Για «τεχνητές κοκορομαχίες», «δημοσκοπήσεις» μεταξύ συγγενών και φίλων και ανεπάρκεια επίλυσης των ζητημάτων που απασχολούν την πόλη εγκαλεί τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, ο τέως δήμαρχος και νυν δημοτικός σύμβουλος Κώστας Μπακογιάννης, με φόντο το «θρίλερ» που εξελίσσεται σχετικά με το πιθανό άνοιγμα της Βασιλίσσης Όλγας στα αυτοκίνητα.

Στην προηγούμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας περί τα τέλη Αυγούστου, ο κ. Δούκας εξέφρασε τα σχέδιά του για να γίνει η Βασιλίσσης Όλγας δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, πράξη που ανατρέπει τον αρχικό σχεδιασμό της πεζοδρόμησης της λεωφόρου. Αντίθετα σε αυτή την κίνηση του κ. Δούκα στάθηκαν 3 υπουργεία (Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών) εκδίδοντας κοινή ανακοίνωση, κατά την οποία καλούν τον κ. Δούκα «να τηρήσει τις προβλεπόμενες από το θεσμικό πλαίσιο διαδικασίες», καθώς «οι σχετικές πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων, όπως ανακοινώθηκαν, δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα».

1

Εμμένει ο Χάρης Δούκας: Ναι στο άνοιγμα της Βασ. Όλγας στα αυτοκίνητα

Ο Χάρης Δούκας στον Νέο Κόσμο στο πλαίσιο της δράσης «Ανοιχτή Γειτονιά 15 λεπτών»
Ο Χάρης Δούκας στον Νέο Κόσμο στο πλαίσιο της δράσης «Ανοιχτή Γειτονιά 15 λεπτών»

Ωστόσο, ο δήμαρχος Αθηναίων συνεχίζει να εμμένει στις αποφάσεις του και κατά τη διάρκεια της δράσης «Ανοιχτή Γειτονιά 15 λεπτών», που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025 στη 2η Δημοτική Κοινότητα στον Νέο Κόσμο παρουσίασε το νέο σχέδιο που όπως αναφέρει ο ίδιος «διορθώνει τις παραλείψεις του παρελθόντος και ανοίγει τον δρόμο για όλους». Πιο συγκεκριμένα ο κ. Δούκας τόνισε μεταξύ άλλων:

«Η Βασιλίσσης Όλγας έκλεισε πέντε χρόνια χωρίς ποτέ να μπει μπουλντόζα, με μια μελέτη που έγινε εν μέσω Covid και χωρίς αυτοκίνητα στους δρόμους. Αποτέλεσμα: χάος, ταλαιπωρία, ένας δρόμος βαμμένος με χρώματα, αλλά χωρίς έργο. Σήμερα, σας παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της νέας κυκλοφοριακής μελέτης που έγινε μέσα τον Ιούνιο. Με μελέτη και σχέδιο να παραδοθεί ένας δρόμος που αποσυμφορεί, συνδέει και υπηρετεί όλους τους Αθηναίους».

Παράλληλα, οι παρευρισκόμενοι δημότες απάντησαν με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων στο ερώτημα «Πιστεύετε ότι πρέπει να ανοίξει η Βασιλίσσης Όλγα για τα αυτοκίνητα;», με τη συντριπτική πλειονότητα (83%), να δίνει θετική απάντηση και  μόλις το 17% να εκφράζει την αντίθεσή του. Επιπλέον, το 45% των παρευρισκόμενων θεωρεί τη μείωση κυκλοφοριακής συμφόρησης ως σημαντικότερο όφελος από το άνοιγμα της Βασιλίσσης Όλγας, το 20% τη λειτουργία της ως πολυτροπικός δρόμος (συνύπαρξη ΜΜΕ, ΙΧ, πεζών με σαφείς κανόνες), το 20% τις πιο εύκολες μετακινήσεις για τους κατοίκους της περιοχής, το 10% την ισότιμη μεταχείριση των πολιτών και το 6% την καλύτερη ροή οχημάτων και τη λιγότερη ρύπανση.

Μπακογιάννης στο mononews: Οι «δημοσκοπήσεις» μεταξύ συγγενών και φίλων αγγίζουν τα όρια της κοροϊδίας

Κώστας Μπακογιάννης
Κώστας Μπακογιάννης

Μιλώντας στο mononews.gr, o Κώστας Μπακογιάννης εξέφρασε την αντίθεσή του με τη θέση του νυν δημάρχου, ασκώντας δριμεία κριτική στην πολιτική της δημοτικής αρχής, την οποία χαρακτηρίζει «ανεπαρκή».

