array(0) {
}
        
    
Menu
0.26%
Τζίρος: 160.50 εκατ.

Eli Lilly: Η πρώτη φαρμακοβιομηχανία που φτάνει το $1 τρισ.

Winners & Losers
Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του Σεπτεμβρίου

Το mononews.gr παρουσιάζει κάθε μήνα το προφίλ των Winners & Losers.

Των κερδισμένων και των χαμένων του μήνα που πέρασε από την πολιτική και την επιχειρηματική σκηνή.

Έτσι για τον μήνα Σεπτέμβριο του 2025, η ομάδα του mononews.gr θεωρεί ότι οι κερδισμένοι και χαμένοι του μήνα είναι οι εξής:

 

Κερδισμένοι

Κυριάκος Πιερρακάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Αλέξανδρος Εξάρχου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR

Ελένη Βρεττού, Διευθύνουσα Σύμβουλος της CrediaBank

Σταύρος Παπασταύρου, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Ευτύχης Βασιλάκης, Πρόεδρος της Aegean

Λώρα Τσουκαλά, Interior Designer και Διευθύντρια της Stefanidou Tsoukala Gallery

 

Χαμένοι

Παναγιώτης Τσινάβος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κρι Κρι

Γεράσιμος Σκλαβενίτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης

John Nason, Διευθύνων Σύμβουλος της Pharmathen

Πόπη Σεμερτζίδου, Η αγρότισσα με τη Ferrari

Πύρρος Δήμας, Χρυσός Ολυμπιονίκης

Comments

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Από την αντιμετώπιση του δημογραφικού, στις φοροελαφρύνσεις για όλους, έως και την πάταξη της φοροδιαφυγής. Ο αεικίνητος «τσάρος» της οικονομίας λαμβάνει συνεχώς τα εύσημα από εγχώριους και διεθνείς αξιωματούχους για τις μεταρρυθμίσεις που δρομολογεί ασταμάτητα, μήνα με το μήνα, όπως προ ημερών από την Ευρωπαία Εισαγγελέα Λάουρα Κοβέσι, η οποία ανέφερε πως την εντυπωσίασε ο κ. Πιερρακάκης για «κατάλαβε αμέσως τι κάνουμε».

Ο Υπουργός Οικονομικών διαχειρίζεται παράλληλα, πολλούς τομείς: την πάταξη της φοροδιαφυγής, με την πρόσφατη μεγάλη επιτυχία της ΑΑΔΕ για το λιμάνι του Πειραιά στο πλαίσιο της επιχείρησης «Καλυψώ», τη ριζική αναμόρφωση της φορολογίας, τις διαβουλεύσεις για την τελευταία αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης, τον σχεδιασμό του νέου προϋπολογισμού για το 2026.

Μικροοικονομία και μακροοικονομία στις δυο πλευρές του γραφείου του, κάτι που δύσκολα κάποιος στο παρελθόν μπορούσε να «τρέξει» σε παράλληλο χρόνο.

Με ιδιαίτερη προσοχή προχωρά και τον τελικό σχεδιασμό για τα κονδύλια του ΤΑΑ. Η απένταξη έργων και μεταρρυθμίσεων και η αξιοποίηση κάθε ευρώ των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων, φαίνεται πως αποτελεί τη Νο1 προτεραιότητά του. Άλλωστε, η χώρα μας έχει στηρίξει ένα σημαντικό μέρος της ανάπτυξης (που ήδη κινείται σε υψηλότερα επίπεδα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο) στην ώθηση που δίνουν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Παράλληλα, ζητά και την επιστροφή κονδυλίων που κάποιοι έλαβαν παράνομα: όπως τα 40 εκατ. ευρώ για τα «Σπιτάκια Ανακύκλωσης» από τις περιφέρειες της Αθήνας, της Κρήτης και της Πελοποννήσου.

Από την άλλη πλευρά, το βλέμμα του παραμένει στραμμένο και στα θέματα της καθημερινότητας. «Σχεδιάζουμε ξανά τη φορολογία στην Ελλάδα» είχε σημειώσει χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης όταν ανακοινώθηκε το πλέγμα των φοροελαφρύνσεων που είχε σχεδιάσει σε συνεργασία με το υπόλοιπο οικονομικό επιτελείο επί μήνες.

Αυτό που εμπνεύστηκε στην πράξη, ήταν η πλήρης αναμόρφωση του φορολογικού μοντέλου, με έμφαση στη μεσαία τάξη, αλλά κυρίως στις οικογένειες με παιδιά. Άλλωστε, ο ίδιος έχει μια «εμμονή» με το θέμα του δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα.

