• Business

    Το βαρύ δανειακό φορτίο της Ελλάκτωρ και η εξαιρετικά δύσκολη άσκηση της αναδιάρθρωσης του ακριβού ομολόγου

    Ευθύμιος Μπουλούτας. Διευθύνων Σύμβουλος της Ελλάκτωρ

    Ευθύμιος Μπουλούτας. Διευθύνων Σύμβουλος της Ελλάκτωρ


    Εξαιρετικά βαρύ είναι το δανειακό φορτίο που κουβαλά στις πλάτες του, ο πολυσυζητημένος Όμιλος της Ελλάκτωρ. Τόσο από πλευράς του όγκου των οφειλών, όσο και του συνεπαγόμενου κόστους εξυπηρέτησής τους.

    Στη διάρκεια της περσινής χρονιάς απαιτήθηκαν 96,5 εκατ. ευρώ για να πληρωθούν οι τόκοι των δανείων, το υπόλοιπο των οποίων διαμορφώθηκε στα 1,461 δις ευρώ στη λήξη του έτους. Έχοντας μειωθεί κατά 64 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την προηγούμενη χρήση.

     Όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις τα έξοδα για τόκους απορρόφησαν πέρσι το 58,5% της λειτουργικής κερδοφορίας (ebitda) του Ομίλου, που ενισχύθηκε θεαματικά και έφτασε στα 146,9 εκατ. ευρώ.

    Εκ των πραγμάτων η προσπάθεια για την αποσυμπίεση του χρηματοοικονομικού κόστους φέρνει σε πρώτο πλάνο το μεγάλο πενταετές ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ, που λήγει στις 15 Δεκεμβρίου του 2024.

    Και τούτο γιατί το ετήσιο σταθερό επιτόκιο έχει οριστεί στο 6,375% με την Ελλάκτωρ να πληρώνει κάθε χρόνο στους ομολογιούχους 42,7 εκατ. ευρώ…

    Όταν για παράδειγμα η ΓΕΚ Τέρνα για δύο ( μεταγενέστερες) δικές της ομολογιακές εκδόσεις, συνολικού ύψους 800 εκατ. ευρώ, πληρώνει συνολικά 20,7 εκατ. ευρώ τόκους ετησίως…

    Αν και τεχνικά η αναδιάρθρωση του ακριβού αυτού ομολόγου είναι εύκολη, εν τούτοις, στην πρακτικό της σκέλος, συνιστά μια πολύ δύσκολη εξίσωση. Έτσι όπως έχουν τα δεδομένα της έκδοσης, η Ελλάκτωρ [Metoxes metoxi=ΕΛΛΑΚΤΩΡ] έχει το δικαίωμα της πρόωρης αποπληρωμής.

    Όχι όμως στην ονομαστική αξία, αλλά πάνω από αυτήν. Πόσο πάνω;

    Από τις 15 Δεκεμβρίου του 2021 η αποπληρωμή μπορεί να γίνει στο 103,18 και από τις 15 Δεκεμβρίου του 2022 στο 101,59. Δηλαδή 101,59 λεπτά για κάθε 1 ευρώ ονομαστικής αξίας. Ενώ στην τελευταία περίοδο ζωής του ομολόγου, η εξόφληση γίνεται στο 100% της ονομαστικής του αξίας.

    Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι αν ο επιχειρηματικός όμιλος θελήσει στα τέλη της εφετινής χρονιάς να τραβήξει πίσω την έκδοση, θα πρέπει να καταβάλλει στους ομολογιούχους 680,653 εκατ. ευρώ. Ενώ αν το πράξει τώρα, απαιτούνται 691,306 εκατ. ευρώ.

    Τόσο απλά…

    Σε ισχυρή θέση οι ομολογιούχοι- Δύσκολη μια νέα έκδοση

    Όμως τόσο μεγάλη ρευστότητα δεν υπάρχει.

    Και ώς εκ τούτου η προφανής  λύση για την αναδιάρθρωση/αναχρηματοδότηση θα ήταν μια νέα ομολογιακή έκδοση, προκειμένου να εξαγοραστεί μέρος ή όλη η παλαιά. Κάτι που βάση τα τρέχοντα δεδομένα του αυξημένου κόστους χρήματος, δεν αφήνει ουσιαστικά περιθώρια επιτυχίας.

    Τουλάχιστον σε βαθμό τέτοιο που να κάνει τη διαφορά, σε σχέση με το υφιστάμενο κόστος.

    Ακόμη κι αν οι συνθήκες βελτιωθούν στους προσεχείς μήνες, η αναχρηματοδότηση παραμένει μια δύσκολη άσκηση.  Διότι οι σημερινοί ομολογιούχοι είναι καταφανώς σε θέση ισχύος και δεν «καίγονται» για το ενδεχόμενο ανταλλαγής.

     Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν ώς εγγύηση για τις ομαλές πληρωμές τους, τις δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στην πιο στιβαρή επιχειρηματική περίμετρο  της Ελλάκτωρ.

    Ήτοι, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ( με την Άνεμος) τη διαχείριση απορριμμάτων ( με την Ηλέκτωρ) και πάνω απ’ όλα τις παραχωρήσεις ( της Άκτωρ)  όπου δεσπόζουσα θέση έχει η Αττική Οδός. Χωρίς να περιλαμβάνεται ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα.

     Αναμφίβολα οι σταθερές χρηματικές ροές από τις συγκεκριμένες πηγές λογίζονται ως το.. Άγιο δισκοπότηρο των πληρωμών στους ομολογιούχους.

    Ενώ φυσικά βαρύνουσα σημασία έχει και το γεγονός ότι η λήξη της μεγάλης ομολογιακής έκδοσης, ταυτίζεται με τη λήξη της σύμβασης για την Αττική Οδό.

    Με την Ελλάκτωρ που κατέχει το 65,75% να  εκτιμάται ότι θα έχει λαμβάνειν τότε ένα μερίδιο της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ από την ταμειακή εκκαθάριση.

    Αν στο μεσοδιάστημα  γίνει μια κίνηση έκδοσης νέου ομολόγου, είναι προφανές ότι τίθεται ζήτημα σε ότι αφορά τις εγγυήσεις αποπληρωμών.

    Καθότι η Ελλάκτωρ δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα είναι ξανά στο σχήμα της νέας αναδοχής για την Αττική Οδό.

    Από την άλλη πλευρά το να παρασχεθούν εγγυήσεις που πηγάζουν από την ίδια επιχειρηματική παράμετρο του υφιστάμενου ομολόγου, θα πρέπει να συμφωνήσουν και οι ομολογιούχοι.

    Οι οποίοι κατά 80% περίπου είναι ξένα χαρτοφυλάκια, ενώ το υπόλοιπο 20% είναι σε εγχώριες δυνάμεις. Κυρίως τραπεζικές.

     Υπό όρους και προϋποθέσεις, μπορεί μάλιστα να απαιτηθεί και ψηφοφορία για μια τέτοια λύση, με στόχο την ευρεία αποδοχή του 66,67% του «σώματος» των ομολογιούχων.

    Τα «ντεσού» του ομολόγου και που «παίζει» τώρα τιμή

    Το Αγγλικού δικαίου ομόλογο της Ελλάκτωρ εκδόθηκε επί Διοίκησης Καλλιτσάντση, στις 5 Δεκεμβρίου του 2019, έχοντας ώς ελάχιστη συμμετοχή τα 100.000 ευρώ.

    Στα αρχικά 600 εκατ. ευρώ προστέθηκαν μετέπειτα άλλα 70 εκατ. ευρώ, με την επανέκδοση που έγινε στις 24 Ιανουαρίου του 2020. Η…συμπληρωματική έκδοση είχε το ίδιο επιτόκιο με την αρχική ( 6,375%) αλλά καθώς τιμολογήθηκε στο 102,5% της ονομαστικής αξίας, έριξε την απόδοση των ομολογιούχων στο 5,65%.

