• Πολιτισμός

    Ένα μουσείο στην άμμο και μια χάλκινη Αφροδίτη

    Μουσείο στην άμμο στην Κίνα


    Ένας «φανταστικός αρχαιολόγος» σε ένα από τα πιο ευφάνταστα μέρη του κόσμου. Με την εξής εξήγηση: Στον Ντάνιελ Άρσαμ, τον Αμερικανό καλλιτέχνη με τον ιδιότυπο τρόπο δουλειάς που κάνει τα έργα του να μοιάζουν με αρχαία κατάλοιπα, είναι αφιερωμένη η πρώτη έκθεση ενός νέου πρωτοποριακού μουσείου στην Κίνα, και συγκεκριμένα σ’ ένα παραθαλάσσιο θέρετρο, 300 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα.

    Πρόκειται για το UCCA Dune, που μοιάζει με μια σειρά από ιγκλού, μόνον που αυτά έχουν σκαφτεί στην άμμο της παραλίας.

    Η Αφροδίτη της Μήλου είναι ένα από τα έργα του Άρσαμ, πιστό αντίγραφο του αυθεντικού αγάλματος, φιλοτεχνημένο σε χαλκό, με τις καλλιτεχνικές επεμβάσεις που έχει κάνει ο ίδιος, έτσι που να φαίνεται «κατεστραμμένο».

    Η Αφροδίτη της Μήλου με την υπογραφή του Ντάνιελ Άρσαμ

    Αυτός είναι και ο λόγος, που έχει χαρακτηριστεί ως «φανταστικός αρχαιολόγος», λόγω του τρόπου δηλαδή, με τον οποίο διαβρώνει τα έργα του ώστε να μοιάζουν με αρχαία λείψανα.

    Η ελεύθερη πρόσβασή του εξάλλου στα εργαστήρια του Grand Palais στο Παρίσι, όπου φυλάσσονται περί τα 12.000 καλούπια έργων τέχνης από τις συλλογές του Βατικανού, του Λούβρου και άλλων μουσείων, του έχει παράσχει τη δυνατότητα για τη δημιουργία ακριβών αντιγράφων από σπουδαία έργα της Κλασικής τέχνης καθώς και αριστουργημάτων της Αναγέννησης στα οποία επεμβαίνει εικαστικά ως ένα είδος αποσύνθεσης.

    Αίθουσες του μουσείου κάτω από την άμμο

    Μεταξύ των τελευταίων βρίσκεται και το περίφημο γλυπτό «Λορέντζο των Μεδίκων» του Μικελάντζελο.

    Να σημειωθεί, ότι το Μουσείο Τέχνης UCCA Dune χρειάστηκε τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί και δημιουργός του είναι το αρχιτεκτονικό γραφείο Open Architecture με ιδρυτές τον Li Hu και την HUANG Wenjing και έδρα τη Νέα Υόρκη αλλά με γραφείο και στο Πεκίνο.

    Αίθουσες του μουσείου κάτω από την άμμο

    Σχεδιάστηκε σ’ έναν αμμόλοφο παραλίας της βορειοανατολικής Κίνας στο πλαίσιο μιας πειραματικής σύλληψης, όχι μόνον αρχιτεκτονικά αλλά και όσον αφορά τη λειτουργία του και την ανταπόκριση του κόσμου.

    Συγκεκριμένα δέκα αίθουσες τέχνης και ένα καφέ είναι αλληλένδετα κάτω από την άμμο, με το σκεπτικό, ότι αυτοί οι οργανικά διαμορφωμένοι χώροι απηχούν εκείνους των σπηλαίων, την παλαιότερη μορφή ανθρώπινου καταφυγίου, που υπήρξε και η αφετηρία της έμπνευσης πίσω από το μουσείο. «Οι τοίχοι των αρχαίων σπηλαίων ήταν αυτοί στους οποίους η τέχνη ασκήθηκε για πρώτη φορά», όπως εξηγεί ο Li Hu.

    Αίθουσες του μουσείου κάτω από την άμμο

    Ο ίδιος θεωρεί άλλωστε, ότι ολόκληρη η χώρα -η Κίνα- «είναι ένα πείραμα».

    Όπως λέει «πολλά πράγματα στη ζωή μας έχουν αλλάξει αλλά εμείς εξακολουθούμε ακόμη να ζούμε στις πόλεις που κληρονομήσαμε. Η αρχιτεκτονική όμως, η ίδια η έννοια της αρχιτεκτονικής έχει αλλάξει. Τώρα λοιπόν, ένα από τα πλεονεκτήματα που έχουμε στην Κίνα είναι, ότι έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε μία νέα αρχιτεκτονική, ώστε να ξεκινήσουμε από την αρχή».

     

    Το καφέ του μουσείου

    Διαβάστε ακόμη:

    Ο Ρόμπερτ Μενέντεζ για την Ελλάδα του 2040 – Ομιλία στο Μουσείο της Ακρόπολης

    Κίνδυνος για τα αρχαία της Βακτριανής – Συνάντηση Μενδώνη με τον τ. υπουργό Πολιτισμού του Αφγανιστάν Ομάρ Σουλτάν



    ΣΧΟΛΙΑ