Οι ανακοινώσεις, όμως, για το νέο φορολογικό μετουσιώθηκαν και σε ένα άκρως πρακτικό «εργαλείο». Ο Πιερρακάκης δεν θέλησε να μείνουν μόνο οι εξαγγελίες των φοροελαφρύνσεων (θα ισχύσουν από τον Ιανουάριο του 2026), αλλά οι φορολογούμενοι να μάθουν με… χαρτί και μολύβι το όφελός τους. Γι’ αυτό μέσα σε λίγες εβδομάδες δημιούργησε μια ψηφιακή πλατφόρμα, την taxcalc2025.minfin.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται για το κέρδος που θα έχουν από τις αλλαγές στις φορολογικές κλίμακες με βάση το δικό τους εισόδημα.

Έχει προαναγγείλει μάλιστα και νέες παρεμβάσεις. «Θα υπάρξουν προσθήκες στα μέτρα που ανακοινώθηκαν στις ΔΕΘ», έχει δηλώσει προ ημερών, καθώς μετά τη γενική εικόνα, έχει αποδείξει πως επανέρχεται με διορθώσεις για τυχόν αδικίες.

ΕΛΕΝΗ ΒΡΕΤΤΟΥ

CEO CREDIABANK

Με την απόκτηση του 70% της HSBC Μάλτας η Ελένη Βρεττού έβαλε την CrediaBank στο διεθνές τραπεζικό σκηνικό.

Η συμφωνία που υπογράφηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου -με το τίμημα στα 200 εκατ ευρώ-, αλλάζει το προφίλ της CrediaBank καθώς διπλασιάζει το ενεργητικό της πάνω από τα 15 δισ. ευρώ, με καταθέσεις στα 12 δισ. ευρώ, ενώ ενισχύει την επαναλαμβανόμενη κερδοφορία κατά 90 με 100 εκατ. ετησίως και 400 χιλιάδες πελάτες στις δύο χώρες.

Και όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η CEO της Credia Bank Ελένη Βρεττού: «Φέτος, ξανασυστηνόμαστε. Όχι μόνο ως όνομα και σήμα, αλλά και ως μια τράπεζα με διεθνείς προοπτικές. Και συμπλήρωσε με έμφαση «στόχος μας είναι να γίνουμε η καλύτερη τράπεζα».

Η συμφωνία θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026 και η CrediaΒank καθίσταται πλέον συστημική τράπεζα, αυτό σημαίνει ότι η ΕΚΤ θα κρίνει την κεφαλαιακή επάρκεια της τράπεζας, από την στιγμή που αλλάζει πίστα.

Το deal θα χρηματοδοτηθεί με τα κεφάλαια ύψου 250 εκατ ευρώ που άντλησε η τράπεζα τον περασμένο Ιούνιο όταν βγήκε στις αγορές με ταυτόχρονη έκδοση δύο ομολογιακών εκδόσεων ΑΤ1 και T2.

Μάλιστα η ίδια έχει σημειώσει πως η CrediaBank είναι η μοναδική επένδυση του Δημοσίου σε τράπεζα, καθώς πλέον ανακτά το σύνολο της επένδυσής του και μπορεί να προσδοκά και κέρδη.

Λίγες μέρες αργότερα, στα τέλη Σεπτεμβρίου, η CrediaBank ανακοίνωσε επαναλαμβανόμενα κέρδη προ προβλέψεων 38,9 εκατ. ευρώ –αυξημένα κατά 124%- τα οποία σημείωσαν ιστορικό υψηλό, με 4,9 εκατ ευρώ τα καθαρά κέρδη. Στα 78,5 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα καθαρά έσοδα από τόκους, με την τράπεζα να πετυχαίνει καθαρή πιστωτική επέκταση 542 εκατ. ευρώ και νέες εκταμιεύσεις ύψους 1,59 δισ ευρώ το πρώτο εξάμηνο.

Η Ελένη Βρεττού χρειάστηκε τρία χρόνια, από τον Σεπτέμβριο που 2022, όταν ξεκίνησε να βάζει σε τάξη τα οικονομικά μεγέθη της Attica Bank, μέχρι φέτος τον Σεπτέμβριο που υπεγράφη το deal για την απόκτηση της HSBC Μάλτας.

