• Πολιτισμός

    Η εκκεντρική συλλογή ενός Hermès σε δημοπρασία – Χίλια έργα τέχνης μιας λαμπερής ζωής

    Βραχιόλι από χρυσό και σμάλτο με μινιατούρα της δούκισσας του Μπέρι, περ.1830.Από τη συλλογή του Ουμπέρ-Γκεράν-Ερμές

    Βραχιόλι από χρυσό και σμάλτο με μινιατούρα της δούκισσας του Μπέρι, περ.1830.Από τη συλλογή του Ουμπέρ-Γκεράν-Ερμές


    Έζησε τη λαμπερή ζωή ενός bon vivant, ενός πραγματικού γνώστη της τέχνης σε όλες τις μορφές της. Άλλωστε ήταν ο δισέγγονος του ιδρυτή του Hermès και κορυφαίο στέλεχος της αυτοκρατορίας της πολυτελείας, συντελώντας στην ανέλιξή της από μία κατασκευάστρια εταιρεία δερμάτινων ειδών σε μια δύναμη διεθνούς στυλ.

    Πρόκειται για τον Ουμπέρ-Γκεράν-Ερμές, έναν εστέτ, που η ζωή του στη μεγαλειώδη κατοικία του στο Παρίσι, το Hôtel de Lannion στην αριστερή όχθη κυλούσε ανάμεσα σε έργα ζωγραφικής Παλαιών Δασκάλων, βασιλικά γαλλικά έπιπλα και πολυτελή αντικείμενα κάθε είδους αλλά και σύγχρονη τέχνη.

    Ουμπέρ-Γκεράν-Ερμές (1940-2016)
    Ουμπέρ-Γκεράν-Ερμές (1940-2016)

    Τώρα, επτά χρόνια μετά τον θάνατό του, ο οίκος Sotheby’s στο Παρίσι ανακοινώνει, ότι θα δημοπρατήσει ένα τμήμα της τεράστιας περιουσίας του. Περίπου χίλια έργα τέχνης, σπάνια βιβλία και πολύτιμα αντικείμενα θα προσφερθούν σε τέσσερεις δημοπρασίες από τις 13 έως τις 19 Δεκεμβρίου, φέρνοντας στους πωλητές ως και 15 εκατομμύρια ευρώ.

    Και ενώ η οικία στο Lannion δεν περιέχει πλέον τα αντικείμενα της συλλογής, ο οίκος Sotheby’s πρόκειται να «αναδημιουργήσει» κατά τη διάρκεια της πώλησης ,το πολυτελές σπίτι, όπως το άφησε ο ιδιοκτήτης του.

    Άποψη του σαλονιού του Οτέλ ντε Λανιόν
    Άποψη του σαλονιού του Οτέλ ντε Λανιόν

    Άνθρωπος του πολιτισμού

    «Μπορείς σίγουρα να πεις, ότι ήταν ένας εκκεντρικός συλλέκτης», όπως λέει ο Μάριο Ταβέλα, πρόεδρος του Sotheby’s Γαλλίας και του Sotheby’s Ευρώπης. «Γιατί είναι σπάνιο να βρεις συλλέκτη με το ίδιο πάθος και εκτίμηση για τις κλασικές τέχνες, τους Παλαιούς Δασκάλους και τα βασιλικά έπιπλα αλλά και για τον σχεδιασμό αιχμής και τη σύγχρονη παραγωγή, όπως την εκπροσωπούσαν οι Λούτσιο Φοντάνα, Άνσελμ Κίφερ, Πιερ Σουλάζ».

    Αλλά ο Ουμπέρ Γκεράν-Ερμές ήταν ένας άνθρωπος του πολιτισμού, έτσι το ενδιαφέρον του για την τέχνη δεν σταμάτησε στον 20ο αιώνα. Τροφοδοτήθηκε άλλωστε και μέσω της συνάντησής του με τους ίδιους τους καλλιτέχνες, όπως με τον Άντ Γουόρχολ, ο οποίος θέλησε να κάνει ένα έργο, που να περιλαμβάνει τους δίδυμους γάλλους αριστοκράτες Ερμές: Τον Ουμπέρ και τον δίδυμο αδερφό του Ξαβιέ.

    Άποψη του σαλονιού του Οτέλ ντε Λανιόν
    Άποψη του σαλονιού του Οτέλ ντε Λανιόν

    Ήταν κοντά σε άλλους όμως, σύγχρονους καλλιτέχνες, ιδιαίτερα στη ζωγράφο και σκηνοθέτρια Νίκι ντε Σεν Φαλ. Ενώ ο αυστριακός έμπορος τέχνης Ταντέους Ρόπακ, ο οποίος μοιραζόταν την αγάπη του Γκεράν-Ερμές για τη μουσική, τον συνόδευε συχνά στα φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ και του Σάλτσμπουργκ. Και φυσικά του γνώρισε άλλους αξιόλογους καλλιτέχνες, όπως ο Άντονι Γκόρμλι και ο Άνσελμ Κίφερ.

