ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απαιτούνται 2,5 με 3 δισ. ευρώ για την μετάβαση της ελληνικής ακτοπλοΐας σε σύγχρονα πράσινα πλοία, επισήμανε στην παρέμβαση του στη διαβούλευση που πραγματοποίησε σήμερα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρέοδρος της XRTC, μέλος της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου και πρόεδρος της Ένωσης Στελεχών Τραπεζών Ναυτιλίας.
Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να δημοσιοποιούν τα οικονομικά αποτελέσματα τους όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ή τουλάχιστον όσες υπογράφουν συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας.
Στην τοποθέτηση του, ο Γιώργος Ξηραδάκης, μεταξύ άλλων τόνισε:
Αναμφίβολα, η αγορά βρίσκεται σε έναν νέο κύκλο ανανέωσης του στόλου, ο οποίος θα απαιτήσει επενδύσεις ύψους €2,5-€3δις.
Αντίστοιχα, απαιτούνται νέες επενδύσεις για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του νεότερου τμήματος του ακτοπλοϊκού στόλου.
Η ανάγκη ανανέωσης του ελληνικού ναυτιλιακού στόλου αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.
Δυστυχώς, ωστόσο, οι επενδύσεις στην Ελλάδα είναι μικρής κλίμακας για τη χρηματοδότηση και κατασκευή νέων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της Ε.Ε. για πλοία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Ο συγχρονισμός και συντονισμός αυτής της πρόκλησης απαιτεί μια Εθνική Στρατηγική.
Tα τελευταία χρόνια η Ελληνική Ακτοπλοϊκή αγορά χαρακτηρίζεται ως μια αγορά πολλών κατηγοριών και πολλών διαφορετικών ταχυτήτων. Οι εταιρίες που απαρτίζουν την αγορά κατηγοριοποιούνται στις διαφορετικές ταχύτητες με βάση μια σειρά κριτηρίων.
Όπως είναι εμφανές, υπάρχουν έξι κύρια κριτήρια το κάθε ένα εκ των οποίων προσφέρει τρείς επιλογές. Επί της ουσίας λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια αυτά η Ελληνική Ακτοπλοϊκή αγορά δυνητικά απαρτίζεται από εταιρίες διαφορετικών κατηγοριών προσδίδοντάς στην αγορά το χαρακτηριστικό της ποικιλομορφίας διαχειριστικών μοντέλων.
Αναμφισβήτητα αυτό το χαρακτηριστικό μπορεί να δημιουργεί συνεχιζόμενα προβλήματα στην διαμόρφωση ενός κοινώς αποδεκτού δικτύου θαλασσίων μεταφορών ή τιμολογιακών πολιτικών. Έτσι δημιουργούνται συνεχιζόμενες ασάφειες είτε για τον τρόπο διαμόρφωσης του εισιτηρίου είτε για τον τρόπο αντιμετώπισης διαφόρων τύπων πλοίων από το νομοθέτη.
Ο αριθμός των πιθανών συνδυασμών δημιουργεί μια αγορά πολλών ταχυτήτων και παράλληλα πολλαπλών προκλήσεων τόσο σε επίπεδο επιχειρηματικής δραστηριότητας όσο και σε επίπεδο άσκησης ναυτιλιακής και νησιωτικής πολιτικής. Οι προκλήσεις αυτές σε επίπεδο επιχειρηματικής δραστηριότητας εστιάζουν σε προβλήματα που σχετίζονται μεταξύ άλλων, με το κόστος λειτουργίας, ανταγωνισμού, διαθεσιμότητας ικανών στελεχών, προσβασιμότητας σε χρηματοδότηση και διαθεσιμότητας πλοίων και νέων τεχνολογιών.
Η διεθνής ακτοπλοϊκή αγορά αντιμετωπίζει τις ίδιες προκλήσεις με την εγχώρια:
Ø Υψηλή εξάρτηση από την τουριστική περίοδο
Ø Χαμηλή κερδοφορία, υψηλό λειτουργικό κόστος
Ø Γήρανση του στόλου και ανάγκη εκσυγχρονισμού
Ø Ανταγωνισμό από άλλα μέσα (αεροπλάνα)
Ø Περιβαλλοντικοί κανονισμοί
Ø Γεωπολιτικές εντάσεις
Ø Συγκέντρωση του κλάδου σε λίγες μεγάλες εταιρίες
Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά σήμερα κυριαρχείται από τρεις εταιρίες:
Ø Attica Group
Ø Minoan Lines
Ø Seajets
Πέρα από αυτές, η αγορά χαρακτηρίζεται από πολυδιάσπαση, με πολλές μικρές εταιρίες που διαθέτουν περιορισμένο και συχνά γηρασμένο στόλο.
