Ενδιαφέροντα στοιχεία περιλαμβάνει η Ενδιάμεση Έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον Κλάδο της Ελληνικής Ακτοπλοΐας που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.

Επίσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, κάλεσε όλες τις εταιρείες να καταθέσουν υπομνήματα με τις απόψεις τους πάνω στην έκθεση έως και τις 14 Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους. Ακολούθως θα γίνει τηλεδιαβούλευση.

1

Στην ενδιάμεση έκθεση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, επισημαίνει ότι η χωρητικότητα επιβατών της ATTICA GROUP αντιστοιχεί στο 23% της συνολικής χωρητικότητας επιβατών ολόκληρου του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, ενώ η χωρητικότητα επιβατών της SEAJETS στο 14%.

«Εάν ως βάση καταμέτρησης λογισθεί ο στόλος που δραστηριοποιείται σε ακτοπλοϊκές γραμμές μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων, χωρίς δηλαδή τις πορθμειακές γραμμές και τις τοπικές ενδονησιωτικές συνδέσεις, ο οποίος υπολογίζεται σε περίπου 95.755 επιβάτες, το μερίδιο της χωρητικότητας επιβατών της ATTICA GROUP αντιστοιχεί σε 38% και της SEAJETS σε 22%, ήτοι συνολικά οι δύο επιχειρήσεις εκπροσωπούν το 60% της συνολικής χωρητικότητας επιβατών», αναφέρει στην έκθεση της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Όσον αφορά στο κόστος καυσίμου των ακτοπλοϊκών εταιρείων, η έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τονίζει:

«Το κόστος καυσίμων αποτελεί διαχρονικά τη σημαντικότερη δαπάνη του μεταβλητού λειτουργικού κόστους του πλοίου. Επηρεάζεται από τη μεταβλητότητα της χρηματιστηριακής τιμής του πετρελαίου Brent καθώς και από τη συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ δολαρίου, και είναι ανάλογο της ταχύτητας και της απόστασης του δρομολογίου που εκτελεί το πλοίο. Αν και η κατανάλωση καυσίμων, άρα και το σχετικό κόστος προμήθειας για την ακτοπλοϊκή εταιρεία, είναι σε γενικές γραμμές δεδομένη για κάθε πλοίο, υπάρχει η δυνατότητα διαχείρισής της μέσω της οριστικοποιήσεως της ταχύτητας με την οποία ταξιδεύει το πλοίο. Αυτό γιατί η κατανάλωση καυσίμων είναι συνάρτηση της ταχύτητας του πλοίου, ελαχιστοποιείται σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο ταχύτητας, και αυξάνεται κατακόρυφα όταν η ταχύτητα αυξομειώνεται. Συνεπώς, οι ακτοπλοϊκές μεταφορικές υπηρεσίες, όταν περιλαμβάνουν συχνές στάσεις, παρουσιάζουν μεγάλες καταναλώσεις καυσίμων και υψηλό σχετικό κόστος»

Σύμφωνα με την έκθεση, η πλειοψηφία των πλοίων του ελληνικού στόλου αποτελείται από Ro-Ro επιβατηγάοχηματαγωγά (Ε/Γ-Ο/Γ), τα οποία αντιπροσωπεύουν το 74% του στόλου, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία του σχεδιασμού Roll-on/Roll-off στην κάλυψη των απαιτήσεων για συνδυασμένη μεταφορά επιβατών και οχημάτων.

Παράλληλα, τα συμβατικά πλοία εξακολουθούν να κυριαρχούν (82%) έναντι των ταχυπλόων (18%) που ενσωματώνουν προηγμένες τεχνολογίες ναυπήγησης, όπως πολλαπλές γάστρες (π.χ. καταμαράν), ελαφριά 30 / 106 σύνθετα υλικά κ.α., γεγονός που υποδεικνύει ότι ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος υστερεί στην ενσωμάτωση των τεχνολογικών εξελίξεων στο ναυπηγικό σχεδιασμό.

Η υστέρηση αυτή της ελληνικής ακτοπλοΐας στην ενσωμάτωση τεχνολογικών μεταβολών φαίνεται πιο χαρακτηριστικά από την ουσιαστικά πλήρη απουσία νεότερων τεχνολογικών εφαρμογών που αφορούν στη χρήση καθαρών μορφών ενέργειας (ηλεκτροκίνηση, LNG, κυψέλες καυσίμου, υβριδικά συστήματα πρόωσης) που αποτελούν και τη βάση για τη μετάβαση στην πράσινη ακτοπλοΐα του μέλλοντος.