Και όπως έχει δηλώσει η ίδια: «Το 2025 αποτελεί τη χρονιά εκκίνησης της CrediaBank. Τώρα βρισκόμαστε μπροστά στην πρώτη διεθνή κίνηση επέκτασης της με την εξαγορά του 70% της HSBC Μάλτας, που διπλασιάζει όλα τα οικονομικά μεγέθη μας και διαφοροποιεί ουσιωδώς τη θέση μας στο ελληνικό και ευρωπαϊκό οικοσύστημα».

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΞΑΡΧΟΥ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ CEO AKTOR

Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, επικεφαλής του Ομίλου ΑΚΤΩΡ, ξεχωρίζει ως ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές του μήνα, καθώς το επιχειρηματικό του αποτύπωμα επεκτάθηκε δυναμικά σε πολλαπλά μέτωπα — από την εντυπωσιακή πορεία της ΑΚΤΩΡ μέχρι τον καταλυτικό του ρόλο στη διεθνή επέκταση της CrediaBank.

Υπό την ηγεσία του, η ΑΚΤΩΡ σημείωσε θεαματικό ράλι στη μετοχή της μέσα στον μήνα, με άνοδο άνω του 70% από τις αρχές του 2025 (στα 8,44 € από 4,87 €), ενώ η κεφαλαιοποίησή της ξεπέρασε τα 1,7 δισ. ευρώ, εννέα φορές υψηλότερη από το 2022. Το momentum αυτό στηρίχθηκε στα εξαιρετικά αποτελέσματα εξαμήνου: ρευστότητα 246 εκατ. ευρώ (+65%), ίδια κεφάλαια +121%, και καθαρός δανεισμός μόλις 25 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 75% σε έναν χρόνο.

Τα στοιχεία αυτά δεν δείχνουν μόνο κερδοφορία αλλά και προοπτική: το ανεκτέλεστο ύψους 4,3 δισ. ευρώ προσφέρει ισχυρή ορατότητα εσόδων και περιθώρια ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια.

Σημαντικό ορόσημο αποτέλεσε και η ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, λίγο πριν εκπνεύσει ο Σεπτέμβριος, με καθαρό τίμημα 194,6 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία ανεβάζει τις μελλοντικές ροές πάνω από 1,2 δισ. ευρώ και ενισχύει τον στόχο για EBITDA 40 εκατ. ευρώ από ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις έως το 2025, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιο του Ομίλου σε 15 έργα ΣΔΙΤ/Παραχώρησης και πρόσβαση σε περίπου 25 νέους διαγωνισμούς.

Πλέον ο όμιλος κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στη χώρα, με τον Αλέξανδρο Εξάρχου να έχει κατορθώσει μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια να υλοποιήσει όλες τις μεγάλες εξαγορές που είχε θέσει ως στόχο ο όμιλος.

Παράλληλα, ο Αλέξανδρος Εξάρχου έδειξε για ακόμη μία φορά την ικανότητά του να κινείται γρήγορα σε στρατηγικές ευκαιρίες. Ο εκπρόσωπος της Thrivest, είχε καθοριστικό ρόλο στο να προχωρήσει η εξαγορά του 70% της HSBC Μάλτας από την CrediaBank έναντι 200 εκατ. ευρώ.

Ήταν εκείνος που χάραξε την ασυνήθιστα γρήγορη διαπραγματευτική στρατηγική, θέτοντας αυστηρή προθεσμία 15 ημερών στην HSBC για να αποδεχθεί την προσφορά. Συμφωνία που δίνει στην CrediaBank διεθνές αποτύπωμα και πρόσβαση σε αγορά με ενεργητικό 7,9 δισ. ευρώ, 6,2 δισ. καταθέσεις και πάνω από 200 χιλ. πελάτες.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Στο επίκεντρο της επικαιρότητας, βρέθηκε τον Σεπτέμβριο ο υπουργός Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, κερδίζοντας μάχες καθημερινά εντός και εκτός Ελλάδας. Πέτυχε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τις νέες παραχωρήσεις για έρευνα υδρογονανθράκων με τη Chevron υποψήφιο επενδυτή, τον ίδιο μήνα που σημειώθηκε πτώση ρεκόρ στις τιμές ενέργειας ενώ ν με τις πρωτοβουλίες του στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής, θέτει σε νέα βάση της ελληνοαμερικανικές σχέσεις αξιοποιώντας τα ενεργειακά, και τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο γεωπολιτικό χάρτη.