Η χαμηλή κερδοφορία και οι υψηλές τιμές καυσίμων οδηγούν τις εταιρίες στην αύξηση των εισιτηρίων, μια αναγκαστική κίνηση για την κάλυψη λειτουργικών εξόδων.
Έτσι, η στρατηγική τους εστιάζει στις πλέον κερδοφόρες γραμμές, ενώ για τις υπόλοιπες γραμμές εξαρτώνται από τα κρατικά προγράμματα επιδότησης.
Μόνο το 17% του Ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών, γεγονός που μας βεβαιώνει πως οι ανάγκες ανανέωσης του στόλου είναι περισσότερο επιτακτικές από ποτέ.
Όσον αφορά τα μεγέθη των πλοίων, όπως φαίνεται στο γράφημα, άνω των 20 ετών είναι :
Το 80% των πλοίων με μήκος μέχρι 95 μέτρα
Το 85% των πλοίων με μήκος 96-149 μέτρα
Το 92% των πλοίων με μήκος άνω των 150 μέτρων
Τα προβλήματα που τίθενται είναι ποικίλα:
Ø Μόνο οι μεγάλες εταιρίες διαθέτουν ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση και ικανοποιητική ρευστότητα
Ø Ενώ έχουν τεθεί οι προθεσμίες για την επίτευξη της μείωσης των αέριων ρύπων, εντούτοις τεχνολογικά δεν έχουν ακόμα επιτευχθεί οι βιώσιμες λύσεις για την αντικατάστασή τους από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός, τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη κ.ά.
Ø Έλλειψη υποδομών των Ελληνικών λιμένων για την παροχή των νέων καυσίμων
Ø Έλλειψη ομαλής ροής χρηματοδότησης
Ø Έλλειψη οικονομικής υποστήριξης του κλάδου από το κράτος
Ø Ένας βασικός παράγοντας για την υλοποίηση της μετάβασης της ακτοπλοϊκής αγοράς στη νέα της φάση, η οποία θα καλύπτει τόσο τη συμμόρφωση με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις όσο και τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιριών, είναι η ομαλή εξασφάλιση κεφαλαίων μέσω χρηματοδότησης και νέων επενδύσεων.
Ø Το ζήτημα αυτό απαιτεί κατανόηση του προβλήματος από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων και των χρηματοδοτικών εργαλείων της Ε.Ε.
Ø Οι αναπτυξιακές τράπεζες της χώρας αδυνατούν να κατανοήσουν το περιβάλλον της θαλάσσιας οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των θαλάσσιων μεταφορών, ενώ στα περιφερειακά αναπτυξιακά προγράμματα της χώρας δεν υπάρχει υποστήριξη για την αγορά της ακτοπλοΐας. Η προσαρμοστικότητα σε αυτόν τον τομέα αποτελεί το κύριο ζήτημα, το οποίο μπορεί επίσης να αποτελέσει και τη λύση στο πρόβλημα.
Ø Το μερίδιο της Ελλάδας από το δεύτερο Ταμείο Εσυγχρονισμού ανέρχεται σε €1,5 δις για την περίοδο 2021-2024. Η ΕΤΕΠ τον Μάρτιο του 2025 ενέκρινε τις 4 πρώτες επενδυτικές προτάσεις της Ελλάδας ύψους € 208 εκατ. για:
Ø Ηλεκτρικά λεωφορεία
Ø Λεωφορεία υδρογόνου
Ø Αντλίες θερμότητας σε θερμοκήπια
Ø Δημοτικά κολυμβητήρια
Ø Οι δράσεις που θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΤΕΠ οργανώνονται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
Ø Ναυπήγηση και αναβάθμιση πλοίων
Ø Ενεργειακή βελτίωση υφιστάμενων πλοίων
Ø Αντικατάσταση παλαιών μηχανών
Διαβάστε επίσης:
Ολοκληρώθηκε η πρώτη διαβούλευση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ελληνική ακτοπλοΐα
Βασίλης Κορκίδης: H Ελλάδα στο επίκεντρο των ενεργειακών συμφωνιών
Εκπλειστηριάζονται πέντε πλοία της Moby για την αποπληρωμή του δανεισμού της από την MSC
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Όταν ο Νταγκ Μπέργκμαν γνώρισε τον… Πίνατ στο Μαξίμου – Η τρυφερή φωτογραφία
- Citi: Επιβεβαίωσε τη σύσταση “Βuy” για τη METLEN – EBITDA στο επίπεδο του 1 δις
- Ρ-TEC: Έκρηξη επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται στην Ελλάδα
- Navios Maritime (Αγγελική Φράγκου): Πούλησε ένα πλοίο VLCC με 52,5 εκατ. δολάρια