Αναλυτικότερα, ο κ. Μπακογιάννης επισημαίνει: «Ο κ. Δούκας πολύ συνειδητά ανεβάζει επικοινωνιακά την Βασ. Όλγας, για να καλύψει τα κενά και την ανεπάρκειά του στην υπόλοιπη Αθήνα. Κάνει αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση, αντιπολίτευση στην κυβέρνηση, αντιπολίτευση ακόμη και στον ίδιο του τον εαυτό, αλλάζοντας τα λεγόμενα του, από τη μία μέρα στην άλλη.

Όμως, η πρωτεύουσα έχει πολύ περισσότερα και πολύ μεγαλύτερα θέματα από έναν δρόμο που χρειάστηκαν 27 χρόνια και μια τολμηρή από την πλευρά μας απόφαση για να φτάσει σήμερα να ολοκληρωθεί. Οι Αθηναίες και οι Αθηναίοι ζητούν τα αυτονόητα. Καθαρές, πράσινες και ασφαλείς γειτονιές. Προσβάσιμες κοινωνικές υπηρεσίες, αξιοπρεπείς σχολικές, αθλητικές και πολιτιστικές υποδομές. Κι εδώ, η Δημοτική Αρχή παίρνει κάτω από τη βάση.

Οι τεχνητές κοκορομαχίες πλέον δεν αποπροσανατολίζουν κανέναν. Οι «δημοσκοπήσεις» μεταξύ συγγενών και φίλων, με πλακάτ που κρατάνε αντιδήμαρχοι και συνεργάτες και με ποσοστά που παραπέμπουν σε άλλα καθεστώτα, αγγίζουν τα όρια της κοροϊδίας. Στον λαϊκισμό 100%, στην αποτελεσματικότητα μηδέν».

Παρευρισκόμενοι με πλακάτ
Στον Νέο Κόσμο, παρευρισκόμενοι στην εκδήλωση, υπέρμαχοι στο άνοιγμα της Βασιλίσσης Όλγας στα αυτοκίνητα

Χ. Δούκας: Αυτή είναι η αλήθεια για την Βασιλίσσης Όλγας

Χάρης Δούκας στον Νέο Κόσμο

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Δούκας παρουσίασε στους παρευρισκόμενους αναλυτικά την «αλήθεια» για την Βασιλίσσης Όλγας, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι δεν ήταν ποτέ πεζόδρομος και το κλείσιμό της δημιούργησε κυκλοφοριακό χάος.

Τα βασικά σημεία της επιχειρηματολογίας του, που τον κάνουν υπέρμαχο του ανοίγματος της Βασιλίσσης Όλγας στα αυτοκίνητα είναι, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:

  1. Εκπονήθηκε πλήρης κυκλοφοριακή μελέτη (Ιούνιος 2025), η οποία προβλέπει συνολική βελτίωση κυκλοφορίας με μεγάλη μείωση καθυστερήσεων, έως και 20%, καθώς και μείωση ρύπων στην ευρύτερη περιοχή.
  2. Θα λειτουργεί ως πολυτροπικός διάδρομος: Πεζοί, Ποδηλάτες, Τραμ, Τρόλεϊ και λίγα ΙΧ με χαμηλή ταχύτητα (<20 χλμ/ώρα). Οι επιπτώσεις στα ΜΜΜ αναμένεται να είναι πολύ μικρές.
  3. Δημιουργείται εκτεταμένη διαδρομή πεζών με πράσινο, από το Ζάππειο έως τους Στύλους του Ολυμπίου Διός.
  4. Το σχέδιο ανάπλασης δεν αλλάζει. Χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση, διορθώνονται παραλείψεις και προχειρότητες του παρελθόντος.
  5. Η διέλευση ΙΧ δεν επηρεάζει τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν. (Όπως συμβαίνει και με την Πύλη του Αδριανού).
  6. Στόχος: βιώσιμη κινητικότητα, καλύτερη ροή, λιγότερη ρύπανση.

Την ίδια ώρα, οι συγκοινωνιολόγοι νιώθουν απογοητευμένοι από την ανατροπή των σχεδίων της πεζοδρόμησης, χαρακτηρίζοντας την ως λάθος κίνηση από μέρους του δημάρχου.