    Ο κύριος όγκος των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν πήγε στη αναδιάρθρωση δανεισμού, αποτρέποντας τα χειρότερα για το κατασκευαστικό κομμάτι του Ομίλου, που ακόμη μέχρι τώρα παραμένει ο αδύναμος, επιχειρηματικός του κρίκος.

    Ωστόσο η «αρχιτεκτονική» του Ομίλου κρατάει δέσμια την  «Άνεμος» που σε διαφορετική περίπτωση θα μπορούσε να αποτελεί να ξεχωριστή οντότητα, εκμεταλλευόμενη την θεαματική ανάκαμψη των αποτιμήσεων για εταιρείες εναλλακτικών πηγών ενέργειας.

    Όπως και να’ χει, η εμπορευσιμότητα του ομολόγου (που από την αγορά των νήσων της Μάγχης μετακινήθηκε σε αυτήν της Βιέννης) είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Χθες οι τιμές που δίνονταν για διμερείς συμφωνίες, ήταν στο 91% της ονομαστικής αξίας για πώληση και στο 93% για αγορά.

    Με την ετησιοποιημένη απόδοση στη λήξη του ομολόγου να διαμορφώνεται στο 9,41%.

    Την περίοδο Απριλίου- Μαΐου οι τιμές του ομολόγου είχαν καταπέσει στο 53,5 ενώ στις αρχές του περασμένου Μαρτίου η τιμολόγησή τους ήταν στο 84 ( τοις εκατό) της ονομαστικής αξίας.

    Το κρίσιμο διάστημα για τα δάνεια και το ράλι στη μετοχή

    Με όρους λειτουργικής κερδοφορίας ( και παρά τη ζημιογόνα τελική γραμμή του ισολογισμού-κατά 58,4 εκατ. ευρώ) τα αποτελέσματα της περσινής χρήσης του Ομίλου της Ελλάκτωρ κρίνονται ικανοποιητικά. Ιδίως στους τομείς των Α.Π.Ε και των παραχωρήσεων.

    Μια περαιτέρω ενίσχυση των λειτουργικών κερδών στη διάρκεια της εφετινής χρονιάς, θα έχει σαν συνέπεια να μειώσει την ποσοστιαία επίπτωση των εξόδων για τόκους δανείων. Το 75,6%  των οποίων έχουν σταθερό επιτόκιο.

    Χρονικά για την Ελλάκτωρ η περίοδος 2023-2025 είναι η πιο δύσκολη καθώς λήγουν δάνεια συνολικού ύψους 881,7 εκατ. ευρώ. Που είτε θα πρέπει να αναχρηματοδοτηθούν είτε να αποπληρωθούν…

    Χωρίς να υπολογίζονται οι δεσμευμένες καταθέσεις ο Όμιλος έχει ταμειακά διαθέσιμα περίπου 400 εκατ. ευρώ.

    Μέχρι τώρα πάντως δεν έχει κάνει καμία κίνηση προς την κατεύθυνση της επαναγοράς ομολόγων, η ονομαστική αξία των οποίων ξεπερνά κατά 163 εκατ. ευρώ την τρέχουσα χρηματιστηριακή αποτίμηση της Ελλάκτωρ.

    Με την τιμή της μετοχής να έχει ενισχυθεί κατά 23,2% τον τελευταίο μήνα, κάνοντας πολλούς στην αγορά να πιστεύουν ότι θα υπάρξουν εξελίξεις στο συγκρουσιακό μέτωπο των Ολλανδών της Reggeborgh με την «σκληρή» πτέρυγα των Μπάκου- Καϋμενάκη. Αν όντως συμβεί αυτό και με ποια μορφή θα φανεί από τα ίδια τα γεγονότα.

     

    Διαβάστε επίσης:

    Ένωση Ελλήνων Επενδυτών: Αισιόδοξο δείγμα αναβάθμισης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς η ενδελεχής έρευνα στην Ελλάκτωρ



    ΣΧΟΛΙΑ