• Πολιτισμός

    Αποτελέσματα από τη μεγάλη βραδινή δημοπρασία του οίκου Sotheby’s: Ιμπρεσιονισμός και Μοντέρνα τέχνη

    • της Κατερίνας Δαφέρμου


    En plein air τα αριστουργήματα του ιμπρεσιονισμού και μοντερνισμού που φιγουράρισαν στη μεγάλη, βραδινή δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη εχθές.

    Δηλαδή, στην ανοιχτοσύνη (της φύσης) όπως προτιμούσαν οι βασικοί εκπρόσωποι του μεγάλου γαλλικού κινήματος να ζωγραφίζουν.

    Αποτυπώνοντας έτσι (ως προάγγελοι της κινούμενης εικόνας) και όλα τα απρόοπτα καιρικά φαινόμενα…

    Ο Sotheby’s μόλις ανακοίνωσε ότι σημείωσε συνολικό τζίρο 315.404.500 εκατομμύριο δολάρια.

    Πενήντα αριστουργήματα χτυπήθηκαν στο σφυρί: Μονέ, Ρενουάρ, Ντεγκά, Σαγκάλ, Μαγκρίτ, Γκογκέν

    Ρενουάρ και Γκογκέν (δεξιά) 

    Αν προσθέσει κανείς και τις δύο δημοπρασίες σύγχρονης τέχνης που ακολουθούν αύριο (η μεγάλη βραδινή) και μεθαύριο (το πρωί), ο οίκος θα πλησιάσει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.

    Στην αντίστοιχη δημοπρασία ιμπρεσιονισμού και μοντέρνας τέχνης τον περασμένο Μάιο, πενήντα έξι απαράμμιλες δημιουργίες από την περίοδο 19ος και 20ος αιώνας συγκέντρωσαν 350 εκατομμύρια δολάρια.

    Γκουστάβ Κεγμπό, έπιασε 19.686.000 δολάρια (αρχική εκτίμηση 18-25 εκατ. δολάρια)

    Ανάμεσα στις συνθέσεις του διαχρονικά δημοφιλή Κλοντ Μονέ που συμμετείχαν στη δημοπρασία, ξεχώρισε το Charing Cross Bridge (Η γέφυρα του Τσάρινγκ Κρος) από την περίφημη περίοδο του Λονδίνου (χαρακτηριστική φωτογραφία).

    Η τιμή εκτίμησης του συγκεκριμένου έργου τοποθετήθηκε στα 20.000.000 — 30.000.000 δολάρια. Πουλήθηκε εν τέλει στα 27.600.000, η υψηλότερη τιμή της χθεσινής δημοπρασίας. 

    Στην προηγούμενη δημοπρασία της Νέας Υόρκης, παρόμοιου θέματος έργο του ιδίου με τίτλο Meules χτυπήθηκε στην αστρονομική τιμή των 110.747.000 δολαρίων. Ξεπερνώντας έτσι κατά τριάντα εκατομμύρια το προηγούμενο ρεκόρ του.

    Το νεο-ιμπρεσιονιστικό βλέμμα του Πολ Σινιάκ πάνω στην Κωνσταντινούπολή αιχμαλώτισε τους συλλέκτες: το έργο χτυπήθηκε στα 16.210.000 δολάρια.

    Η Κωνσταντινούπολη του ΣινιάκΌσον αφορά το κλασικό φαβορί των δημοπρασιών, ο Πάμπλο Πικάσο παρουσιάστηκε μάλλον ως ο μεγάλος χαμένος της βραδιάς.

    Το ακριβότερο από τα έργα του στη δημοπρασία με τίτλο Nus (γυμνοί) έπεσε πιο χαμηλά και από το χαμηλό του αρχικού εύρους εκτίμησης. Δηλαδή δεν έπιασε ούτε τα 12.000.000 κατρακυλώντας στα 9.945.000 δολάρια.

    Προς υπεράσπισή του ας σημειωθεί ότι επρόκειτο για δευτερεύον έργο, που επιπλέον δεν προέρχεται από τις δημοφιλείς περιόδους του κορυφαίου ζωγράφου.

    Nus, λιγότερο δυνατός ο Πικάσσο

    Το έτερο έργο του Homme enlevant une femme (1.200.00-1.800.000, χτυπήθηκε στα 1.580.000 δολάρια) παραπέμπει στον ελληνικό μύθο με τη μορφή του Μινώταυρου ως άλτερ έγκο του Πικάσο να σηκώνει την τότε ερωμένη του Μαρί Τερέζ.

    Αυτή η πλευρά του κορυφαίου δημιουργού μελετήθηκε ενδελεχώς στην έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» στο Κυκλαδικό Μουσείο που έκλεισε πρόσφατα με είκοσι πέντε χιλιάδες επισκέπτες.

    Η συγκεκριμένη δημοπρασία συγκέντρωσε διάφορα είδη και τεχνοντροπίες: το σπάνιο μαρμάρινο αγαλματίδιο του Ογκίστ Ροντέν (Καρυάτιδα πεσούσα με τιμή εκτίμησης 4.000.000-6.000.000) έπιασε 7.553.600 δολάρια.

    Μοντέρνο γλυπτό του Αλμπέρτο Τζιακομέτι χτυπήθηκε στα 14.273.700 δολάρια.

     

    Ροντέν

    Και κλασσικές συνθέσεις κυβισμού, σουρεαλισμού (με τον αινιγματικό Μαγκρίτ), φωβισμού και «πουρισμού» (μια φάση του Φερνάν Λεζέρ), ολοκλήρωσαν τη δημοπρασία.

    Ο Μαγκρίτ έπιασε 8.578.700 ξεπερνώντας την τιμή εκτίμησης

    Πληροφορίες:

    Η πρωινή δημοπρασία (με λιγότερο ακριβά έργα) Impressionist & Modern Day Sale πραγματοποιείται αύριο 14 Νοεμβρίου, στις 10πμ (EST, ώρα Νέας Υόρκης).

      Για περισσότερες πληροφορίες [email protected] ή στο +1 212 606 7000



    ΣΧΟΛΙΑ