• Ναυτιλία

    Ερυθρά Θάλασσα: Οι επιθέσεις των Χούτι απειλούν το παγκόσμιο εμπόριο – Εκτίναξη ναύλων και ασφαλίστρων

    • Bloomberg
    Φωτογραφία: Kristian Helgesen/Bloomberg

    Φωτογραφία: Kristian Helgesen/Bloomberg


    Οι επιθέσεις που έχουν εξαπολύσει οι αντάρτες Χούτι της Υεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναγκάσει τις μεγάλες ναυτιλιακές να εκτρέψουν τα προγραμματισμένα δρομολόγιά τους και αποτελούν απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία.

    Δύο ευρωπαϊκοί κολοσσοί πετρελαίου και φυσικού αερίου δήλωσαν τη Δευτέρα ότι τα δεξαμενόπλοιά τους θα αποφύγουν τα ύδατα στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης – ένα καθοριστικό σημείο για τα πλοία που χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ προκειμένου να διασχίσουν την Ευρώπη και την Ασία.

    Αντίστοιχα μεγάλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποχώρησαν από την περιοχή την περασμένη εβδομάδα, καθώς οι μαχητές Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν, εντείνουν τις επιθέσεις ως απάντηση στη στρατιωτική επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα.

    Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε την Δευτέρα τον σχηματισμό συμμαχίας 10 χωρών στην Ερυθρά Θάλασσα για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων στα εμπορικά πλοία.

    Conflict Builds Around the Red Sea | Incidents of attack or capture in recent weeks against vessels in the Red Sea and the wider region
    Περιστατικά επίθεσης κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στην ευρύτερη περιοχή

    Οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου αυξήθηκαν έως και 13% εν μέσω της σαφής ένδειξης διακοπής των ροών ενέργειας από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα.

    Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου Brent διαπραγματεύθηκαν υψηλότερα την Τρίτη μετά την άνοδο έως και 3,9% που σημείωσαν στην προηγούμενη συνεδρίαση.

    Από την BP Plc έως την A.P. Moller-Maersk, οι εταιρείες που μεταφέρουν καταναλωτικά αγαθά, εμπορεύματα όπως άνθρακας και καλαμπόκι και προμήθειες ενέργειας βρίσκονται αντιμέτωπες με την επιμήκυνση των εμπορικών διαδρομών τους.

    Όπως αναφέρει το bloomberg, το ξαφνικό κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ το 2021 έδειξε πόσο εύθραυστα είναι τα δίκτυα όταν οι μεγάλες ζεύξεις καταρρέουν.

    Απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο

    Αμερικανοί αξιωματούχοι προσπαθούν να βρουν μια απάντηση, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο απειλείται.

    Ο υπουργός Άμυνας της χώρας θα καλέσει τους συναδέλφους του την Τρίτη για να συζητήσουν τα επόμενα βήματα για την αντιμετώπιση των μαχητών που εδρεύουν στην Υεμένη. Αλλά το θέμα δεν είναι απλό και οι σύμμαχοι του Κόλπου στην περιοχή δεν συμφωνούν για να υπάρξει σωστή προσέγγιση.

    Ο Τζον Κίρμπι, εκπρόσωπος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι οι συνομιλίες θα αφορούν την ενίσχυση «μιας υπάρχουσας θαλάσσιας δύναμης υπό τον Πέμπτο Στόλο στο Μπαχρέιν». Όπως επισήμανε, «αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να λειτουργήσουμε με τρόπους που ίσως δεν είχαμε λειτουργήσει πριν από αυτές τις επιθέσεις των Χούτι».

    Εν τω μεταξύ, η αναταραχή συνεχίζεται.

    Το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών και πετρελαίου Swan Atlantic δέχθηκε επίθεση από ένα drone και έναν βαλλιστικό πύραυλο από τους Χούτι στις 18 Δεκεμβρίου, έγραψε η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ στο X.

    Την ίδια ημέρα στοχοποιήθηκε και το φορτηγό πλοίο M/V Clara, αλλά δεν αναφέρθηκαν ζημιές.

    Ανησυχία για το εμπόριο

    Τα περιστατικά απειλούν έναν εμπορικό διάδρομο από τον οποίο διέρχεται κανονικά περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου.

    Συμβαίνουν δε σε μια εποχή κατά την οποία η άλλη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδός από ωκεανό σε ωκεανό – η Διώρυγα του Παναμά – έχει περιορίσει σημαντικά τις διελεύσεις πλοίων λόγω της ξηρασίας.

    Έρχονται επίσης την ώρα που οι κεντρικές τράπεζες παραμένουν επιφυλακτικές σχετικά με τους κινδύνους πληθωρισμού.

    «Η αυξανόμενη αβεβαιότητα στο κανάλι του Σουέζ σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας λόγω των ευκολότερων χρηματοοικονομικών συνθηκών, θα μπορούσε να ασκήσει ανοδική πίεση στον πληθωρισμό των αγαθών τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Apollo Global Management, Torsten Slok.

    Πενήντα έξι εμπορικά πλοία εισήλθαν ή αποχώρησαν από την Ερυθρά Θάλασσα το Σάββατο και την Κυριακή, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αριθμός μειωμένος κατά 35% από την αρχή του μήνα.

    Η BP είπε ότι «θα διατηρήσει αυτή την παύση για λόγους πρόληψης, και θα είναι υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή».

