• Συνεντεύξεις

    Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου στο mononews: Οι παρεμβάσεις της Κυβέρνησης για τη στήριξη των πολιτών δεν επιδέχονται λαϊκίστικων προσεγγίσεων που δεν συμβαδίζουν με την πραγματικότητα


    Σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά χαρακτηρίζει την επίτευξη συμφωνίας στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο η ευρωβουλευτής της ΝΔ Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, διαμηνύοντας ταυτόχρονα πως, σε κάθε περίπτωση, η Κυβέρνηση βρίσκεται δίπλα στους πολίτες, για να τους ανακουφίσει, στο μέτρο του δυνατού, από τις επιπτώσεις της κρίσης.

    Η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου του Ευρωκοινοβουλίου υπογραμμίζει το γεγονός ότι οι προτάσεις σχετικά με την επιβολή πλαφόν και εισαγωγής προσωρινού μηχανισμού, που θα περιορίζει τις μεταβολές τιμών σε συμβάσεις παραγώγων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, τις οποίες συμπεριέλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην εισήγησή της, είναι μέρος των προτάσεων που κατέθεσε στην Κομισιόν, προ μηνών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

    Η Εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωομάδας της Νέας Δημοκρατίας απαντώντας στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με τις οποίες ο ενεργειακός πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο , κάνει λόγο για «εσκεμμένη επιλεκτική παρουσίαση στατιστικών στοιχείων». Τονίζει δε ότι οι παρεμβάσεις της Κυβέρνησης για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αγροτών και ευάλωτων ομάδων, δεν επιδέχονται μικροπολιτικών και λαϊκίστικων προσεγγίσεων που δεν συμβαδίζουν με την πραγματικότητα.

    Αναγνωρίζει ωστόσο, ότι η φορολόγηση των «υπερκερδών», είναι ζήτημα χρόνου και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022, όταν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα έχει παραδώσει τη λίστα των τελικών εσόδων και κερδών των εταιρειών.

    Η κα. Ασημακοπούλου απαντά και στις κατηγορίες περί «αισχροκέρδειας» στην αγορά, σημειώνοντας ότι ποτέ πριν στη χώρα μας δεν έχουν γίνει παρόμοιοι και τέτοιας έκτασης έλεγχοι, ενώ δεν έχουν επιβληθεί πρόστιμα από αυτούς που σήμερα κατηγορούν την Κυβέρνηση.

    Στη συνέντευξή της η Ελληνίδα βουλευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ως Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου, αναφέρεται επίσης στις πρωτοβουλίες για τη στήριξη ελληνικών επιχειρήσεων και παραγωγών και τον βιώσιμο ανεφοδιασμό της Ε.Ε. με τις λεγόμενες «κρίσιμες πρώτες ύλες».

    Ακολουθεί η συνέντευξη στον Γαβριήλ Σερέτη

    Πως κρίνετε τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και τις αποφάσεις απέναντι στην ενεργειακή κρίση; Είστε ικανοποιημένη από τη στάση της ΕΕ; Και κυρίως, ποιος θα είναι ο πρακτικός αντίκτυπος αυτών;

    Η Ευρώπη, όταν τολμά και θέλει, έχει αποδείξει ότι ξεπερνά ομαλότερα και πιο αποτελεσματικά τις κρίσεις. Η επίτευξη συμφωνίας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είναι ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), συνολικά. Η αλήθεια είναι ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος έως τώρα, όμως περισσότερη σημασία έχει ότι υπάρχει πλέον η πολιτική βούληση για κοινές δράσεις και πολιτικές, που στοχεύουν στην αποκλιμάκωση και αποτελεσματική διαχείριση της ενεργειακής κρίσης, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει πως η Ελλάδα δεν θα συνεχίσει να λαμβάνει τα δικά της μέτρα, για τη στήριξη των πολιτών της.

    Αυτό το έχει αποδείξει στην πράξη. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, επίσης, το γεγονός ότι οι προτάσεις σχετικά με την επιβολή πλαφόν και εισαγωγής προσωρινού μηχανισμού, που θα περιορίζει τις μεταβολές τιμών σε συμβάσεις παραγώγων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, τις οποίες συμπεριέλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην εισήγησή της, είναι μέρος των προτάσεων που κατέθεσε στην Κομισιόν, προ μηνών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Η Ελλάδα και πάλι αποδεικνύει ότι μπορεί να πρωτοστατεί και να βαδίζει σταθερά στον ευρωπαϊκό της δρόμο, έχοντας αποκαταστήσει και αναβαθμίσει το κύρος και την αξιοπιστία της.

    Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι δεν καταφέρατε να αντιμετωπίσετε την κρίση. Και, μεταξύ άλλων, παραθέτει στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, ο ενεργειακός πληθωρισμός στην Ελλάδα από το Μάιο του 2021 έως το Μάιο του 2022 διαμορφώθηκε στο 62%, 23% πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τι απαντάτε;

    Η εσκεμμένη επιλεκτική παρουσίαση στατιστικών στοιχείων και η χρήση τους, ως αντιπολιτευτικό όπλο, δεν είναι κάτι καινούργιο για την αντιπολίτευση. Οι παρεμβάσεις της Κυβέρνησης για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αγροτών και ευάλωτων ομάδων, δεν επιδέχονται μικροπολιτικών και λαϊκίστικων προσεγγίσεων που δεν συμβαδίζουν με την πραγματικότητα. Σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε., τα μέτρα που εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται οδήγησαν την Ελλάδα σε ευρωπαϊκή πρωτιά, ως προς την οικονομική ελάφρυνση των καταναλωτών. Η χώρα μας, επίσης, βρίσκεται χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ως προς την τιμή του κόστους ενέργειας. Αυτή είναι η αλήθεια.

    Τα μέτρα αυτά λήφθηκαν έγκαιρα και πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπήρχε ο κίνδυνος για δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Η Κυβέρνηση προχώρησε πολύ πιο γρήγορα, συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στον σχεδιασμό και την εφαρμογή σειράς σοβαρών παρεμβάσεων, όπως η επιδότηση στην κατανάλωση ενέργειας, η προπληρωμένη κάρτα καυσίμων, η αύξηση του επιδόματος θέρμανσης κ.ά. Πρόκειται, όμως, για μια μεγάλη παγκόσμια και πανευρωπαϊκή κρίση, που δεν μπορεί μια χώρα να την αντιμετωπίσει, σε όλο της το εύρος, μόνη της και για αυτό από την αρχή προτάθηκε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά και σύσσωμη την ευρωομάδα μας, η κοινή ευρωπαϊκή δράση, ως η ενδεδειγμένη λύση.

    –Η αντιπολίτευση, όχι μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, σας προσάπτει, επίσης, ότι ενώ δεσμευτήκατε πως θα φορολογήσετε τα λεγόμενα υπερκέρδη των εταιρειών- παρόχων ενέργειας, δεν έχετε εισπράξει «δεκάρα τσακιστή». Είναι αλήθεια ή πρόκειται για ένα ακόμα επιχείρημα από τη φαρέτρα του λαϊκισμού;

    Σε διάστημα τριών μηνών, έχουν εισπραχθεί 2,7 δις από τη λειτουργία του νέου μοντέλου που ήδη εφαρμόζεται στη χώρα μας και ονομάζεται «εθνικός μηχανισμός ανάκτησης των συγκυριακών εσόδων των εταιρειών ενέργειας», τα οποία επιστρέφονται στα ελληνικά νοικοκυριά. Αν το παραπάνω ποσό είναι «δεκάρα τσακιστή», τότε κάποιοι θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο που αποτιμούν την αξία των χρημάτων.

    Ο συγκεκριμένος μηχανισμός, μάλιστα, έχει ήδη υιοθετηθεί από την Ε.Ε. και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αναφορικά με τη φορολόγηση των «υπερκερδών», είναι ζήτημα χρόνου. Αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022, όταν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα έχει παραδώσει τη λίστα των τελικών εσόδων και κερδών των εταιρειών. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για κάποια καθυστέρηση της Κυβέρνησης, αλλά για μια συγκεκριμένη διαδικασία που πρέπει να γίνει σωστά. Δεν μένει παρά να το δούμε και στην πράξη, ενώ είναι σίγουρο ότι και αυτή η αντιπολιτευτική επιχειρηματολογία θα διαψευστεί από την πραγματικότητα, ακόμη μια φορά.

    Παρόλα αυτά, στις δημοσκοπήσεις, δίπλα στην πολιτική υπεροχή της ΝΔ και του Πρωθυπουργού, αλλά και την αδυναμία της αντιπολίτευσης να «εισπράξει» την όποια δυσαρέσκεια από τις κυβερνητικές επιλογές, καταγράφεται η μεγάλη αγωνία των πολιτών για την ακρίβεια – το πρώτο πρόβλημα που τους απασχολεί – με ένα συντριπτικό ποσοστό να μιλά για «αισχροκέρδεια-κερδοσκοπία». Άρα, εκτιμούν ότι εκτός από την εισαγόμενη διάσταση, υπάρχει και μια εσωτερική διάσταση που δεν έχει ελεγχθεί επαρκώς. Έχει εξαντληθεί η παρέμβαση και το αποτέλεσμα των κυβερνητικών μηχανισμών σε αυτό το επίπεδο;