Η Νοτιοανατολική Ευρώπη βρίσκεται στην καρδιά του νέου ενεργειακού χάρτη της Ευρώπης και ο υπουργός Ενέργειας δίνει μάχες για να ενισχύσει το ρόλο της Ελλάδας σε αυτόν, βάζοντας σε προτεραιότητα την προώθηση διεθνών έργων που θα αναβαθμίσουν τη θέση της χώρας. Έργα όπως ο Κάθετος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, οι διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας στα Βαλκάνια και φιλόδοξες πρωτοβουλίες όπως η Διασύνδεση της Μεγάλης Θάλασσας και το GREGY δεν είναι απλώς επενδύσεις σε αγωγούς ή δίκτυα, αλλά μέρος μιας στρατηγικής που ενισχύει τη χώρα γεωπολιτικά.

Δίνει έμφαση στις διεθνείς σχέσεις για να εδραιώσει τη θέση της χώρας στο μελλοντικό ενεργειακό χάρτη και βρέθηκε, το μήνα που πέρασε, από το Μιλάνο για τη συμμετοχή του στην Gastech, μέχρι τις Βρυξέλλες για να συναντήσει τον Επίτροπο Jorgensen , τον οποίο έχει συναντήσει 4 φορές στους λίγους μήνες που βρίσκεται στο υπουργείο, μέχρι τη Νέα Υόρκη, όπου ταξίδεψε δεύτερη φορά ως υπουργός Ενέργειας και συναντήθηκε με τον Υπουργό Ενέργειας των ΗΠΑ Wright.

Ταυτόχρονα στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος Ευρωπαϊκής Ένωσης θύμισε την ανάγκη οι φιλόδοξοι στόχοι της ενεργειακής μετάβασης ότι πρέπει να είναι και ρεαλιστικοί και υποστήριξε τη ρήτρα επανεξέτασης και σημαντικές ευελιξίες ώστε να περιοριστεί το κόστος της ενεργειακής μετάβασης για τη χώρα.

Σε μια εποχή μεγάλες προκλήσεις και ευκαιρίες ο κ. Παπασταύρου αποδεικνύει καθημερινά ότι έχει τα αντανακλαστικά για να αντιμετωπίσει με προσοχή και τον αποτελεσματικότερο τρόπο κάθε μέτωπο στο πολυσχιδές και εναλλασσόμενο ενεργειακό περιβάλλον ενισχύοντας τη θέση της χώρας σε αυτό.

ΕΥΤΥΧΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ AEGEAN

Την αγορά της Ινδίας ανοίγει το 2026 η AEGEAN και ο Ευτύχης Βασιλάκης τον μήνα που πέρασε προχώρησε και σε μια στρατηγική συνεργασία με την Indigo με την πρώτη αεροπορική εταιρεία της Ινδίας στις προτιμήσεις των επιβατών και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως.

Η συνεργασία προβλέπει πτήσεις με κοινό κωδικό, δίνοντας τη δυνατότητα στους Ινδούς επισκέπτες, να βρεθούν από τη Βομβάη και το Δελχί όχι μόνο στην Αθήνα αλλά σε μια σειρά προορισμών σε όλη την Ελλάδα, συνεχίζοντας το ταξίδι τους με την Aegean. Επίσης θα έχουν τη δυνατότητα, μετά την απευθείας πτήση από την Ινδία στην Αθήνα, να ταξιδέψουν με Aegean και σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις.

Η συμφωνία αυτή επεκτείνει το αποτύπωμα της AEGEAN πέρα από την Ευρώπη, σε μία από τις πιο δυναμικές αγορές του κόσμου, ενισχύοντας τη γέφυρα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ινδία. Αξιοποιώντας το εκτεταμένο δίκτυο της IndiGo στην Ινδία και τη Νότια Ασία, σε συνδυασμό με την ισχυρή παρουσία της AEGEAN στην Ελλάδα και την Ευρώπη, η ελληνική αεροπορική ετιαρεία προσφέρει στους επιβάτες της περισσότερες επιλογές, ευκολία και απρόσκοπτη ταξιδιωτική εμπειρία.

Ταυτόχρονα τα αποτελέσματα του εξαμήνου έδειξαν ότι παρά το «φλατ» δεύτερο τρίμηνο, η αεροπορική αναμένεται να κλείσει το 2025 με καθαρά κέρδη περίπου €150 εκατ., αυξημένα κατά 16% σε ετήσια βάση, με τον δείκτη P/E να διαμορφώνεται στις 8,2 φορές. Σημειώνεται ότι η εταιρεία προσφέρει ισχυρή μερισματική απόδοση (μέσος όρος 6,6% για την τριετία 2025-27) και κορυφαία λειτουργικά περιθώρια (EBITDA margin κοντά στο 23%, σε επίπεδα Ryanair).

