ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα τελευταία 15 χρόνια, η Ρουμανία καταγράφει εντυπωσιακή ανάπτυξη, με ταχύ ρυθμό σύγκλισης στην Ε.Ε., ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, χαμηλό δημόσιο χρέος και αυξανόμενη αγοραστική δύναμη. Παράγοντες που δίνουν στη χώρα ένα μεγάλο περιθώριο για επενδύσεις σε υποδομές και ενέργεια, με δημόσια έργα ύψους 18–20 δισ. ευρώ να βρίσκονται εξέλιξη και νέους διαγωνισμούς 4 δισ. ευρώ σχεδόν κάθε μήνα.
Ακόμη, μέχρι το 2030, εκτιμάται ότι δημοπρατηθούν συνολικά έργα αξίας 44 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 18 δισ. θα αφορούν έργα υποδομών μεταφορών, 11 δισ. θα κατευθυνθούν σε ενεργειακές εγκαταστάσεις, ενώ άλλα 16 δισ. θα επενδυθούν γενικότερα στον ενεργειακό τομέα, συμπεριλαμβανομένων και έργων που χρηματοδοτούνται από ιδιώτες.
Σε αυτό το δυναμικό περιβάλλον, οι μεγαλύτεροι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, METLEN και ΑΒΑΞ – διεκδικούν και υλοποιούν έργα συνολικής αξίας άνω των 6 δισ. ευρώ. Η ανάπτυξη της Ρουμανίας, σε συνδυασμό με τα ευρωπαϊκά κονδύλια και τις σημαντικές ανάγκες σε υποδομές και ενέργεια, καθιστούν τη χώρα στρατηγικό επενδυτικό προορισμό για τους ελληνικούς ομίλους, που ήδη έχουν ισχυρή παρουσία στην αγορά.
Με το «δεξί» μπήκε ξανά και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη «χρυσή» αγορά της Ρουμανίας καθώς πρόσφατα η θυγατρική του ΤΕΡΝΑ Α.Ε. αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania, για δύο σιδηροδρομικά έργα συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων στη Ρουμανία.
Τα έργα αφορούν την πλήρη ανάταξη της γραμμής Craiova–Drobeta Turnu Severin–Caransebeș, η οποία αποτελεί τμήμα του διαδρόμου Orient/East-Mediterranean.
Η δημοπράτηση έγινε από τον κρατικό διαχειριστή υποδομών CFR, ενώ τα δύο τμήματα έχουν προϋπολογισμό 543,4 εκατ. ευρώ (LOT 1: Craiova–Filiași) και 449,2 εκατ. ευρώ (LOT 2: Filiași–Igiroasa). Οι μελέτες θα διαρκέσουν 12 μήνες, ενώ η κατασκευή έχει ορίζοντα 36 μηνών, ενώ η υπογραφή των συμβάσεων αναμένεται στα τέλη του 2025.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανερχόταν τον Μάρτιο του 2025 σε 6,7 δισ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνει τα έργα της Ρουμανίας, γεγονός που αποδεικνύει το μέγεθος της δυναμικής του.
Υπενθυμίζεται, πως η εταιρεία δραστηριοποιείται στη Ρουμανία από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, έχοντας ολοκληρώσει μεγάλης σημασίας έργα, όπως η εκσυγχρονισμένη αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το Βουκουρέστι με την Κωνστάντζα.
Με ιστορία 20 ετών στη Ρουμανία και η ΑΚΤΩΡ ενισχύει τη θέση της στη χώρα με στρατηγικό ορίζοντα δεκαετίας. Ο πρόεδρος και CEO του ομίλου ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, σε πρόσφατη συνέντευξή του σε ρουμανικό μέσο, τόνισε ότι η Ρουμανία δεν είναι απλώς μια ακόμη αγορά, αλλά στρατηγικός εταίρος για τον όμιλο.
Το 2024, ο κύκλος εργασιών της ΑΚΤΩΡ στη Ρουμανία ανήλθε σε 233 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας στο 20% της συνολικής κατασκευαστικής δραστηριότητας του. Επόμενος στόχος είναι η διεκδίκηση έργων ύψους 3,7 δισ. ευρώ, με συμμετοχή σε νέους διαγωνισμούς που αφορούν κρίσιμες υποδομές, αλλά και επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Real Estate. Ειδικότερα σύμφωνα με πρόσφατή παρουσίαση, ο όμιλος Aktor προετοιμάζεται να διεκδικήσει τρία νέα έργα συνολικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ. Δύο από αυτά αφορούν σιδηροδρομικές υποδομές και αναμένεται να δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες στην ευρύτερη περιοχή του Brașov, με εκτιμώμενα προϋπολογισμένα ποσά 1,8 δισ. ευρώ και 1 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Το τρίτο έργο, συνολικού ύψους 900 εκατ. ευρώ, αφορά κατασκευή νέας οδικής υποδομής.
