Πολιτισμός

Η Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών

Εύη Καλογηροπούλου (φωτ.: Mohammad Usman, από το Ίδρυμα Ωνάση)


Η δραστήρια εικαστικός και κινηματογραφίστρια Εύη Καλογηροπούλου με μικρά αλλά καίρια βήματα καθιερώνεται όλο και περισσότερο στο διεθνές γίγνεσθαι, όπως πρόδηλα αποδεικνύει και η πρόσφατη επιλογή του μικρού φιλμ της με τίτλο Motorway 65 στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα ταινιών μικρού μήκους του Φεστιβάλ των Κανών 2020.

Σε αυτό έργο, ο φακός της Εύης Καλογηροπούλου πυκνώνει στον κόσμο των μεταναστών στη βιομηχανική Ελευσίνα, όπως τον βιώνουν δύο αδέλφια με καταγωγή από τον Πόντο. Η γέφυρα που ονομάζεται Motorway 65 ενώνει τη δική τους γειτονιά με την απέναντι την οποία καταλαμβάνουν μετανάστες από διάφορες χώρες και ηπείρους -Αλβανία, Πακιστάν, Αφρική. Ο ανταγωνισμός μέσω αθλητισμού που αποτελεί ίσως για αυτούς τους παρίες την (ουτοπική;) διαφυγή, διάφορα περιστατικά βίας, οι εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις, ο συνεχώς ματαιωμένος αγώνας των νέων παιδιών συνθέτει τον τραχύ αλλά και τρυφερό καμβά της. Για άλλη μια φορά στο έργο της Καλογηροπούλου, η μοναδική ελπιδοφόρος αχτίδα προέρχεται από τη δράση μίας γυναίκας: η Σίμα ανέχεται την διαφορετικότητα πολύ περισσότερο από τον αδελφό της και δεν διστάζει να περνάει στην απέναντι πλευρά για να συναντήσει τη φίλη της την Ξένια.

Motorway 65

Η εξύμνηση του γυναικείου φύλου έχει επανέλθει στα έργα της. Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού η γκαλερί Breeder (που την εκπροσωπεί) συμμετείχε στη διεθνή διαδικτυακή πρωτοβουλία Not Cancelled με έκθεση της Εύης Καλογηροπούλου που τιτλοφορήθηκε Las Marias (ως τις 19 Μαΐου): το όνομα και το θέμα αρύεται από τις μοτοσικλετίστριες του Μεξικού, τις πρώτες γυναίκες που οδήγησαν μηχανές μεγάλου κυβισμού για οργανωμένα road trips καταρρίπτοντας ως σύμβολα φεμινισμού και απελευθέρωσης τις διαχωριστικές γραμμές και τα έμφυλα στερεότυπα.

Las Marias, Breeder

Βέβαια, η φετινή 73η διοργάνωση του Φεστιβάλ ακυρώθηκε εντελώς και μάλιστα αποφασίστηκε να μην πραγματοποιηθούν προβολές ούτε διαδικτυακά (όπως έχει πλέον καθιερωθεί στον οπτικοακουστικό κόσμο). Ύστερα όμως από επίσημη δήλωση του διευθυντή του Τιερί Φρεμό, το Φεστιβάλ των Καννών θα υποστηρίζει τις ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος (βασικό μέρος του οποίου ανακοινώθηκε στις αρχές του Ιουνίου) με τη σφραγίδα Cannes 2020. Φέτος υποβλήθηκαν 2.067 ταινίες, αριθμός – ρεκόρ σε σύγκριση με τις 1.845 ταινίες το 2019. Στις πενήντα έξι συνολικά ταινίες που λαμβάνουν τη συγκεκριμένη σφραγίδα, περιλαμβάνονται δέκα πέντε ντεμπούτα μεγάλου μήκους (26,7% της επιλογής) και δεκάξι ταινίες σκηνοθετημένες από γυναίκες (δύο περισσότερες από το 2019).

Το ευρύτερο κοινό γνώρισε την Εύη Καλογηροπούλου στη διάσημη ομαδική έκθεση Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές που είχαν διοργανώσει από κοινού το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης στο Μουσείο Μπενάκη. Μετά την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ακολουθεί μεταπτυχιακό στην περίφημη βασιλική ακαδημία του Λονδίνου (Royal College of Arts) και φιλοξενείται ως καλλιτέχνης (artist-in-residence) στα Somerset House Studios. Έργα της βρίσκονται στην ολοένα και πιο σημαντική συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Προηγούμενες ταινίες της έχουν προβληθεί στις γκαλερί Chisenhale Gallery και Whitechapel Gallery του Λονδίνου, ακόμη και στο μεγάλο Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (BFI).

Η παραγωγή της ταινίας Motorway 65 έχει λάβει χρηματοδότηση από τον οργανισμό Ελευσίνα – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021 και το Ιδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ.


ΣΧΟΛΙΑ