    Κανένα από τα πλοία της δεν θα περάσει από την Ερυθρά Θάλασσα. Τη δήλωσή της ακολούθησε ώρες αργότερα η Equinor ASA της Νορβηγίας, η οποία είπε ότι θα αλλάξει δρομολόγιο στα πλοία της.

    Η Mosaic Co., ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές λιπασμάτων φωσφορικών αλάτων και ποτάσας στον κόσμο, εξέτρεψε ένα από τα πλοία της που ταξίδευε από τη Σαουδική Αραβία στη Νέα Ορλεάνη.

    Η σύνδεση με το Ισραήλ

    Οι Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν λένε ότι στοχεύουν οποιοδήποτε πλοίο συνδέεται με το Ισραήλ ως απάντηση στον πόλεμο της χώρας με τη Χαμάς, η οποία έχει χαρακτηριστεί από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση ως τρομοκρατική οργάνωση.

    Αυτοί οι συσχετισμοί φαίνονται όλο και πιο αδύναμοι από την περασμένη εβδομάδα, καθώς η ιδιοκτήτρια εταιρείας ενός δεξαμενόπλοιου που δέχθηκε επίθεση τη Δευτέρα, του Swan Atlantic, είπε ότι δεν είχε καμία σχέση.

    «Δεν υπάρχει σύνδεση του Ισραήλ με την ιδιοκτήτρια (νορβηγική), την τεχνική διαχείριση (Σιγκαπούρη) του πλοίου, ούτε με κανένα τμήμα της αλυσίδας logistics για το μεταφερόμενο φορτίο», ανέφερε η Rieber & Son σε δήλωση στην ιστοσελίδα της.

    Αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων

    Η επιτροπή Joint War Committee με έδρα το Λονδίνο, η οποία συμβουλεύει τις εταιρείες θαλάσσιων ασφαλίσεων των Lloyd’s για τους κινδύνους, επέκτεινε τη Δευτέρα το τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας που θεωρεί ότι περιλαμβάνεται στα πιο επικίνδυνα ύδατα του κόσμου.

    Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος που χρειάζονται τα πλοία για κάλυψη έναντι των πολεμικών κινδύνων θα αυξηθεί. Το κόστος μιας τέτοιας κάλυψης έχει αυξηθεί σχεδόν 10 φορές από την πρώτη έναρξη των επιθέσεων.

    Τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δέχθηκαν επίθεση σε διάστημα περίπου μιας ημέρας στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές, συμπεριλαμβανομένων των MSC Mediterranean Shipping, A.P. Moller-Maersk, CMA CGM να ανακοινώσουν τα σχέδια τους να μείνουν μακριά από την περιοχή.

    Τη Δευτέρα, η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd AG δήλωσε ότι στέλνει πολλά πλοία στη νότια Αφρική αντί να διέρχονται από το Σουέζ. Αυτό θα συνεχιστεί έως ότου το κανάλι και η Ερυθρά Θάλασσα είναι και πάλι ασφαλή, δήλωσε εκπρόσωπος της ναυτιλιακής.

    Υπάρχουν 46 contanierships που έχουν εκτραπεί γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα και άλλα 78 αναμένουν οδηγίες, δήλωσε ο Ryan Petersen, ο ιδρυτής της εταιρείας logistics Flexport στο X (πρώην twitter) .

    Shipping Rates From Asia to Mediterranean Ports Are Rising | Spot rate for 40-foot containers on that route jumped 12% in the past week
    Αυξάνονται οι τιμές ναύλων από την Ασία προς τα λιμάνια της Μεσογείου

    Εκτίναξη των ναύλων

    Ήδη τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε containers από την Ασία στη Μεσόγειο αυξάνονται.

    Σύμφωνα με το Freightos.com, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνείς μεταφορές εμπορευμάτων, η τιμή για αυτήν τη διαδρομή μέσω του Σουέζ από την Κυριακή ήταν 2.414 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών, αυξημένη κατά 62% από τα τέλη Νοεμβρίου.

    Η Διώρυγα του Σουέζ έχει αναδειχθεί σε μια σημαντική οδός για το παγκόσμιο εμπόριο LNG τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω της αυξημένης ζήτησης της Ευρώπης για το καύσιμο που αποτελεί βασικό αντικαταστάτη του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω των αγωγών.

    Η χρησιμότητα της είναι μεγαλύτερη φέτος, καθώς τα φορτία με προορισμό την Ασία ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές εν μέσω της συμφόρησης στη Διώρυγα του Παναμά.

    Τα πλοία LNG έχουν επίσης αλλάξει δρομολόγιο, ακολουθώντας τη μεγαλύτερη και ακριβότερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

    «Η κατάσταση οδηγεί σε αύξηση του κόστους αποστολής και ορισμένες βραχυπρόθεσμες καθυστερήσεις στην παράδοση», δήλωσε ο Henning Gloystein, διευθυντής του Eurasia Group. «Όλο αυτό το κόστος θα μετακυλίεται απευθείας στους καταναλωτές».

    Διαβάστε ακόμη:

    MSC: Σταματά να χρησιμοποιεί τη διώρυγα του Σουέζ η μεγαλύτερη εταιρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

    Ερυθρά Θάλασσα: Μετά την Maersk και η Hapag-Lloyd αναστέλλει τις διελεύσεις πλοίων λόγω των Χούθι

    Συμμαχία 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των Χούθι δημιουργούν οι ΗΠΑ



    ΣΧΟΛΙΑ