    Δυστυχώς, η κερδοσκοπία και η αισχροκέρδεια είναι ένα πραγματικό φαινόμενο σε περιόδους κρίσεων, πολλές φορές αναπόφευκτο. Αυτή η Κυβέρνηση, όμως, θεσμοθέτησε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ειδική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης που έχει ως αντικείμενο τους ελέγχους και την πάταξη τέτοιων πρακτικών, όπως και την επιβολή προστίμων. Έλεγχοι, λοιπόν, γίνονται και είναι συνεχείς, επιβάλλονται πρόστιμα και αυτά τα πρόστιμα εισπράττονται. Ποτέ πριν στη χώρα μας δεν έχουν γίνει παρόμοιοι και τέτοιας έκτασης έλεγχοι, ενώ δεν έχουν επιβληθεί πρόστιμα από αυτούς που σήμερα κατηγορούν την Κυβέρνηση.

    Επίσης, γίνονται και σημειακές παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα η θεσμοθέτηση πλαφόν στα ποσοστά κέρδους ή το «καλάθι του νοικοκυριού». Οι πολίτες δεν είναι μόνοι τους. Γνωρίζουν ότι η Κυβέρνηση βρίσκεται δίπλα τους. Όχι για να μηδενίσει τις συνέπειες της κρίσης, γιατί κάτι τέτοιο είναι αδύνατον, αλλά για να τους ανακουφίσει, στο μέτρο του δυνατού, από τις επιπτώσεις της, όπως εξάλλου αποδεδειγμένα έπραξε και κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης. Η μηδενιστική ρητορική και η καταστροφολογία, εκ μέρους της αντιπολίτευσης, δεν αγγίζει τον μέσο πολίτη, που γνωρίζει και βιώνει, βεβαίως, τις επιπτώσεις της, αλλά αναγνωρίζει τις προσπάθειες της Κυβέρνησης.

    Η Τουρκία εντείνει τις απειλές εναντίον της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας. Με παράλληλη εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού. Ποιος πιστεύετε πως είναι ο απώτερος στόχος Ερντογάν; Το εφ’ όλης της ύλης «παζάρι» από θέση ισχύος σε ένα διαπραγματευτικό τραπέζι ή η αλλαγή συνόρων;

    Ο αναθεωρητισμός του Ερντογάν έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Απειλεί ευθέως την Ελλάδα, εκβιάζει απροκάλυπτα και αμφισβητεί διεθνείς κανόνες και συνθήκες. Σε αυτή τη νεο-οθωμανική στρατηγική του, ένα από τα κύρια «όπλα» του είναι η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού. Στα γεγονότα του Έβρου, το 2020, έδειξε καθαρά τις προθέσεις του. Όταν πήρε την απάντηση που έπρεπε, άρχισε την προπαγάνδα, περί δήθεν ανθρωπισμού της Τουρκίας και απάνθρωπων πρακτικών της Ελλάδας. Πρόκειται ξεκάθαρα για μια επιχείρηση κατασυκοφάντησης της χώρας μας, που δυστυχώς την υιοθετούν και κάποιοι, εντός Ελλάδας. Τα ψέματα, όμως, κάποτε τελειώνουν και σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό, η αλήθεια αποκαλύφθηκε, όπως και οι πραγματικές προθέσεις και πρακτικές της Τουρκίας. Το πρόσφατο γεγονός, με τους 92 μετανάστες που αφέθηκαν γυμνοί στην ελληνική πλευρά του ποταμού Έβρου, ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.

    Η Τουρκία έχει πλέον τεθεί στο περιθώριο της διεθνούς κοινότητας. Παρά τα όσα υποστηρίζουν κάποιοι στο εσωτερικό της χώρας μας, η θέση της μόνο αναβαθμισμένη δεν είναι. Αντιθέτως, είναι απόλυτα υποβαθμισμένη. Ο Ερντογάν, με τις προκλήσεις και τη φιλορωσική του πολιτική, προσπαθεί να λάβει συγκεκριμένα ανταλλάγματα από τη Δύση, προκειμένου να αλλάξει τη συμπεριφορά του αυτή. Ανταλλάγματα. Αυτός είναι ο απώτερος σκοπός, πίσω από κάθε τακτική του Ερντογάν.

