• Business

    Μικρές καθυστερήσεις σε διαγωνισμούς για δημόσια έργα – Γιατί πάει πίσω το νέο γήπεδο του ΠΑΟ

    Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής


    Μικρές παρατάσεις σε όλα τα υπό δημοπράτηση έργα ενδέχεται να δώσουν οι αναθέτουσες αρχές, καθώς τα πτυχία όλων σχεδόν των κατασκευαστικών εταιριών έχουν λήξει από τα τέλη του 2022 και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ανανέωσή τους.

    Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται λόγος για ολιγοήμερες καθυστερήσεις στις προθεσμίες για την υποβολή προσφορών και την εκδήλωση ενδιαφέροντος στα μεγάλα έργα που δημοπρατούν Δήμοι, Περιφέρειες, καθώς και φορείς που εποπτεύει το Υπουργείο Υποδομών.

    Στην παρούσα φάση ένας διαγωνισμός που θα πάει μερικές ημέρες πίσω αφορά το έργο για το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού στο Βοτανικό συνολικού εκτιμώμενου κόστους 125 εκατ. ευρώ, καθώς δόθηκε νέα παράταση, η δεύτερη κατά σειρά, για την υποβολή των αιτήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως τις 27 Ιανουαρίου έως ότου να λυθεί το ζήτημα των αδειών.

    Πηγές του Δήμου Αθηναίων, που είναι η αναθέτουσα αρχή του διαγωνισμού, επισημαίνουν στο mononews ότι η παράταση αυτή είναι καθαρά τεχνικού χαρακτήρα και πως την επόμενη εβδομάδα, πιθανότατα στις 19 Ιανουαρίου, το Υπουργείο Υποδομών θα παρουσιάσει προς ψήφιση στη Βουλή τροπολογία για την ανανέωση των αδειών έως και τα τέλη του τρέχοντος έτους.

    Προσθέτουν, επίσης, πως ο Δήμος δε θα μπορούσε να πράξει διαφορετικά, καθώς ένα έργο πνοής με σημαντικό κοινωνικό πρόσημο θα μπορούσε να κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

    Τονίζουν, μάλιστα πως ήταν αρκετά πιθανό η σύμβαση να μπλοκάρει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και δεν αποκλείεται το έργο να έπεφτε ακόμα και θύμα νομικών διαξιφισμών, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούσαν εύκολα να επικαλεστούν την απουσία ισχύοντος πτυχίου κατά τη διάρκεια υποβολής των αιτημάτων.

    Κατασκευαστές: Δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας

    Ωστόσο, παρά την ολιγοήμερη καθυστέρηση για τη δημοπράτηση του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκό, ο τεχνικός κόσμος φαίνεται να μην ανησυχεί ιδιαίτερα για την πορεία του συνόλου των έργων που δημοπρατούνται στο αμέσως επόμενο διάστημα Αυτό συμβαίνει, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, η πλειοψηφία των ενδιαφερομένων, δηλαδή οι εργοληπτικές εταιρείες που κατέχουν πτυχία 3ης έως και 7ης τάξης, έχουν τη δυνατότητα να επικαλούνται την αναδρομική ισχύ των αδειών τους, όταν υποβάλουν προσφορές για δημόσια έργα.

    Προσθέτουν, δε, πως το αν θα περάσουν οι προσφορές βρίσκεται στην ευχέρεια των αναθετουσών αρχών και καμία εξ αυτών δεν επιδιώκει να παγώσουν οι διαγωνισμοί. Επιπλέον, τονίζουν, πως η κατάσταση έχει γνωστοποιηθεί στο Υπουργείο Υποδομών και έχει υποβληθεί γενικό αίτημα για την επιτάχυνση της διαδικασίας ανανέωσης των πτυχίων.

    Το νέο γήπεδο του ΠΑΟ

    Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε το περασμένο φθινόπωρο και αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών Ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos.

    Δεν αποκλείεται να υπάρξουν προσφορές από ξένες εταιρίες, όπως έχει φανεί άλλωστε και από το project του Ελληνικού και με το γαλλικό κολοσσό της Bouygues που ανέλαβε μαζί με την Intrakat το Marina Tower το έργο του EPC (και θα υπογράψει για το κυρίως κατασκευαστικό έργο) και τη Wade Adamas που διεκδίκησε τα έργα υποδομής.

    Επίσης, τα τεύχη δημοπράτησης που έχει συντάξει ο Δήμος Αθηναίων, δεν κρύβουν το γεγονός ότι πρόκειται για ένα project που μπορούν σηκώσουν κατασκευαστικές εμπειρίες με σημαντική εμπειρία στην ανέγερση μεγάλων έργων.

    Σημειώνεται πως το έργο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι υπάρχουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα για τη δημοπράτηση και την ολοκλήρωση του εντός του 2026.

    Επομένως, το οποιοδήποτε εμπόδιο που θα μπορούσε να προκύψει από το μπλοκάρισμα της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά και τις καθυστερήσεις λόγω των προσφυγών των ενδιαφερομένων προς την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) θα έθετε σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση της μεγάλης αυτής ανάπλασης.

    Υπό το υπάρχον χρονοδιάγραμμα, ακόμα και με τις δύο παρατάσεις που έχουν δοθεί (στις 12 Δεκεμβρίου 2022 και τη χθεσινή) είναι εφικτό το γήπεδο να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2026, καθώς για την κατασκευή θα χρειαστούν τρία έτη από την ημερομηνία της υπογραφής της σύμβασης.

    Υπενθυμίζεται πως το έργο εντάσσεται στο γενικότερο project της διπλής ανάπλασης του Βοτανικού, η οποία αφορά σε συνολική επένδυση ύψους 267 εκατ. Ευρώ και περιλαμβάνει:

    • Στο Βοτανικό την κατασκευή γηπέδου ποδοσφαίρου έως 40.000 θέσεων διεθνών προδιαγραφών FIFA / UEFA 4 αστέρων, αθλητικών εγκαταστάσεων του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού, αθλητικών εγκαταστάσεων του δήμου Αθηναίων, χώρων πρασίνου και αστικών υποδομών. Το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού θα είναι έως 40.000 θέσεις θεατών, θα έχει 1.300 θέσεις σε σουίτες, 325 υπόγειες θέσεις πάρκινγκ και επτά εμπορικά καταστήματα. Στις εγκαταστάσεις αυτές θα μπορεί να αγωνίζεται και η Εθνική Ελλάδος Ανδρών και Γυναικών.
    • Στην κατασκευή πεζογέφυρας στο Βοτανικό που θα συνδέει το γήπεδο με την εξέδρα των φιλοξενουμένων φιλάθλων.
    • Μία υπογειοποίηση δίπλα στο Μετρό Ελαιώνας (Γραμμή 3 του Μετρό Αθήνας) για την καλύτερη πρόσβαση στο γήπεδο.
    • Στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας θα δημιουργηθεί ελεύθερο πάρκινγκ, μουσείο, και χώρος πρασίνου

    Διαβάστε επίσης

    ΟΣΕ: Υπογραφή σύμβασης €5,9 εκατ. για έργα στη Λάρισα

    Πώς η Intrakat αποκτά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα έργα για τα ελληνικά αεροδρόμια

    Υπεγράφη το μνημόνιο μεταξύ ΕΑΒ και πανεπιστημίων για το νέο ελληνικό drone «Γρύπας»



    ΣΧΟΛΙΑ