Η ΑΚΤΩΡ έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμά της σε σημαντικά έργα, όπως ο περιφερειακός δακτύλιος Βουκουρεστίου (Α0) και η σιδηροδρομική γραμμή Brașov–Sighișoara, τμήμα του διευρωπαϊκού άξονα Ρήνου–Δούναβη. Πρόκειται για έργα που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή και αναβαθμίζουν τις μεταφορές της χώρας.
Μπορεί η ΜΕΤΚΑ, ο κατασκευαστικό βραχίονας του ομίλου METLEN, να μην έχει επεκτείνει την παρουσία της στη συγκεκριμένη χώρα των Βαλκανίων μένοντας επικεντρωμένη στην ελληνική αγορά έχοντας αναλάβει ένα εκτεταμένο, ωστόσο η Metlen έχει αναδειχθεί σε έναν από τους σημαντικότερους παίκτες της ενεργειακής αγοράς της Ρουμανίας, με έμφαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Για παράδειγμα. σήμερα διαθέτει 1,6 GW εγκατεστημένης ισχύος σε λειτουργία και ένα φιλόδοξο χαρτοφυλάκιο έργων 2,4 GW σε φάση ανάπτυξης και αδειοδότησης, που περιλαμβάνει 800 MW φωτοβολταϊκών και 350 MW συστημάτων αποθήκευσης.
Δεδομένης της «ενεργειακής» της παρουσίας όμως στη χώρα των Καρπαθίων η κατασκευαστική απόβαση του μεγάλου ομίλου στο μέλλον δεν μοιάζει με ουτοπικό σενάριο.
Ειδικότερα, με κύρια δραστηριότητα στον ενεργειακό τομέα, η METLEN έχει εδραιώσει την παρουσία της σε γειτονικές χώρες, συμμετέχοντας σε σημαντικά έργα. Σημαντικό παράδειγμα αποτελεί η κοινοπραξία της με τη Siemens Energy Global GmbH & Co. KG και τη Siemens Energy για την κατασκευή μονάδας συνδυασμένου κύκλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο στο Grudziadz της Πολωνίας, ισχύος 560 MW. Το έργο περιλαμβάνει αεριοστρόβιλο, ατμοστρόβιλο συμπύκνωσης, κλειστή διάταξη ψυκτικού πύργου και συνοδευτικές υποδομές φυσικού αερίου, μέσω σύμβασης EPC με την SPV CCGT Grudziądz Sp z o.o., θυγατρική της Energa S.A. Παράλληλα, η METLEN δραστηριοποιείται και στον τομέα εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας σε Ελλάδα, Ιταλία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, Ουγγαρία και Αλβανία, με προοπτική επέκτασης σε Ρουμανία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κροατία και Σλοβενία.
Η ΑΒΑΞ σήμερα υλοποιεί την κατασκευή μιας από τις μεγαλύτερες θερμικές μονάδες που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό. Ο λόγος για τον σταθμό παραγωγής συνδυασμένου κύκλου 1.750 MW στη Mintia (Deva), με επενδυτή τη Mass Group Holding.
Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ, το οποίο εκτελείται με συμβασιοποιημένο τίμημα 673,5 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2026. Ειδικότερα, η κατασκευή διαρκεί 38 μήνες, θα δημιουργήσει περίπου 700 θέσεις εργασίας και θα παραδοθεί με το «κλειδί στο χέρι», με τον ανοιχτό κύκλο να τίθεται σε λειτουργία το 2026 και τον συνδυασμένο στις αρχές του 2027.
Η νέα μονάδα θα καλύψει σημαντικό μέρος των αναγκών του ρουμανικού δικτύου και θα συμβάλει στην απανθρακοποίηση της χώρας, καθώς θα αντικαταστήσει παλαιότερες λιγνιτικές εγκαταστάσεις. Για την ΑΒΑΞ, το έργο αυτό αποτελεί συνέχεια της παρουσίας της στα ενεργειακά έργα των Βαλκανίων, μετά και τη συμμετοχή της στον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας–Βουλγαρίας (IGB).
Αντίστοιχο έργο 282,5 εκατ. ευρώ υλοποιεί και στο Ιράκ, το οποίο προχωρά κανονικά.
Ρουμανία: Ένας αναπτυξιακός κόμβος στην Ευρώπη
Η Ρουμανία συγκαταλέγεται στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της ΕΕ. Η γεωγραφική της θέση, ανάμεσα στην Κεντρική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μαύρη Θάλασσα, της δίνει κομβικό ρόλο και στη μελλοντική ανοικοδόμηση της Ουκρανίας. Ταυτόχρονα, οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF) δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για μεγάλους κατασκευαστικούς και ενεργειακούς παίκτες.
Οι ελληνικοί όμιλοι έχουν καταφέρει να τοποθετηθούν δυναμικά σε αυτή τη στρατηγική αγορά, με έργα που συνδυάζουν οικονομικό αποτύπωμα, κοινωνική αξία και τεχνολογική καινοτομία. Από τα σιδηροδρομικά δίκτυα και τις οδικές υποδομές έως τις μονάδες ενέργειας, οι ελληνικές εταιρείες αποδεικνύουν ότι έχουν τη δυναμική να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις με τους μεγαλύτερους διεθνείς κατασκευαστές.
