• Ναυτιλία

    XRTC: Η γήρανση του στόλου και ο κίνδυνος χρεοκοπίας, αδύναμοι κρίκοι της ελληνικής ακτοπλοΐας

    Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά

    Γιώργος Ξηραδάκης, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC


    «Δυστυχώς ενώ βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου οι επενδύσεις στην ακτοπλοϊκή αγορά είναι επιτακτικές, το οικονομικό μοντέλο και οι χρηματοδοτικές δυνατότητες είναι σε ένα μεγάλο βαθμό αδύναμο για τους πολλούς αν όχι για όλους», επισημαίνει στην ετήσια έκθεση της η XRTC, του Γιώργου Ξηραδάκη.

    Αυτή η αβεβαιότητα στην πρόβλεψη της εκκίνησης των επενδύσεων αναγκάζει τον αναλυτή να καλέσει όλα τα μέρη της αγοράς να αντιμετωπίσουν το περιβάλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας, με ιδιαίτερη προσοχή και ορθολογισμό.

    «Στην παρούσα φάση δεν μπορεί και δεν πρέπει να υπάρχουν ακρότητες πολιτικών η συντεχνιακών συμφερόντων γιατί πολύ απλά η κοινωνία δεν μπορεί να αντέξει. Ας μην ξεχνάμε ότι τελικά, ο χρήστης είναι αυτός που καλείται να καλύψει το κόστος της οποιασδήποτε επενδύσεις του οποιοδήποτε νεωτερισμού ή καινοτομίας ή ακόμα και ολιγωρίας δράσεων», υπογραμμίζει στην μελέτη της, η XRTC.

    Η ανάλυση του περιβάλλοντος της αγοράς παρουσιάζεται με την καταγραφή των Δυνάμεων και των Αδυναμιών της όπως και των Ευκαιριών και Απειλών της (SWΟT Analysis).

    Αναμφισβήτητα υπάρχουν παγιωμένα χαρακτηριστικά της αγοράς τα οποία επαναλαμβάνουμε στις ετήσιες αναλύσεις, ενώ υπάρχουν και άλλα χαρακτηριστικά, ανάλογα με τις τρέχουσες εξελίξεις.

    Αναλυτικά, οι δυνάμεις, οι αδυναμίες, οι ευκαιρίες και οι απειλές για την ελληνική ακτοπλοΐα, έχουν ως εξής:

    Δυνάμεις

    • Η διατήρηση του δικτύου  Θαλάσσιων μεταφορών είναι Αναγκαία και ανταποκρίνεται  στις κοινωνικές απαιτήσεις με ικανοποιητική  δυνατότητα προσαρμογής.
    • Ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την αντιμετώπιση της Κλιματικής αλλαγής
    • Συνεχής Κρατική Υποστήριξη
    • Χρηματοδοτική στήριξη από Ευρωπαϊκή Ένωση    
    • Υψηλά επίπεδα τεχνογνωσίας διαχείρισης πλοίων
    • Ευελιξία στρατηγικών αποφάσεων σε επίπεδο αγοραπωλησιών εκμετάλλευσης  πλοίων
    • Ανάπτυξη διεθνών θαλασσίων συνδέσεων (Κύπρος, Αίγυπτος, Ιταλία,  Τουρκία κλπ)
    • Σταθερή ανάπτυξη μεταφορικού έργου μετά το πέρας της Πανδημίας.

    Αδυναμίες

    • Απειλητική Γήρανση του στόλου
    • Κατακερματισμός της αγοράς με πολλούς μικρούς ομίλους και ελάχιστους μεγάλους 
    • Αύξηση κόστους προσαρμογής στις νέες περιβαλλοντικές διατάξεις 
    • Έλλειψη νέων επενδυτικών σχημάτων που θα οδηγήσουν την αγορά στο νέον κύκλο επενδύσεων
    • Παραμονή με υψηλά επίπεδα συμμετοχής τραπεζικών ομίλων στην αγορά αποτρέπουν την είσοδο νέων επενδυτών 
    • Περιορισμένη διαφάνεια των οικονομικών στοιχείων της αγοράς 
    • Ρηχή χρηματιστηριακή αγορά 
    • Αδύναμη επενδυτική δυνατότητα της πλειοψηφίας των εταιριών
    • Υψηλό κόστος δανεισμού
    • Νέα κόστη εφαρμογής διαχειριστικού μοντέλου με προσαρμογή σε πρότυπα ESG.

    Ευκαιρίες

    • Ανάκτηση Επενδυτικής Βαθμίδας για την Ελλάδα
    • Κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου μετά την ελληνική οικονομική κρίση και τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας
    • Αλματώδης Ανάπτυξη της νησιωτικής οικονομίας μέσω νέων επενδύσεων
    • Αναγκαιότητα ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του Στόλου
    • Αξιοποίηση Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης
    • Τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για την πράσινη ανάπτυξη προσφέρουν νέα επενδυτικά εργαλεία χαμηλού κόστους για τη συμμόρφωση με τα πρότυπα ESG.
    • Οι Ελληνικές τράπεζες οδηγούνται προς αποχώρηση από τις μετοχικές σχέσεις με την ακτοπλοϊκή αγορά καλώντας νέους επενδυτές 
    • Προσαρμογή της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ελλάδας και της Ευρώπης με σκοπό την συμμετοχή στην ανανέωση του στόλου
    • Οργασμός επενδύσεων στη λιμενική βιομηχανία και συνέχιση της ιδιωτικοποίηση των λιμένων
    • Ανάπτυξη νέων τεχνολογιών πλοίων.

    Απειλές

    • Απρόβλεπτοι κίνδυνοι γεωπολιτικού και γεωγραφικού χαρακτήρα
    • Έκθεση σε επικίνδυνες καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
    • Ισχυρές πιέσεις του αβέβαιου οικονομικού περιβάλλοντος λόγω Κόστους Ενέργειας, Πληθωρισμού και γεωπολιτικών εξελίξεων
    • Έλλειψη εξειδικευμένων γνώσεων και επικοινωνίας των αναγκών της αγοράς προς τους χρήστες και ρυθμιστές
    • Παρατεταμένος κίνδυνος χρεοκοπίας μεμονωμένων εταιριών
    • Το επίπεδα συγκέντρωσης της αγοράς παραμένουν πολύ υψηλά και έχουν δημιουργήσει ολιγοπωλιακές και  μονοπωλιακές συνθήκες σε συγκεκριμένες γραμμές
    • Δύσκολη έως αδύνατη πρόσβαση των ακτοπλοϊκών εταιρειών στην τραπεζική αγορά εκτός των εταιρειών που έχουν μετόχους τις ίδιες τις τράπεζες
    • Αδύναμη χρηματοοικονομική θέση

    Διαβάστε επίσης:

    Πρώτη γυναίκα πρόεδρος της INTERMEPA η Σεμίραμις Παληού

    Ελληνική ακτοπλοΐα: Απροθυμία των Τραπεζών να χρηματοδοτήσουν νέα επιβατηγά πλοία

    MSC: Ναυπηγεί άλλα δέκα πλοία μεταφοράς κοντέινερ



    ΣΧΟΛΙΑ