Πολιτισμός

Η Frieze του Λονδίνου ανεβαίνει ψηφιακά με συμμετοχή της Breeder

φωτογραφία Linda Nylind/Frieze


Κάθε φθινόπωρο από το 2003, το πανέμορφο Λονδίνο στη γειτονιά του πάρκου Regent’s σφύζει από καλλιτεχνική ζωή: φέτος η Frieze λάμπει δια της απουσίας της καθώς μεταφέρεται στον ψηφιακό κόσμο όπου συμμετέχει και η ελληνική (ή μήπως διεθνής πλέον;) Breeder.

Τουλάχιστον με αυτόν τον τρόπο διατηρείται εν ζωή η φουάρ που δεσπόζει στην τριάδα των πιο σημαντικών καλλιτεχνικών οργανώσεων στον κόσμο.

Πιο συγκεκριμένα, λόγω κορονοϊού, οι δύο πτυχές της Frieze London και Frieze Masters πρόκειται να υποδεχτούν τον κόσμο διαδικτυακά καθότι εξαιτίας του κορονοϊού απαγορεύεται ο μαζικός κοινωνικός συγχρωτισμός.

Σύμφωνα με τη διευθύντρια των Frieze παγκοσμίως Βικτόρια Σίνταλ, από τις διακόσες ογδόντα γκαλερί που συνήθως δηλώνουν συμμετοχή, σήμερα έχουν πληρώσει για τη συμμετοχή τους οι διακόσιες πενήντα. Από τους συνήθεις μουσειακούς πάτρονες, ογδόντα πέντε πραγματοποίησαν φέτος διαδικτυακή εγγραφή.

Chryssane Stathakos, Viewing Room της Breeder στη Frieze

Όταν στη διεθνή μητρόπολη του Λονδίνου επιβλήθηκε καθολικός εγκλεισμός πριν από μερικούς μήνες, οι γκαλερί, οι διεθνείς οργανώσεις, τα μουσεία, οι οίκοι δημοπρασιών δέχτηκαν ισχυρό οικονομικό και διαχειρησιακό σοκ από το οποίο ακόμη προσπαθούν να συνέλθουν (τα μεγαλύτερα μουσεία της δύσης πουλούν έργα τέχνης για να επιβιώσουν).

H καθιερωμένη κάθε καλοκαίρι The Masterpiece London fair επίσης διαμορφώθηκε σε διαδικτυακή πλατφόρμα. Οι εκθεσιακοί χώροι εξακολουθούν να προβληματίζονται σχετικά με τον πιο ασφαλή τρόπο παρουσίασης της τέχνης μπροστά στους ολοένα αυξανόμενους ταξιδιωτικούς αλλά και εγχώριους περιορισμούς στην κίνηση.

«Για τον καλλιτεχνικό κόσμο η λύση βρέθηκε στην ταχύτατη προσαρμογή στην ψηφιακή εποχή που δεν θα μπορούσε να έχει εφευρεθεί χωρίς τον κορονοϊο», εξήγησε η Σίνταλ. «Πάντα υπήρχε αντίσταση στην παρουσίαση έργων υψηλής αξίας στο διαδίκτυο. Τα πάντα όμως άλλαξαν εν μία νυκτί».

Γιάννης Βαρελάς Viewing Room στη Frieze

Οι έμποροι μοιάζει να έχουν συμφωνήσει εν χορώ ότι η επένδυση σε εκλεπτυσμένους ψηφιακούς χώρους με τη χρήση τεχνολογίας υψηλών προδιαγραφών όπου οι θεατές μπορούν να περιηγηθούν σχεδόν όπως στο φυσικό περιβάλλον, έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς.

Η γκαλερί The Breeder ιδρύθηκε το 2002 από τους Γιώργο Βαμβακίδη και Στάθη Παναγούλη. Προέκυψε με οργανικό τρόπο μέσα από το ομώνυμο περιοδικό τέχνης που κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 2000.
πό την πρώτη μέρα καθόρισαν τη διεθνή προοπτική τους, τη διάθεσή τους να βρίσκονται σε επικοινωνία με τα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά ρεύματα της οικουμένης καθώς και την ικανότητά τους να επιδρούν ως πιονιέροι της καλλιτεχνικής σκηνής.
Το 2008 μετέφεραν τον εκθεσιακό τους χώρο στο εγκαταλελειμμένο φαναρτζίδικο και παγωτοποιίο στο Μεταξουργείο το οποίο ανακατασκεύασε ο αρχιτέκτονας Άρης Ζαμπίκος κερδίζοντας τότε και το βραβείο του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής.
Και δεν χρειάζεται να αναφερθεί κανείς στο πόσο αβάν γκαρντ θεωρήθηκε από την αστική Αθήνα το ποπ απ εστιατόριο Breeder Feeder (2010-2015), που συγκέντρωνε την πιο αισθητικά προχωρημένη πλευρά της κοινωνίας.

Μεταξύ των οποίων ορισμένοι παρουσιάζονται στη φετινή έκδοση της Frieze: Chiomi Ebinama, Luke Edward Hall, Τζόι Λαμπίνχο (Joy Labinjo), Αριστείδη Λάππα, Γιάννη Βαρελά, Kalup Linzy, Henning Strassburger.


ΣΧΟΛΙΑ