Συνολικά, οι εταιρείες παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία σε χωρητικότητα, ηλικία, μήκος και ταχύτητα στόλου, αντανακλώντας τις διαφορετικές ανάγκες και προτεραιότητες κάθε εταιρείας/ομίλου ανάλογα με τον εάν εξυπηρετεί πορθμειακές γραμμές, τοπικές ενδονησιωτικές συνδέσεις ή ακτοπλοϊκές γραμμές μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων.

 Για παράδειγμα, οι εταιρείες/όμιλοι που δραστηριοποιούνται σε πορθμειακές γραμμές έχουν μικρότερα σε μήκος και ταχύτητα πλοία, οι εταιρείες/όμιλοι που δραστηριοποιούνται σε ακτοπλοϊκές γραμμές μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων διαθέτουν στόλο γρηγορότερων και μεγαλύτερων σε μήκος πλοίων.

Οι μεγάλες εταιρείες/όμιλοι που ξεχωρίζουν και κυριαρχούν με το μέγεθος του στόλου τους στην ακτοπλοΐα είναι η ATTICA GROUP και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται υπό το σήμα/

Ο όμιλος ATTICA έχει έναν στόλο ο οποίος περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα «SUPERFAST FERRIES», «BLUE STAR FERRIES», «HELLENIC SEAWAYS» και «ANEK LINES».

Ο συνολικός ακτοπλοϊκός της στόλος αριθμεί πλέον των 43 πλοίων, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, τα 13 είναι ταχύπλοα και τα 2 φορτηγά – οχηματαγωγά πλοία. Τα πλοία του ομίλου δραστηριοποιούνται σε διεθνείς πλόες στις γραμμές της Ιταλίας και κυρίως σε ελληνικές γραμμές συνδέοντας λιμάνια της ηπειρωτικής χώρας (Πειραιά, Ραφήνα, Βόλο) με τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη, τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, του Αργοσαρωνικού και τις Βόρειες Σποράδες. Το μεταφορικό έργο το 2023 ανήλθε σε 6,49 εκατ. επιβάτες (6,09 εκατ. επιβάτες το 2022), 1,04 εκατ. Ι.Χ. οχήματα (1,01 εκατ. Ι.Χ. οχήματα το 2022) και 0,42 εκατ. φορτηγά οχήματα (0,41 εκατ. φορτηγά οχήματα το 2022) ενώ τα δρομολόγια των πλοίων του ομίλου αυξήθηκαν κατά 8,7 % σε σχέση με τη χρήση 2024 .

Η SEAJETS διαθέτει στόλο 29 πλοίων, εκ των οποίων 24 ταχύπλοα και 5 συμβατικά. Διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων τα οποία τα χρησιμοποιεί μόνο κατά την υψηλή περίοδο ζήτησης, την τουριστική περίοδο, προσαρμόζοντας τα δρομολόγιά της στις γραμμές, κυρίως, του Πειραιά με τις Κυκλάδες.

Σε επίπεδο στόλου, ως μεσαίες εταιρείες με ιδιοκτησία και διαχείριση περισσότερων των τριών (3) πλοίων, κατατάσσονται 17 εταιρείες ή/και επιχειρηματικοί όμιλοι.

Μεταξύ αυτών είναι οι εταιρείες/όμιλοι MINOAN LINES, FAST FERRIES, LEVANTE FERRIES, GOLDEN STAR FERRIES και AEGEAN FLYING DOLPHINS, που δραστηριοποιούνται σε κύριες ακτοπλοϊκές γραμμές, με συμβατικά και ταχύπλοα πλοία, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ο όμιλος της MINOAN LINES ανήκει στον ιταλικό όμιλο GRIMALDI, διαθέτει τέσσερα πλοία και δραστηριοποιείται κυρίως στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο και στη γραμμή της Αδριατικής και εποχικά στις Κυκλάδες.

 Η FAST FERRIES ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη το 1989 και διαθέτει στόλο τριών πλοίων συμβατικού τύπου και ενός ταχυπλόου. Δραστηριοποιείται στις γραμμές Ραφήνα – Άνδρο – Τήνο – Μύκονο και Πειραιά – Σύρο – Μύκονο – Νάξο ενώ από το καλοκαίρι του 2023, με το ταχύπλοο πλοίο της υλοποιεί το δρομολόγιο Πειραιά – Σύρο – Μύκονο – Πάρο – Ίο – Σαντορίνη – Ηράκλειο Κρήτης.

Η LEVANTE FERRIES, συμφερόντων κ. Γιώργου Θεοδόση, δημιουργήθηκε το 2015 και έχει έξι συμβατικά πλοία τα οποία είναι δρομολογημένα στις γραμμές Κυλλήνης – Ζακύνθου – Κεφαλλονιάς – Ιθάκης.

