωνη γνώμη της αυτοδιοίκησης προχωρά η επένδυση 400 εκατ. στη Χαλκιδική
- Τέλος ο επίμονος πωλητής της Πειραιώς, όλα έτοιμα για Intralot, ο θρίαμβος του Τάνι, οι νέες περιπέτειες του «νταλαβεριτζή Δόκτωρα», η οργή στις Σπέτσες, τι συμβαίνει με τους εφοπλιστές Ιγγλέση, και το dinner party των Khoury
- Motor Oil: Σταθερά αναπτυξιακή πορεία- Επενδύσεις 500 εκ. το 2025