Σε όρους αποτίμησης, η Aegean διαπραγματεύεται με EV/EBITDA 4,2 φορές για το 2025, έναντι 3,5 φορές για τις παραδοσιακές αεροπορικές και 5,3 φορές για τις χαμηλού κόστους εταιρείες. Με κεφαλαιοποίηση περίπου €1,23 δισ., ελεύθερη διασπορά 38% και άνοδο 35% από την αρχή του έτους, οι αναλυτές χαρακτηρίζουν την Aegean «ιπτάμενη μηχανή μετρητών» και βλέπει περιθώριο ανόδου άνω του 27% από το τρέχοντα επίπεδα τιμής της μετοχής της.

ΛΩΡΑ ΤΣΟΥΚΑΛΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ STEFANIDOU TSOUKALA GALLERY

Νέα γυναίκα με στέρεες βάσεις, διακριτό όραμα, πρωτότυπες ιδέες και δημιουργική φαντασία. Κι αν την χαρακτηρίζει κάτι ακόμη, είναι οι προσεκτικά μελετημένες κινήσεις και οι εύστοχες συνεργασίες, που παρ’ ότι ενίοτε μπορεί να μοιάζει, ότι γίνονται για το θεαθήναι, στην πραγματικότητα η ποιότητα και το σκεπτικό πίσω τους αποδεικνύει την σοβαρότητα και το υπόβαθρο της επιλογής τους.

Όπως η τελευταία, που έφερε τη Λώρα Τσουκαλά στη μεγάλη ελληνική διοργάνωση τέχνης, την Art Athina, όπου η γκαλερίστα βρέθηκε να παρουσιάζει μερικές καρέκλες. Όχι οποιεσδήποτε όμως, και εδώ έγκειται η ιδιαιτερότητα της σύλληψης, καθώς οι συγκεκριμένες, σύγχρονες αποδόσεις των κομψών αρχαίων κλισμών, ξεπερνώντας το χάσμα του χρόνου αναδεικνύουν αβίαστα την διαχρονικότητά τους, ελκυστική και συνάμα λειτουργική.

Πίσω τους τα ερείπια του ναού του Σουνίου σε μία ασπρόμαυρη φωτογραφία, απαλλαγμένη των περιττών, συνθέτουν ένα σύνολο νοσταλγικής εικόνας αρχαιολατρίας σε πρώτη ανάγνωση, πλην όμως προσκαλώντας σε εμβάθυνση στην ουσία των πραγμάτων. Μία ακόμη συνεργασία της Λώρας Τσουκαλά με τον Νικόλαο ντε Γκρες, δοκιμασμένο με επιτυχία τα τελευταία χρόνια στην τέχνη της φωτογραφίας, καθώς μάλιστα με τη δική της γκαλερί Stefanidou Tsoukala Gallery πήρε μέρος πριν από μερικούς μήνες στην περίφημη έκθεση τέχνης και ντιζάιν NOMAD 2025 στο Σεν Μόριτς.

Δεν είναι η μόνη διεθνής διοργάνωση στην οποία έχει συμμετάσχει η νεαρή γκαλερίστα, το αντίθετο, μεταφέροντας έτσι, την αποκτηθείσα εμπειρία, γνώση και τεχνογνωσία στην ελληνική σκηνή.

Με σπουδές ιστορίας και αρχαιολογίας και από οικογένεια δημιουργών αισθητικής – κόρη της Βέτας Τσουκαλά, καθιερωμένης διεθνώς στο χώρο του Interior Design- η Λώρα Τσουκαλά βλέπει το ντιζάιν, όπως λέει «όχι μόνο ως μια τέχνη αλλά ως μια πηγή δημιουργικότητας και ολοκλήρωσης». Τα βήματά της σωστά σχεδιασμένα και η ίδια, μια ήρεμη δύναμη στο χώρο, εκφράζει το νέο αίμα σε μια κορεσμένη εποχή.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΙΝΑΒΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ CEO ΚΡΙ ΚΡΙ

Απογοήτευσαν οι επιδόσεις της Κρι Κρι στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία με τον Παναγιώτη Τσινάβο μετοχικό και διοικητικό ηγέτη, παρά την ισχυρή αύξηση των πωλήσεων, η κερδοφορία της βούλιαξε σημειώνοντας μεγαλύτερη πτώση από αυτή που αναμενόταν με το περιθώριο EBIT να υποχωρεί στο 14,3% από 20,6% πέρυσι.

