Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασε εχθές ένα ισχυρό «σετ» αποτελεσμάτων για το εννεάμηνο του 2025, με τον τομέα των παραχωρήσεων να αποτελεί τον απόλυτο πρωταγωνιστή.

Η ενοποίηση της Αττικής Οδού και η ισχυρή κίνηση σε όλο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που διαχειρίζεται ο όμιλος εκτόξευσαν τα έσοδα και τη λειτουργική κερδοφορία. Στην πράξη, πάνω από το 57% της συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου προέρχεται πλέον από τις παραχωρήσεις, επιβεβαιώνοντας ότι η Αττική Οδός έχει αλλάξει κλίμακα και δυναμική στα οικονομικά αποτελέσματα.

1

Στο σύνολο του ομίλου, τα οικονομικά μεγέθη αποτυπώνουν τη δυναμική τροχιά που έχει αναπτύξει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα έσοδα ανήλθαν στα 2,87 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 28,7% σε σχέση με το 2024, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε στα 463,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άλμα 66,2%. Τα καθαρά κέρδη προς τους μετόχους έφτασαν τα 106,6 εκατ., ενισχυμένα κατά 11%.

Η μητρική εταιρεία εμφανίζει εξαιρετικά χαμηλό καθαρό δανεισμό, μόλις 145 εκατ., ευρώ ενώ το ταμείο της εκτοξεύτηκε στα 1,22 δισ. ευρώ μετά την επιτυχημένη έκδοση του νέου ομολόγου. Το συνολικό ταμείο του ομίλου ανέρχεται πλέον σε 1,97 δισ. ευρώ.

Παραχωρήσεις και διόδια

Στον πυρήνα των οικονομικών επιδόσεων βρίσκεται για ακόμη μια φορά το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου, το οποίο είναι πλέον ένα από τα μεγαλύτερα και πιο διαφοροποιημένα στην Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη.

Από αυτοκινητοδρόμους άνω των 2.000 χλμ., έως μεγάλα έργα απορριμμάτων, υδάτινης διαχείρισης, λιμένων, συστήματα ηλεκτρονικής τιμολόγησης και φυσικά μεγάλα έργα υποδομών, όπως το Αεροδρόμιο Καστελίου που πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2026 και η διαχείριση ύδατος του Νέστου, ο όμιλος έχει μπροστά του ορατότητα μέχρι και το 2064.

Αναλυτικότερα, η εικόνα των παραχωρήσεων είναι χαρακτηριστική της αναβάθμισης των μεγεθών. Τα έσοδα σχεδόν διπλασιάστηκαν, φτάνοντας τα 401,5 εκατ. ευρώ έναντι 204,8 εκατ. ευρώ το ενιάμηνο του  2024, σημειώνοντας άνοδο 96,1%. Το προσαρμοσμένο EBITDA εκτινάχθηκε στα 267,3 εκατ. ευρώ από 126 εκατ. ευρώ, αύξηση 112,2%, με το περιθώριο να ενισχύεται εντυπωσιακά από το 61,5% στο 66,6%.

Όσον αφορά την κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους ενισχύθηκε σε όλους τους άξονες: +4,6% στην Αττική Οδό, +3,6% στη Νέα Οδό, +10% στην Κεντρική Οδό, +4,6% στην Ολυμπία Οδό και +4,1% στην Εγνατία.

Τα έσοδα από διόδια αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 123% στα 338,3 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα από την πρώτη χρονιά πλήρους συνεισφοράς της Αττικής Οδού καθώς και από τη συνεχή άνοδο στην κίνηση της Νέας και Κεντρικής Οδού, όπου η κυκλοφορία αυξήθηκε σε κάθε τρίμηνο του έτους.

Ειδικότερα, για την Αττική Οδό ανέβηκαν σε κάθε τρίμηνο του 2025, διατηρώντας τεράστια περιθώρια EBITDA που αγγίζουν το 76%.

Στις άλλες δραστηριότητες, η διαχείριση αποβλήτων ενισχύθηκε κατά 11,2% στα 17,7 εκατ. ευρώ, ενώ το e-ticket υποχώρησε κατά 25,5% λόγω ολοκλήρωσης έργων και περιορισμού των κατασκευαστικών εσόδων.

Αντίστοιχη εικόνα και στη Νέα και Κεντρική Οδό, όπου η κίνηση και τα έσοδα συνέχισαν να αυξάνονται, ενώ ο καθαρός δανεισμός μειώθηκε σημαντικά.

Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα παραχωρήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, η διαδικασία για την Εγνατία Οδό οδεύει προς ολοκλήρωση, με την υπογραφή της σύμβασης και την επίσημη έναρξη της 35ετούς παραχώρησης να τοποθετούνται χρονικά έως το τέλος του έτους. Παράλληλα, στις αρχές του 2026 αναμένεται να ακολουθήσει και η παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (BOAK), ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα της χώρας.

