ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό, και πλέον περνά σε ένα ακόμη κρίσιμο στάδιο. Στις 8 Ιουλίου 2025 εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι επικαιροποιημένοι περιβαλλοντικοί όροι που αφορούν τις βασικές οδικές συνδέσεις του έργου με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της Κρήτης.
Η έγκριση αυτή δίνει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση δύο σημαντικών αρτηριών που θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη πρόσβαση από και προς τον αερολιμένα, συνδέοντάς τον τόσο με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης όσο και με την ενδοχώρα. Οι αλλαγές στους όρους προέκυψαν λόγω της αναγκαστικής αναπροσαρμογής της χάραξης, έπειτα από την αποκάλυψη αρχαιολογικών ευρημάτων κατά την πρόοδο των εργασιών.
Η έγκριση διαβιβάστηκε στο Υπουργείο Υποδομών και στους εμπλεκόμενους φορείς του έργου, δηλαδή στην εταιρεία παραχώρησης «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.» και στην κατασκευάστρια εταιρεία ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει αναλάβει την υλοποίηση.
Ειδικότερα, οι νέες οδικές παρεμβάσεις που εγκρίθηκαν θα ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα του υπό κατασκευή αεροδρομίου Καστελίου με βασικούς οδικούς άξονες της Κρήτης, εξασφαλίζοντας λειτουργική και κυκλοφοριακή επάρκεια στην περιοχή.
Το έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές παρεμβάσεις στην Κρήτη και συνοδεύεται από ένα σύνολο εκτεταμένων υποδομών που αλλάζουν τη μορφή της περιοχής. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται κεντρικός αεροσταθμός επιφάνειας περίπου 93.500 τετραγωνικών μέτρων, διάδρομος προσγείωσης/απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων, μεγάλη εμπορική ζώνη 725 στρεμμάτων και χώροι στάθμευσης που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν από 1.100 έως 1.300 οχήματα. Ο νέος αερολιμένας εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί σχεδόν 11,7 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως στο πλήρες εύρος της λειτουργίας του, με πρόβλεψη για αυτόν τον όγκο επιβατών στο 20ό έτος λειτουργίας.
Καίριας σημασίας είναι η αλλαγή στη χάραξη της βασικής οδικής σύνδεσης με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, η οποία προέκυψε ως λύση απέναντι σε σοβαρά αρχαιολογικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που εντοπίστηκαν κατά την προεργασία. Η τροποποίηση αυτή οδήγησε στην προσθήκη δίδυμης σήραγγας μήκους 2,8 χιλιομέτρων, ώστε να εξασφαλιστεί ο σεβασμός στις ιδιαιτερότητες της περιοχής, χωρίς να διακυβευτεί η λειτουργικότητα του έργου. Η νέα χάραξη, συνολικού μήκους 18 χιλιομέτρων, έχει χαρακτηριστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου με ταχύτητα σχεδίασης 80 χλμ./ώρα και διαχωρισμό κατευθύνσεων με προστατευτική νησίδα τύπου New Jersey.
Το νέο αεροδρόμιο κατασκευάζεται κοντά στο υπάρχον στρατιωτικό αεροδρόμιο και, όταν ολοκληρωθεί, θα είναι ικανό να εξυπηρετεί περίπου 11,7 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, στο πλήρες δυναμικό του και η πρόοδος των εργασιών έχει φτάσει περίπου στο 60%.
Ο διάδρομος απογείωσης/προσγείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρων, ενώ θα περιλαμβάνει και παράλληλο τροχόδρομο, καθώς και δύο συνδετήριους τροχόδρομους προς το στρατιωτικό τμήμα. Η συνολική έκταση του χώρου φτάνει τα 6.030 στρέμματα, με υψόμετρο περίπου 355 μέτρα.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης σημαντικές υποδομές στάθμευσης για αεροσκάφη διαφόρων κατηγοριών, ελικόπτερα και ιδιωτικά αεροπλάνα, με δυνατότητα εξυπηρέτησης μέχρι και 39 εμπορικών αεροσκαφών κατηγορίας C ή αντίστοιχου συνδυασμού με κατηγορίας Ε. Ο αεροσταθμός θα εκτείνεται σε 93.572 τετραγωνικά μέτρα και θα συνοδεύεται από αστυνομικές και πυροσβεστικές εγκαταστάσεις, καθώς και από πλήρες δίκτυο υποστηρικτικών υποδομών.
Παράλληλα, προβλέπεται η ανάπτυξη ολοκληρωμένου οδικού δικτύου για τη σύνδεση του αεροδρομίου με το υπόλοιπο οδικό σύστημα της περιοχής. Δύο βασικές συνδέσεις έχουν σχεδιαστεί: η πρώτη με τον ΒΟΑΚ, μήκους περίπου 18 χιλιομέτρων, τετράιχνη, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και σχεδιασμένη ταχύτητα 80 χλμ/ώρα, και η δεύτερη με την οδό Ηρακλείου – Μάρθας, μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και πιο ήπιο προφίλ κυκλοφορίας.
Για τις ανάγκες της κατασκευής θα δημιουργηθεί δανειοθάλαμος στη θέση «Κούπος», από όπου θα εξασφαλιστούν τα απαραίτητα υλικά (όπως ασβεστόλιθος), ενώ προβλέπεται και η τοποθέτηση εξειδικευμένου ραδιοβοηθήματος κοντά στον λόφο «Παπούρα», με πρόβλεψη για την προστασία του αρχαιολογικού χώρου της περιοχής.
Το έργο περιλαμβάνει και πλήρες δίκτυο εσωτερικών δρόμων, τόσο εντός της ζώνης ασφαλείας του αεροδρομίου όσο και στην περιβάλλουσα περιοχή, συνολικού μήκους πάνω από 20 χιλιομέτρων. Παράλληλα κατασκευάζονται δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων, δίκτυα ηλεκτροδότησης, πυρόσβεσης, αποχέτευσης ομβρίων, καθώς και υποδομές διαχείρισης και ανακύκλωσης νερού, με πρόβλεψη για την άρδευση γεωργικών ζωνών και πρασίνου στην ευρύτερη περιοχή.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στην εμπορική αξιοποίηση του χώρου. Σχεδιάζεται ζώνη 725 στρεμμάτων για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων όπως καταστήματα, γραφεία, υπηρεσίες, χώροι εστίασης, πολιτισμού και ψυχαγωγίας, ενώ θα υπάρχουν και χώροι στάθμευσης, πρατήρια καυσίμων και εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων. Η εμπορική ζώνη φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν πυρήνα οικονομικής
Διαβάστε επίσης:
Κτηματολόγιο: Έναρξη λειτουργίας του Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων – Τι περιλαμβάνει
ΔΥΠΑ: Νέα voucher που φτάνουν τα 1.000 ευρώ για 50.000 ανέργους
Επίδαυρος και ιερό του Ασκληπιού με νέο μουσείο – Αντικαθιστά το αιωνόβιο, σημερινό κτήριο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Καιρός: Παραμένουν οι υψηλές θερμοκρασίες σε όλη την χώρα, με τοπικές μπόρες στα βόρεια – Πού θα «αγγίξει» τους 40 βαθμούς
- Κυπριακό: «Ενδιαφέρουσα» η συζήτηση Χριστοδουλίδη – Φιντάν μετά το δείπνο της πενταμερούς για το Κυπριακό
- Οζγκιούρ Οζέλ: Νέα έρευνα σε βάρος του επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην Τουρκία
- Γερμανία: «Απαράδεκτη» η αύξηση του προϋπολογισμού της ΕΕ που εισηγείται η Φον ντερ Λάιεν
