• Business

    Αττική Οδός: Πώς ξετυλίγεται το κουβάρι των παρατάσεων για τον μεγαλύτερο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Χρήστος Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Χρήστος Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου)


    Γεφύρι της Άρτας είναι ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό, καθώς οδεύει προς ακόμα μία παράταση, την τρίτη κατά σειρά, για την υποβολή των δεσμευτικών από τα οκτώ ενδιαφερόμενα σχήματα που προετοιμάζονται από τον Μάιο του 2022.

    Η απόφαση αυτή ελήφθη ύστερα από το προχθεσινό Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, στο οποίο συζητήθηκε το ζήτημα της πορείας του διαγωνισμού της Αττικής Οδού και δόθηκε ολιγοήμερη παράταση, η οποία σύμφωνα με πηγές της αγοράς αναμένεται να είναι επαρκής.

    Επομένως, οι μνηστήρες της μητέρας των παραχωρήσεων θα έχουν στη διάθεσή τους επτά επιπλέον ημέρες, δηλαδή έως τις 17 Ιουλίου, για να μελετήσουν το τελικό κείμενο της σύμβασης και να υποβάλουν τις προσφορές τους.

    Σημειώνεται ότι, όπως είχε γράψει το mononews από την Τρίτη, υπήρξαν πιέσεις εκ μέρους των σχημάτων για να δοθεί η παράταση αυτή, ενώ πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι επρόκειτο για ένα σχεδόν καθολικό αίτημα, καθώς το ζητούσαν όλα τα σχήματα πλην ενός.

    Η εξέλιξη αυτή εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ διαχειρίζεται το σημαντικότερο asset που δημοπρατεί, καθώς οι διαδοχικές παρατάσεις δημιουργούν σύγχυση στην αγορά και κυρίως στους ξένους επενδυτές.

    Αυτό συμβαίνει καθώς από τη μία πλευρά το ΤΑΙΠΕΔ προσπαθούσε να τρέξει τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, ενώ από την άλλη καθυστερεί να καταλήξει σε σημαντικά ζητήματα όπως η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων.

    Από την άλλη πλευρά δίνει σχετικά λίγο χρόνο στα ενδιαφερόμενα σχήματα για να προετοιμάσουν τις προσφορές τους, καθώς το τελικό κείμενο δόθηκε στις εταιρείες πριν από λίγες ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι τα σχήματα είχαν λίγο παραπάνω από ένα μήνα για να μελετήσουν το ογκώδες κείμενο της σύμβασης, το οποίο, όπως έχει αναφέρει ουκ ολίγες φορές ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, ξεπερνά τις 700 σελίδες.

    Το ιστορικό των παρατάσεων

    Το κουβάρι των παρατάσεων για την Αττική Οδό ξεκίνησε να ξετυλίγεται από το φθινόπωρο του περασμένου έτους, όταν ο Δημήτρης Πολίτης είχε αναφέρει ότι θα μετατεθεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών εντός του Α΄ Εξαμήνου του 2023. Εν τέλει αποφασίστηκε ότι η νέα ενδεικτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών ήταν 29η Μαΐου.

    Υπενθυμίζεται ότι τότε ήταν η περίοδος που είχε έρθει στο προσκήνιο το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για κλιμακωτά διόδια στην Αττική Οδό ανάλογα με την ώρα εισόδου των οχημάτων στον οδικό άξονα. Εν τέλει, το υπουργείο υποδομών και μεταφορών με πολιτική απόφαση όρισε την τιμή των νέων διοδίων στα 2,5 ευρώ έναντι των 2,8 ευρώ που είναι σήμερα.

    Ωστόσο, ούτε και τη 29 Μαΐου υποβλήθηκαν οι προσφορές, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορούσε να προβλέψει τις εθνικές εκλογές της 21 Μαΐου. Επιπλέον, τα σχήματα δεν είχαν λάβει το τελικό κείμενο της σύμβασης και για αυτό το λόγο δόθηκε μία νέα παράταση για τις 7 Ιουλίου, όπου το εκλογικό τοπίο θα είχε ξεκαθαρίσει.

    Εν τούτοις, μετά τις εκλογές και πιο συγκεκριμένα ύστερα από την παράδοση της σύμβασης στα σχήματα, δηλαδή τη 1η Ιουνίου, ξεκίνησαν οι πιέσεις από σχεδόν όλους τους ενδιαφερόμενους οι οποίοι πέτυχαν την ολιγοήμερη παράταση που επιδίωκαν.

    Ποιοι διεκδικούν το έργο

    Οι μνηστήρες της χρυσοτόκου όρνιθας της Αττικής Οδού, προέρχονται από την Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αυστραλία. Σε αυτούς συγκαταλέγονται μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστές, αλλά και διεθνή Funds και εταιρείες που έχουν σημαντική εμπειρία στη διαχείριση μεγάλων αυτοκινητοδρόμων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό

    Αναλυτικότερα, οι συσχετισμοί των μνηστήρων με τα μέχρι στιγμής δεδομένα διαμορφώνονται ως εξής:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμαχεί με το αυστραλιανό Fund First Sentier
    • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους. Αρχικά είχαν συμμαχήσει με το γαλλικό Fund Ardian, αλλά αυτό αποχώρησε και στη θέση του βρέθηκε η γαλλική Meridiam.
    • Η Intrakat που εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» ενώνοντας τις δυνάμεις της με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCo
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αυστραλούς της Macquarie
    • Ο όμιλος Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα
    • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
    • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο
    • Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF

    Διαβάστε επίσης

    ΤΑΙΠΕΔ: Νέα παράταση για το διαγωνισμό της Αττικής Οδού – Πλήρης επιβεβαίωση mononews

    Intracom Properties: Υποχρεωτική Δημόσια Πρόταση για την Κλουκίνας-Λάππας – Στο 1 ευρώ/μετοχή το τίμημα

    Τζον Κατσιματίδης: O Έλληνας κροίσος που θέλει να αγοράσει το CNN

    ──────────────────

    Εκλογές 2023



    ΣΧΟΛΙΑ