Στο νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 65%, με τον στόχο ολοκλήρωσης να παραμένει εντός του 2026. Την ίδια στιγμή, στο Ελληνικό, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα (IRC) προχωρά σύμφωνα με τον προγραμματισμό, ενώ σε τροχιά υλοποίησης μπαίνουν σταδιακά και τα νέα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και υδάτων.

Κατασκευές και ανεκτέλεστο

Στις κατασκευές, η θετική εικόνα συνεχίζεται. Τα έσοδα έφτασαν τα 1,192 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 34,3%, ενώ το EBIT ανέβηκε στα 110,3 εκατ. ευρώ από 73,9 εκατ., με το περιθώριο να βελτιώνεται στο 9,3%.

Η θετική αυτή εικόνα στηρίζεται και στη δομή του ανεκτέλεστου, το οποίο διαμορφώνεται σε 9,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 6,8 δισ. ευρώ αφορούν ήδη υπογεγραμμένα έργα και 2,4 δισ. ευρώ έργα προς υπογραφή, προσφέροντας πολυετή ορατότητα εσόδων.

Στον πυρήνα του ανεκτέλεστου βρίσκονται ο αυτοκινητόδρομος Βόρειας Κρήτης (τμήμα Χανιά–Ηράκλειο) με περίπου 1,8 δισ. ευρώ, η Εγνατία Οδός με 0,7 δισ., λοιποί αυτοκινητόδρομοι όπως Νέα/Κεντρική/Ολυμπία Οδός με €0,8 δισ., μεγάλα υδροηλεκτρικά και αντλησιοταμιευτικά έργα (περ. 0,7 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της Αμφιλοχίας), το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι με 0,5 δισ. ευρώ, φωτοβολταϊκά πάρκα 0,4 δισ. ευρώ, έργα αποκατάστασης υποδομών από φυσικές καταστροφές (“Daniel & Elias”) επίσης 0,4 δισ. ευρώ, εμπορικά και τουριστικά ακίνητα 0,8 δισ. ευρώ, καθώς και σιδηροδρομικά έργα, ενεργειακά δίκτυα και λοιπά έργα συνολικής αξίας περίπου 0,8 δισ.

Παράλληλα, περίπου το 50% του ανεκτέλεστου αφορά ιδιόκτητα έργα του ομίλου, με το υπόλοιπο να μοιράζεται μεταξύ δημοσίων έργων και έργων τρίτων ιδιωτών, εξασφαλίζοντας γεωγραφική και κλαδική διαφοροποίηση, σταθερή ροή εργασιών και υψηλό επίπεδο προβλεψιμότητας για τα επόμενα χρόνια, σε ένα κατασκευαστικό κλάδο που εμφανίζεται σαφώς ισχυρός, κερδοφόρος και σε φάση έντονης ανάπτυξης.

Ενέργεια

Στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, η αγορά χαρακτηρίστηκε από χαμηλότερες τιμές χονδρικής, αυξημένο ανταγωνισμό και στασιμότητα στη ζήτηση. Παρ’ όλα αυτά, ο Όμιλος διατήρησε σταθερή κερδοφορία, με τα έσοδα να αυξάνονται σε 1.294,1 δισ. και το adj. EBITDA να ενισχύεται ελαφρά στα €86 εκατ. Το μερίδιο αγοράς της HERON υποχώρησε στο 9,3% λόγω απώλειας μεγάλων βιομηχανικών πελατών, ωστόσο η καθετοποίηση του ομίλου συνέχισε να λειτουργεί ως βασικό αντιστάθμισμα. Η δοκιμαστική λειτουργία του νέου CCGT της Κομοτηνής έδωσε υψηλούς όγκους παραγωγής και αναμένεται να ενισχύσει δυναμικά τα οικονομικά αποτελέσματα από το 2026 και μετά.

Υπενθυμίζεται ότι στο Α’ Εξάμηνο του 2025 εγκαταστάθηκε και τέθηκε σε λειτουργία, για λογαριασμό της ΔΕΗ, σταθμός παραγωγής ηλεκτρισμού στην Κρήτη (Ήρων Ι), στο πλαίσιο της σχετικής συμφωνίας. Κατόπιν αυτού αναγνωρίστηκε το αποτέλεσμα της συναλλαγής, το οποίο συνεισέφερε στη λειτουργική κερδοφορία του τομέα.

Διαβάστε επίσης:

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Άλμα εσόδων στα 2,87 δισ. και EBITDA στα 463,9 εκατ. ευρώ

Έλληνες εφοπλιστές: Τι «ψώνισαν» Προκοπίου, Παππάς, Κωνσταντακόπουλος, Βαφειάς, Βασιλειάδης

Βασίλης Μαγκλάρας (ΘΕΚ): Δημιουργούμε στο Θριάσιο έναν εναλλακτικό διάδρομο εμπορίου και εφοδιαστικής αλυσίδας