Η αντίθεση των συγκοινωνιολόγων

Γιώργος Γιαννής ( Καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Συγκοινωνιολόγος), Σταύρος Κωνσταντινίδης (Πολιτικός Μηχανικός - Συγκοινωνιολόγος)
Γιώργος Γιαννής ( Καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Συγκοινωνιολόγος), Σταύρος Κωνσταντινίδης (Πολιτικός Μηχανικός – Συγκοινωνιολόγος)

«Οι δρόμοι στην Ευρώπη πεζοδρομούνται. Εμείς πάμε ανάποδα. Το 2025 που όλη η Ευρώπη πεζοδρομεί, εμείς βάζουμε αυτοκίνητα στην Βασιλίσσης Όλγας. Αυτό είναι ξεκάθαρα οπισθοδρόμηση», αναφέρει στο mononews.gr o Γιώργος Γιαννής, Καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Συγκοινωνιολόγος, εξηγώντας ότι το άνοιγμα της Βασιλίσσης Όλγας δεν πρόκειται να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό. «Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι στην εκτεταμένη συμφόρηση, που έχει Αθήνα. Αντίθετα όμως, εάν δεν είχε καθόλου αυτοκίνητα, θα βελτίωνε δραστικά  τη ζωή στην πόλη. Δηλαδή, αν πάει κανείς μια βόλτα στην Διονυσίου Αεροπαγίτου, θα δει ότι σφύζει από ζωή. Έτσι, θα σφύζει και η Όλγας, εάν την αφήναν να είναι καλά πεζοδρομημένη».

Ο κ. Γιαννής εξηγεί ότι «αντίστοιχες οδοί στην Ευρώπη είναι τελείως πεζοδρομημένες. Κανονικά η Βασιλίσσης Όλγας δεν έπρεπε να έχει ούτε λεωφορεία, ούτε τραμ, ούτε τίποτα, γιατί είναι τόσο κεντρική οδός. Είναι και η ένωση των αρχαιολογικών χώρων εκεί πέρα, από το Στάδιο μέχρι τους Στύλους Ολυμπίου Διός και την Ακρόπολη».

Παράλληλα, ο κ. Γιαννής επισημαίνει ότι η έκφραση «ήπιας κυκλοφορίας» είναι «λάθος τεχνικά και συγκοινωνιακά, μιας και ήπια κυκλοφορία έχουμε όταν ο δρόμος είναι τοπικός, σε κατοικημένη περιοχή, έχει σαμαράκια. Αυτός είναι ένας άξονας, ο οποίος συνδέει δύο κεντρικούς άξονες.

Ανάμεσα δύο κεντρικούς άξονες, ο δρόμος αυτός δεν είναι ήπιας κυκλοφορίας. Είναι βαριάς κυκλοφορίας και εδώ θα είμαστε, αν τυχόν ανοίξει, θα είναι αυτοκίνητα στη σειρά, από τη μία πλευρά μέχρι την άλλη, γιατί θέλουν να το χρησιμοποιούν για διαμπερή κυκλοφορία ανάμεσα στους δύο άξονες. Όταν είναι γεμάτη αυτοκίνητα, τι η ήπια κυκλοφορία να γίνεται. Είναι μια συμφορημένη αρτηρία. Οι πόλεις που λύνουν το κυκλοφοριακό τους, το λύνουν γιατί αφήνουνε τους δρόμους στους πεζούς και στα μέσα μαζική μεταφοράς. Είμαστε στην τελείως λάθος κατεύθυνση. Αυτό είναι ξεκάθαρο».

Επίσης, ο κ. Γιαννής έθιξε και ένα επιπλέον ζήτημα, που έχει να κάνει με τις εξαιρέσεις της διέλευσης των οχημάτων. «Υπάρχει μια συζήτηση, η οποία είναι τελείως δευτερεύουσα, που λένε ότι υπήρχε πρόβλεψη ο δρόμος αυτός να εξυπηρετεί κάποια οχήματα που θα μπαίνουν στον Ζάππειο στην αντισφαίριση. Λοιπόν, όταν έχεις ένα τέτοιο πρόβλημα, το λύνεις. Δεν το πολλαπλασιάζεις. Το ότι υπήρχε αυτή η εξαίρεση δεν θα πρέπει να υπάρχει και πρέπει να καταργηθεί. Περιμένουμε από μία νέα διοίκηση να βελτιώσει τις αποφάσεις της προηγούμενης. Έπρεπε να πουν ότι στο Ζάππειο μπαίνεις από την Ηρώδου Αττικού, από πίσω. Και δεν χρειάζεται να υπάρχει καμία εξαίρεση στην Όλγας. Να μην μπαίνει κανένα αυτοκίνητο ούτε στο Ζάππειο. Και με εξαίρεση να μπαίνει μόνο η τροφοδοσία, όχι οι πελάτες. Να μπαίνει μόνο η πυροσβεστική, η αποκομιδή των σκουπιδιών, μόνο τα υπηρεσιακά οχήματα, όπως συμβαίνει και στην Αεροπαγίτου. Να φροντίζουν και εκεί να κάνουν ελάχιστες εξαιρέσεις και όχι να την δώσουν πρώτη στην κυκλοφορία. Δεν κάνεις την εξαίρεση κανόνα».

