ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα ραντεβού του Μυλωνάκη, το πάρτι της Metlen, τα κακά μαντάτα για ΑΔΜΗΕ, Λούλη και η βόμβα του Ντουμπάι, το μυστικό του Εξάρχου και οι υπεραξίες, τα αναξιόπιστα κυπριακά ΑΕΙ, οι business του Ξηρουχάκη, η μεγάλη επιχειρηματική σύγκρουση, και ο Μάτσας που έγινε… σκυλάκι
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο AKTOR, με καθαρό τίμημα ύψους 194,6 εκατ. ευρώ, σηματοδοτεί μια στρατηγική στροφή στον κλάδο των παραχωρήσεων. Η συμφωνία, που χρηματοδοτήθηκε μέσω τραπεζικού δανεισμού και ίδιων κεφαλαίων – μέρος των οποίων προήλθε από την πρόσφατη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 200 εκατ. ευρώ – προσφέρει στον Όμιλο ένα «χρυσό» χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, το δεύτερο μεγαλύτερο στον κλάδο, με συμμετοχές σε 15 έργα και πρόσβαση σε περίπου 25 νέους διαγωνισμούς, αλλά και ροές που ξεπερνούν τα 1,2 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, χαρακτήρισε την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ως κορυφαίο ορόσημο για τον Όμιλο, υπογραμμίζοντας ότι δημιουργεί ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια έργων ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων στη χώρα, με σταθερές και προβλέψιμες ροές εσόδων για το μέλλον. Τόνισε ακόμη ότι σε λιγότερο από δύο χρόνια υλοποιήθηκαν όλες οι μεγάλες εξαγορές που είχαν τεθεί ως στόχος, σηματοδοτώντας τη νέα εποχή ανάπτυξης του Ομίλου.
Πράγματι, η κίνηση αυτή φέρνει την AKTOR πιο κοντά στον στόχο που έχει θέσει η διοίκηση του Ομίλου: τη μείωση της εξάρτησης από την παραδοσιακή, ασταθή κατασκευαστική δραστηριότητα και τη μετάβαση σε σταθερές και προβλέψιμες χρηματορροές από παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ. Όπως είχε υπογραμμίσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αλέξανδρος Εξάρχου, «όπου θα υπάρξει ευκαιρία εξαγορών για παραχωρήσεις, εμείς θα ενδιαφερθούμε», όπερ και εγένετο.
Η στρατηγική σημασία της συναλλαγής είναι καθοριστική. Το σύνολο των χρηματορροών που θα προκύψουν από τη συνένωση του χαρτοφυλακίου της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με το ήδη υπάρχον χαρτοφυλάκιο του Ομίλου, σε συνδυασμό με το κατασκευαστικό περιθώριο έργων και τις ενδοομιλικές συνέργειες, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου. Από αυτές, οι μελλοντικές ταμειακές ροές που σχετίζονται αποκλειστικά με το πακέτο της συναλλαγής, μετά την εξυπηρέτηση του δανεισμού της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τα 500 εκατ. ευρώ.
Κυρίως όμως, με την εξαγορά, ο Όμιλος AKTOR επιταχύνει την υλοποίηση του στόχου του για EBITDA ύψους €40 εκατ. από έργα ΣΔΙΤ και Παραχώρησης ήδη από το 2025, σε pro forma βάση.
Όσον αφορά την αρχιτεκτονική της εξαγοράς, ο Όμιλος AKTOR εξαγόρασε την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με enterprise value €374,3 εκατ., αναλαμβάνοντας όλες τις υφιστάμενες υποχρεώσεις της, με τη χρήση τραπεζικού δανεισμού και ιδίων κεφαλαίων. Λαμβάνοντας υπόψη τις δανειακές υποχρεώσεις της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, αλλά και τα ταμειακά της διαθέσιμα, το καθαρό τίμημα της συναλλαγής ανήλθε σε €194,6 εκατ.
