• Πολιτισμός

    Η Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

    Ο Έλλην του 1821», έργο του Γεώργιου Φυτάλη σε μάρμαρο, 1855, Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου


    Με μια έκθεση που αναφέρεται στη νεώτερη ελληνική ιστορία υποδέχεται την επέτειο για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

    Πρόκειται για την παρουσίαση σπάνιων ευρωπαϊκών έργων (ελαιογραφίες και γλυπτά) του 19ου αιώνα και του ελληνικού Νεοκλασικισμού τα οποία προέρχονται από τη Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου. Και το πιο ενδιαφέρον, ότι εκτίθενται σε διάλογο με αρχαία αριστουργήματα! Η έκθεση έχει τίτλο «Αρχαιολατρία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου» και θα εγκαινιαστεί στις 10 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Σταθάτου υπό την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Φανής Μαρίας Τσιγκάκου και του καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη.

    «Θέλουμε να δώσουμε μια διαφορετική εικόνα γι΄αυτές τις δύο έννοιες από τις οποίες ωφελήθηκε πάρα πολύ η Ελλάδα και το νεοϊδρυθέν ελληνικό κράτος», λέει ο κ. Σταμπολίδης για την έκθεση. «Γιατί η έννοια του Φιλελληνισμού έχει ως αρχή της την αρχαιολατρία, μέσα από την οποία και ξεπηδάει. Με βάση την αρχαιότητα δημιουργήθηκε ένα ρεύμα όχι μόνον για τα αρχαία τα ίδια αλλά και γι΄αυτούς, που ήταν οι κληρονόμοι και συνεχιστές του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού», όπως λέει ο κ. Σταμπολίδης. Και προσθέτει: «Ο Φιλελληνισμός δεν θα είχε υπάρξει χωρίς την Αρχαιολατρία, που άρχισε ήδη από τον 18ο αιώνα από τους μεγάλους του Διαφωτισμού, ξένους αλλά και Έλληνες, όπως ο Ρήγας Φερραίος και ο Αδαμάντιος Κοραής και χωρίς την ταυτότητα, που αυτοί οι άνθρωποι θέλησαν να δώσουν σε μία χώρα γεμάτη αρχαιότητες και χωρίς την λατρεία που είχαν γι΄αυτά τα έργα», προσθέτει.

    «Ελληνίδα», έργο του Charles-Henri-Joseph Cordier από μπρούντζο επιχρυσωμένο, επαργυρωμένο και επισμαλτωμένο, 1873, Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

    Τα έργα της συλλογής Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου συνιστούν μία μοναδική φιλελληνική πινακοθήκη αριστουργημάτων και εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό. Πρόκειται για ευρωπαϊκές, φιλελληνικές, καλλιτεχνικές δημιουργίες, καθώς και έργα Eλλήνων καλλιτεχνών εμπνευσμένα από θέματα της αρχαιότητας, τα οποία παρουσιάζονται δίπλα σε σημαντικές αρχαιότητες που προέρχονται από μεγάλα μουσεία της Ιταλίας και της Ελλάδας. Πρόκειται για πίνακες, γλυπτά, ρολόγια, αγγεία και άλλα αντικείμενα, που συνοδεύονται στην έκθεση από αρχαιότητες, οι οποίες, όπως λέει ο κ. Σταμπολίδης «δείχνουν τις συγγένειες και τις ματαπλάσεις που κάνουν οι καλλιτέχνες, με αποτέλεσμα τα έργα αυτά να αποτελούν ουσιαστικά την τεκμηρίωση του πρώτου συνθετικού του τίτλου της έκθεσης». Για παράδειγμα οι Αμαζόνες, που εμφανίζονται στα ακρόπρωρα των πλοίων, δηλαδή «πρόσωπα που απεικονίζονται με όποιο τρόπο στη συλλογή».

    Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει τις αρχαιολατρικές πτυχές του φιλελληνικού κινήματος, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση του 1821. Η αρχαιολατρία άλλωστε υπήρξε ο μακροβιότερος σύνδεσμος των Ευρωπαίων με την Ελλάδα, που κατά την Επανάσταση μετασχηματίστηκε σε φιλελληνισμό και αποτυπώθηκε εικαστικά σε ευρωπαϊκά έργα τέχνης. Μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους εξάλλου υιοθετήθηκε από τους έλληνες νεοκλασικούς καλλιτέχνες με στόχο την ανάδειξη της αδιάρρηκτης συνέχειας της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς.

    Στην έκθεση τα αρχαία αριστουργήματα θα συνομιλήσουν με τις νεοκλασικές εκδοχές τους μέσα σε ένα σκηνογραφημένο περιβάλλον. Ο επισκέπτης θα βιώσει έτσι, μία θεατρική εμπειρία καθώς το Μέγαρο Σταθάτου, ένα εμβληματικό δείγμα του ελληνικού αρχιτεκτονικού Νεοκλασικισμού, θα μεταμορφωθεί σε εσωτερικό μιας μεγαλοαστικής ευρωπαϊκής κατοικίας του 19ου αιώνα, υπό τη σκηνογραφική επιμέλεια της Χλόης Ομπολένσκυ και του Ανδρέα Γεωργιάδη.

    Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 5 Απριλίου 2021 και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με τη χρηματοδότηση της «ΑΙΓΕΑΣ» Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Έργου.

    « Έλληνες μάχονται ανάμεσα σε αρχαία ερείπια», ελαιογραφία του Peter von Hess, 1829 Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

     



    ΣΧΟΛΙΑ