Έργο ευρωπαϊκής ακτινοβολίας

Αρχαία και πεζόδρομος στην Βασιλίσσης Όλγας. Φωτορεαλιστική αναπαράσταση της πρότασης ανάδειξης
Αρχαία και πεζόδρομος στην Βασιλίσσης Όλγας. Φωτορεαλιστική αναπαράσταση της πρότασης ανάδειξης

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και ο Σταύρος Κωνσταντινίδης, Πολιτικός Μηχανικός – Συγκοινωνιολόγος, τονίζοντας ότι η κίνηση του Χάρη Δούκα είναι το απόλυτο πισωγύρισμα.  Όπως εξηγεί ο κ. Κωνσταντινίδης στο mononews.gr «Η Ελλάδα και η Αθήνα ειδικότερα έχει ανάγκη από μεγάλες πεζοδρομήσεις και οδικές αναπλάσεις και ειδικά στο ιστορικό και εμπορικό της κέντρο. Όταν λοιπόν, αυτό με κάποιον τρόπο το 2019 προωθείται από την τότε διοίκηση Μπακογιάννη και εξελίσσεται σε ένα έργο αδειοδοτημένο, δημοπρατημένο, μελετημένο, όπως είναι η Βασιλίσσης Όλγας και η πεζοδρόμησή της, πιστεύω ότι είναι απόλυτο πισωγύρισμα σήμερα μια άλλη διοίκηση να λέει ότι ‘’εγώ θα βάλω τα αυτοκίνητα μέσα”, γιατί αυτό αποτέλεσε μια εξαγγελία προεκλογική απέναντι στους κατοίκους, τους τοπικούς εκεί, του Παγκρατίου, κυρίως προκειμένου να μην έχουν μια περιπορεία με τα ΙΧ αυτοκίνητά τους παραπάνω για χίλια μέτρα».

Ακολούθως, ο κ. Κωνσταντινίδης κρίνει άκρως ωφέλιμο για τους πολίτες, ο δήμος να ακολουθήσει τα αρχικά του σχέδια περί πεζοδρόμησης. «Θεωρώ ότι η Βασιλίσσης Όλγας πρέπει να προχωρήσει όπως είχε σχεδιαστεί, γιατί αυτό θα είναι ωφέλιμο, θα είναι σημαντικό και πέραν όλων των άλλων, πρέπει να αντιληφθούμε τη θέση της Βασιλίσσης Όλγας, ως μία έκταση 15 στρεμμάτων 15.000 τμ, η οποία ως μία γεωγραφική σφήνα ενώνει εξέχοντες χώρους πολιτισμού και αναψυχής ,όπως είναι το Εθνικό Πάρκο, το Ζάππειο, τις στήλες του Ολυμπίου Διός και ταυτόχρονα δημιουργεί μία περίφημη και ιδιαίτερη νοητή προέκταση στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αεροπαγίτου, διαμορφώνοντας έναν άξονα τριών χιλιομέτρων ενιαίας και πράσινης διαδρομής στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο επέχει θέση ενός έργου ευρωπαϊκής ακτινοβολίας, δηλαδή ενός έργου το οποίο θα σχολιαστεί σε επίπεδο Ευρώπης: πώς μία Μητρόπολη, μία μεγάλη πόλη σαν την Αθήνα είναι δυνατόν να κινείται σε κατευθύνσεις οι οποίες συσχετίζονται με τις νέες προκλήσεις της εποχής μας, δηλαδή την κλιματική αλλαγή, το πράσινο, την πεζοδρόμηση, έστω κι αν αυτό περιλαμβάνει την διακριτική αποθάρρυνση κάποιων αυτοκινήτων να υποχρεώνονται σε μία μικρή περιπορεία, γιατί το κέρδος είναι πολύ μεγαλύτερο και σύνθετο και παραμετρικό σε πολλούς άλλους παράγοντες».

Φωτορεαλιστική απεικόνιση της Βασιλίσσης Όλγας. Πηγή: Ανάπλαση ΑΕ
Φωτορεαλιστική απεικόνιση της Βασιλίσσης Όλγας. Πηγή: Ανάπλαση ΑΕ

Διαβάστε επίσης:

Βασιλίσσης Όλγας: Μήλον της έριδος για Δούκα και 3 υπουργεία – Ο άγριος πόλεμος και η αβεβαιότητα για το μέλλον

Πόλεμος Δήμου Αθηναίων με 3 υπουργεία για την Βασιλίσσης Όλγας – Πώς απαντά ο Δούκας

Βίλα Ζωγράφου: Υπεγράφη η προγραμματική σύμβαση για τη βιοκλιματική ανάπλαση ύψους 9,2 εκατ. ευρώ – Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο