Σημαντικές επαφές με Αμερικανούς αξιωματούχους της κυβέρνησης Τραμπ στον Λευκό Οίκο πραγματοποίησε χθες ο Αλέξανδρος Εξάρχου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Aktor και CEO της Atlantic, σχεδιάζοντας τα επόμενα βήματα για την υλοποίηση του σχεδίου ανάδειξης της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο εισαγωγής αμερικάνικου LNG  για την προμήθεια των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Αντικείμενο των επαφών, ήταν τόσο η ανάπτυξη των εξαγωγών στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μέσω της ολοκλήρωσης ανάλογων συμφωνιών MOU όπως αυτές που ήδη έχει κάνει η Atlantic – See Lng Trade με Ρουμανία και Ουκρανία, όσο και οι υπόλοιπες προϋποθέσεις για την επιτυχία του εγχειρήματος.

1

Η Atlantic – See Lng Trade, η εταιρεία που συνέστησαν από κοινού ο όμιλος Aktor και ΔΕΠΑ Εμπορίας πραγματοποίησε συμφωνία με τη Venture Global που καλύπτει την περίοδο 2030–2050, όμως οι πωλήσεις προς Ουκρανία και Ρουμανία θα ξεκινήσουν το 2026. Στρατηγική της εταιρείας είναι να επεκτείνει τις συμφωνίες εξαγωγών αερίου και με άλλες χώρες, και σύμφωνα με πηγές βρίσκεται σε ώριμες συζητήσεις για εξαγωγή αερίου σε Μολδαβία, Βουλγαρία και Ουυγγαρία.

Η εξασφάλιση της ζήτησης, και το κλείσιμο συμφωνιών για την πώληση των ποσοτήτων που θα εισάγονται αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την επιτυχία των στόχων της Atlantic – See Lng Trade. Στην προσπάθειά της αυτή είναι σημαντική η βοήθεια από τον αμερικάνικο παράγοντα. Εφόσον προχωρήσουν οι συμφωνίες και απαιτηθούν πρόσθετες ποσότητες, η εταιρεία είναι έτοιμη να προχωρήσει και σε νέες συμφωνίες προμήθειας LNG από τις ΗΠΑ.

Στο επίκεντρο των χθεσινών επαφών βρέθηκαν και οι υποδομές που απαιτούνται στην Ελλάδα για την  προμήθεια το αμερικάνικου LNG εκτός από το FSRU στην Αλεξανδρούπολη και τη Ρεβυθούσα. Εκτιμάται ότι για να επιτευχθεί ο στόχος η Ελλάδα να αποτελέσει την είσοδο των  μεγάλων ποσοτήτων αμερικάνικου LNG που θα αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο από τα τέλη του 2027 θα χρειαστούν πρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σήμερα από την Ρεβυθούσα εισέρχεται στην ελληνική αγορά 1 bcm και από το FSRU στην Αλεξανδρούπολη το 2026 αναμένεται να εισαχθεί ακόμη 1 bcm όταν οι ποσότητες αμερικάνικου LNG που θα χρειαστούν από το 2027 και μετά για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη ανέρχονται σε 11-13 bcm.

Ανάπτυξη της δραστηριότητας της Atlantic See LNG Trade SA

Χθες, σε συνέντευξή του στο Bloomberg  ο Αλέξανδρος Εξάρχου, δίνοντας το στίγμα της δυναμικής που θα έχει η εταιρεία τα επόμενα χρόνια, ανέφερε ότι μετά  τη συμφωνία του Νοεμβρίου με τη Venture Global για εισαγωγή LNG στην Ελλάδα και επανεξαγωγή του σε χώρες όπως η Ουκρανία και η Ρουμανία, η Atlantic See LNG Trade SA αναζητά περισσότερους προμηθευτές.

«Θα χρειαστούμε μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές που μπορεί να εγγυηθεί η Venture Global, αλλά και για την περίοδο 2026–2030 πρέπει να έχουμε τουλάχιστον δύο, ίσως και τρεις προμηθευτές», είπε ο κ. Εξάρχου στο Bloomberg.

Όπως, σημειώνει το Bloomberg, η αναζήτηση νέων συμφωνιών έρχεται καθώς η Ελλάδα στοχεύει να γίνει περιφερειακός κόμβος μεταφοράς φυσικού αερίου, ενώ η Ευρώπη προσπαθεί να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό αέριο.

«Χρειαζόμαστε μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές που μπορεί να εγγυηθεί η Venture Global, και για την περίοδο 2026-2030 θα πρέπει να έχουμε τουλάχιστον δύο, ίσως και τρεις προμηθευτές», ανέφερε – εξάλλου – ο κ. Εξάρχου στο Bloomberg.

Παράλληλα, ο CEO της Atlantic See LNG Trade SA πρόσθεσε πως η Ελλάδα θα χρειαστεί δεύτερη πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) πριν το 2030, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας νέος διάδρομος που θα αυξήσει τη διέλευση LNG προς Ρουμανία, Ουκρανία και Μολδαβία. Ένα τέτοιο έργο θεωρείται κρίσιμο και για τα εθνικά συμφέροντα.

Βραχυπρόθεσμα, η Atlantic See LNG Trade θα ναυλώσει πλοία για τη μεταφορά του αμερικανικού LNG στην Ελλάδα, ενώ μακροπρόθεσμα εξετάζει και το ενδεχόμενο κατασκευής δικού της στόλου.

Όπως τόνισε στο Bloomberg ο κ. Εξάρχου: «Η επίδραση του LNG την περίοδο 2026-2030 θα είναι σημαντική, ενώ μετά το 2030 και έως το 2050 θα είναι ακόμη μεγαλύτερη».

Η είσοδος της Atlantic στο LNG αποτελεί μέρος της στρατηγικής του ομίλου AKTOR για διαφοροποίηση στον ενεργειακό τομέα, ώστε να ενισχυθούν τα κέρδη και να μειωθεί η εξάρτηση από τον κατασκευαστικό κλάδο. Στόχος η μείωση της συνεισφοράς του κατασκευαστικού τομέα από το 85% των EBITDA στο 40%, με τον τομέα της ενέργειας να αναπροσαρμόζει την εικόνα των οικονομικών της εταιρείας μέχρι το τέλος του έτους.

Διαβάστε επίσης:

Κάιρο: Συνάντηση Αλ Σίσι με Χαλίφα Χαφτάρ για ΑΟΖ μεταξύ Αιγύπτου και Λιβύης