Η επόμενη δεκαετία αναμένεται καθοριστική, καθώς Ρουμανία και Ελλάδα, μέσω των εταιρικών συνεργειών, ενισχύουν τη θέση τους στο νέο ευρωπαϊκό χάρτη υποδομών και ενέργειας.
Για παράδειγμα, στη ρουμανική αγορά δραστηριοποιούνται ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι τόσο τοπικών όσο και διεθνών συμφερόντων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Μητρώου Ρουμανίας (ONRC) και της πλατφόρμας Termene.ro, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες το 2023 κατέγραψαν συνολικό κύκλο εργασιών 13,1 δισ. λέι (περίπου 2,65 δισ. ευρώ), αυξημένο κατά 2,3% σε σχέση με το 2022. Στην κορυφή βρίσκονται οι ρουμανικές Spedition UMB, SA & PE Construct και Tehnostrade του επιχειρηματία Dorinel Umbrărescu, γνωστού και ως «βασιλιά της ασφάλτου», με συμβάσεις δισεκατομμυρίων σε έργα αυτοκινητοδρόμων. Ακολουθούν η επίσης ρουμανική Erbașu Constructions, η αυστριακή Strabag, η ιταλική Webuild, η αυστριακή Porr Construct, καθώς και η Concelex. Στην 10άδα βρίσκεται η ελληνικών συμφερόντων Άκτωρ, με σημαντικά έργα όπως ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος του Βουκουρεστίου (Α0) και το σιδηροδρομικό έργο Apața–Cața. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η ρουμανική Bogart Construct. Η σύνθεση της λίστας αναδεικνύει ότι η ρουμανική αγορά ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό από εγχώριες δυνάμεις, ωστόσο διεθνείς όμιλοι –μεταξύ αυτών και η ελληνική Άκτωρ– κερδίζουν ολοένα και πιο σημαντικό μερίδιο, επιβεβαιώνοντας τον στρατηγικό χαρακτήρα που έχει αποκτήσει η χώρα ως κόμβος υποδομών στην περιοχή.
Επόμενος σταθμός: Ουκρανία;
Μετά το τέλος του πολέμου, η Ουκρανία αναμένεται να αποτελέσει έναν από τους μεγαλύτερους «κατασκευαστικούς» προορισμούς στην Ευρώπη, με τις ανάγκες ανασυγκρότησης να ξεπερνούν τα 3 τρις δολάρια. Αναπόφευκτα, οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, METLEN και ΑΒΑΞ, έχοντας ήδη εμπειρία σε έργα υποδομών στις γειτονικές χώρες, είναι έτοιμες να διεκδικήσουν μεγάλα έργα στην Ουκρανία, αξιοποιώντας στρατηγικές συμφωνίες και τεχνογνωσία σε οδικά, σιδηροδρομικά και ενεργειακά έργα.
Η Ελλάδα έχει ήδη «κατοχυρώσει» τη θέση της στην προσπάθεια ανοικοδόμησης, με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να δεσμεύεται για την ανασυγκρότηση της Οδησσού, ανοίγοντας τον δρόμο για ελληνικές εταιρείες να συμμετάσχουν ενεργά σε αυτή τη μεγάλη αναπτυξιακή πρόκληση. Παράλληλα, η γεωπολιτική διάσταση της περιοχής ενισχύεται μέσω της παρουσίας ευρωπαϊκών οργανισμών στη Ρουμανία, που θα συντονίσουν μέρος της βοήθειας και της ανασυγκρότησης, καθιστώντας την περιοχή στρατηγικό «οικονομικό και κατασκευαστικό κόμβο».
Διαβάστε επίσης:
ΚΕΛ Ραφήνας: Ακυρώνεται ο διαγωνισμός μετά από προσφυγές και…αποκλεισμούς
ΒΟΑΚ: Βήμα-βήμα η κατασκευή του έργου που θα ενώσει την Κρήτη – Το σχέδιο και τα χρονοδιαγράμματα
Μαρίνα Αλίμου – Ελλάκτωρ: Σήμα εκκίνησης από τον Δήμο Αλίμου για τη μεγάλη ανάπλαση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Louis Vuitton και το στοίχημα της πολυτελούς ομορφιάς: Μπορεί ένα κραγιόν των 160 δολαρίων να αλλάξει τους κανόνες της αγοράς;
- ΕΤΑΔ: Ποιοι μεγάλοι παίκτες συνεχίζουν στη «μάχη» για την Ακτή Βουλιαγμένης
- Διορθώσεις στη Wall Street λίγο πριν την ομιλία του Πάουελ – Τι περιμένουν οι επενδυτές
- Cosmote Telekom: Ιστορική συμφωνία για το ΟΑΚΑ – Τι σηματοδοτεί
