• Business

    Το ερώτημα του 1 εκατομμυρίου: Πωλείται ή όχι η Chipita;

    Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ετών 59. Διευθύνων Σύμβουλος Chipita.

    Σπύρος Θεοδωρόπουλος


    Για πολλοστή φορά τους τελευταίους μήνες ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος είναι στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Αφορμή στάθηκαν και πάλι οι πληροφορίες που τον θέλουν ο ίδιος βέβαια τις διαψεύδει κατηγορηματικά να έχει συμφωνήσει με τον αμερικάνικο κολοσσό των σνακ για την πώληση της Chipita. Της εταιρείας που δημιούργησε και οδήγησε στη διεθνή καταξίωση. Δεν είναι τυχαίος άλλωστε ο χαρακτηρισμός που τον συνοδεύει εδώ και πάρα πολλά χρόνια: ο «Mr Chipita».

    Το ερώτημα που απασχολεί από χθες την αγορά είναι ένα και μοναδικό: τι πραγματικά ισχύει απ’ όσα ακούγονται και λέγονται. Οι δημοσιογράφοι, φύσει καχύποπτοι, δεν φαίνεται να πείθονται από τις διαβεβαιώσεις του ταλαντούχου Έλληνα επιχειρηματία, παρότι είναι από τις λίγες φορές που είναι τόσο απόλυτος ενώ για πρώτη φορά δεν έκρυψε την ενόχλησή του για τα διάφορα δημοσιεύματα που είδαν τον φως τις τελευταίες μέρες.

    Οι περισσότεροι προεξοφλούν πως η ανακοίνωση της συμφωνίας είναι θέμα χρόνου και πως οι διαψεύσεις γίνονται ως μοχλός πίεσης προς τους Αμερικανούς για να ανεβάσουν την προσφορά τους ενώ άλλοι θεωρούν πως το deal έκλεισαν, με δική τους πρωτοβουλία, οι Άραβες της Olayan Group που κατέχουν και τη συντριπτική πλειονότητα του μετοχικού κεφαλαίου.

    Κάποιοι έχουν αρχίσει ήδη να μιλάνε για ένα από τα μεγαλύτερα deal της σύγχρονης οικονομικής ιστορίας του τόπου. Όχι μόνο για το πρωτοφανές τίμημα, το οποίο λέγεται πως υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ, αλλά γιατί η Chipita είναι ίσως το μεγαλύτερο success story που ξεκίνησε από την Ελλάδα και έτυχε παγκόσμιας αποδοχής. Πολύ λίγοι Έλληνες επιχειρηματίες γνώρισαν τέτοια απήχηση στις διεθνείς αγορές και δημιούργησαν τόσα εργοστάσια ανά τον κόσμο (συνολικά 16 εργοστάσια σε 10 χώρες).

    Τίποτα βέβαια απ’ όσα πέτυχε δεν ήρθαν τυχαία. Ήταν αποτέλεσμα μεθοδικής δουλειάς και σωστών κινήσεων που έγιναν την κατάλληλη στιγμή. Σίγουρα σε αυτή την πορεία υπήρξαν και αποτυχίες, όπως η επέκταση στις ΗΠΑ που απλά «δεν βγήκε». Ωστόσο, και η αποτυχία είναι μέσα στο παιχνίδι… καθώς όπως συνηθίζουν να λένε έμπειροι επιχειρηματίες όποιος φοβάται την αποτυχία δεν πάει πουθενά.

    Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος έχει αποδείξει στην επιχειρηματική πορεία που έχει διανύσει πως δεν φοβάται την αποτυχία, ούτε το ρίσκο και τις προκλήσεις. Δεν διστάζει να τολμήσει όταν βλέπει ευκαιρίες.

    Όπως έκανε με την εισαγωγή των περιβόητων σπίρτων που άναβαν παντού στο μακρινό 1986, όταν καταργήθηκε το κρατικό μονοπώλιο. Ή ένα χρόνο αργότερα όταν αποφάσισε να εξαγοράσει την Chipita, με ένα μικρό δάνειο και τα χρήματα που κέρδισε από την ενασχόλησή του με το εμπόριο σπίρτων και να κάνει πράξη την πρωτοποριακή για την εποχή ιδέα που είχε να συσκευάσει κρουασάν με γέμιση σοκολάτα, η οποία έμελλε να τον εκτοξεύσει στα ύψη.

    Αλλά και πιο πρόσφατα, και συγκεκριμένα το 2010, όταν αποφάσισε να προχωρήσει σε συνεργασία με τον σαουδαραβικό όμιλο Olayan στην επαναγορά της Chipita από τον όμιλο Vivartia, καταβάλλοντας 400 εκατ. ευρώ και αναλαμβάνοντας χρέη 327 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε λίγα χρόνια αργότερα, η είσοδος στο χώρο της υδροπονικής καλλιέργειας τομάτας μαζί με τους επιχειρηματίες Σταύρο Νένδο, Αχιλλέα Φώλια, Μιχάλη Αραμπατζή και Θέμη Μακρή και η επένδυση στην αλλαντοβιομηχανία Νίκας.

    Μάλιστα, σε μια κίνηση με ιδιαίτερο συμβολισμό, πρότεινε στον Γιώργο Νίκα, γιο του ιδρυτή της αλλαντοβιομηχανίας, να αναλάβει την τιμητική θέση του μη εκτελεστικού προέδρου της επιχείρησης, την οποία ο τελευταίος έκανε δεκτή με ιδιαίτερη χαρά.

    Σε όλη αυτή τη διαδρομή, ο κ. Θεοδωρόπουλος έχει κερδίσει τον σεβασμό του επιχειρηματικού κόσμου, και όχι μόνο για τις αδιαμφισβήτητες ικανότητες του στο επιχειρείν, αλλά και για το ήθος και την αξιοπιστία που έχει επιδείξει όλα αυτά τα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο πως οι συνεργάτες του, τον εμπιστεύονται με «κλειστά μάτια» όπως λένε χαρακτηριστικά.

    Εάν ισχύουν οι πληροφορίες για συνεργασία με την Mondelez -τις οποίες, σημειωτέον, διαψεύδει μετά βδελυγμίας- τότε ο Mr Chipita θα έχει για μια ακόμη φορά κάνει ένα ιδιαίτερα επικερδές deal, τόσο για τον ίδιο όσο και για τους συνεργάτες του. Επιπλέον, θα έχει άπλετο χρόνο να ασχοληθεί με τις υπόλοιπες δραστηριότητες του, αλλά και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που, όπως λέει, υπάρχουν και τώρα στη χώρα. Σε διαφορετική περίπτωση, θα συνεχίσει να εργάζεται απρόσκοπτα για τη διεθνή ανάπτυξη της Chipita.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Σπ. Θεοδωρόπουλος στο mononews: «Δεν υπάρχει συμφωνία πώλησης της Chipita»

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Νίκας: Γιατί επέστρεψε στη διοίκηση του «Νίκα» – Ποιος ο ρόλος του Σ. Θεοδωρόπουλου



    ΣΧΟΛΙΑ