Σε μια ανταγωνιστική αγορά που η ανάπτυξη στηρίζεται όλο και περισσότερο στον τραπεζικό δανεισμό, η αυτοχρηματοδότηση αποτελεί ένα από τα ισχυρά χαρτιά της Γαλαξίας.

Η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μια από τις παλαιότερες στην αγορά, ανακοίνωσε σε διάστημα λίγων ημερών, δύο εξαγορές. Η μία αφορά στην τοπική αλυσίδα Παπαγεωργίου στα Γιάννενα και η δεύτερη στην αγορά οικοπέδου στον Ασπρόπυργο Αττικής για την ανέγερση κέντρου Logistics.

1

Σε έναν κλάδο όπου οι τραπεζικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 6,33% το 2023, με τον συνολικό δανεισμό να ξεπερνά τα 1,5 δισ. ευρώ (σ.σ. με βάση τα τελευταία στοιχεία ΙΕΛΚΑ),  η Πέντε ΑΕ ακολουθεί διαφορετική πορεία.

Χωρίς δανειακή έκθεση, βασίζεται αποκλειστικά στην αυτοχρηματοδότηση και με όπλο την ισχυρή ρευστότητα (64 εκατ. ευρώ στη χρήση 2024), συνεχίζοντας να επενδύει σε νέα καταστήματα και υποδομές. Το επιχειρηματικό της μοντέλο, βασισμένο στη συμμετοχική μετοχική βάση και στην απουσία τραπεζικού δανεισμού, αποτελεί εξαίρεση σε έναν κλάδο που αναπτύσσεται κυρίως μέσω δανείων και συγχωνεύσεων.

Χωρίς δανειακή έκθεση, η Γαλαξίας στηρίζεται αποκλειστικά στην αυτοχρηματοδότηση και στην ισχυρή ρευστότητά του (64 εκατ. ευρώ στη χρήση 2024), επενδύοντας σταθερά σε νέα καταστήματα και υποδομές. Δεν είναι  Η διαφοροποίησή του ωστόσο δεν περιορίζεται όμως μόνο σε αυτό αλλά και στο μοντέλο πολυμετοχικής ιδιοκτησίας που ακολουθεί με 210 μετόχους κάτι που ωστόσο δεν αποτελεί εμπόδιο για τις στρατηγικές κινήσεις της αλυσίδας.  Η αλυσίδα παραμένει κάτω από τα ραντάρ του ανταγωνισμού ως περιφερειακός παίκτης, ωστόσο συνεχίζει να διατηρεί τη θέση της ανάμεσα στις επτά ισχυρότερες αλυσίδες της χώρας βάσει τζίρου.

Με τις πρόσφατες κινήσεις εξαγοράς, η εταιρεία στοχεύει στη διεύρυνση της παρουσίας και της δυναμικής της, καλύπτοντας αγορές όπου έως σήμερα δεν είχε ισχυρό αποτύπωμα και ενισχύοντας ταυτόχρονα τις υποδομές που θα στηρίξουν την επόμενη φάση ανάπτυξης.

Ισχυρή δύναμη στην Ηπειρο

Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την εξαγορά της τοπικής αλυσίδας Παπαγεωργίου η Γαλαξίας ενισχύει το αποτύπωμά της στη Βορειοδυτική Ελλάδα, αποκτώντας έξι νέα καταστήματα σε κομβικά σημεία της πόλης των Ιωαννίνων. Η Παπαγεωργίου, με ιστορία άνω των τριών δεκαετιών και εδραιωμένη πελατεία, τζιράρει περί τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως, ωστόσο στην τελευταία δημοσιευμένη χρήση (2023) εμφάνισε ζημιές.

Με την εξαγορά αυτή, η Γαλαξίας αποκτά το μεγαλύτερο δίκτυο στην Ήπειρο, τοποθετημένο σε καίρια σημεία της πόλης με σημαντικές επενδύσεις στην περιοχή των Ιωαννίνων. Πρόκειται για την πρώτη εξαγορά της εταιρείας μετά το 2020, όταν είχε αποκτήσει τη μικρομεσαία αλυσίδα Olla’ στη Θεσσαλονίκη, ενισχύοντας την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα και προσθέτοντας νέα σημεία στο δίκτυό της.

Το νέο κέντρο logistics και η επέκταση με μικρά καταστήματα

Δυναμική στην ανάπτυξη της αλυσίδας θα δώσει και η δημιουργία κέντρου logistics. Η εταιρεία αγόρασε οικόπεδο έκτασης 112.500 τ.μ. στον Ασπρόπυργο και εκεί θα δημιουργηθεί ένα υπερσύγχρονο κέντρο Logistics συνολικής έκτασης 45.000 τ.μ. Η βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα συμβάλλει από τη μία στην πιο γρήγορη ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων αλλά και στο να προσθέσει στο δίκτυό της μικρότερου τύπου καταστήματα. Μια κατηγορία που εμφανίζει την ισχυρότερη ανάπτυξη με τα στοιχεία της NielseniQ για το εννεάμηνο να δείχνουν ρυθμό +9,3% για τα μικρά σούπερ μάρκετ και +9,4% για τα ακόμη μικρότερα καταστήματα  έως 400 τμ. Ανάπτυξη, που έχει οδηγήσει τους μεγάλους του λιανεμπορίου να κυνηγούν τη διείσδυση στα καταστήματα γειτονιάς είτε με franchise είτε με εξαγορές μικρών αλυσίδων.

Οι κινήσεις αυτές εκτιμάται ότι θα βελτιώσουν και τις οικονομικές επιδόσεις της αλυσίδας που πέρυσι είδε τον κύκλο εργασιών της να μειώνεται κατά 4% στα 514,3 εκατ. ευρώ με ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-57%) στα καθαρά κέρδη.

Παρά τη μείωση στα αποτελέσματα, η εταιρεία δεν σταμάτησε τις επενδύσεις. Το 2024 επένδυσε 5,14 εκατ. ευρώ σε νέο δίκτυο καταστημάτων και στην ενίσχυση των υποδομών logistics. Παράλληλα, συνεχίζεται η ψηφιακή αναβάθμιση των εσωτερικών συστημάτων, με στόχο την ταχύτερη διαχείριση αποθεμάτων και την ακριβέστερη παρακολούθηση των πωλήσεων. Αξιοσημείωτο είναι ότι η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει σταθερά και στην ιδιοκτησία των καταστημάτων της, διαθέτοντας στο τέλος του 2024, 94 ιδιόκτητα καταστήματα σε σύνολο 175, στοιχείο που μειώνει σημαντικά το λειτουργικό κόστος και ενισχύει τη μακροχρόνια ανθεκτικότητα του επιχειρηματικού της μοντέλου.

Διαβάστε επίσης

Mapei Hellas: Επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ και νέο εργοστάσιο στη Βόρεια Ελλάδα

Πλάτη από τους σουπερμαρκετάδες στο «καλάθι» Θεοδωρικάκου

Attica Stores: Πώς έγινε το πιο κερδοφόρο πολυκατάστημα της Ευρώπης