Ένα από τα κορυφαία έργα της μεγαλύτερης ιδιωτικής συλλογής Ρέμπραντ στον κόσμο, που θα μπορούσε να αποφέρει σε δημοπρασία έως και 20 εκατομμύρια δολάρια είναι αυτό το σχέδιο, που τιτλοφορείται «Νεαρό λιοντάρι που αναπαύεται».

Έργο που χρονολογείται περί το 1638-42 προέρχεται από την συλλογή Κάπλαν και πράγματι πρόκειται να βγει σε δημοπρασία στους Sotheby’s για καλό σκοπό. Κι αυτό, γιατί τα έσοδα από την πώλησή του θα διατεθούν στην Panthera, μία οργάνωση, η οποία με έδρα την Νέα Υόρκη έχει προορισμό την προστασία της φύσης και ιδιαίτερα τη διατήρηση των άγριων αιλουροειδών στον κόσμο.

1

Το 2026, μάλιστα, συμπληρώνονται είκοσι χρόνια από την ίδρυση αυτού του οργανισμού και η επέτειος θεωρείται η καταλληλότερη ευκαιρία για την ανάδειξη των στόχων του γιατί η δημοσιότητα θα βοηθήσει, όπως δηλώνει ο συλλέκτης στην προώθηση της αποστολής της Panthera. «Θα είναι ένα από τα πιο ακριβά σχέδια που έχουν πουληθεί ποτέ», λέει εξάλλου γι’ αυτό το έργο, το οποίο ήταν από τα πρώτα αποκτήματα της συλλογής του.

Για περισσότερο από δύο δεκαετίες, ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Τόμας Σ. Κάπλαν και η σύζυγός του, Δάφνη Ρεκανάτι Κάπλαν, έχουν συγκεντρώσει περί τα 220 έργα ολλανδικής τέχνης του 17ου αιώνα, τα οποία συγκροτούν την «Συλλογή Λέιντεν», ονομασία που προέρχεται από τον τόπο γέννησης του Ρέμπραντ.

πίνακας του Ρέμπραντ σε παρουσίαση
πίνακας του Ρέμπραντ σε παρουσίαση

Οι συλλέκτες

Οι Κάπλαν απέκτησαν το σχέδιο το 2005 μέσω των δίδυμων αδελφών Τζον και Πολ Χέρινγκ, ιδιωτών εμπόρων από τη Νέα Υόρκη, των οποίων πελάτες ήταν επίσης οι μεγάλοι συλλέκτες Ρόναλντ Λόντερ και ο αδελφός του Λέοναρντ Λόντερ, γιοί της διάσημης Εστέ Λόντερ, που δημιούργησε την πασίγνωστη εταιρεία καλλυντικών.

Πριν από αρκετά χρόνια πάντως, σύμφωνα με τον Κάπλαν, η ιδιοκτησία του σχεδίου του Ρέμπραντ περιέλαβε και τον Τζόναθαν Άγιερς, έναν φιλάνθρωπο από τη Φλόριντα, ο οποίος είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Panthera.

Το «Νεαρό λιοντάρι που αναπαύεται» είναι «το καλύτερο σχέδιο του Ρέμπραντ που κυκλοφόρησε στην αγορά εδώ και πολύ καιρό», όπως λέει ο Γκρέγκορι Ρούμπενσταϊν, επικεφαλής του τμήματος σχεδίων των Παλαιών Δασκάλων του οίκου Sotheby’s, παγκοσμίως. Κι όπως πιστεύει θα μπορούσε να προσελκύσει τόσο ιδιώτες όσο και θεσμικούς αγοραστές, από συλλέκτες που ενδιαφέρονται για τον Ρέμπραντ μέχρι εκείνους που γοητεύονται από «την αμεσότητα της εικόνας».

Το ρεκόρ

Το τρέχον ρεκόρ δημοπρασίας πάντως για ένα σχέδιο του Ρέμπραντ σημειώθηκε το 2000, όταν ο «Προμαχώνας Ντε Ροζ και ο Ανεμόμυλος Σμίπορτ» (Άμστερνταμ γύρω στο 1649-52) πουλήθηκε για λίγο πάνω από 3,7 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στη Νέα Υόρκη. Αυτό το σχέδιο με καφέ μελάνι βρίσκεται τώρα στη συλλογή της Βιβλιοθήκης και Μουσείου Μόργκαν της Νέας Υόρκης.

Ρέμπραντ «Ο Προμαχώνας Ντε Ροζ και ο Ανεμόμυλος Σμίπορτ»
Ρέμπραντ «Ο Προμαχώνας Ντε Ροζ και ο Ανεμόμυλος Σμίπορτ»

Η Συλλογή Λέιντεν των Κάπλανς όμως, είναι γνωστή επίσης και για το μοναδικό έργο του Βερμέερ, που βρίσκεται σε ιδιώτες ενώ το αυτό συμβαίνει και με έργο του γνωστού μαθητή του Ρέμπραντ, Κάρελ Φαμπρίτιους. Μάλιστα αυτά τα έργα και αρκετά ακόμη από τη Συλλογή Λέιντεν αποτελούν το θέμα μιας ειδικής έκθεσης στο Μουσείο Τέχνης Νόρτον και Γουέστ Παλμ Μπιτς της Φλόριντα, μέχρι τις 29 Μαρτίου 2026. Άλλωστε ο Κάπλαν συνεχίζει σταθερά, όπως δηλώνει την αγορά και νέων έργων για την συλλογή του.

Πριν από την πώληση στη Νέα Υόρκη τέλος, ο οίκος Sotheby’s θα παρουσιάσει τον πίνακα «Νεαρό λιοντάρι που αναπαύεται» σε μια μεγάλη, παγκόσμια περιοδεία, ξεκινώντας από το Παρίσι και συμπεριλαμβάνοντας στάσεις στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Άμπου Ντάμπι, το Χονγκ Κονγκ και τη Σαουδική Αραβία, πριν επιστρέψει στο Μανχάταν εγκαίρως για να ξεκινήσει η υποβολή προσφορών στα νέα κεντρικά γραφεία του Sotheby’s στο Breuer Building για την δημοπρασία της 4ης Φεβρουαρίου 2026.

 

Διαβάστε επίσης 

Ένα λουλουδένιο χρυσό δαχτυλίδι χιλιετιών για το Μουσείο Γκέτι

Ό, τι λείπει: Αυτά τα αριστουργήματα δεν υπάρχουν στο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο

Με έμπνευση από τη θάλασσα – Το περιδέραιο του Νταλί που κατέρριψε ρεκόρ δημοπρασίας