• Business

    Έρχονται οι προσφορές για δύο ΣΔΙΤ «σημαίες» του Υπ. Υποδομών – Οι επιχειρηματίες που διεκδικούν τα έργα των 682 εκατ. ευρώ

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Έρχονται οι προσφορές για δύο ΣΔΙΤ «σημαίες» του Υπ. Υποδομών - Οι επιχειρηματίες που διεκδικούν τα έργα των 682 εκατ. ευρώ

    Κ. Καραμανλής, Υπ. Υποδομών και Μεταφορών


    Στην τελική τους φάση περνούν δύο συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα (ΣΔΙΤ) αξίας 682 εκατ. ευρώ που αφορούν οδικά έργα κομβικής σημασίας και δημοπρατούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

    Πρόκειται για το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και τον οδικό άξονα Καλαμάτα Πύλος-Μεθώνη, τα οποία και αφορούν project-σημαίες του Υπουργείου.

    Οι διαγωνισμοί έχουν ήδη πυροδοτήσει το ενδιαφέρον κατά κύριο λόγο από την πλευρά των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών, αλλά και από ορισμένους ξένους «παίκτες».

    Χωρίς αμφιβολία ο τεχνικός κόσμος θα έχει στραμμένο το βλέμμα του προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς η επιχειρηματική μάχη για την επικράτηση αναμένεται να είναι ισχυρή.

    Στο ανοικτό μέτωπο των διεκδικητών συγκαταλέγονται: ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη, η Mytilineos του Ευάγγελου Μυτιληναίου, η Ελλάκτωρ, ελεγχόμενη από τους Ολλανδούς της Regeborgh,  ο Όμιλος της ΑΒΑΞ με βασικό μέτοχο τον Χρήστο Ιωάννου,  και η Intrakat του Σωκράτη Κόκκαλη με διευθύνοντα σύμβουλο τον Πέτρο Σουρέτη.

    Στόχος του Υπουργείου είναι να έχουν αναδειχθεί οι ανάδοχοι και να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις εντός του 2022 με αμέσως επόμενο βήμα την εκκίνηση των εργασιών. Προς την κατεύθυνση αυτή ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, υπέγραψε πρόσφατα τις αποφάσεις μέσω των οποίων ξεκινά η περίοδος της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, οι οποίες και αναμένονται έως τα τέλη του τρέχοντος έτους ή τις αρχές του 2022.

    Flyover Θεσσαλονίκης

    Το πρώτο έργο για το οποίο θα υπάρξουν σύντομα σημαντικές εξελίξεις είναι το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης συνολικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ. Καθώς ο διαγωνισμός αφορά σε ΣΔΙΤ, έχουν ήδη γνωστοποιηθεί τα ενδιαφερόμενα σχήματα κατά την πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία «έτρεξε» το Δεκέμβριο του 2020.

    Όπως προκύπτει και από την απόφαση του Υπουργού Υποδομών οι εταιρίες που θα εισέλθουν στο τελευταίο στάδιο για τη διεκδίκηση του έργου είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και η Κοινοπραξία Μυτιληναίος Α.Ε. – INTERTOLL EUROPE ZRt.

    Το έργο αφορά στην κατασκευή ενός νέου σύγχρονου εναέριου αυτοκινητόδρομου, ο οποίος θα βρίσκεται δίπλα στον Περιφερειακό Θεσσαλονίκης.

    Στόχος είναι μέσω της αυτής της οδού και των νέων έργων αναβάθμισης να αντιμετωπίσει η συμπρωτεύουσα το μείζον κυκλοφοριακό της πρόβλημα, στο οποίο έχει αναφερθεί ουκ ολίγες φορές ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.

    Επισημαίνοντας πως θα δοθεί λύση μέσω της επιτάχυνσης των απαραίτητων οδικών έργων υψηλού προϋπολογισμού. Γεγονός και το οποίο θα συμβεί, όπως αποδεικνύεται από τις αποφάσεις του αρμόδιου Υπουργού.

    Με την ολοκλήρωση του Flyover οι μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη θα γίνουν γρηγορότερες, ασφαλέστερες, αλλά και οικονομικότερες, καθώς οι οδηγοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν το νέο δρόμο χωρίς να πληρώνουν διόδια.