Έτσι ενώ τα EBITDA αναμενόταν ελαφρά μειωμένα στα 28,31 εκ. ευρώ, το κοντέρ τελικά έγραψε 26,10 εκ. ευρώ σημειώνοντας μια πτώση της τάξης του 11,34%. Ενώ τα καθαρά κέρδη για τα οποία η εκτίμηση ήταν 20,77 εκατ. ευρώ έκαναν βουτιά στα 19,45 εκατ. ευρώ με την πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα να ανέρχεται στο 26,09%. Η αιτία, σύμφωνα με τη διοίκηση της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας βρίσκεται στην εκτόξευση του κόστους πρώτων υλών – κυρίως του νωπού γάλακτος- στη χρονική υστέρηση με την οποία οι αυξήσεις τιμών περνούν στην αγορά, στα fixed, κατά βάση, συμβόλαια private label.

Άλλωστε ο Παναγιώτης Τσινάβος ακολουθεί στρατηγική άμυνας απορροφώντας μέρος των πιέσεων στα περιθώρια, ώστε να υπερασπιστεί μερίδια τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στο εξωτερικό, όπου η ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι παραμένει έντονα αυξητική. Η προσπάθεια επικεντρώνεται στη διατήρηση του EBIT margin στο 14% για το 2025, με στοχευμένες προσαρμογές τιμών που αναμένεται να βελτιώσουν το μικτό περιθώριο στο δεύτερο μισό της χρονιάς. Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μικρή αποκλιμάκωση στις τιμές παραγωγού γάλακτος, ενώ δίνεται έμφαση σε δραστηριότητες υψηλότερης κερδοφορίας ώστε να μετριαστούν οι πιέσεις από το αυξημένο κόστος.

Σε επίπεδο πωλήσεων, πεδίο στο οποίο η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία στο πρώτο εξάμηνο τα πήγε καλά αφού αυξήθηκαν κατά 23,7% στα 161,9 εκατ. ευρώ, με το γιαούρτι να ενισχύεται κατά 26,2% στα 127,7 εκατ. ευρώ και το παγωτό κατά 14,5% στα 32,7 εκατ. ευρώ, για το σύνολο του έτους η εκτίμηση είναι ότι θα έχει πωλήσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ.

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

CEO ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

Δεν συνηθίζει να βρίσκεται στην πλευρά των «losers» ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης. Όμως το ηχηρό πρόστιμο του 1,4 εκατ. ευρώ που επέβαλε η ΔΙΜΕΑ στην Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης τον έβαλε, έστω και προσωρινά, σε αυτή τη στήλη. Μια ιστορία που δείχνει πως ακόμη και οι ισχυροί του λιανεμπορίου μπορούν να βρεθούν στα φώτα της δημοσιότητας για τους λάθος λόγους.

Για πρώτη φορά ο leader της αγοράς, η Σκλαβενίτης, δέχεται πρόστιμο και μάλιστα από τα μεγαλύτερα που έχει ποτέ επιβληθεί σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, ύψους, 1,44 εκατ. ευρώ, για παραβάσεις που σχετίζονται με την εφαρμογή των νέων κανόνων περί ανακοίνωσης μείωσης τιμής.

«Δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι η επιχείρησή μας δεν έχει παραβεί τον νόμο και δεν έχει γίνει απολύτως καμία απόπειρα παραπλάνησης των πελατών μας» αναφέρει η αλυσίδα σε ανακοίνωσή της που έχει δημοσιοποιηθεί και παράλληλα αναρτηθεί σε όλα τα καταστήματα της.

Η Σκλαβενίτης κάνει λόγο για αυθαίρετη κρίση της ΔΙΜΕΑ ως προς τις παραβάσεις και σημειώνει ότι «η εταιρείας µας τηρεί απαρέγκλιτα τη νομοθεσία και πιστεύει ότι το εν λόγω πρόστιμο της επιβλήθηκε µε απολύτως αυθαίρετη και εσφαλμένη εκτίμηση των δεδομένων, γι’ αυτό θα ασκήσει κάθε ένδικο μέσο για τη δικαίωσή της και απαλλαγή της από αυτό και παράλληλα θα προβεί σε νομικές ενέργειες κατά παντός υπευθύνου, θεωρώντας απολύτως βάσιμα ότι συκοφαντείται».