Η GOLDEN STAR FERRIES έχει τέσσερα (4) πλοία, εκ των οποίων τα δύο (2) είναι συμβατικά και τα δύο (2) ταχύπλοα. Δραστηριοποιείται στις Κυκλάδες στις γραμμές Ραφήνα – Άνδρο – Τήνο – Μύκονο, Ραφήνα – Πάρο – Τήνο – Μύκονο και Ραφήνα –Τήνο – Μύκονο – Πάρος – Ίο – Θήρα.

Η AEGEAN FLYING DOLPHINS είναι μια ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με έδρα τον Πειραιά, η οποία, από το 2007, εκτελεί δρομολόγια με τρία (3) επιβατηγά υδροπτέρυγα πλοία μεταξύ της ηπειρωτικής Ελλάδας και των νησιών των Σποράδων και του Αργοσαρωνικού.

Οι εταιρείες/όμιλοι/κοινοπραξίες KERKYRA LINES, KERKYRA SEAWAYS, ANETH FERRIES, THASSOS SEAWAYS, THASSOS FERRIES και TSOKOS LINES δραστηριοποιούνται κυρίως με συμβατικά πλοία σε πορθμειακές γραμμές.

Η KERKYRA LINES ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία το 2010, εισάγοντας το πρώτο πλοίο της στη γραμμή Κέρκυρα – Ηγουμενίτσα και σήμερα έχει καθιερωθεί ως την κυρίαρχη εταιρεία με τον μεγαλύτερο στόλο σε πλοία και χωρητικότητα στην Κέρκυρα.

Η KERKYRA SEAWAYS δραστηριοποιείται στην γραμμή Κέρκυρα – Ηγουμενίτσα για πάνω από 50 και σήμερα διαθέτει ένα στόλο πέντε (5) πλοίων.

 H ANETH FERRIES (ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΑΣΟΥ) ιδρύθηκε το έτος 1974 από Θάσιους κυρίως μετόχους ως πολυμετοχική. Σήμερα διαθέτει τέσσερα (4) μικρής ηλικίας πλοία που εξυπηρετούν το πορθμείο Κεραμωτής – Θάσου.

Η THASSOS SEAWAYS είναι μία ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, συνέχεια οικογενειακής επιχείρησης που ιδρύθηκε την δεκαετία του 1940, που δραστηριοποιείται με επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία στα πορθμεία Κεραμωτής – Θάσου και Καβάλας – Πρίνου.

Η THASSOS FERRIES είναι ελληνική οικογενειακή επιχείρηση που ιδρύθηκε το 1971 και συνδέει το νησί της Θάσου με τα λιμάνια της Καβάλας και της Κεραμωτής.

Η TSOKOS LINES ιδρύθηκε από την οικογένεια Τσώκου το 2004 και δραστηριοποιείται σε πορθμειακές γραμμές όπως στις γραμμές Πέραμα – Παλούκια, Ωρωπός – Ερέτρια, Αρκίτσα – Αιδηψός και Ρίο – Αντίρριο.

Οι εταιρείες/όμιλοι/κοινοπραξίες SARONIC FERRIES, ANENDYK SEAWAYS, ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΕ, DODEKANISOS SEAWAYS και IONIAN SEA FERRIES εκτελούν τοπικά δρομολόγια.

Η SARONIC FERRIES είναι ένα κοινοπρακτικό σχήμα που αποτελείται από στόλο πέντε πλοίων των εταιρειών SARONIC, 2WAYFERRIES και NOVA FERRIES. Η SARONIC FERRIES αποτελεί ισχυρή δύναμη στον Αργοσαρωνικό, συνδέοντας με καθημερινά δρομολόγια τον Πειραιά με την Αίγινα, το Αγκίστρι, τον Πόρο και τα Μέθανα.

 Η ANENDYK SEAWAYS (Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Νότιο-Δυτικής Κρήτης) είναι μια ναυτιλιακή εταιρεία που ιδρύθηκε το 1983 και εξυπηρετεί με πέντε πλοία τις ακτές της νοτιοδυτικής Κρήτης με δρομολόγια προς προορισμούς όπως η Αγία Ρουμέλη, η Χώρα Σφακίων, το Λουτρό, η Γαύδος, η Παλαιόχωρα και η Σούγια.

 Η ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΕ είναι θυγατρική της AΤΗΟS G.R. HOLDINGS LTD η οποία ανήκει στον κυπριακό όμιλο εταιρειών LΑVAR SHIPPING COMPANY LIMITED / RPT HOLDINGS LIMITED.