    Η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί σε τριάντα χρόνια εκ των οποίων τα τέσσερα αφορούν την κατασκευή του άξονα. Επομένως, εάν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου για την ολοκλήρωση της δημοπράτησης του έργου, τότε οι Θεσσαλονικείς θα έχουν έναν βελτιωμένο δρόμο εντός του 2026.

    Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη

    Το επόμενο υπό δημοπράτηση έργο είναι το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη που εντάσσεται στον οδικό άξονα της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου.

    Τα σχήματα που περνούν στην τελική φάση του διαγωνισμού και θα βάλουν άμεσα μπρος τις «μηχανές» για να διασφαλίσουν τη σύμβαση είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Κοινοπραξία της Mytilineos με την INTERTOLL EUROPE ZRt, ο Όμιλος της ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, και η Intrakat.

    Μάλιστα, κατά την πρώτη και τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού o Όμιλος Mytilineos είχε
    εκδηλώσει το ενδιαφέρον του μαζί με την Acciona Concesiones, αλλά εν τέλει σε μία αλλαγή της τελευταίας στιγμής προτίμησε ως τελικό «παρτενέρ» την INTERTOLL EUROPE καθώς έκρινε πως υπήρχαν καλύτερες συνέργειες και αυξημένη πιθανότητα επικράτησης στο project.

    Ο διαγωνισμός για τον εν λόγω οδικό άξονα μήκους 50 χιλιομέτρων έχει προκηρυχθεί από τα μέσα του 2019 και ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 312 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 30 έτη και για την ολοκλήρωση της κατασκευής του άξονα θα χρειαστούν τέσσερα χρόνια. Με αποτέλεσμα και αυτό το έργο να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2026.

    Η αρχιτεκτονική των διαγωνισμών

    Τα υπό δημοπράτηση οδικά έργα, όπως και τα περισσότερα projects που έχουν αυξημένο προϋπολογισμό και κρίνονται απαραίτητα για τη βελτίωση των υποδομών στη χώρα μας, δημοπραττούνται μέσω της μεθόδου των ΣΔΙΤ.

    Πρόκειται για μία τακτική, η οποία προτιμάται από την κυβέρνηση και προωθείται για υποδομέςμείζονος σημασίας όχι μόνο από το Υπουργείο Υποδομών, αλλά και από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως προκύπτει από τους νέους διαγωνισμούς για αρδευτικά έργα αξίας 1,6 δισ. ευρώ και την Πολιτεία Καινοτομίας στο παλαιό εργοστάσιο της ΧΡΩΠΕΙ στην Πειραιώς, η οποία μπορεί να αγγίξει και τα 100 εκατ. ευρώ σε επίπεδο επενδύσεων.

    Επιπλέον το γεγονός ότι οι εταιρείες εισέρχονται, πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών τους, σε μία περίοδο ανταγωνιστικού διαλόγου με την αναθέτουσα αρχή και τους αρμόδιους φορείς έχει ως αποτέλεσμα τα έργα να μην «υποφέρουν» από μελετητικά κενά και να έχουν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους την αποδοχή των τοπικών κοινοτήτων.

    Ενώ και οι εταιρείες έχουν ουσιαστική συμμετοχή τόσο ως προς την τεχνική όσο και ως προς την οικονομική διαμόρφωση του τελικού αντικειμένου των διαγωνισμών προσφέροντας κατ’αυτόν τον τρόπο την εμπεριστατωμένη τεχνογνωσία τους σε όλα τα σκέλη της διαδικασίας.

    Με αποτέλεσμα τα έργα να μην οδηγούνται σε έναν κυκεώνα προσφυγών, όπως έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν, να δημοπρατούνται έγκαιρα και να ολοκληρώνονται στο εγκεκριμένο- από το εκάστοτε Υπουργείο ή την αναθέτουσα αρχή- χρονοδιάγραμμα.

    Διαβάστε επίσης

    Γιώργος Καραγιάννης: Μέσω των ΣΔΙΤ ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τον ιδιωτικό τομέα, ανοίγουμε θέσεις εργασίας και φέρνουμε άμεσα αποτελέσματα



    ΣΧΟΛΙΑ