Υπενθυμίζεται πως η ΑΚΤΩΡ προχώρησε σε τροποποίηση του πλάνου διάθεσης των κεφαλαίων της πρόσφατης αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 200 εκατ. ευρώ, μετά την ακύρωση της συμφωνίας με την Prodea για την αγορά χαρτοφυλακίου ακινήτων. Από τα 50 εκατ. ευρώ που προορίζονταν για την Prodea, τα 20 εκατ. ευρώ κατευθύνονται σε επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ενώ τα υπόλοιπα 30 εκατ. ευρώ διατίθενται για την αποπληρωμή δανείου που σχετίζεται με την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Το νέο χαρτοφυλάκιο που δημιουργείται χαρακτηρίζεται ως «χρυσό», καθώς περιλαμβάνει ώριμα έργα παραχώρησης, αυτοκινητοδρόμους συνολικού μήκους περίπου 900 χιλιομέτρων σε λειτουργία ή υπό κατασκευή, που συνδέουν μεγάλες πόλεις και λιμάνια της χώρας, αλλά και συμμετοχή στη Γέφυρα Ρίου–Αντιρρίου, το πιο εμβληματικό έργο υποδομής που ενώνει τη Στερεά Ελλάδα με την Πελοπόννησο.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο AKTOR αποκτά ποσοστό 22,2% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, 27,7% στη Γέφυρα ΑΕ, 20,5% στην Ολυμπία Οδό και 85% στον αυτοκινητόδρομο Μορέας, συνδυάζοντας το 72% που αποκτά μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με το 13% που ήδη κατείχε. Στα έργα ΣΔΙΤ, ο Όμιλος ενισχύει τη συμμετοχή του στην «Πασιφάη Οδός» που υλοποιεί τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, φτάνοντας συνολικά στο 45%, ενώ αποκτά τον πλήρη έλεγχο της «Πυλία Οδός» για τον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, καθώς στο 40% που ήδη διέθετε προστίθεται το 60% της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Επίσης, εισέρχεται με 60% στο νέο ΣΔΙΤ για το δίκτυο άρδευσης Ταυρωπού, ύψους 164 εκατ. ευρώ, ενώ ενισχύει την παρουσία του στον τομέα των χώρων στάθμευσης μέσω της Polis Park (33%).
Συνολικά, μετά τη συναλλαγή, ο Όμιλος διαθέτει 14 έργα ΣΔΙΤ και παραχώρησης: επτά ήδη σε λειτουργία, δύο σε φάση κατασκευής, ένα σε φάση προετοιμασίας για κατασκευή και τέσσερα στα οποία έχει αναδειχθεί προτιμητέος ανάδοχος. Μεταξύ των νέων διαγωνισμών στους οποίους συμμετέχει περιλαμβάνονται έργα εθνικής εμβέλειας, όπως οι φοιτητικές εστίες σε Κρήτη και Θεσσαλία, η μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο και τα οδικά έργα Έδεσσας και Δράμας–Αμφίπολης.
Από τη συμφωνία εξαιρέθηκαν η Αττική Οδός και η Μαρίνα Αλίμου.
Η εξαγορά, εκτός από τα νέα έσοδα που φέρνει, δημιουργεί πολλαπλές ενδοομιλικές συνέργειες: από την κατασκευή και τη διαχείριση εγκαταστάσεων έως την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας που διαθέτει η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις σε έργα μεγάλης κλίμακας. Πρόκειται για μια συμφωνία που αναβαθμίζει στρατηγικά τη θέση του AKTOR, καθιστώντας τον πιο ανθεκτικό και πιο ευέλικτο σε μια αγορά που ωριμάζει και στρέφεται ολοένα και περισσότερο σε μεγάλα έργα υποδομών με μακροπρόθεσμες συμβάσεις παραχώρησης.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Paolo Colombo: Ο Ιταλός καλλιτέχνης που έφερε τη μαγευτική συνάντηση μουσικής και μωσαϊκών στην Αθήνα
- Τι θα πει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο – Ποια θέματα θα συζητηθούν
- Χρηματιστήριο: Πού οφείλεται το sell off σε Coca Cola και Cenergy
- Πώς ξεμπλοκάρουν οι σχολάζουσες κληρονομιές και οι κοινωφελείς περιουσίες των ιδρυμάτων – Το σχέδιο για την αντιμετώπιση του στεγαστικού
