• Business

    Cosco: Καμία υποχώρηση στο master plan του ΟΛΠ – Υποβάλλει ξανά το σχέδιο στην ΕΣΑΛ χωρίς τροποποίηση

    Το αφεντικό της Cosco, Fu Cheng Qiu, ή αλλιώς «Κάπταιν Fu»


    Αποφασισμένη να πετύχει την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου (master plan) για τον ΟΛΠ στο σύνολό του είναι η Cosco. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κινέζικη εταιρεία ετοιμάζεται, μέσα στις επόμενες μέρες, να υποβάλει εκ νέου το περιβόητο σχέδιο στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), χωρίς καμία τροποποίηση.

    «Η ουσία και το σύνολο των έργων θα παραμείνουν ίδια», επισημαίνουν πηγές που απηχούν τις απόψεις της Cosco.

    Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως οι Κινέζοι θα εξαντλήσουν κάθε μέσο, προκειμένου να πείσουν την ΕΣΑΛ για τη χρησιμότητα και τα οφέλη των επενδύσεων που απορρίφθηκαν καθώς θεωρούν ότι η απόρριψή τους δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένη.

    Ενδεικτικά αναφέρουν πως για τη δημιουργία του logistics center στον Πειραιά, η οποία απερρίφθη με την αιτιολογία πως δεν συνάδει με το γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας, γνωστός επιχειρηματίας με συμφέροντα στο Θριάσιο υποστήριξε δημόσια πως μια τέτοια επένδυση όχι μόνο δεν θα είναι ανταγωνιστικό προς το Θριάσιο, αλλά μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά.

    Υπενθυμίζεται πως ανάμεσα στις επενδύσεις που απορρίφθηκαν από την ΕΣΑΛ ήταν η κατασκευή δυο κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων (car terminal), η ανέγερση νέου πεντάστερου ξενοδοχείου και η δημιουργία εμπορικού κέντρου μέσα στον επιβατηγό σταθμό κρουαζιέρας

    Το master plan, από την πρώτη στιγμή που δόθηκε στη δημοσιότητα στις αρχές του 2018, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Επιχειρηματικοί φορείς του Πειραιά έσπευσαν να το χαρακτηρίσουν απειλή για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και εξέφρασαν φόβους πως η οικονομική ανάπτυξη που θα επιτευχθεί αντί να διαχυθεί στην πόλη, θα περιχαρακωθεί στα όρια του λιμανιού με μοναδικό κερδισμένο την κινέζικη Cosco.

    Παρά τις παρασκηνιακές διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν όλους τους προηγούμενους μήνες ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον Οργανισμό δεν κατέστη εφικτό να υπάρξει συμβιβασμός. Συνολικά, έξι διαφορετικά σχέδια υπέβαλε ο ΟΛΠ στις αρμόδιες υπηρεσίες που επεξεργάζονταν το σχέδιο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτούμενες προδιαγραφές, χωρίς αποτέλεσμα.

    Οι Κινέζοι είχαν καταστήσει σαφές προς όλες τις πλευρές πως επιθυμούν την έγκριση του master plan στο σύνολό του και πως δεν πρόκειται να δεχθούν τίποτα λιγότερο, όπως το «σπάσιμό» του σε υποχρεωτικές και προαιρετικές και την υλοποίησή του σε δυο διαφορετικές φάσεις καθώς τις θεωρούν κομβικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων τους.

    Μάλιστα, προκειμένου να εξασφαλίσουν την έγκριση του master plan στην ολότητά του, πρότειναν να αναλάβουν οι ίδιοι την υλοποίηση έργων αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα στηρίξουν την τοπική οικονομία και κοινωνία.

    Ειδικότερα, η Cosco δεσμεύθηκε να αναλάβει την ανάπλαση και κατασκευή πεζοδρόμων, οι οποίοι θα οδηγούν τους τουρίστες που θα αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια προς το κέντρο της πόλης καθώς επίσης να χρηματοδοτήσει αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις σε εγκαταλελειμμένα κτήρια, οι οποίες θα βελτιώσουν την αισθητική εικόνα της πόλης του Πειραιά.

    Παράλληλα, δεσμεύθηκε να παραχωρήσει ένα συγκεκριμένο αριθμό καταστημάτων στο εμπορικό κέντρο (mall) που θα δημιουργηθεί στις εγκαταστάσεις του επιβατηγού σταθμού κρουαζιέρας, έναντι χαμηλού μισθώματος, σε μια προσπάθεια να καθησυχάσεις τις ανησυχίες των επαγγελματιών της περιοχής. Κινήσεις που όπως όλα δείχνουν δεν στάθηκαν ικανές να εξασφαλίσουν την θετική απόφαση της ΕΣΑΛ.

    Προσφυγή στη Διαιτησία για το 16% του ΟΛΠ

    Στο μεταξύ, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο προσφυγής της Cosco στη Διαιτησία, για την ταχύτερη μεταβίβαση του υπόλοιπου 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, που έχει προπληρώσει ήδη από το 2016, πριν από το 2021.

    Πηγές προσκείμενες στην Cosco πάντως ξεκαθαρίζουν πως η προσφυγή στη Διαιτησία σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως μέσο πίεσης για την έγκριση του master plan και πως πρόκειται για δυο διαφορετικά ζητήματα.

    Υπενθυμίζεται πως βάση των όρων της σύμβασης παραχώρησης, η μεταβίβαση του 16% θα γίνει μετά την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων που περιλαμβάνει το master plan. Έτσι, όσο καθυστερεί η υλοποίηση των επενδύσεων τόσο θα καθυστερεί και η μεταβίβαση του ποσοστού και μαζί τα μερίσματα που απορρέουν από αυτό. Τα οποία δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα καθώς με βάση το προτεινόμενο μέρισμα για το 2018, στο 16% του μετοχικού κεφαλαίου αντιστοιχεί ποσό 1,69 εκατ. ευρώ).

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Εγκρίθηκε… κατά το ήμισυ το master plan του ΟΛΠ

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πώς επηρεάζουν τα funds την αγορά των επαγγελματικών ακινήτων

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ημερίδα για τη βιομηχανία: Ο διάλογος για να γεφυρωθεί το χάσμα ξεκίνησε με… σπόντες



    ΣΧΟΛΙΑ