• Business

    Τι πραγματικά συμβαίνει στο λιμάνι Θεσσαλονίκης

    Ιβάν Σαββίδης


    Μακριά από την πραγματικότητα, λόγω και των αυστηρών όρων της σύμβασης παραχώρησης, είναι το σενάριο πώλησης ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του λιμένα Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στελέχη της ΟΛΘ.

    «Σύμφωνα με την απόφαση 547/2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη σχετικά με το λιμενικό έργο που πραγματοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, για να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα λιμάνια, απαιτείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

    Αυτό ισχύει για όλα τα λιμάνια της χώρας.

    Η συγκεκριμένη απόφαση επηρέασε και το πλάνο υλοποίησης του έργου στη Θεσσαλονίκη.

    Η ΟΛΘ για να ικανοποιήσει τις νέες συνθήκες που προέκυψαν, προχώρησε στην εκπόνηση του επικαιροποιημένου Master Plan και της αντίστοιχης ΣΜΠΕ, τα οποία έχουν ήδη κατατεθεί στους αρμόδιους φορείς και η έγκρισή τους θα ολοκληρωθεί με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

    Με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, η εταιρεία είναι σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα για την υλοποίηση του έργου», τονίζουν στο mononews κύκλοι προσκείμενοι στη Belterra του Ιβάν Σαββίδη, καταλήγοντας πως οι μηχανές είναι αναμμένες και όλα θα τρέξουν με αυξημένη ταχύτητα.

    Πότε ξεκινούν οι τις υποχρεωτικές επενδύσεις

    Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με την ΟΛΘ, ότι θα υπογραφεί άμεσα η ανακοινωθείσα από το 2022 κατασκευαστική σύμβαση για την επέκταση του προβλήτα 6, ένα έργο προϋπολογισμού 180 εκατομμυρίων, η εκτέλεση του οποίου αποτελεί συμβατική υποχρέωση του Ρώσου επενδυτή.

    Το έργο θα αναβαθμίσει τη θέση του λιμένα στη διεθνή λιμενική βιομηχανία, παρέχοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEUs.

    Σύμφωνα με έρευνα που είχε εκπονήσει η Deloitte, η υποχρεωτικη επένδυση δημιουργεί ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ σε όλο οικοσύστημα του λιμένα που επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από την επέκταση του προβλήτα 6, ενώ ενισχύει τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 35 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, παράγει προστιθέμενη αξία άνω των 90 εκατ. ευρώ ετησίως κατά την περίοδο κατασκευής.

    Ο χρόνος έναρξης των εργασιών, πάντως, δε φαίνεται να είναι εύκολα προβλέψιμος, καθώς το πράσινο φως από το ΣτΕ και κατ’ επέκταση η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος πάγωσαν και εξαιτίας των εκλογών και δεν αναμένονται νωρίτερα από το τελευταίο τρίμηνο του 2023.

    Το ενδεχόμενο πώλησης του λιμένα Θεσσαλονίκης ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα, όταν ο Κωνσταντίνος Μπήτρος, εκπρόσωπος της αμερικανικής HIG Capital δήλωσε ότι δε θα άφηνε το fund ασυγκίνητο σε περίπτωση που έμπαινε πωλητήριο από τον Ιβάν Σαββίδη.

    Οι Αμερικανοί επενδυτές είναι αποφασισμένοι να βάλουν πλώρη και για το λιμάνι Βόλου, όπου προτίθενται να συμμετάσχουν στο προτιμητέο από το δημόσιο σχήμα παραχώρησης.

    Ενδιαφέρον για το λιμάνι Βόλου έχουν εκδηλώσει οκτώ σχήματα, μεταξύ των οποίων η κοινοπραξία της Israel Shipyards με τη Χαλυβουργία Ελλάδος της οικογένειας Μάνεση, αλλά και ο ΟΛΘ.

    Οι πληροφορίες θέλουν τη HIG να έχει προσεγγίσει τη διοίκηση της Belterra το 2022, κάτι που ο όμιλος Σαββίδη ούτε επιβεβαιώνει ούτε διαψεύδει.

    Θυμίζουμε ότι η Beltrerra Investments (όμιλος Σαββίδη) ελέγχει το 71,85% των μετοχων της εταιρείας, το δημόσιο  το 7,27% , ενω το freefloat της εισηγμένης ανέρχεται στο 20,88%. 

    Η μετοχή βρίσκεται στα 25,10 ευρώ με κέρδη μολις  απο τις αρχές του 2023 μόλις 10,57%.

    Πάντως, ο κ. Μπήτρος ξεκαθάρισε ότι, ούτως ή άλλως, η είσοδος της επενδυτικής στην ΟΛΘ θα ήταν ένα περίπλοκο ζήτημα και για την ίδια τη HIG Capital.

    Τουλάχιστον μέχρι σήμερα η εταιρεία είναι εισηγμένη, ενώ το καταστατικό της HIG δεν προβλέπει επενδύσεις σε εταιρείες που διαπραγματεύονται σε οργανωμένη αγορά.

    Ο ίδιος, βέβαια, στήριξε τη «δήλωση πρόθεσης» στις προοπτικές του λιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς μπορεί να αποκτήσει ισχυρό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή.

    Να θυμίσουμε εδώ ότι η σύμβαση παραχώρησης λήγει (μετά από τροποποίηση) το 2051.

    Πάντως, τα οικονομικά μεγέθη του συγκεκριμένου asset του ομίλου αποδεικνύουν ευρωστία: ο δανεισμός της ΟΛΘ είναι μηδενικός, διαθέτει ίδια κεφάλαια 180 εκατομμυρίων και αποθεματικά ύψους 69 εκατ. ευρώ, ενώ ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε το 2022 κατά 5,6% στα 82,2 εκατομμύρια.



    ΣΧΟΛΙΑ