• Business

    Αττική Οδός: «Κλειδώνει» για τις 17 Ιουλίου η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Για τις 17 Ιουλίου «κλειδώνει» και επίσημα η υποβολή των δεσμευτικών για νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ, που τρέχει τον διαγωνισμό, δε διατίθεται να δώσει νέα παράταση.

    Προσθέτουν, δε, ότι δεν υπάρχει ο κίνδυνος να δοθεί παράταση προκειμένου ο νέος υπουργός υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, να χρειαστεί να μελετήσει το project, καθώς έχει πολύ γνώση της πορείας του διαγωνισμού. Σημειώνεται ότι κ. Σταΐκουρας ως τέως υπουργός οικονομικών προΐστατο του Υπερταμείου στο οποίο ανήκει το ΤΑΙΠΕΔ και επομένως είχε διαρκή ενημέρωση για τους διαγωνισμούς που είχε αναλάβει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.

    Το παραπάνω σημαίνει ότι ο διαγωνισμός θα οδεύσει στο άμεσο μέλλον προς το τελικό του στάδιο, δηλαδή την υποβολή των προσφορών και την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή στο αμέσως επόμενο διάστημα.

    Υπενθυμίζεται ότι στόχος του ΤΑΙΠΕΔ με διευθύνοντα σύμβουλο το Δημήτριο Πολίτη είναι να έχει επιλεγεί ο ανάδοχος για τον οδικό άξονα και να πάρει το πράσινο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή, αλλά και να υπογραφεί η σχετική σύμβαση πριν από το φθινόπωρο του 2024.

    Αυτό συμβαίνει καθώς η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis λήγει εκείνη την περίοδο και η επιστροφή της Αττικής Οδού με το πέρας της ισχύουσας σύμβασης δεν αποτελεί βιώσιμη λύση.

    Ο διαγωνισμός

    Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη μητέρα των παραχωρήσεων βγήκε στον αέρα από τα τέλη του περσινού Ιανουαρίου και τέσσερις μήνες αργότερα ανακοινώθηκαν τα οκτώ σχήματα που διεκδικούν το έργο, τα οποία έχουν μείνει μέχρι σήμερα τα ίδια και αναμένεται να φανεί εάν θα υπάρξουν αλλαγές μέσω αποχωρήσεων, προσθήκης νέων εταιριών στα υφιστάμενα σχήματα ή ακόμα και συγχωνεύσεις.

    Πρόκειται για τη μεγαλύτερη παραχώρηση που δημοπρατείται αυτή την περίοδο και εκτός από τους μεγάλους εγχώριους ομίλους έχει μαγνητίσει και διεθνή funds με «βαθιές τσέπες».

    Αναλυτικότερα οι οκτώ μνηστήρες είναι εξής:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμαχεί με το αυστραλιανό Fund First Sentier
    • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους. Αρχικά είχαν συμμαχήσει με το γαλλικό Fund Ardian, αλλά αυτό αποχώρησε και στη θέση του βρέθηκε η γαλλική Meridiam.
    • Η Intrakat που εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» ενώνοντας τις δυνάμεις της με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCo και πρόσφατα αύξησε τη συμμετοχή της στο σχήμα (ανέρχεται στο 49%)
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αυστραλούς της Macquarie
    • Ο όμιλος Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα
    • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
    • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο
    • Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF

    Οι παρατάσεις

    Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει λάβει τρεις παρατάσεις για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, καθώς η διοίκησή του Ταμείο είχε εγκλωβιστεί σε έναν κυκεώνα δικών του επιλογών για την Αττική Οδό, πολιτικών εξελίξεων και αποφάσεων που αφορούσαν την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων.

    Ως αρχική ενδεικτική ημερομηνία είχαν οριστεί τα τέλη Φεβρουαρίου, αλλά στη συνέχεια δόθηκε η πρώτη παράταση για τις 29 Μαΐου. Η εξέλιξη αυτή ήταν το αποτέλεσμα της καθυστέρησης του ΤΑΙΠΕΔ να παραδώσει στα ενδιαφερόμενα σχήματα το τελικό κείμενο της νέας σύμβασης, αλλά και ανησυχίας που υπήρχε λόγω της ανόδου των επιτοκίων δανεισμού για το τελικό τίμημα της παραχώρησης, το οποίο είχε εκτιμηθεί ότι θα ξεπεράσει τα 2 δισ. Ευρώ.

    Επιπλέον, έπρεπε να λυθεί και το ζήτημα των διοδίων, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ σε μία προσπάθεία του να περιορίσει τον κυκλοφοριακό κορεσμό του οδικού άξονα είχε προτείνει ένα σχέδιο για κυμαινόμενες τιμές ανάλογα με την ώρα εισόδου. Εν τέλει με πολιτική απόφαση της τότε ηγεσίας του υπουργείου υποδομών αποφασίστηκε η νέα τιμή να οριστεί στα 2,5 ευρώ από τα 2,8 ευρώ αρχής γενομένης από το φθινόπωρο του 2024.

    Η δεύτερη παράταση για τις 10 Ιουλίου οφείλεται στο γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να αποφασίσει για τον προτιμητέο επενδυτή μία εβδομάδα ύστερα από τις εκλογές του Μαΐου και το επικρατέστερο σενάριο ήταν ότι δε θα έχει σχηματιστεί κυβέρνηση, όπως και έγινε.

    Η τελευταία παράταση που δόθηκε ήταν ολιγοήμερη και η καταληκτική ημερομηνία μετακινήθηκε για τις 17 Ιουλίου, καθώς τα ενδιαφερόμενα σχήματα ζήτησαν παραπάνω χρόνο για να μελετήσουν το ογκώδες κείμενο της νέας σύμβασης, το οποίο ξεπερνάει τις 700 σελίδες. Σύμφωνα με τα όσα είχαν διαρρεύσει το κείμενο τους είχε δοθεί στα τέλη Ιουνίου και ήταν αρκετές οι φωνές που ζητούσαν περισσότερο χρόνο για καλύτερη προετοιμασία.

    Διαβάστε επίσης:

    Εξάρχου (Intrakat): Το 2023 το break-even, μέρισμα από το 2024 – Αυξάνουμε τη συμμετοχή μας στο σχήμα διεκδίκησης της Αττικής Οδού

    Αττική Οδός: Πώς ξετυλίγεται το κουβάρι των παρατάσεων για τον μεγαλύτερο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ



    ΣΧΟΛΙΑ