ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ μειώνει τις παραγγελίες του για μια νέα κλάση φρεγατών κατευθυνόμενων πυραύλων, Constellation, η οποία έχει αντιμετωπίσει σημαντικές καθυστερήσεις, απομακρυνόμενο από ένα πλοίο που ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε κάποτε χαρακτηρίσει «το πιο όμορφο».
Το Ναυτικό περιορίζει τις παραγγελίες του για τη φρεγάτα κλάσης Constellation από έξι σε δύο, και ακόμη και αυτές οι δύο θα παραμείνουν υπό αξιολόγηση, δήλωσε ο Υπουργός Ναυτικού, Τζον Φέλαν, σε ανακοίνωση. Ανέφερε ότι η απόφαση εντάσσεται σε μια νέα στρατηγική που δίνει έμφαση στη γρήγορη αύξηση του στόλου και ότι τα κονδύλια που είχαν δεσμευτεί για τα πλοία θα «κατευθυνθούν προς τις μελλοντικές ανάγκες του Ναυτικού».
Η απόφαση αποτελεί πλήγμα για τη Fincantieri, με έδρα την Τεργέστη, της οποίας η θυγατρική στο Ουισκόνσιν είχε αναλάβει την κατασκευή των φρεγατών. Η εταιρεία «θα συνεχίσει να συμμετέχει» στα σχέδια του Ναυτικού, δήλωσε ο Φέλαν. Μέχρι στιγμής έχουν δαπανηθεί περίπου 2,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Ναυτικό.
«Η διατήρηση αυτού του κρίσιμου εργατικού δυναμικού και η βιωσιμότητα του ναυπηγείου για μελλοντικές ναυπηγήσεις αποτελούν μείζονα προτεραιότητα», ανέφερε ο Φέλαν. Ένας βασικός παράγοντας της σημερινής απόφασης είναι «η ανάγκη για ταχύτερη αύξηση του στόλου ώστε να αντιμετωπιστούν οι απειλές του αύριο».
Ο Τραμπ είχε προωθήσει τις σχετικές συμβάσεις προς το τέλος της πρώτης του θητείας, επαινώντας τόσο την ευελιξία των πλοίων όσο και το γεγονός ότι η θυγατρική της Fincantieri βρισκόταν στην πολιτεία-κλειδί του Ουισκόνσιν. Στην καταληκτική του ομιλία στο Ρεπουμπλικανικό Συνέδριο του 2024 στο Μιλγουόκι, υπενθύμισε στο ακροατήριο αυτό το γεγονός.
«Ήταν μια μεγάλη σύμβαση που την ήθελαν όλοι», είχε πει. «Την έδωσα στο Ουισκόνσιν, αλλά πολλά από αυτά τα πλοία θα κατασκευαστούν εδώ στην πολιτεία και σε όλες τις άλλες πολιτείες».
Ωστόσο, το πρόγραμμα έχει αντιμετωπίσει προβλήματα επί μακρόν. Το Ναυτικό αποκάλυψε τον Απρίλιο του 2024 ότι η πρώτη φρεγάτα — της οποίας η κατασκευή ξεκίνησε το 2022 — αναμενόταν να παραδοθεί με καθυστέρηση τριών ετών σε σχέση με την αρχική ημερομηνία του Απριλίου 2026. Μεγάλο μέρος της ευθύνης αποδόθηκε στις δυσκολίες εύρεσης εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
Η πρώτη φρεγάτα έχει ολοκληρωθεί κατά 12%, ενώ η δεύτερη δεν έχει ακόμη ξεκινήσει να κατασκευάζεται, σύμφωνα με το Ναυτικό. Τόνισε ότι «η απόδοση του αναδόχου δεν αποτέλεσε παράγοντα στην απόφαση τερματισμού της σύμβασης για λόγους ευκολίας».
Η Fincantieri δήλωσε πως υπήρξε «αφοσιωμένος συνεργάτης» και ότι το Ναυτικό «εκτιμά αυτή τη συνεργασία, την επένδυσή μας, και από κοινού θέλουμε να παρέχουμε γρήγορα δυνατότητες στους μαχητές». Η εταιρεία ανέφερε ότι βασίζεται στο Ναυτικό να «διοχετεύσει έργα για αμφίβια, ειδικών αποστολών και παγοθραυστικά σκάφη στο δίκτυο των ναυπηγείων μας, καθώς εκείνο θα καθορίζει πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε νέα είδη μικρών πολεμικών πλοίων και μη επανδρωμένων πλατφορμών που θέλει να αναπτύξει γρήγορα».
Κάθε φρεγάτα εκτιμάται ότι κοστίζει 1,1 έως 1,2 δισ. δολάρια, με το πρώτο πλοίο να υπερβαίνει τα 1,3 δισ. δολάρια.
Σε έκθεση του 2024, το Γραφείο Κυβερνητικής Λογοδοσίας (GAO) ανέφερε ότι το Ναυτικό δεν διασφάλισε πως ο σχεδιασμός του πλοίου ήταν επαρκώς έτοιμος πριν αναθέσει το έργο στη Fincantieri. Η ανεπαρκής αξιολόγηση σήμαινε ότι η κατασκευή άρχισε «πριν ο σχεδιασμός σταθεροποιηθεί επαρκώς ώστε να υποστηρίξει αυτή τη δραστηριότητα», σύμφωνα με την έκθεση.
Διαβάστε επίσης
Δένδιας: Eξετάζoυμε συμπαραγωγή 7 φρεγατών Constellation με τις ΗΠΑ
Warner Bros. Discovery: Ζήτησε βελτιωμένες προσφορές από τους υποψήφιους αγοραστές
Apple: Έτοιμη να ξεπεράσει τη Samsung και να γίνει ο κορυφαίος κατασκευαστής κινητών στον κόσμο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τι αλλάζει από το 2026 στις συντάξεις: Νέοι κανόνες για την προσωπική διαφορά
- Ολυμπιακός: Το ματς της χρονιάς – Yποδέχεται την Ρεάλ Μαδρίτης
- Metlen: Πόσα έβγαλαν τα funds από το short selling σε δύο μήνες
- Οι super 10, η λάμψη σε Metlen και ΑΕΜ, η μεγάλη μπάλα της Σεμίραμις Παληού, ποια μετοχή του Buffett κάνει ράλι, πού θα επενδύσει το αμερικάνικο DFC και η βραδιά για τον Βαρδή τον «αϊτό της Κρήτης»