ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες περιόδους αναπτυξιακών παρεμβάσεων των τελευταίων δεκαετιών. Μέσω του θεσμού των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), μεγάλα έργα υποδομών μπαίνουν στην τελική τους ευθεία, κινητοποιώντας τεράστιους πόρους, αλλά και τον σκληρό ανταγωνισμό των κορυφαίων ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων. Το συνολικό ύψος των έργων που τρέχουν αυτή τη στιγμή, προσεγγίζει το 1,15 δισ. ευρώ, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ΑΚΤΩΡ, τον όμιλο Μυτιληναίου, και την ΑΒΑΞ, να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης.
Πρώτο στη λίστα βρίσκεται το μεγάλο έργο αναβάθμισης της Εθνικής Οδού 2, στο τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, που περιλαμβάνει την κατασκευή των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας. Με προϋπολογισμό 445 εκατομμύρια ευρώ με ΦΠΑ, το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας, καθώς θα αλλάξει ριζικά την εικόνα των μετακινήσεων στη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του άξονα μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων για περίοδο 30 ετών, με τρία χρόνια αφιερωμένα στις κατασκευαστικές εργασίες και τα υπόλοιπα στη λειτουργία. Στην τελική φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει τρεις ισχυροί «παίκτες»: η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ.
Αντίστοιχη βαρύτητα έχει και ο κάθετος άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη), που συνδέει τη Δράμα με την Εγνατία Οδό. Με προϋπολογισμό 248 εκατομμυρίων ευρώ, το έργο καλύπτει την κατασκευή και αναβάθμιση συνολικά 43 χιλιομέτρων, με χαρακτηριστικά άξονα ταχείας κυκλοφορίας. Στα σχέδια περιλαμβάνεται η κατασκευή εννέα νέων κόμβων, ώστε να διασφαλιστεί ασφαλής σύνδεση με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, και η δημιουργία σύγχρονων υποδομών που θα παρακάμπτουν κατοικημένες περιοχές.
Στον διαγωνισμό συμμετέχουν οι ίδιοι τρεις μεγάλοι όμιλοι – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ – οι οποίοι έχουν αναλάβει να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, ανοίγοντας τον δρόμο για την κατασκευή ενός έργου που θα αναβαθμίσει τη μετακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων και θα διευκολύνει την πρόσβαση στον σημαντικό αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.
Η υγειονομική υποδομή εισέρχεται και αυτή για πρώτη φορά στον κόσμο των ΣΔΙΤ με το νέο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο «Θεαγένειο» στη Θεσσαλονίκη. Με προϋπολογισμό 350,5 εκατομμυρίων ευρώ, πρόκειται για το πρώτο νοσοκομειακό έργο που θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ.
Το νέο συγκρότημα θα ανεγερθεί σε κομβικό σημείο με εύκολη πρόσβαση από μετρό και τον νέο flyover, και θα διαθέτει 425 κλίνες, μονάδα εντατικής θεραπείας, ακτινοθεραπευτικό τμήμα, εξωτερικά ιατρεία και μονάδες ημερήσιας νοσηλείας. Η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα ολοκληρωθεί την 1η Αυγούστου 2025, με στόχο η έναρξη λειτουργίας να τοποθετηθεί το 2031. Η διάρκεια της σύμπραξης θα φτάσει τα 30 χρόνια, με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία.
Σημαντική κινητικότητα παρατηρείται και στον τομέα της φοιτητικής μέριμνας, με το έργο κατασκευής φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 105 εκατομμυρίων ευρώ. Το project αφορά την ανέγερση 750 νέων κλινών σε Κοζάνη, Φλώρινα, Καστοριά και Πτολεμαΐδα, με σύγχρονες υποδομές διαμονής, χώρους σίτισης, αναγνωστήρια και αίθουσες ψυχαγωγίας.
Ειδικά στην Κοζάνη, σχεδιάζεται και η δημιουργία συνεδριακού κέντρου με αμφιθέατρα και εκθεσιακούς χώρους, που θα ενισχύσει τον ακαδημαϊκό και πολιτιστικό ρόλο του ιδρύματος. Στην κούρσα έχουν προκριθεί οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΜΕΤΚΑ, η ΑΒΑΞ και η ΑΤΕΣΕ, γεγονός που καταδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον της αγοράς. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν το 2026 και να ολοκληρωθούν το 2028, με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει για τρεις δεκαετίες τη λειτουργία και συντήρηση των υποδομών.
Διαβάστε επίσης:
Εξάρχου (ΑΚΤΩΡ): Σε παραχωρήσεις και ΑΠΕ τα κεφάλαια μετά την ακύρωση του deal με την Prodea
Τίτλοι τέλους και επίσημα στον διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ για το ΚΕΛ Ραφήνας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τοξικά ανθρωπάκια και haters σιωπήστε: Η Εθνική σας ξεπέρασε, ο Γιάννης, ο Σπανούλης και τ’ άλλα παιδιά σας απάντησαν
- Γιατί έκαναν ράλι τράπεζες και Aktor, το μεγάλο μυστικό της Intralot, o θρίαμβος Κούστα και δικηγόρων, τι λένε οι «σουπερμαρκετάδες» για το Holiday Inn, το ηθικό της Φραγγιά των Σπετσών, και η Βίσση, η ΕΛΠΙΔΑ και η D&A productions
- Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος: Όπως με βοήθησαν και εμένα, έτσι θέλω να βοηθήσω τώρα τα νέα παιδιά να σταδιοδρομήσουν στη θάλασσα
- H Πάφος FC στα αστέρια του Champions League: Πώς δύο Ρώσοι οραματιστές έκαναν την πρωτάρα… πρωταγωνίστρια
