ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σημαντικό βήμα για την εκκίνηση της παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί το χθεσινό πράσινο φως, έστω και με όρους, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, το οποίο περιλαμβάνεται ως προαίρεση στο βασικό έργο Χανιά – Ηράκλειο που έχει αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Υπενθυμίζεται πως η ΜΠΕ έχει ήδη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, ενώ ο Δήμος Κισσάμου ενέκρινε ομόφωνα το περιβαλλοντικό σκέλος του έργου, δίνοντας το «πράσινο φως» για την υλοποίηση μιας σημαντικής υποδομής που θα συμπληρώσει τη μεγάλη παραχώρηση του ΒΟΑΚ.
Τονίζεται πως κατά μήκος της διαδρομής εντοπίζονται 41 αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αυστηρή αρχαιολογική επίβλεψη των εκσκαφών. Ειδικότερα, το έργο διέρχεται από περιοχές έντονου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπως τα Νοπήγεια – Κολένι και ο Δραπανιάς, όπου απαιτείται ιδιαίτερη μέριμνα για την προστασία των ευρημάτων.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται πως έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για την έναρξη της παραχώρησης για το βασικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χιλιομέτρων, καθώς και για την επέκταση προς Κίσσαμο. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για πιθανή διεύρυνση του μετοχικού σχήματος με τη συμμετοχή νέων επενδυτών, με πιθανούς πρωταγωνιστές την ΑΚΤΩΡ και την METLEN.
Ωστόσο, κρίσιμο σημείο παραμένει η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, που αποτελούν προαπαιτούμενο για την έναρξη των εργασιών. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υπογραφή της σύμβασης μέσα στους επόμενους μήνες, με στόχο το τέλος του έτους, ώστε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Η έναρξη των εργασιών τοποθετείται χρονικά στις αρχές του 2026, μετά το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της σύμβασης.
Η εισήγηση προς το ΚΑΣ
Σύμφωνα με την εισήγηση προς το ΚΑΣ, το Υπουργείο Πολιτισμού απέστειλε στο Συμβούλιο όλες τις γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων εισηγείται την κατ’ αρχήν έγκριση της ΜΠΕ, υπό τον όρο ότι η χάραξη θα μετατοπιστεί βορειότερα, ώστε να μην διέρχεται από τον οριοθετημένο αρχαιολογικό χώρο Νοπηγείων – Κολένι, όπου εντοπίζονται αρχαιότητες.
Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κρήτης δεν προβάλλει αντιρρήσεις, αρκεί να διασφαλιστεί η προστασία παραδοσιακών κατασκευών και του αρδευτικού δικτύου, ενώ η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας ζητά να προηγηθεί αυτοψία στις θέσεις όπου έχουν εντοπιστεί σπήλαια και βραχοσκεπές στα τμήματα Μελισσουργείου και Πλατανιά. Τέλος το ΚΑΣ εξετάζει τον φάκελο προκειμένου να αποφανθεί αν η ΜΠΕ θα εγκριθεί υπό τους όρους αυτούς ή αν θα απαιτηθούν επιπλέον τροποποιήσεις στη χάραξη.
Το έργο
Η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, μήκους 30,4 χιλιομέτρων, έχει ενταχθεί ως προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης για το βασικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, που υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το συνολικό ύψος της σύμβασης υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ και έχει διάρκεια 35 ετών.
Η Κίσσαμος αποτελεί πύλη εισόδου για χιλιάδες επισκέπτες και σημείο αναφοράς για κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς όπως το Ελαφονήσι, τα Φαλάσαρνα και η Γραμβούσα. Οι υπάρχουσες οδικές υποδομές κρίνονται εδώ και χρόνια ανεπαρκείς. Το κόστος του νέου έργου εκτιμάται μεταξύ 200 και 250 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του ΒΟΑΚ προσεγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ.
Το υπό μελέτη τμήμα ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο Βαμβακόπουλου και καταλήγει 1,2 χιλιόμετρα πριν από την είσοδο της Κισσάμου. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει τετράιχνη διατομή, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και κεντρική νησίδα.
Στα όρια του Δήμου Κισσάμου προβλέπεται η κατασκευή δύο κόμβων: ενός ανισόπεδου στα Νοπήγεια, σε θέση που δεν επηρεάζει τον θεσμοθετημένο αρχαιολογικό χώρο, και ενός κυκλικού κόμβου στα Καλουδιανά, που θα συνδέεται με την προγραμματισμένη Παράκαμψη Κισσάμου. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή νέων γεφυρών στους ποταμούς Τυφλό και Νοπηγειανό, καθώς και η διαπλάτυνση τμημάτων της Παλαιάς Εθνικής Οδού.
Το έργο θα περιλαμβάνει συνολικά έξι ανισόπεδους και έναν ισόπεδο κόμβο, δέκα γέφυρες, δύο σήραγγες μήκους 1.430 μέτρων, ένα ημιστέγαστρο, 41 ανισόπεδες διαβάσεις και δεκάδες έργα αντιστήριξης. Παράλληλα, προβλέπεται εκτεταμένο δίκτυο παράπλευρων και κάθετων οδών μήκους 31,4 χιλιομέτρων, καθώς και η δημιουργία Κέντρου Ελέγχου Σηράγγων, Κέντρου Λειτουργίας και Συντήρησης και Σταθμού Εξυπηρέτησης Επιβατών.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Christina O: Το πλωτό παλάτι του Ωνάση — Ιστορίες, θρύλοι και αναβιώσεις
- Γιατί βούτηξαν ΟΠΑΠ και τράπεζες, όλο το hot παρασκήνιο με την Metlen, o καπνός στο ΕΒΕΑ, η έκπληξη του Μάκη Σκλαβενίτη, που πήγε ο Παμπούκης, οι νέες business του Βαφειά και ένα QUIZ για το διαζύγιο επιχειρηματία
- Κωστέας – Γείτονας: Πώς θα είναι το πρώτο ιδιωτικό σχολείο που ανοίγει στο Ελληνικό το 2028
- Ο κλάδος των 1,7 τρισ. που απευθύνεται σε γυναίκες και κυβερνάται από άντρες δεν ξέρει τι θέλει