    Έργο του Πιέρ Σουλάζ (1953)
    Έργο του Πιέρ Σουλάζ (1953)

    Το πάθος για μια δούκισσα

    Υπήρχε, ωστόσο, μια ενασχόληση που ξεχώριζε από τις υπόλοιπες: Το πάθος του για την Μαρί-Καρολίν, δούκισσα του Μπέρι, μια ιταλίδα πριγκίπισσα, η οποία είχε γίνει μέλος της γαλλικής βασιλικής οικογένειας από το γάμο της με τον βασιλιά Κάρολο 10ο ενώ ήταν και μητέρα του διαδόχου του θρόνου. (Ο Κάρολος 10ος ήταν ο τελευταίος βασιλιάς της Γαλλίας από την ευθεία γραμμή διαδοχής των Βουρβόνων)

    Πορτρέτο της Μαρί-Καρολίν, δούκισσας του Μπέρι
    Πορτρέτο της Μαρί-Καρολίν, δούκισσας του Μπέρι

    Ο θαυμασμός του Ερμές προς την δούκισσα είναι ορατός σε κάθε δωμάτιο του Hôtel de Lannion, από τη σκάλα, όπου είναι αναρτημένοι πίνακες του κάστρου της (το Σατώ ντε Ροσνί) ως τη βιβλιοθήκη, η οποία περιέχει 200 τόμους που φέρουν το έμβλημά της. Στην πραγματικότητα μάλιστα, προσπάθησε να συναρμολογήσει ξανά τη βιβλιοθήκη της στο σπίτι του, σύμφωνα με τον Ταβέλα.

    Η βιβλιοθήκη στο Οτέλ ντε Λανιόν
    Η βιβλιοθήκη στο Οτέλ ντε Λανιόν

    Η δούκισσα του Μπέρι, που κατά σύμπτωση ήταν και πρόγονος της συζύγου του Ερμές, ήταν και η ίδια λάτρης των τεχνών. Επιχορηγούσε θεατρικές παραγωγές, παρήγγειλε πορσελάνες από τις Σέβρες και συνέλλεγε, μεταξύ άλλων, πίνακες του ολλανδού ζωγράφου Γιαν βαν ντερ Χέιντεν. Όπως αναφέρει ο Μάριο Ταβέλα, ο Ερμές αγόραζε από τον οίκο Sotheby’s ό,τι σχετικό με την δούκισσα, ενώ συμμετείχε με φανατισμό στις δημοπρασίες. «Δεν θα δίσταζα να πω, ότι είχε εμμονή μαζί της», όπως λέει.

    Δύο αγριογούρουνα από τον Φρανσουά-Ξαβιέ Λαλάν
    Δύο αγριογούρουνα από τον Φρανσουά-Ξαβιέ Λαλάν

    Τέχνη και πολυτελή αντικείμενα

    Στην δημοπρασία του Δεκεμβρίου τα αντικείμενα με τις υψηλότερες εκτιμήσεις προπώλησης περιλαμβάνουν δύο έργα του Φρανσουά-Ξαβιέ Λαλάν: Είναι ένα ζευγάρι πιθήκων που εκτιμάται από 1.000.000 ως 2.000.000 εκατομμύρια ευρώ, καθώς και ένα ζευγάρι κάπρων (με εκτίμηση από 100.000 ως 150.000 ευρώ). Όλα από μπρούντζο.

    Έργο του Πικάσο (1938)
    Έργο του Πικάσο (1938)

    Ένας πίνακας του Πιέρ Σουλάζ εξάλλου, του 1953 εκτιμάται από 700.000 ως 1.000.000 ευρώ και ένα έργο του Πικάσο με εκτίμηση από 150.000 ως 250.000 ευρώ
    Τα έπιπλα εποχής βρίσκονται επίσης, σε περίοπτη θέση, ιδιαίτερα μια καρέκλα, που ανήκε στη Μαρία-Αντουανέτα, καθώς ήταν μέρος του μπουντουάρ της, το λεγόμενο Cabinet de la Meridienne στο Παλάτι των Βερσαλλιών. Η συγκεκριμένη βασιλική καρέκλα από επιχρυσωμένη καρυδιά από την περίοδο του Λουδοβίκου XVI φέρει τη σφραγίδα του Georges Jacob και χρονολογείται στα 1784–85. Η εκτίμησή της είναι από 300.000–500.000 ευρώ ενώ από 6.000 ως 8000 ευρώ εκτιμάται ένα περικάρπιο με μια μινιατούρα της δούκισσας του Μπέρι.

    Ξύλινη επίχρυση καρέκλα εποχής Λουδοβίκου XVI από το μπουντουάρ της Μαρίας Αντουανέτας στις Βερσαλλίες
    Ξύλινη επίχρυση καρέκλα εποχής Λουδοβίκου XVI από το μπουντουάρ της Μαρίας Αντουανέτας στις Βερσαλλίες

    Διαβάστε επίσης:

    Η Μαρία Κάλλας αποκτά επιτέλους το «σπίτι» της στην Αθήνα – Εγκαίνια του μουσείου

    Αρχαίο οικοδομικό συγκρότημα με ψηφιδωτά δάπεδα και γλυπτά στο κέντρο της Αθήνας

    Εθισμός στη φωτογραφία: Η σπουδαία συλλογή του Έλτον Τζον σε έκθεση



    ΣΧΟΛΙΑ