• Business

    Κορονοϊός: Μπροστά στον κίνδυνο ανατιμήσεων η αγορά – Μειώνονται οι μεγάλες προσφορές στα σούπερ μάρκετ

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Πέρα από τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που έχει ήδη προκαλέσει, η κρίση του κορονοϊού ενδέχεται να οδηγήσει σε μια γενικευμένη αύξηση των τιμών, ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.

    Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, κάποιοι παραγωγοί πιθανότητα να εκμεταλλευθούν τη συγκυρία και την υψηλή ζήτηση και να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες που διαχειρίζονται, πιέζοντας τους επόμενους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας να ανεβάσουν με τη σειρά τους, τις τιμές των προϊόντων τους. Και αυτό ανεξάρτητα εάν αυτή τη στιγμή υπάρχει σημαντική πτώση στο κόστος του πετρελαίου, η τιμή του οποίου βρίσκεται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

    Για τον κίνδυνο ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, όπως το αγελαδινό γάλα και τα υλικά συσκευασίας, αλλά και για διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού προειδοποίησε ήδη η ΦΑΓΕ. Η κορυφαία ελληνική γαλακτοβιομηχανία, η οποία πέρα από την Ελλάδα δραστηριοποιείται στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου (ΗΠΑ, Αγγλία, Ιταλία) ανέφερε ότι «η υγειονομική κρίση μπορεί να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού και να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών σε ορισμένα συστατικά και πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στα προϊόντα της».

    Δεν απέκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο να μετακυλίσει αυτές τις ανατιμήσεις στο τελικό προϊόν. Κάτι που όπως λέει θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες ανταγωνισμού και τις μεθόδους τιμολόγησης που εφαρμόζονται στις διάφορες αγορές που πουλά τα προϊόντα της. Μέχρι στιγμής, πάντως όπως παρατηρούν στελέχη του λιανεμπορίου δεν έχουν παρατηρήσει ανατιμήσεις, με εξαίρεση τα αντισηπτικά και τα καθαριστικά, οι πωλήσεις των οποίων έχουν εκτοξευθεί μετά το ξέσπασμα της επιδημίας.

    Την ίδια ώρα, έχουν μειωθεί αισθητά οι διαθέσιμες προσφορές, οι οποίες μέχρι πρότινος κατέκλυζαν τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μια τάση που δεν αποκλείεται να επεκταθεί και να ενταθεί το επόμενο διάστημα ανάλογα με την διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. «Δεν βγαίνουν νέες ενώ έχουν κοπεί και οι μεγάλες έξτρα προσφορές. Τρέχουν μόνο όσες ήταν προγραμματισμένες…», αναφέρει πηγή που γνωρίζει, σημειώνοντας πάντως πως υπάρχουν ακόμη πολλές προωθητικές ενέργειες που μπορεί να αξιοποιήσει ο καταναλωτής.

    Το υπουργείο Ανάπτυξης πάντως παρακολουθεί στενά την αγορά, και έχει θέσει σε αυξημένο συναγερμό τον κρατικό μηχανισμό, διεξάγοντας σχεδόν καθημερινά εκτεταμένους ελέγχους. Σε υψηλό βαθμό επιφυλακής έχει τεθεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία προέβη στη σύσταση ειδικής ομάδας κρούσης Covid-19_Competition. Πρωταρχικός στόχος της ομάδας αυτής είναι η δημιουργία ενός κόμβου συγκέντρωσης των ερωτημάτων φορέων και επιχειρήσεων σχετικά με πρωτοβουλίες που προτίθενται να λάβουν και τη συμβατότητα αυτών με το δίκαιο ανταγωνισμού και η άμεση ανταπόκρισή της σε αυτά.

    «Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο επιχειρηματικός κόσμος και η γενική αβεβαιότητα που επικρατεί δεν πρέπει ωστόσο να οδηγήσουν σε αποκλίνουσες ή/και παραβατικές συμπεριφορές όπως υπερβολικές ανατιμήσεις ή παράνομες συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων εις βάρος των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της Εποπτικής Αρχής.



    ΣΧΟΛΙΑ