Το δυναμικό της εταιρείας αποτελείται από εννιά πλοία, δύο επιβατηγά – οχηματαγωγά, ένα φορτηγό – οχηματαγωγό, τέσσερα επιβατηγά – δρομολογιακά και δύο θαλάσσια ταξί. Δραστηριοποιείται τοπικά στην εξυπηρέτηση του Αγίου Όρους.

Η DODEKANISOS SEAWAYS είναι ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία που δραστηριοποιείται, με δύο ταχύπλοα καταμαράν και ένα συμβατικό επιβατηγό – οχηματαγωγό, στις θαλάσσιες συγκοινωνίες των νησιών της Δωδεκανήσου (Νοτιοανατολικό Αιγαίο) Ρόδο, Σύμη, Πανορμίτη Σύμης, Κω, Κάλυμνο, Λέρο, Λειψούς, Πάτμο, Αγαθονήσι, Καστελλόριζο, Χάλκη, Τήλο, Νίσυρο, Αρκιούς, Αστυπάλαια και των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, Σάμο, Ικαρία και Φούρνους.

Η IONIAN SEA FERRIES είναι κοινοπραξία πέντε επιβατικών οχηματαγωγών πλοίων που εκτελούν δρομολόγια στην Κεφαλονιά ενώνοντας το Αργοστόλι με το Ληξούρι. Την καλοκαιρινή περίοδο εκτελεί και δρομολόγιο από την Κεφαλονιά στην Ζάκυνθο.

Τέλος, από τις μεσαίες εταιρείες/επιχειρηματικούς ομίλους, η CRETA CARGO LINES, η οποία ιδρύθηκε το 2013, διαθέτει έναν στόλο τριών (3) φορτηγών – οχηματαγωγών (Φ/Γ-Ο/Γ) πλοίων μεταφέροντας επιβατικά και φορτηγά οχήματα καθώς και κάθε είδους εξειδικευμένο και επικίνδυνο φορτίο από τα λιμάνια του Πειραιά και του Λαυρίου με τα νησιά του κεντρικού και βορείου Αιγαίου (Ικαρία, Σάμο, Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο), των Σποράδων (Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο), τις Κυκλάδες (Σύρο, Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Σαντορίνη), των Δωδεκανήσων (Κω, Ρόδο) και της Κρήτης (Ρέθυμνο και Χανιά).

 

Διάρθρωση στόλου ελληνικής ακτοπλοΐας δρομολογιακής περιόδου 2024 – 2025 ανά εταιρεία/επιχειρηματικό όμιλο/κοινοπραξία
Α/Α Εταιρείες Συμβατικά Ταχύπλοα Φορτηγά Σύνολο Πλοίων
1ATTICA GROUP1911232
2SEAJETS52126
3KERKYRA LINES10111
4THASSOS FERRIES88
5TSOKOS LINES347
6ANETH FERRIES66
7ANENDYK SEAWAYS55
8KERKYRA SEAWAYS55
9LEVANTE FERRIES55
10SARONIC FERRIES55
11IONIAN SEA FERRIES55
12FAST FERRIES314
13GOLDEN STAR FERRIES224
14THASSOS SEAWAYS44
15ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΕ314
16AEGEAN FLYING DOLPHINS33
17CRETA CARGO LINES33
18DODEKANISOS SEAWAYS123
19MINOAN LINES213
20LEFKIMMI LINES22
21OLYMPIAN FERRIES22
22TRITON FERRIES22
23ZANTE FERRIES22
24ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ Ι ΝΕ22
25ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ ΝΕ22
26ΑΝΕ ΚΑΛΥΜΝΟΥ22
27ΑΝΕ ΜΑΣΤΙΧΑΡΙ22
28ΑΝΜΑΡ ΝΕ22
29ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΝΕ22
30ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ ΝΕ22
31ΜΙΚΡΟ ΑΘΩΣ ΝΕ22
32ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ ΙΚΕ112
33ΝΗΣΟΣ ΘΑΣΟΣ ΝΕ22
34ΠΟΡΘΜΕΙΑ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ ΝΕ22
35ΡΗΝΕΙΑ ΝΕ22
36HYDRA LINES ΝΕ22
37BROUFAS VESSELS22
38SAOS FERRIES22
Λοιπές εταιρείες ενός πλοίου10972118
Σύνολο237548299

Διαβάστε επίσης

Saos Ferries: Αναζητά εξειδικευμένο προσωπικά για την συντήρηση των πλοίων της

Με δωρεά του Σταύρου Γ. Λιβανού το άγαλμα του ναυτικού στην Κάλυμνο

Ο Κωστής Ι. Φραγκούλης, νέος πρόεδρος του International Propeller Club