    Η χώρα μας είναι ισχυρή και έχει στο πλευρό της ισχυρούς συμμάχους. Η αλλαγή συνόρων, λοιπόν, δεν είναι ρεαλιστική στρατηγική και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η Τουρκία.  Η στάση της Ελλάδας είναι αμετάβλητη, απέναντι στις απειλές του Ερντογάν. Με ψυχραιμία δίνει απαντήσεις στην επιθετική και παράλογη ρητορική του, σέβεται απόλυτα το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας, είναι ανοιχτή σε διάλογο, εφόσον υπάρξουν δείγματα αποκλιμάκωσης των τουρκικών προκλήσεων, και είναι σε απόλυτη ετοιμότητα να υπερασπιστεί την εθνική της κυριαρχία.  Δεν μας φοβίζουν, λοιπόν, ούτε οι πύραυλοι του Ερντογάν ούτε φυσικά και οι απειλές του. Εμείς κάνουμε αυτά που πρέπει και εάν «έρθουν νύχτα», όπως μας απειλούν, θα καταλάβουν ότι θα «φύγουν νύχτα».

    Με την ιδιότητα σας της Αντιπροέδρου της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου του Ευρωκοινοβουλίου, ποιες είναι οι δράσεις και οι προτεραιότητες σας για τις ελληνικές επιχειρήσεις και παραγωγούς; Πως συνδέεται η Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου με τις σημαντικές «κρίσιμες πρώτες ύλες»;

    Η στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων και των Ελλήνων παραγωγών αποτελεί μία από τις βασικές μου προτεραιότητες. Οι Έλληνες Ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος δώσαμε μάχη, από κοινού με την Κυβέρνηση, για την απαλλαγή από δασμούς, που είχαν επιβληθεί από τον πρώην Πρόεδρο των ΗΠΑ, σε προϊόντα όπως το γιαούρτι, η φέτα και τα ελληνικά μεταποιημένα ροδάκινα.

    Με σχετικές μου παρεμβάσεις, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχω ζητήσει να γίνουν ενέργειες για την προστασία της γεωγραφικής ένδειξης της φέτας και των συμφερόντων των παραγωγών μας, στις διεθνείς αγορές, όταν διαπιστώθηκε ότι σε εμπορικές συμφωνίες της Ε.Ε., όπως με την Σιγκαπούρη ή την Κίνα, υπήρχαν «ανοιχτά παράθυρα» αμφισβήτησης των προϊόντων της Ε.Ε., με γεωγραφική ένδειξη.

    Από το 2021 έχω αναλάβει την πρωτοβουλία ενημέρωσης για τη διαδικτυακή πλατφόρμα «Access2Markets», που αφορά στην ανάπτυξη και την ενδυνάμωση του εξαγωγικού προφίλ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα δίνει άμεσα πληροφορίες, σε όσους ενδιαφέρονται να εξάγουν τα προϊόντα τους, για 120 αγορές ανά τον κόσμο, για τις ισχύουσες εμπορικές συμφωνίες, τους φόρους, τα τελωνειακά καθεστώτα κ.ά.

    Για τον σκοπό αυτό, μαζί με Επιμελητήρια από όλη τη χώρα διοργανώσαμε, από κοινού, ενημερωτικές εκδηλώσεις. Μάλιστα, αυτό ήταν και το αντικείμενο της φετινής μου περιοδείας, σε νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Τα προϊόντα μας έχουν brand name, φημίζονται διεθνώς για τα υψηλά τους ποιοτικά χαρακτηριστικά και πρέπει να φτάσουν στις αγορές του κόσμου.

     Ένα σημαντικό ζήτημα για την Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου είναι ο βιώσιμος ανεφοδιασμός της Ε.Ε., με τις λεγόμενες «κρίσιμες πρώτες ύλες». Αν και δεν είναι ευρέως γνωστές, είναι εξαιρετικά χρήσιμες. Πρόκειται για ορυκτά, τα οποία χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία για την κατασκευή μπαταριών, τσιπ και ηλεκτρικών μηχανών. Είναι άμεσα συνδεδεμένα με την ανάπτυξη των τεχνολογιών, που περιλαμβάνουν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και αναγκαία για την υλοποίηση της Πράσινης Συμφωνίας.

    Πρόσφατα, μάλιστα, επισκέφθηκα τη Νορβηγία, η οποία διαθέτει ορισμένες από τις σημαντικότερες εταιρείες εφοδιασμού Κρίσιμων Πρώτων Υλών στην Ευρώπη, και συναντήθηκα με θεσμικούς φορείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τομέας των πρώτων υλών ήδη απασχολεί μεγάλο αριθμό εργαζομένων στην Ευρώπη, ο οποίος εκτιμάται ότι θα σημειώσει μεγάλη αύξηση, με τη νέα εμπορική μας στρατηγική.

    Διαβάστε επίσης

    Οι «σωματοφύλακες» του Κυριάκου Μητσοτάκη και ο «πρωινός καφές» με τον Πρωθυπουργό



    ΣΧΟΛΙΑ