• Ανάπτυξη με διάρκεια στον χρόνο

    Γιώργος Καραγιάννης: Μέσω των ΣΔΙΤ ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τον ιδιωτικό τομέα, ανοίγουμε θέσεις εργασίας και φέρνουμε άμεσα αποτελέσματα

    • Άρθρο του Γιώργου Καραγιάννη, Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών
    Γιώργος Καραγιάννης

    Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης


    Οι Υποδομές αποτελούν έναν μαραθώνιο και όχι μία κούρσα ταχύτητας. Αυτή η πραγματικότητα έκανε πολλούς να πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να θυσιάσουν το ορμητήριο της ανάπτυξης και των επενδύσεων, σε πρόσκαιρη ικανοποίηση και ψήφους. Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να αντιστρέψουμε τη δυσπιστία και να βάλουμε θετικό πρόσημο στις κατασκευές.

    Ο τομέας των Υποδομών δεν είναι πεδίο μικροπολιτικής, είναι χώρος δημιουργίας. Δεν είναι πεδίο για μεγαλόστομες υποσχέσεις, είναι η ευκαιρία να κάνουμε το όραμα και την ανάπτυξη πράξη. Και ο μόνος τρόπος για να προχωρήσουμε είναι το ανοιχτό μυαλό και τα μετρήσιμα αποτελέσματα.

    Από τις πρώτες ημέρες στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμφωνήσαμε και κάναμε ξεκάθαρο σε όλες τις πλευρές του δημόσιου διαλόγου ότι πιστεύουμε στις συνεργασίες. Πιστεύουμε ότι αν ενώσουμε τις δυνάμεις μας με τον ιδιωτικό τομέα μπορούμε να φέρουμε απτά αποτελέσματα και να δημιουργήσουμε «διασπορά» επενδύσεων και κατ’ επέκταση ευημερία στις τοπικές κοινωνίες και ευρύτερα.

    Ξεπερνώντας τα φοβικά σύνδρομα και τις φωνές που έρχονται από τη σκοτεινή πλευρά του τούνελ, προχωρήσαμε στις συνεργασίες μέσω ΣΔΙΤ. Μέσα στο 2021 έχουμε σε εξέλιξη 20 τέτοια έργα με συνολικό προϋπολογισμό 3,84 δισ. ευρώ.

    Πρόκειται για πέντε Οδικά Έργα, προϋπολογισμού 1,61 δισ. ευρώ, οκτώ Κτηριακά Έργα, προϋπολογισμού 744,5 εκατ. ευρώ, πέντε Έργα Ύδρευσης, Άρδευσης & Αντιπλημμυρικά, προϋπολογισμού 885,4 εκατ. ευρώ, δύο Έργα Λειτουργίας & Συντήρησης, προϋπολογισμού 605 εκατ. ευρώ.

    Η ανάπτυξη που επιτυγχάνουν οι Υποδομές έχουν και μία εξαιρετικά σημαντική πτυχή, αυτή της ευημερίας. Γιατί η οικονομική ανάταση δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τη συμμετοχή της κοινωνίας και ειδικά του ενεργού πυρήνα της, των σπουδαίων μυαλών της, στα οποία όλα τα χρόνια επενδύουμε αλλά να καρπωνόμαστε.

    Τα έργα Υποδομών, για να το θέσω απλά, δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας, ανοίγουν τον δρόμο της επιστροφής σε αξιόλογους επιστήμονες που τα περασμένα χρόνια είχαν αναγκαστεί να φύγουν στο εξωτερικό. Αντιστρέφεται το brain drain και υπηρετείται ένας από τους σημαντικούς στόχους της κυβέρνησης και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το brain gain.

    Ενδεικτικά αναφέρω ότι, με τη κατασκευή των έργων ΣΔΙΤ που υλοποιούμε και προγραμματίζουμε, αναμένεται να δημιουργηθούν  50.000 νέες θέσεις εργασίας ετησίως , άμεσες και έμμεσες.

    Ήδη στη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας βρίσκονται 10 έργα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 1,73 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τρία οδικά (FlyOver, στον ΒΟΑΚ το Χερσόνησος-Νεάπολη, Καλαμάτα-Ριζόμυλος), πέντε κτηριακά (13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας σε 2 clusters,17 Σχολικές Μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, Κτήριο ΓΓΥ και ΔΜ Κεντρικής Μακεδονίας) και δύο ύδρευσης, το Φράγμα Χαβρία και το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα της ΕΥΔΑΠ.

    Ακόμα ένα δείγμα της εμπιστοσύνης μας στις συνεργασίες και στην δημιουργία των βάσεων για σταθερή ανάπτυξη είναι και το νέο μοντέλο σύλληψης και ωρίμανσης νέων έργων, μέσω πρότυπων προτάσεων, που θα υποβάλλονται από τον ιδιωτικό τομέα.

    Με αυτόν τον τρόπο, δίνουμε κίνητρα στους ιδιώτες να βρουν, να προετοιμάσουν και να προτείνουν πρότυπες τεχνικές λύσεις για την κατασκευή των έργων.

    Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση στον χώρο των Δημοσίων Έργων, καθώς από τη μία πλευρά πετυχαίνουμε την ωρίμανση έργων που η ίδια η αγορά θεωρεί σημαντικά και από την άλλη, δίνεται κίνητρο στον ιδιωτικό τομέα για την υποβολή πρότυπων τεχνικών λύσεων κατασκευής των έργων τα οποία θα ελέγχονται από το έμπειρο στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου. Δημιουργούμε, λοιπόν, μια παρακαταθήκη γνώσης και εξασφαλίζουμε την ταχύτερη μετάβαση σε μια νέα εποχή.

    Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δεν πιστεύουμε στα… γεφύρια της Άρτας, αλλά στις γέφυρες της συνεργασίας, οι οποίες ενώνουν δύο διαφορετικές αφετηρίες, τη δημόσια και τη ιδιωτική. Στο τέλος της ημέρας φιλοδοξούμε να έχουμε αντιστρέψει τη στρεβλή εικόνα που υπάρχει ότι τέτοιου είδους συμπράξεις μπορούν να έχουν μόνο «σκοτεινά» μονοπάτια.

    Γιώργος Καραγιάννης

    Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών



    ΣΧΟΛΙΑ