Για μια εταιρεία με τη φήμη της Σκλαβενίτης, που αριθμεί πάνω από 5,5 δισ. ευρώ σε τζίρο, 541 καταστήματα περισσότερους από 753 χιλ. καθημερινούς πελάτες και 41.633 εργαζόμενους, το πρόστιμο – ακόμη κι αν τελικά ακυρωθεί στα δικαστήρια όπου η εταιρεία προτίθεται να προσφύγει – συνιστά πλήγμα στη δημόσια εικόνα της.

JOHN NASON

CEO PHARMATHEN

Κάποιοι την αποκαλούν πλέον «εταιρεία – φάντασμα». Η γνωστή φαρμακευτική Pharmathen, που μέχρι πριν από λίγο καιρό μεσουρανούσε, ξεχωρίζοντας για την ανάπτυξη και για τη δράση της, τώρα ούτε που ακούγεται.

Λίγα, μόλις, χρόνια μετά την πώλησή της σε fund, και μάλιστα με ένα ποσό της τάξης του 1,6 δισ., και αφού προηγήθηκε πλήρης άνθηση, η Pharmathen κατέρρευσε, καθώς κλήθηκε να αντιμετωπίσει διάφορες δυσκολίες.

Τα οικονομικά αποτελέσματα, που αφορούν στη χρήση του 2023 και του 2024, ξεδιπλώνουν το άλλοτε success story της φαρμακοβιομηχανίας – πρότυπο.

Το 2023 η εταιρεία είχε κύκλο εργασιών 317 εκατ. ευρώ κι έναν χρόνο μετά υποχώρησε στα 250,4 εκατ., δηλαδή είδε μείωση κατά 62,5 εκατ. ή κατά 21%.

To 2024 έκλεισε με ζημιά 38,8 εκατ. ευρώ. Είχε προηγηθεί μια χρονιά, το 2023, οπότε η εταιρεία είχε κέρδη 23,7 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση, προσπαθώντας να διασαφηνίσει την αιτία των ζημιών, αναφέρει, λένε οι πληροφορίες, ότι «αυτό συνέβη λόγω προβλημάτων σε μονάδες παραγωγής και σε ελλαττωματικά προϊόντα».

Τα μικτά κέρδη από 108,8 εκατ. υποχώρησαν σε 46,3 εκατ., δηλαδή 62,5 εκατ. λιγότερα.

Σε επίπεδο EBITDA οι ζημιές έφτασαν τα 6,2 εκατ. από κέρδη 68,3 εκατ.

Τέλος, το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων φτάνει τα 513 εκατ. από 408,8 εκατ. και αν δεν υπήρχαν ίδια κεφάλαια ύψους σχεδόν 700 εκατ., η κατάσταση θα ήταν χειρότερη.

ΠΟΠΗ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΟΥ

Η ΑΓΡΟΤΙΣΣΑ ΜΕ ΤΗ FERRARI

Όταν το περασμένο καλοκαίρι έπεσε σαν βόμβα η είδηση ότι μια αγρότισσα του κάμπου, μαζί με τον σύντροφό της και μέλη της οικογένειάς της, είχαν πάρει επιδοτήσεις άνω του 1 εκατ. ευρώ από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, πολλοί αναρωτήθηκαν: «Μα ποια είναι αυτή η κυρία;».

Σιγά-σιγά αποκαλύφθηκε ότι πρόκειται για την Συντονίστρια Κοινοτικών Πόρων, Γυναικείας Αγροτικής Επιχειρηματικότητας της ΝΔ, Καλλιόπη Σεμερτζίδου, και τότε όλα μπήκαν στη θέση της. Στα μέσα Σεπτεμβρίου η Αρχή για το Ξέπλυμα Χρήματος, διαβίβασε στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία το πόρισμα για την και πολιτεύτρια της ΝΔ, κ. Σαμαρτζίδου καθώς οι επιδοτήσεις που φέρεται να πήρε η ίδια, ο σύντροφός της και άλλοι συγγενείς έφταναν τα 2,7 εκατ. ευρώ.

Ο επικεφαλής της Αρχής, Χ. Βουρλιώτης, προχώρησε στη δέσμευση περιουσιακών στοιχείων ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων 11 ακίνητα, μια Φεράρι, μια Πόρσε και 30 αυτοκίνητα που η κ. Σεμερτζίδου εκμεταλλευόταν εμπορικά.

Οι φωτογραφίες της στα social media έδειχναν την Πόπη, για τους φίλους, να απολαμβάνει τη ζωή. Οι φωτογραφίες της αγρότισσας με την κόκκινη Φεράρι κατέκλυσαν τα Μέσα, αν και η ίδια ισχυρίζεται ότι φωτογραφιζόταν για την προβολή της επιχείρησής της.

Η Σεμερετζίδου παραιτήθηκε από τη θέση της στη ΝΔ και πιστεύει ότι θα δικαιωθεί μιλώντας για συκοφαντίες.

Όμως, η περίπτωσή της θύμισε άλλες εποχές. Τότε που οι αγροτικές επιδοτήσεις γίνονταν θηριώδεις τζιπάρες, ουίσκι στα μπουζούκια της Εθνικής οδού και super cars από αγρότες που ξαφνικά πλούτισαν.

Η… εθνική μας αγρότισσα, Πόπη Σεμερτζίδου, ίσως είναι παράδειγμα για πολλούς που θα ήθελαν να της μοιάσουν. Με χρήματα που δεν δικαιούνται.

Αλλά για άλλους είναι το κλασσικό παράδειγμα του νεοπλουτισμού με χρήματα που –πιθανότατα- δεν δικαιούνταν, σε ένα κράτος που «πέφτει από τα σύννεφα» σε κάθε τέτοιο σκάνδαλο.

Και σε ένα πολιτικό σύστημα που τρέχει ιλιγγιωδώς με Φεράρι ή όχι στον γκρεμό.

ΠΥΡΡΟΣ ΔΗΜΑΣ

ΧΡΥΣΟΣ ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ

Εθνική ντροπή ή πράξη αλληλεγγύης; Αυτή είναι η συζήτηση που άναψε μετά την απόφαση του Πύρρου Δήμα να βγάλει σε δημοπρασία την Ολυμπιακή δάδα που κράτησε ως τελευταίος λαμπαδηδρόμος στο Καλλιμάρμαρο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου 2012. Ο τετράκις Ολυμπιονίκης εμφανίστηκε στο τηλεπαιχνίδι «Cash or Trash» του Star και πούλησε το ιστορικό αντικείμενο έναντι 10.200 ευρώ, τα οποία διατέθηκαν στα Παιδικά Χωριά SOS.

Η πρωτοβουλία του, αν και ξεκάθαρα φιλανθρωπική, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Και λογικό… Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά της με επίσημη επιστολή προς το κανάλι, κάνοντας λόγο για «άστοχο συσχετισμό» που μπορεί να εκληφθεί ως εμπορική εκμετάλλευση ενός συμβόλου παγκόσμιας αξίας. «Η χρήση της Ολυμπιακής δάδας σε πλαίσια προώθησης ή διαφήμισης αντίκειται στις αρχές του Ολυμπιακού Κινήματος», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος ο Δήμας, ωστόσο, υπερασπίστηκε την επιλογή του. «Δεν είχα σκοπό να προσβάλω τίποτα, ούτε προσωπική είναι η δάδα. Εφάρμοσα στην πράξη το Ολυμπιακό ιδεώδες», δήλωσε, εκφράζοντας λύπη για τα αρνητικά σχόλια. «Την έδωσα για καλό σκοπό, για τα παιδιά», πρόσθεσε, επιμένοντας στον ανθρωπιστικό χαρακτήρα της κίνησής του.

Η υπόθεση άνοιξε ξανά τη συζήτηση γύρω από τα όρια ανάμεσα στη φιλανθρωπία και την εμπορευματοποίηση, αλλά και το πώς η συμβολική αξία των Ολυμπιακών κειμηλίων μπορεί να διαχειριστεί σε μια εποχή όπου η τηλεοπτική εικόνα κυριαρχεί.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του Οκτωβρίου
Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του Ιουνίου
Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του Μαΐου
Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του Απριλίου
Winners & Losers: Κερδισμένοι και χαμένοι, Μάρτιος 2025
Winners & Losers: Κερδισμένοι και χαμένοι, Φεβρουάριος 2025
Winners & Losers: Κερδισμένοι και χαμένοι, Ιανουάριος 2025
Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του μήνα, Δεκέμβριος 2024
Winners & Losers: Κερδισμένοι και χαμένοι, Οκτώβριος 2024
Winners & Losers: Κερδισμένοι και χαμένοι, Σεπτέμβριος 2024